Witam,
Na fali ciekawej dyskusji

, jaka rozgożała w związku z prezentacją Jaka-3 chciałbym zaprezentować kolejne "dziecko" ze stajni Jakowlewa - tym razem jest to model Jaka 9P w skali 1/72 popełniony przez firmę A-Model (z tego co wiem jest to jedyny model blaszanej "dziewiątki").
Tradycyjnie już dla tego konfliktu ustalenie czegokollwiek związanego z lotnictwem KRLD graniczy z cudem

. Wszelkie podpisy i opisy związane z samolotami koreańskimi w 99,9% przypadków brzmią dziwnie jednakowo:
samolot z nieustalonej jednostki, Korea 195…. 
Tak jest i tym razem. A-Model w swojej instrukcji malowania powołuje się na publikację AJ-Pressu - kewstją sporną jest umieszczenie oznaczeń (gwiazd) na górnej części szkrzydeł. Jedno zdjęcie, którym dysponuję przedstawia Jaka bez tych oznaczeń. Niestety nie można traktować tego jako wyznacznik (wg mnie), bowiem podobne historie miały miejsce w przypadku Ła-9/11 i MiG'a 15. Spotkałem się także z kamuflażem "plamistym"

na koreańskim Jaku 9 (w wersji "U") bardzo podobnym do kamuflażu w jakim latała część koreańskich i chińskich Ła-9/11 (sylwetka boczna w monografii Jaka 9 wydawnictwa MILITARIA).
Ucieszyłem sie jak dzieciak

gdy udało mi sie go "złowić" jakieś dwa lata temu w sklepie, ale niestety technologia "short run" przez jakiś czas skutecznie mnie odstraszała

- szczęśliwie od dłuższego czasu model dumnie sobie stoi ukończony w sektorze "KOREA" . Przy budowie najważniejsztym narzędziem okazał się gruboziarnisy papier scierny, a najcenniejszym zasobem nadzieja i cierpliwość…

Model malowany pędzlem z zastosowaniem farb Humbrol (i tutaj najlepszy dowód na "jakość"

farb - elementy przeźroczyste malowałem na końcu z …. nowo zakupionej puszki tego samego koloru (jak widać tylko numer koloru był identyczny)). Model lakierowany błyskiem i po kalkach matem także Humbrola. Kalki orginalne A-Modelu wsparte Mr. Mark Softer. Niestey ku mojemu zmartwienu

kalkomanie wykazywały tendencję do rozpadania się przy nanoszeniu na model.
Następny "czerwony" w tej kolejce to także "short run" tyle ze jeszcze bardziej hardcorowy niż produkty A-Modelu: Ła-9 z firmy GRAN





pzdr.
Hubert
-----------------------------------------------
Warsztat:
Petlakow Pe-2FT – 80% (Leningrad)
Savoia Marchetti SM-79 – 50% (Malta / M. Śródziemne)
Savoia Marchetti SM-81 – 50% (Malta / M. Śródziemne)
Fiat G-50 – 90% (Malta / M. Środziemne)
Matin 167 Maryland – 85% (Malta / M. Śródziemne)
Bell P-39Q – 90% (Leningrad)
Junkers Ju-87 – 65% (Malta / M. Śródziemne)
Junkers Ju-88 – 65% (Malta / M. Śródziemne)