Spitfire Mk XII / Airfix 1:48 sprawa wysuniętych klap

Jeśli chcesz porozmawiać o prawdziwych latających maszynach lub szukasz dokumentacji do swojego modelu - napisz o tym tutaj.

Re: Spitfire Mk XII / Airfix 1:48

Postprzez HK1885 » piątek, 27 czerwca 2014, 07:07

dranio napisał(a):W przyszłym tygodniu spróbuję wyciągnąć odpowiedni dokument i jeśli wciąż jesteś zainteresowany, przesłać Ci.

No to poproszę bardzo bo mnie teraz zaciekawiłeś tym mechanizmem.

rotpol13 napisał(a):To dopiero jest mini replika! Nawet mechanizm sprężynowy chowający klapy przy wyłączonym silniku jest odwzorowany jako zepsuty

FakT w skali. :mrgreen:

Widzę, że klapy wywołały dykusję. :lol:
Powód, że tak a nie inaczej jest prosty - model ma opcję opuszczonych klap i odpowiednio do tego wykonane skrzydło, wpasowanie klap w pozycji zamkniętej zajęło by więcej czasu i energii niż zrobienie Spita z klapami wysuniętymi.
W tym temacie wszystko.

Uwagi merytoryczne mi nie przeszkadzają, jeśli ktoś czuje potrzebę wyliczenia błędów zestawu bądź moich - nie widzę problemu, uwagi co do warsztatu również chętnie przyjmę natomiast nie jestem zainteresowany dyskusjami na temat istoty modelarstwa ani podobnymi.

rotpol13 napisał(a):Zatankuj japońskie paliwo (mało kopci) i dawaj dalej

rotpol13 - Ty to jednak jesteś hejter. :lol:
Avatar użytkownika
HK1885
 
Posty: 1912
Dołączył(a): wtorek, 25 czerwca 2013, 12:14

Reklama

Re: Spitfire Mk XII / Airfix 1:48

Postprzez dranio » piątek, 27 czerwca 2014, 12:11

HK1886 napisał(a):No to poproszę bardzo bo mnie teraz zaciekawiłeś tym mechanizmem.


Jak powiedziałem spróbuję. Muszę skontaktować się z W. Matusiakiem, a nie wiem jak będzie z czasem.

HK1886 napisał(a):
Widzę, że klapy wywołały dykusję. :lol:
Powód, że tak a nie inaczej jest prosty - model ma opcję opuszczonych klap i odpowiednio do tego wykonane skrzydło, wpasowanie klap w pozycji zamkniętej zajęło by więcej czasu i energii niż zrobienie Spita z klapami wysuniętymi.
W tym temacie wszystko.
`

Niewątpliwe taki model jest "atrakcyjny". Klapy wywołały dyskusję, bo w zamierzchłych czasach przy piwie, wspomniany kolega rzucił hasło, że modelarze uwielbiają modele Spitfire z pootwieranymi klapami mimo, iż nie jest to zgodne z rzeczywistością. Reasumując - to Twój model, Twój czas, pieniądze i pomysł, więc model możesz zrobić jak tylko chcesz. Ja staram się pomóc - jeśli o czymś wiem, ale nie zamierzam narzucać nikomu swojego zdania.

Robię to warsztacie, gdy jest jeszcze czas na taki lub inny ruch i żeby nie było uwag, że teraz jest za późno na rady. :mrgreen:

dranio
dranio
 
Posty: 179
Dołączył(a): poniedziałek, 16 czerwca 2014, 15:09

Re: Spitfire Mk XII / Airfix 1:48

Postprzez dranio » piątek, 27 czerwca 2014, 13:30

Jeszcze o nieszczęsnych klapach ( i myślę, że to załatwia w dużej mierze temat).

W publikacji "Supermarine Spitfire Pilot's Flight Operating Instructions", wydanej przez Royal Air Force (http://books.google.pl/books?id=NRo4o_f_7A4C&pg=PT88&lpg=PT88&dq=supermarine+spitfire+flap+lowering&source=bl&ots=S9uGog-Vda&sig=hpjoO8qpiHGIgkHUJttdJvQIDhY&hl=pl&sa=X&ei=MFutU9fcL6T-4QSojgE&ved=0CEMQ6AEwBQ#v=snippet&q=flaps&f=false, czytamy:

19. The flaps are lowered by compressed air (see Sect. 9) but cannot be raised by this means as movement of the control lever to the UP position releases the air to the atmosphere. When this occurs the flaps are raised by the slip-stream assisted by a compressin sprong inside a cylinder attached to the rear spar of each plane and to the flap; on the ground the flaps are raised by these spring alone.


dranio
dranio
 
Posty: 179
Dołączył(a): poniedziałek, 16 czerwca 2014, 15:09

Re: Spitfire Mk XII / Airfix 1:48

Postprzez HK1885 » piątek, 27 czerwca 2014, 13:46

dranio napisał(a):19. The flaps are lowered by compressed air (see Sect. 9) but cannot be raised by this means as movement of the control lever to the UP position releases the air to the atmosphere. When this occurs the flaps are raised by the slip-stream assisted by a compressin sprong inside a cylinder attached to the rear spar of each plane and to the flap; on the ground the flaps are raised by these spring alone.

Czy szwedzkie Spitfajery też tak miały?
Avatar użytkownika
HK1885
 
Posty: 1912
Dołączył(a): wtorek, 25 czerwca 2013, 12:14

Re: Spitfire Mk XII / Airfix 1:48

Postprzez dranio » piątek, 27 czerwca 2014, 13:49

Nie wiem (bo Spitfire nie leży w obszarze moich głównych zainteresowań), mogę zapytać w przyszłym tygodniu Wojtka Matusiaka.

dranio
dranio
 
Posty: 179
Dołączył(a): poniedziałek, 16 czerwca 2014, 15:09

Re: Spitfire Mk XII / Airfix 1:48

Postprzez HK1885 » piątek, 27 czerwca 2014, 14:17

dranio napisał(a):Nie wiem (bo Spitfire nie leży w obszarze moich głównych zainteresowań), mogę zapytać w przyszłym tygodniu Wojtka Matusiaka.

Nie zawracaj mu głowy.
Swojego S31 też zrobię jak mi będzie wygodniej więc w gruncie rzeczy nie ma to większego znaczenia.
Avatar użytkownika
HK1885
 
Posty: 1912
Dołączył(a): wtorek, 25 czerwca 2013, 12:14

Re: Spitfire Mk XII / Airfix 1:48

Postprzez Kuba P. » piątek, 27 czerwca 2014, 15:01

dranio napisał(a):Klapy wywołały dyskusję, bo w zamierzchłych czasach przy piwie, wspomniany kolega rzucił hasło, że modelarze uwielbiają modele Spitfire z pootwieranymi klapami mimo, iż nie jest to zgodne z rzeczywistością.


Nie no, to twierdzenie znów jest nieprawdziwe bo są ewidentnie zdjęcia na dowód tego, że te klapy się na ziemi otworzyć da. Na chama, przełamując opór sprężyny ale się da tak?
I jak sobie ktoś zrobi takie klapy to powie: to są klapy otwarte przemocą i zablokowane do przeglądu.

Jak ktoś robi model porozbieranego spita i np. postawi mu pod ogon kozioł i wyeksponuje w tej formie i podpisze: maintenance service to ma spokój czy powinien się moczyć w nocy ze stresu?
Avatar użytkownika
Kuba P.
 
Posty: 9398
Dołączył(a): sobota, 10 listopada 2007, 23:07
Lokalizacja: Warszawa/Wodzisław Śl.

Re: Spitfire Mk XII / Airfix 1:48

Postprzez dranio » piątek, 27 czerwca 2014, 15:24

Kuba P. napisał(a):
Nie no, to twierdzenie znów jest nieprawdziwe bo są ewidentnie zdjęcia na dowód tego, że te klapy się na ziemi otworzyć da. Na chama, przełamując opór sprężyny ale się da tak?
I jak sobie ktoś zrobi takie klapy to powie: to są klapy otwarte przemocą i zablokowane do przeglądu.


Ależ się da, podobnie jak wiele innych rzeczy "na siłę". Zakładamy warunki normalne, przewidziane instrukcją obsługi technicznej czy użytkowania w locie.

Mimo, że instrukcja nie przewidywała wychylenia klap do startu, były starty z lotniskowca, gdzie klapy były wychylone w położeniu "do startu" za pomocą kijów włożonych pomiędzy klapę a skrzydło.

Kuba P. napisał(a):Jak ktoś robi model porozbieranego spita i np. postawi mu pod ogon kozioł i wyeksponuje w tej formie i podpisze: maintenance service to ma spokój czy powinien się moczyć w nocy ze stresu?


Czyjeś moczenie nocne i stres to nie moje zmartwienie. :P Od tego jest psycholog.

dranio
Ostatnio edytowano piątek, 27 czerwca 2014, 15:46 przez dranio, łącznie edytowano 1 raz
dranio
 
Posty: 179
Dołączył(a): poniedziałek, 16 czerwca 2014, 15:09

Re: Spitfire Mk XII / Airfix 1:48

Postprzez grzegorz75 » piątek, 27 czerwca 2014, 15:40

Ja się zgadzam z draniem .
Ehh , dokąd zmierza modelarstwo redukcyjne :-/ .... Proponuje wszystkim , zatrzymać się czasem , pochylić i pogrążyć w zadumie ...

Warto posłuchać kogoś, kto ma większe pojęcie i podyskutować merytorycznie .
Warto też czasem gŁemboko zwaloryzować model zastępując kiepskie ale równe detale, koślawymi drutami obsmarkanymi klejem , albo kawałkami polistyrenu wyciętymi widelcem by model był zgodny z oryginałem .... A nie tylko efekciarskie malowanie i fajerwerki z brudu w celu zamaskowania swoich niedoróbek . Na przykład rdzoM.
Obrazek
Avatar użytkownika
grzegorz75
 
Posty: 871
Dołączył(a): poniedziałek, 30 marca 2009, 18:37

Re: Spitfire Mk XII / Airfix 1:48

Postprzez HK1885 » piątek, 27 czerwca 2014, 15:58

dranio napisał(a):Zakładamy warunki normalne

ZakładASZ, nie zakładaMY. :mrgreen:
grzegorz75 napisał(a):Ja się zgadzam z draniem .

Ty hejterze :!:

A tak w ogóle to dajta już chłopy pokój bo sie znowu hejtujeta za garść plastiku.
Czy Spitfajer jest dobry, zły czy brzydki to i tak bez różnicy... :lol:
Avatar użytkownika
HK1885
 
Posty: 1912
Dołączył(a): wtorek, 25 czerwca 2013, 12:14

Re: Spitfire Mk XII / Airfix 1:48

Postprzez Kuba P. » piątek, 27 czerwca 2014, 16:12

dranio napisał(a):Ależ się da, podobnie jak wiele innych rzeczy "na siłę". Zakładamy warunki normalne, przewidziane instrukcją obsługi technicznej czy użytkowania w locie.


Czy w serwisówce w części skrzydła jest opisana procedura otwarcia klap w celu przeglądu czy wykonania czynności obsługowych? Ja aż tak Spitfire nie znam, nie gromadzę tych materiałów akurat dla tej maszyny ale chciałbym zobaczyć jak wyglądała ta procedura.
Czuję, że zwyczajnie zwalniało się mechanizm sprężynowy i otwierało się klapy...

dranio napisał(a):Mimo, że instrukcja nie przewidywała wychylenia klap do startu, były starty z lotniskowca, gdzie klapy były wychylone w położeniu "do startu" za pomocą kijów włożonych pomiędzy klapę a skrzydło.


Dokładnie klinów, nie kijów. Znam sprawę.

dranio napisał(a):Czyjeś moczenie nocne i stres to nie moje zmartwienie. Od tego jest psycholog.


Zostawmy to, skupmy się na Spitfire.
Avatar użytkownika
Kuba P.
 
Posty: 9398
Dołączył(a): sobota, 10 listopada 2007, 23:07
Lokalizacja: Warszawa/Wodzisław Śl.

Re: Spitfire Mk XII / Airfix 1:48

Postprzez K.Y.Czart » piątek, 27 czerwca 2014, 16:27

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=eRNYvK2SjjI&feature=youtu.be[/youtube]
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=hGnnSZAzjVw&feature=youtu.be[/youtube]
Avatar użytkownika
K.Y.Czart
 
Posty: 2172
Dołączył(a): środa, 2 grudnia 2009, 22:04

Re: Spitfire Mk XII / Airfix 1:48

Postprzez dranio » piątek, 27 czerwca 2014, 17:05

Instrukcja, którą przytoczylem, mowi, ze wychylanie klap odbywało sie za pomocą sprezonego powietrza wytwarzanego przez sprezarke napedzana przez silnik. Na filmach zamieszczonych przez Ciebie, silnik nie pracuje.

Swoja droga, robi sie ciekawie. :mrgreen:

dranio
dranio
 
Posty: 179
Dołączył(a): poniedziałek, 16 czerwca 2014, 15:09

Re: Spitfire Mk XII / Airfix 1:48

Postprzez HK1885 » piątek, 27 czerwca 2014, 17:10

K.Y.Czart napisał(a):(...)

Zatem ze wszystkiego wynika, że nieprawdą jest twierdzenie, że:
dranio napisał(a):otwarte klapy na postoju oznaczają zwykle awarię układu?

tylko oznaczają ni mniej ni więcej jak... otwarte klapy.

dranio napisał(a):Instrukcja, którą przytoczylem, mowi, ze wychylanie klap odbywało sie za pomocą sprezonego powietrza wytwarzanego przez sprezarke napedzana przez silnik. Na filmach zamieszczonych przez Ciebie, silnik nie pracuje.

Bo jest coś takiego jak butla ze sprężonym powietrzem... :mrgreen:
Avatar użytkownika
HK1885
 
Posty: 1912
Dołączył(a): wtorek, 25 czerwca 2013, 12:14

Re: Spitfire Mk XII / Airfix 1:48

Postprzez dranio » piątek, 27 czerwca 2014, 17:14

Kuba P. napisał(a):
dranio napisał(a):Ależ się da, podobnie jak wiele innych rzeczy "na siłę". Zakładamy warunki normalne, przewidziane instrukcją obsługi technicznej czy użytkowania w locie.


Czy w serwisówce w części skrzydła jest opisana procedura otwarcia klap w celu przeglądu czy wykonania czynności obsługowych? Ja aż tak Spitfire nie znam, nie gromadzę tych materiałów akurat dla tej maszyny ale chciałbym zobaczyć jak wyglądała ta procedura.
Czuję, że zwyczajnie zwalniało się mechanizm sprężynowy i otwierało się klapy...


Wg kolegi Wojtka, trzeba było rozpiac mechanizm sterowania klapami.

dranio
dranio
 
Posty: 179
Dołączył(a): poniedziałek, 16 czerwca 2014, 15:09

Poprzednia stronaNastępna strona

Powrót do Lotnictwo - rzeczywiste

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 10 gości