Bf 109G-6 "J-705" Eduard 1:48

Budujesz model, chcesz przedstawić relację z postępów w pracy, zastanawiasz się jak coś zrobić - to miejsce dla Ciebie.

Bf 109G-6 "J-705" Eduard 1:48

Postprzez net_sailor » niedziela, 9 listopada 2014, 00:44

Niektórzy może wiedzą inni jeszcze nie,
że Bf 109 cichcem dłubię se... :mrgreen:

Otóż i niesławny wyrób Eduarda w trakcie obróbki. Na warsztat wziąłem OVERTREES z forumowego zakupu. Ucieszyłem się na okazję do nabycia samych ramek, bo i tak nie zamierzałem korzystać z firmowych kalek i blaszek. Wybrałem malowanie szwajcarskie (co chyba nikogo nie dziwi?) przy pomocy masek Montexu (zestaw z metalowymi lufami i Pitotem). Wyszło kilkukrotnie taniej niż kupowanie ROYALa z pierdyliardem malowań, w tym jednym szwajcarskim (z resztą z błędnym schematem).
W międzyczasie dotarł do mnie PROFIPACK po oględzinach którego stwierdziłem, że OVERTREES górą!Zaprawdę powiadam Wam, Edkowe blachy w tym modelu można spokojnie sobie odpuścić, gdyż co najmniej połowa z nich wykonana jest gorzej (!!!) niż plastykowe części z zestawu. Tak naprawdę z firmowej blachy do wykorzystania nadają się tylko: pasy, pedały, łańcuchy trymerów i siatki dla chłodnic oleju (ale glikolu już nie!). Ewentualnie przydatne będą trawione elementy na filtr tropikalny, jak ktoś robi tę wersję. Oczywiście gotowe maski do oszklenia kabiny to fajna rzecz, ale bez nich też można sobie poradzić.

Model jest już dość zaawansowany, ale uchowało mi się parę zdjęć z wcześniejszych etapów działań.

Kokpit po przeróbkach: dodane elementy radiowe po prawej stronie fotela i tablicy przyrządów (plastykowa tablica - rewelacja!), przerobiona skrzynka z dźwigniami sterowania silnika po lewej (fabryczna nie jest bardzo zła, więc punkt nieobowiązkowy) i na obu bokach dodane klapki wentylacyjne (Eduard daje aż jedną klapkę fototrawioną - do tego do niczego nie podobną).
Obrazek

Instalacja tlenowa wymaga lekkiej przebudowy, albowiem od przedniej części aparatu trzeba odciąć króciec z zaworem i zamontować go osobno zaworem do góry za aparatem tlenowym, a nie jak Edek proponuje przed i jeszcze do góry nogami (kto im tak podpowiedział?). Dorobiłem jeszcze mechanizm otwierania kabiny pod lewą krawędzią kokpitu a po prawej dźwignię wciągania podwozia. Poza tym doszło trochę przewodów. W kopicie podparłem się pasami Airesa na fotelu. Później będzie też celownik Revi 16B od Quickboosta, gdyż w zestawie jest tylko starszy Revi C12/D:
Obrazek

Tutaj wyszpachlowałem i podszlifowałem słynne przejście skrzydło kadłub. Niby prosta rzecz a strasznie upierdliwa. Męczyłem się z tym kilka dni aby po obu stronach wyszło tak samo:
Obrazek

Przygotowanie do malowania:
Obrazek

I po dzisiejszym zdjęciu masek:
Obrazek
Obrazek
O maskach Montexu mam mieszane zdanie. Klej jest mocny i mimo dwu-trzykrotnego przyklejania maski na czoło przed nałożeniem na model trochę kleju jednak zostało a miejscami zerwało farbę (na szczęście ubytki są minimalne). Uwaga: u mnie pasy miały wycięte nierówno brzegi, więc sprawdźcie u siebie przed ich przyklejeniem. No i same maski jednak nie były tak elastyczne jak się spodziewałem (używałem pierwszy raz), więc pasy kadłubowe maskowałem cienkimi paskami taśmy Tamiya. Krzyże za to okazały się bardzo pomocne. A teraz ciekawostka, schemat J-705 (oczywiście błędny jeśli chodzi o kamuflaż, ale z samym oznakowaniem jest OK) przewiduje malowanie białych sierpów na usterzeniu poziomym, ale masek na ten element brak. Jednak w sumie nie do końca, bo ja posłużyłem się elementami w kształcie kwadratów z wyciętym w środku kołem, które okalają górne krzyże na okrągłym polu (alternatywne znaki dla J-701). Wystarczy przeciąć te kwadraty na pół i wewnętrzna krzywizna półokręgów pasuje idealnie.
Model wymaga jeszcze drobnych podmalówek i naniesienia numeru ewidencyjnego (też Montex), zanim zabiorę się za jego "zużywanie".
Avatar użytkownika
net_sailor
 
Posty: 1809
Dołączył(a): środa, 19 września 2007, 12:01
Lokalizacja: Elbląg

Reklama

Re: Bf 109G-6 "J-705" Eduard 1:48

Postprzez Marin » niedziela, 9 listopada 2014, 11:12

Fajna robota. Bardzo fajnie zrobione okablowanie - to z drucikow czy jakis inny patent? Tablica przyrządów też ok. Czy kalkomanie wycinales na kazdy osobno czy takie już były gotowe? Pedały z ramek są toporne- czyżby nie dali na blaszce?
i mam takie samo zdanie o tych wszystkich profi royal packach. Czysty marketing.
Marin
 
Posty: 235
Dołączył(a): sobota, 15 lutego 2014, 15:20

Re: Bf 109G-6 "J-705" Eduard 1:48

Postprzez Jacek Bzunek » niedziela, 9 listopada 2014, 11:22

Przeedytyj tytuł won... wątku bo ostatnia cyfra może się komuś nie zgadzać ;o) Czy kadłubowa biało-czerwona banderola nie obejmowała spodu?
Słuchajcie uważnie bo nie będę powtarzać!
----------------------------------------------------------
Avatar użytkownika
Jacek Bzunek
 
Posty: 5876
Dołączył(a): środa, 19 września 2007, 17:35
Lokalizacja: Szczecin

Re: Bf 109G-6 "J-705" Eduard 1:48

Postprzez net_sailor » niedziela, 9 listopada 2014, 11:34

Okablowanie wyjątkowo z plastykowych pręcików wyciągnietych z ramek. Pedały zestawowe bo innych wówczas nie posiadałem, ale po zamknięciu kabiny niewiele je widać. W OVERTREESie nie ma blaszek. Kalkomanie na tablicę sztukowałem z różnych arkuszy od kilku modeli, ale ostatnio nabyłem zegary Airscale i to jest słuszna opcja.
Kadłubowe pole z krzyżem nie zachodziło na spód, pasy owszem.
Avatar użytkownika
net_sailor
 
Posty: 1809
Dołączył(a): środa, 19 września 2007, 12:01
Lokalizacja: Elbląg

Re: Bf 109G-6 "J-705" Eduard 1:48

Postprzez potez » niedziela, 9 listopada 2014, 12:02

hehe no to pierwszy z miotu się zrobil, zostało jeszcze tylko 23 8-)
A co do OVERTREESÓW to święta racja, ostatnio sciągnąlem sobie PFa a teraz już nawet SSW D.III w OVERTREESIE mozna kupić :mrgreen:
Będziesz go jeszcze brudził czy tak szwajcarski czyścioch zostanie? Jak na razie to b.fajnie to wygląda.
tak, jestem #ponurymodelaż
Avatar użytkownika
potez
 
Posty: 4718
Dołączył(a): środa, 28 listopada 2007, 11:24
Lokalizacja: Bielsko-Biała

Re: Bf 109G-6 "J-705" Eduard 1:48

Postprzez net_sailor » niedziela, 9 listopada 2014, 12:14

Będę brudził i obijał, ale delikatnie. Szwajcar latał nim jedynie do kościoła :lol:
Avatar użytkownika
net_sailor
 
Posty: 1809
Dołączył(a): środa, 19 września 2007, 12:01
Lokalizacja: Elbląg

Re: Bf 109G-6 "J-705" Eduard 1:48

Postprzez Kuba P. » niedziela, 9 listopada 2014, 13:52

Regensburger :)
Fajnie wyglądają w tych barwach.

Interesuje mnie sprawa steru kierunku, rozpracowywałeś coś bardziej temat? Czy on dostał wysokie usterzenie oryginalnie czy przekładka? J-704 WNr 163245 o ile podpisy zdjęć nie mylą ma własnie zmieniany statecznik czy cały ogon po wypadku. A jak z 705 - wyszedł z tym ogonem fabrycznie? Ja znam tylko dwa zdjęcia z Sion też po lądowaniu na brzuchu i już wysoki ogon jest.
Inna sprawa to sam typ steru i malowanie. Pytam, bo bankowo masz temat rozpoznany i coś ciekawego o tym egzemplarzu podrzucisz :)
Avatar użytkownika
Kuba P.
 
Posty: 9398
Dołączył(a): sobota, 10 listopada 2007, 23:07
Lokalizacja: Warszawa/Wodzisław Śl.

Re: Bf 109G-6 "J-705" Eduard 1:48

Postprzez net_sailor » niedziela, 9 listopada 2014, 14:21

Statecznik to przekładka, gdyż początkowo egzemplarze od J-701 do J-706 miały niskie usterzenia. Mam zdjęcie tego samolotu w tej konfiguracji, ale uznałem, że tak będzie ciekawiej. Wszystkie niskie usterzenia wymieniono na wysokie od wiosny 1945. Te zdjęcia J-705, o ktorych wspominasz są po wypadku z listopada 1945 i takim go uczyniłem. Kolorki steru kierunku są charakterystyczne dla późnowojennych K, kiedy to dokonano zakupu wysokich stateczników.
Avatar użytkownika
net_sailor
 
Posty: 1809
Dołączył(a): środa, 19 września 2007, 12:01
Lokalizacja: Elbląg

Re: Bf 109G-6 "J-705" Eduard 1:48

Postprzez net_sailor » niedziela, 9 listopada 2014, 22:18

Dzisiejsze pierdoły.
Wiatrochron wzbogaciłem o uchwyty na rogach, wzmocnienia pod bocznymi szybkami oraz szybę pancerną (drugi mniej udany egzemplarz leży obok, element jest lekko żółtawy co ma imitować "pancerne" szkło). Te "cosie" na drucikach to boczne lampki oświetleniowe. Płyta pancerna została odchudzona do akceptowalnych rozmiarów. UWAGA: przy malowaniu tylnej części oszklenia ramkę biegnącą w osi symetrii aż do podstawy masztu malujemy tylko od środka! Edek projektując maski zrobił tutaj klasycznego zonka.
Obrazek
Dodatkowo wykonałem tubę do wystrzeliwania rakiet pod prawym okienkiem, do której włożyłem rakietnicę. Co ciekawe Eduard daje dwa wiatrochrony. Jeden z chwytami powietrza po obu stronach a drugi tylko z chwytem po prawej. Niestety zapomniało mu się o typie z rakietnicą i w takim wypadku trzeba wybrać typ obustronny, ściąć prawy wlocik a w jego miejsce nawiercić wylocik z tuby.

Sam rakietnica z bliska wyglądała tak:
Obrazek
Celownik Revi dostał właściwą dla niego podstawę teleskopową (przed pomalowaniem teleskop działał jakby ktoś pytał :) ):
Obrazek
Avatar użytkownika
net_sailor
 
Posty: 1809
Dołączył(a): środa, 19 września 2007, 12:01
Lokalizacja: Elbląg

Re: Bf 109G-6 "J-705" Eduard 1:48

Postprzez Maciek_66 » niedziela, 9 listopada 2014, 23:43

Bardzo fajny, zwłaszcza, że ja lubię te szwajcarskie.
Tylko po co oni namalowali te białe fragmenty na statecznikach poziomych?
pozdrawiam

Maciek Żywczyk
Avatar użytkownika
Maciek_66
 
Posty: 1043
Dołączył(a): sobota, 22 września 2007, 21:14
Lokalizacja: Warszawa

Re: Bf 109G-6 "J-705" Eduard 1:48

Postprzez Jacek Bzunek » poniedziałek, 10 listopada 2014, 00:16

Maciek_66 napisał(a):Tylko po co oni namalowali te białe fragmenty na statecznikach poziomych?

Żeby się wojsko nie nudziło.
Słuchajcie uważnie bo nie będę powtarzać!
----------------------------------------------------------
Avatar użytkownika
Jacek Bzunek
 
Posty: 5876
Dołączył(a): środa, 19 września 2007, 17:35
Lokalizacja: Szczecin

Re: Bf 109G-6 "J-705" Eduard 1:48

Postprzez Kuba P. » poniedziałek, 10 listopada 2014, 02:58

net_sailor napisał(a):Dzisiejsze pierdoły.


Aż się chce samemu dłubać z taką inspiracją. Powodzenia dalej Marcin, viel Glück! ;o)
Avatar użytkownika
Kuba P.
 
Posty: 9398
Dołączył(a): sobota, 10 listopada 2007, 23:07
Lokalizacja: Warszawa/Wodzisław Śl.

Re: Bf 109G-6 "J-705" Eduard 1:48

Postprzez Klugi » poniedziałek, 10 listopada 2014, 06:15

Super warsztat.
Avatar użytkownika
Klugi
 
Posty: 490
Dołączył(a): czwartek, 7 listopada 2013, 20:36
Lokalizacja: Kitchener, Ontario, Kanada

Re: Bf 109G-6 "J-705" Eduard 1:48

Postprzez net_sailor » poniedziałek, 10 listopada 2014, 10:16

Dziękuję za doping. Wyciągajcie chłopaki te swoje Messery. W kupie raźniej :)

Maciek_66 napisał(a):Tylko po co oni namalowali te białe fragmenty na statecznikach poziomych?

Maćku, te sierpy na usterzeniu to także element szybkiej identyfikacji. Samolot miał być rozpoznawalny z każdej strony. Poza tym one trochę optycznie redukują rozpiętość i kształt usterzenia. To chyba także miało znaczenie, aby odróżnić się od niemieckich Messerschmittów.

Kuba P. napisał(a):Inna sprawa to sam typ steru

Aj, zapomniałbym się rozwinąć.
Typ steru kierunku dość charakterystyczny: konstrukcja metalowa z Flettnerem i kryta płótnem (jest taki taki w zestawie, przygładziłem tylko dość ordynarne paski materiału wzmacniającego na żebrach), ale bez wystających poza obrys blaszek kompensujących (trzeba odciąć). Światełko pozycyjne na końcu trzeba dorobić dorobić we własnym zakresie.
Za to wysoki statecznik pionowy był o konstrukcji drewnianej, więc cała modyfikacja sprowadza się do zaszpachlowania wszystkich linii podziałowych i nitowań (Edek daje typ metalowy).Gdyby komuś przyszło jednak do głowy wykonywanie Szwajcara czy Germańca z niskim usterzeniem, to elementy zestawowe są w sam raz i nie trzeba żadnych przeróbek.

Generalnie w detalach wyrób Eduadra jest bardzo mocny. Jest oczywiście kilka niekonsekwencji, ale jak widać przeróbki są stosunkowo proste. Gdyby nie skaszaniona bryła to powiedziałbym, że ten model się jedynie dopieszcza według własnych upodobań. Spasowanie jest świetne a do tego praktycznie wszelkie łączenia idą po liniach podziału blach, więc użycie szpachli jest śladowe (ostro narzucałem szpachli tylko na dolną pokrywę silnika przed chodnicą oleju bo nie spodobał mi się zbyt płaski profil i słynne przejście kadłub-skrzydło). Jedynie co mnie zdziwiło to brak kołków ustalających w kadłubie, ale poradziłem sobie wklejając paski plastyku na łączeniach, co widać na pierwszym zdjęciu.
Avatar użytkownika
net_sailor
 
Posty: 1809
Dołączył(a): środa, 19 września 2007, 12:01
Lokalizacja: Elbląg

Re: Bf 109G-6 "J-705" Eduard 1:48

Postprzez net_sailor » czwartek, 13 listopada 2014, 00:52

Pierdół c.d., czyli praktycznie reszta części pomalowana, a niektóre nawet powashowane. Elementy właściwie bez przeróbek (dodałem tylko przewody hamulcowe na kołach), choć kusi mnie ten wymyślny mechanizm otwierania klapo-chłodnic, ale raczej nie tym razem.
Obrazek

Jako, że miałem już aparat w ręku, przy okazji sfociłem dorobione wnęki podwozia (na gotowo, bo w trakcie budowy zapomniało mi się :oops: ):
Obrazek
Obrazek

Skoro zrobiłem podwozie to dokonałem na sucho przymiarek, no i faktycznie wychodzi problem z geometrią fabrycznego ustawienia goleni głównych. Na szerokość rozstaw kół od biedy może być, choć warto ustawić podwozie maksymalnie szeroko jak się tylko da. Znacznie gorzej jest z wysunięciem naprzód, gdyż fabrycznie koła są zbyt schowane pod skrzydła. Trzeba temu jakoś zaradzić i wymyśliłem taką oto sztuczkę:
Obrazek
Jak widać goleń po lewej ma na końcu kostkę ustalającą w stanie fabrycznym, po prawej ściąłem tylną ściankę kostki, aby umożliwić większe wychylenie goleni w gnieździe. Ale to nie wszystko, bo trzeba lekko poszerzyć otwór wnęki podwozia w okolicy gniazda, gdyż inaczej goleń nie wychyli się wystarczająco daleko. Wystarczy ściąć odrobinę występu ze ścianki bocznej, na którym opierają się osłony podwozia w pozycji zamkniętej. Tutaj widać różnicę między obiema wnękami (obrobiona po prawej):
Obrazek

Wracając na chwilę do samych wnęk to w tym przypadku budowa struktury wnęki dla koła jest niestety koniecznością, gdyż Eduard serwuje nam jedynie wariant z pokrowcami. Same pokrowce są niebrzydkie tylko, że bardziej pasują do wariantów wczesnych niż późnych - akurat tutaj powinno być bez pokrowców. Druga rzecz, na którą warto zwrócić uwagę to wnęka dla goleni podwozia, gdzie stosunkowo prosto można poprawić ich wygląd nawiercając zasygnalizowane tylko owalne otwory. Kolor wnęki to moja spekulacja. Wybrałem RLM 76 bo tak ma pokrewny Bf 109G-6 W.Nr. 163824, choć nie jest w cale pewne czy z tymi skrzydłami wyszedł z fabryki (z resztą są tam też ślady natryskiwania RLM 02). Więcej światła mógłby rzucić polski Bf 109G-6 W.Nr. 163306, ale został odrestaurowany z dość swobodnym podejściem do malowania - w każdym razie wnęki też ma w kolorze RLM 76.
Avatar użytkownika
net_sailor
 
Posty: 1809
Dołączył(a): środa, 19 września 2007, 12:01
Lokalizacja: Elbląg

Następna strona

Powrót do Lotnictwo - warsztat

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 11 gości