Fw 190 A-8 maj. Kurta Buhligena

Jeśli chcesz porozmawiać o prawdziwych latających maszynach lub szukasz dokumentacji do swojego modelu - napisz o tym tutaj.

Fw 190 A-8 maj. Kurta Buhligena

Postprzez Czarny » sobota, 8 sierpnia 2009, 09:54

Zwracam się do was z pytankiem na temat maszyny na której latem 1944 roku w JG 2 latał Kurt Buhligen. Dostałem ostatnio Fw 190 A-8 dragona i myślę o wykonaniu go właśnie w malowaniu jakie nosiła wspomniana przez mnie maszyna. Jednak dostrzegłem pewną zagwozdkę. Montex na swojej planszy barwnej pokazuje, że ma to być malowanie RLM 02/74/76 natomiast Eagle Cals proponuje żeby ostatnia ciemniejsza plama na ogonie była w kolorze RLM 75. Co o tym sądzicie? Ma ktoś może jakieś fotki tej maszyny?
Avatar użytkownika
Czarny
 
Posty: 1000
Dołączył(a): poniedziałek, 15 grudnia 2008, 13:00
Lokalizacja: Kraków

Reklama

Re: Fw-190A-8 maj. Kurta Buhligena

Postprzez Kuba P. » sobota, 8 sierpnia 2009, 12:42

Avatar użytkownika
Kuba P.
 
Posty: 9398
Dołączył(a): sobota, 10 listopada 2007, 23:07
Lokalizacja: Warszawa/Wodzisław Śl.

Re: Fw-190A-8 maj. Kurta Buhligena

Postprzez Czarny » sobota, 8 sierpnia 2009, 13:39

Dobra, spalam się ze wstydu.... wiem wiem, opcja szukaj...
Avatar użytkownika
Czarny
 
Posty: 1000
Dołączył(a): poniedziałek, 15 grudnia 2008, 13:00
Lokalizacja: Kraków

Re: Fw-190A-8 maj. Kurta Buhligena

Postprzez Kuba P. » sobota, 8 sierpnia 2009, 14:23

Nie ma problemu. Co więcej, jak będziesz budował model Dragona to wersja Ci idealnie podpasuje bo Dragon to właśnie taki wczesny A-8.
Avatar użytkownika
Kuba P.
 
Posty: 9398
Dołączył(a): sobota, 10 listopada 2007, 23:07
Lokalizacja: Warszawa/Wodzisław Śl.

Re: Fw-190A-8 maj. Kurta Buhligena

Postprzez Czarny » sobota, 8 sierpnia 2009, 14:59

Tylko muszę podwieszenie pod zbiornik zmienić bo dragon daje chyba tylko (przepraszam za laickie sformułowanie) ten długi typ a maszyna Buhligena miała z tego co się orientuje krótki.
Avatar użytkownika
Czarny
 
Posty: 1000
Dołączył(a): poniedziałek, 15 grudnia 2008, 13:00
Lokalizacja: Kraków

Re: Fw 190 A-8 maj. Kurta Buhligena

Postprzez Georg01 » wtorek, 18 sierpnia 2009, 22:38

Nie wierzę w ten bazowy kolor 02 i na pewno tak swojej foki nie zrobię. Kolor 02 miał inne przeznaczenie i w roku 1944 był towarem deficytowym w Rzeszy. Znane są, nieliczne co prawda, fotki Fw 190 wcześniejszych niż A-8 wersji znad Kanału z JG 2 i noszą one podobny kamuflaż w duże plamy na jaśniejszym tle. Według mnie sprawa była prosta. Bazą na kadłub był kolor 75, który na zdjęciach i w rzeczywistości wcale nie jest ciemny. Porównanie jasności kolorów z innych zdjęć Fw 190 z lat 43-44 pokazuje, że kolor 75 był tylko nieco ciemniejszy niż RLM 76. Duże ciemne plamy na kadłubie to oczywiście kolor 74. Pozostaje u mnie wątpliwość co do ciemniejszej tylnej plamy. Albo, jak pisał Kuba, jest to wynik innego doświetlenia tej części kadłuba (mniej prawdopodobne), albo jest to również RLM 74 ale z innej dostawy lub nowo nałożony, albo jest to kolor np. RLM 70, ciemniejszy niż kolor 74. Ja bym obstawiał wersję z takim ciemniejszym 74, ale to oczywiście hipoteza, jak zresztą czytanie kolorów z czarno-białych zdjęć. Nawet czytanie kolorów z kolorowych fotografii to często karkołomne zadanie, a co dopiero z czarno-białych. Skrzydła od góry to dla mnie oczywiście standard 74/75 i widać na jednej z dwóch znanych jak dotąd fotografii tego samolotu na fragmencie prawego skrzydła od góry zarys standardowego schematu dla Fw 190 z roku 1944. Samolot Buhligena prawie na pewno nie miał zewnętrznych działek MG-151, a ich pokrywy od spodu w skrzydłach nie miały wyrzutników łusek i wyobleń, chociaż widziałem sporo zrobionych modeli i schematów malowań tej maszyny z zewnętrznymi działkami. Również sąsiad Kurta Buhligena - Josef Priller z JG 26 - kazał demontować działka ze swoich kolejnych Fw 190.

Co do koloru 02 to bardzo wątpię w jego użycie na tej, jak zresztą na innych samolotach w tym czasie w dużych ilościach w charakterze farby kamuflażowej. Jednak jak napisałem, czytanie kolorów z czarno-białych zdjęć to czysta spekulacja - w praktyce mogło być różnie.
Avatar użytkownika
Georg01
 
Posty: 1034
Dołączył(a): czwartek, 19 czerwca 2008, 12:03

Re: Fw 190 A-8 maj. Kurta Buhligena

Postprzez Kuba P. » środa, 19 sierpnia 2009, 06:11

Georg01 napisał(a):Samolot Buhligena prawie na pewno nie miał zewnętrznych działek MG-151, a ich pokrywy od spodu w skrzydłach nie miały wyrzutników łusek i wyobleń


Trudno powiedzieć, zaznaczyłem kształt którego nie potrafię jednoznacznie zidentyfikować:

Obrazek

Jeszcze drobna uwaga, w pokrywach zewnętrznych MG 151/20e znajdowały się nie "wyrzutniki łusek" a wyprowadzone kanały odprowadzające ogniwka taśmy. Łuski z zewnętrznych działek wpadały do komory w skrzydle i po locie były odzyskiwane.
We wczesnym typie pokryw działek te kanały były wyprowadzone na zewnątrz i nieco wystawały, możliwe że działka zostały wybudowane zaś same pokrywy pozostały. Na tych zdjęciach nie potrafię jednoznacznie rozpoznać.

Georg01 napisał(a):Nie wierzę w ten bazowy kolor 02 i na pewno tak swojej foki nie zrobię. Kolor 02 miał inne przeznaczenie i w roku 1944 był towarem deficytowym w Rzeszy.


Jest to bardzo możliwe, choć nie tyle sam "kolor 02" był deficytowy co farba konserwująca o kolorze RLM 02. Z drugiej strony w Erla-Leipzig malowano plamy na kadłubie 109 najprawdopodobniej tą farbą (kolorowe zdjęcia) podczas gdy wewnętrzne elementy konstrukcji od dawna były pozostawione bez malowania (wnęki podwozia, pokrywy silnika, kadłub, wnętrze skrzydeł etc.).
Ten kamuflaż samolotu o którym mowa równie dobrze mógł być wykonany jakąś jasną niebieską farbą.
Nie mam znów zdania. Nie wiem.
Avatar użytkownika
Kuba P.
 
Posty: 9398
Dołączył(a): sobota, 10 listopada 2007, 23:07
Lokalizacja: Warszawa/Wodzisław Śl.

Re: Fw 190 A-8 maj. Kurta Buhligena

Postprzez Tomasz » środa, 19 sierpnia 2009, 07:31

<spekulacje>
Ja coraz bardziej przychylam się do najprostszego rozwiązania, czyli kamuflażu 74/75 pociągniętego po prostu do dołu. Choć zdjęcie jest czarno białe, to wydaje mi się, że odcienie kamuflażu na Foce Buhligena są identyczne, jak na tej drugiej sztabowej Foce w tle. Ta ciemna plama na ogonie to według mnie normalny kolor 74 tylko nie tak oświetlony jak reszta. Popatrzcie jak wygląda plama na środku kadłuba, na której jest znak "<<". Tam, gdzie powierzchnia burty jest pochylona, plama jest jasna. Tam, gdzie środkowa plama sięga krzywizny pod znakiem "<<" jej odcień niebezpiecznie zbliża się do odcienia tylnej plamy. O ile kojarzę, to przekrój kadłuba Foki w okolicach kokpitu jest trapezowy, a im dalej w tył tym bardziej przechodzi w prostokąt, nie?
</spekulacje>
Tomek Gronczewski
http://www.pme.org.pl
Avatar użytkownika
Tomasz
 
Posty: 148
Dołączył(a): środa, 19 września 2007, 13:01

Re: Fw 190 A-8 maj. Kurta Buhligena

Postprzez Georg01 » środa, 19 sierpnia 2009, 07:40

Dziesiątki razy patrzyłem właśnie na to zaznaczone strzałką miejsce i przy porównaniu wielu innych fok sfotografowanych z takiego profilu idealnie nakłada się to na wypukłość w obudowie kadłuba w miejscu wyprowadzenia dolnych rur wydechowych. Miejsce ewentualnych wyrzutników ogniwek taśmy (dzięki za korektę Kuba - oczywiście, że nie łusek) wychodziło mi mniej więcej na wysokości lewej goleni podwozia i przy dobrej jakości zdjęcia nic w tym miejscu nie widać - według mnie wyrzutników nie było, zamiast tego był prawie gładki panel. Prawie gładki, bo prawdopodobnie była na nim taka malutka, słabo widoczna, kroplowa wypukłość podobnie jak w foce Prillera, której powodu istnienia szczerze mówiąc nie znam.
Co do kolorów - bardziej prawdopodobne wydaje mi się użycie do kamuflażu regulaminowych barw na froncie zachodnim, czyli układu 74/75 od góry. Nie znam przypadku z zachodu, żeby do jesieni 1944 na myśliwcach tłokowych zastosowano inne kolory niż układ 74/75. Zdjęć z JG 2 z roku 1944 jest mało, ale jak wspomniałem, jest kilka (co najmniej 2 które widziałem) pokazujące, że na Fw 190 wersjach A-4/A-6 z JG 2 stosowano malowanie w plamy podobnie do Fw 190 A-8 Buhligena. Jedno z tych zdjęć, a właściwie jego namiastka znajduje się tu:
http://fw190.hobbyvista.com/afrika.htm
Chodzi o ten nagłówkowy fotomontaż i ujęcie dwóch Fw 190 nad morzem. Długo sądziłem, że to Fw 190 z JG 2 z Afryki, ale korespondencja z autorem strony dowiodła, że te dwa Fw 190 sfotografowano nad morzem na zachodzie Europy, a nie w Afryce czy we Włoszech. Może ktoś ma lepszą kopię tej fotki - ja gdzieś otrzymaną od autora strony posiałem na którymś z dysków i nie mogę od kilku lat znaleźć. Drugą fotkę widziałem w jednej z publikacji o Fw 190 - front zachodni, samolot sfotografowany na ziemi. Nie pamiętam źródła.
Avatar użytkownika
Georg01
 
Posty: 1034
Dołączył(a): czwartek, 19 czerwca 2008, 12:03

Re: Fw 190 A-8 maj. Kurta Buhligena

Postprzez Georg01 » środa, 19 sierpnia 2009, 09:10

Tomku, dokładnie tak myślę. Kolory 74/75. Biorę pod uwagę jeszcze drugą możliwość. Zastanawiałem się dlaczego zmieniano malowanie. Kaprys Buhligena - raczej nie. Lato 1944 to nie był czas fanaberii kolorystycznych dowódców. Buhligen miał już wtedy sporo problemów - Geschwader sypał się, zginęło sporo Staffelkapitaenów, a i dowódcy grup padali regularnie. To już nie był ten uśmiechnięty "Richthofen" z lat 41/42. Napisałem, że do jesieni 1944 na zachodzie nie malowano myśliwców tłokowych inaczej jak w układzie 74/75. Był jednak wyjątek. Jest w książce Rodeikego ciekawe zdjęcie foki Rolfa Hermichena o ile pamiętam, w kamuflażu "Hellgrau uber alles". Wiosną 1944 stał się "modny" kamuflaż wysokościowy pokrycia całych Bf 109 i Fw 190 w kolorze RLM 76. Dotyczyło to co prawda nie frontowych Geschwader, do jakich zaliczał się niewątpliwie JG 2, ale nie można wykluczyć, że również w JG 2 eksperymentowano z malowaniem RLM 76 całych maszyn przeznaczonych do walki na dużych wysokościach z Amerykanami. Przecież Buhligen miał zaliczonych 24 czteromotorowców, więc trochę czasu na wysokościach spędził. I tu spekulacja - cały samolot Buhligena pomalowano na RLM 76 tak ja samolot Hermichena, a po skierowaniu JG 2 do walk w Normandii domalowano plamy (74 ? 75 ?) w celu dokamuflowania maszyny. Na kadłubie byłby więc przybrudzony już nieco RLM 76 z plamami 74 lub 75. Foka jest z produkcji z wiosny 1944, zdjęcia wykonano w sierpniu 1944. Niemożliwe ? Jakiś powód przemalowania samolotu jednak był.
Avatar użytkownika
Georg01
 
Posty: 1034
Dołączył(a): czwartek, 19 czerwca 2008, 12:03

Re: Fw 190 A-8 maj. Kurta Buhligena

Postprzez Kuba P. » środa, 19 sierpnia 2009, 10:06

Georg01 napisał(a):według mnie wyrzutników nie było, zamiast tego był prawie gładki panel. Prawie gładki, bo prawdopodobnie była na nim taka malutka, słabo widoczna, kroplowa wypukłość podobnie jak w foce Prillera, której powodu istnienia szczerze mówiąc nie znam.


Osłaniały wystające poza profil płata elementy jarzm działek.

Jakiś powód przemalowania samolotu jednak był.


A może ten samolot nie był przemalowany tylko w takim malowaniu dostarczony do jednostki?
Avatar użytkownika
Kuba P.
 
Posty: 9398
Dołączył(a): sobota, 10 listopada 2007, 23:07
Lokalizacja: Warszawa/Wodzisław Śl.

Re: Fw 190 A-8 maj. Kurta Buhligena

Postprzez Georg01 » środa, 19 sierpnia 2009, 11:17

Kuba Plewka napisał(a):A może ten samolot nie był przemalowany tylko w takim malowaniu dostarczony do jednostki?


Byłby to chyba jedyny znany przypadek tak dostarczonego egzemplarza wersji A-8, ale wykluczyć tego nie można (np. testy nowego typu kamuflażu fabrycznego). Rada dla modelarza. Jak pomalujesz ten samolot będzie dobrze. Dopóki nie znajdą się materiały, które coś tu wyjaśnią to wszystkie opisane możliwości wchodziły w grę.
Avatar użytkownika
Georg01
 
Posty: 1034
Dołączył(a): czwartek, 19 czerwca 2008, 12:03

Re: Fw 190 A-8 maj. Kurta Buhligena

Postprzez Kuba P. » środa, 19 sierpnia 2009, 11:24

Ok a te dwa samoloty z bannerka, jaki przytoczyłeś?
Podobne malowanie, choć to inna wersja.
Poza tym, nawet niech to będzie partia z 20-30 kadłubów tak pomalowanych dostarczonych do montowni od kooperanta i tylko jeden z tak wyglądających samolotów trafił do w miarę znanego użytkownika przez co został uwieczniony na zdjęciach.
Nawet ta swastyka, dość koślawa, przypomina mi się z innej maszyny. Chyba w książce Rodeike jest to zdjęcie nawet.
Avatar użytkownika
Kuba P.
 
Posty: 9398
Dołączył(a): sobota, 10 listopada 2007, 23:07
Lokalizacja: Warszawa/Wodzisław Śl.

Re: Fw 190 A-8 maj. Kurta Buhligena

Postprzez Georg01 » środa, 19 sierpnia 2009, 11:48

No właśnie te dwa z banerka sugerują, że być może w JG 2 z jakiegoś powodu malowano takie plamy na samolotach. Jednak żeby było to fabryczne malowania występuje duża odległość czasowa pomiędzy dostarczeniem samolotów. A-8 Buhligena to wiosna 44, tamte z banerka to najprawdopodobniej rok 1943 i wersje A-4 lub A-5/A-6. Natomiast łączy je obszar - Europa Zachodnia i być może jednostka - JG 2. Nad Kanałem w roku 1943 i do czerwca 1944 stacjonowały przede wszystkim JG 2 i JG 26. O ile zdjęcia z JG 26 są dość liczne o tyle zdjęć z JG 2 nie ma za wiele. To jeden z powodów dla którego JG 2 nie doczekał się opracowania monografii z prawdziwego zdarzenia. Rok 1944 to prawdziwa dziura zdjęciowa dla JG 2 i jak na razie nie słyszałem, żeby coś w temacie drgnęło. Nie można wykluczyć na 100 %, że do JG 2 dostarczano nietypowe malowane foki, ale bardziej prawdopodobne jest, że w JG 2 je przemalowywano, tak jak czyniono to permanentnie w JG 51 czy JG 54 na froncie wschodnim na przykład. Może chodziło o lepszy kamuflaż na tle morza i brano przykład z Anglików, a może powody były zupełnie inne.
Avatar użytkownika
Georg01
 
Posty: 1034
Dołączył(a): czwartek, 19 czerwca 2008, 12:03

Re: Fw 190 A-8 maj. Kurta Buhligena

Postprzez Kuba P. » środa, 19 sierpnia 2009, 11:49

Też jest to jak najbardziej możliwe i niewykluczone.
;o)
Avatar użytkownika
Kuba P.
 
Posty: 9398
Dołączył(a): sobota, 10 listopada 2007, 23:07
Lokalizacja: Warszawa/Wodzisław Śl.

Następna strona

Powrót do Lotnictwo - rzeczywiste

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 10 gości