Rys histeryczny:
Firma Northrop zachęcona handlowym powodzeniem samolotu F-5A/B prowadziła dalsze prace rozwojowe, których celem było opracowanie samolotu odpowiadającego ówczesnym i perspektywicznym wymogom taktyczno-technicznym. Przewidywano zastosowanie silnika o zwiększonym ciągu, stacji radiolokacyjnej i doskonalszego wyposażenia pilotażowo-nawigacyjnego. Nowa wersja otrzymała oznaczenie F-5E "Tiger II". 28.03.1969 r. odbył lot samolot F-5B z silnikami J85-GE-21, jako latające laboratorium silników przeznaczonych do samolotu F-5-21 (późniejszy F-5E). W 1970 r. samolot F-5E został wybrany przez rząd amerykański jako zwycięzca w konkursie na jednomiejscowy międzynarodowy samolot myśliwski IFA (International Fighter Aircraft. W konstrukcji F-5E uwzględniono zmiany wprowadzone w samolotach kanadyjskich CF-5, holenderskich NF-5 i norweskich F-5G- to znaczy dwupołożeniowe podwozie przednie, klapy noskowe, odladzanie przedniej szyby, zmodyfikowano przednią część skrzydła przy kadłubie, hak hamulcowy. Oblot pierwszego F-5E odbył się 11.08.1972 r. Pierwsza dostawa samolotu dla lotnictwa amerykańskiego w liczbie 20 egz. została zrealizowana w 1973 r., a dla zagranicznych odbiorców w 1974 r. Samolot F-5E znajdował się w produkcji do 1987 r. Wyprodukowano 1419 egz. F-5E, w tym 953 egz. wyprodukowała firma Northrop.
Konstrukcja (F-5E):
Jedno- lub dwumiejscowy dolnopłat o konstrukcji metalowej.
Skrzydło całkowicie metalowe o kształcie trapezowym. Konstrukcja skorupowa wielodźwigarowa. Pokrycie wykonano metodą frezowania. Skos krawędzi natarcia wynosi 24° (na 0,25 cięciwy) w części zewnętrznej oraz 32°55' w części przykadłubowej. Wyposażone w klapy manewrowe o konstrukcji przekładkowej umieszczone na krawędzi natarcia (na całej jej długości), klapy tylne szczelinowe o konstrukcji metalowej oraz lotki.
Kadłub o przekroju owalnym, ukształtowany zgodnie z "regułą pól". Konstrukcja półskorupowa, całkowicie metalowa. Na dolnej powierzchni kadłuba w środkowej części zamocowano hamulce aerodynamiczne. Kabina zakryta, ciśnieniowa, klimatyzowana, wyposażona w fotel katapultowany.
Usterzenie pionowe i poziome o obrysie trapezowym w układzie klasycznym. Usterzenie poziome płytowe posiada konstrukcję przekładkową, jednodźwigarową. Statecznik pionowy metalowy ma konstrukcję skrzynkową, ster kierunku- przekładkową. Krawędź natarcia statecznika wykonana jako konstrukcja przekładkowa.
Podwozie trójpodporowe z kołem przednim, chowane w locie.
Uzbrojenie:
- F-5E- 2 działka Ford Aerospace M39A3 kal. 20 mm zabudowane w przedniej górnej części kadłuba. Uzbrojenie podwieszane na siedmiu węzłach: 1 pod kadłubem, 4 pod skrzydłami i 2 na końcach skrzydeł. Na prowadnicach zamocowanych na końcach skrzydeł przenoszone były jedynie 2 kierowane pociski rakietowe klasy powietrze-powietrze AIM-9L "Sidewinder". Na pozostałych węzłach mogły być przenoszone: kierowane pociski rakietowe klasy powietrze-powietrze AIM-120A AMRAAM, kierowane pociski rakietowe klasy powietrze-ziemia AGM-65A "Maverick", bomby burząco-odłamkowe Mk 82 o masie 227 kg, bomby burzące Mk 84 o masie 908 kg, bomby hamowane "Snakeye", francuskie bomby przeciwbetonowe "Durandal" (amerykańskie oznaczenie CBU-15), bomby kasetowe Hunting BL755 zawierające 147 małych bombek przeciwpancernych, bomby napalmowe BLU, wyrzutnie niekierowanych pocisków rakietowych LAU-69 zawierających 7 pocisków kal. 70 mm. Max masa uzbrojenia podwieszanego- 3175 kg.
Wyposażenie:
- F-5E- stacja radiolokacyjna Emerson Electric APQ-159, dwie radiostacje, taktyczny system nawigacyjny TACAN współpracujący z urządzeniami naziemnymi, centrala danych aerodynamicznych, system identyfikacyjny IFF (swój-obcy), system naprowadzania na cel. W zależności od potrzeby może być zainstalowane wyposażenie dodatkowe, jak np. układ nawigacji bezwładnościowej (INS), układ automatycznego lądowania, komputer misji, radiolokacyjny odbiornik ostrzegający o promieniowaniu, zasobnik ze specjalną aparaturą elektroniczną montowany pod kadłubem. Samoloty używane w Wietnamie wyposażano dodatkowo w giroskopowy wskaźnik położenia w locie.
Instalacje: hydrauliczna, elektryczna, tlenowa, klimatyzacyjna.
Dane techniczne F-5E:
Rozpiętość- 8,13 m, długość- 14,68 m, wysokość- 4,07 m, powierzchnia nośna- 17,3 m2.
Masa własna- 4410 kg, masa startowa normalna- 7030 kg, masa startowa max- 11 240 kg.
Prędkość max- Ma= 1,56, prędkość podejścia do lądowania- 230 km/h, wznoszenie- 10 516 m/min, pułap praktyczny- 15 790 m, promień działania z 2358 kg uzbrojenia- 222 km, promień działania max- 890 km, zasięg max- 2863 km.
Zdjęcia modelu.

















