Su 30MK 1:48 Academy

Budujesz model, chcesz przedstawić relację z postępów w pracy, zastanawiasz się jak coś zrobić - to miejsce dla Ciebie.

Su 30MK 1:48 Academy

Postprzez KRL » czwartek, 16 kwietnia 2015, 11:01

To mój pierwszy post w wątku warsztat – na tą chwilę mój warsztat jest na tyle mierny, że mogę tylko postarać się opisać co i jak robię licząc na korekty z waszej strony.

Tak więc zaczynam od początku na warsztat trafia Su-30MK Academy 1:48 traktuje ten model jako rozbiegówkę przed większym bratem Su-30MKK z Trumptera 1:32.

Obrazek

Zważywszy na fakt, że to moje początki na modelarskiej drodze staram się wykonywać modele bez stosowania dodatków w postaci, blaszek, żywicznych detali etc. Dodatkowo moja filozofia sprowadza model do najprostszej postaci tak więc nie przepadam za wszystkimi otwartymi lukami, widocznymi działkami, otwartymi spoilerami itd.
Za każdym razem gdy próbowałem wykonać otwartą osłonę kabiny po kilku godzinnym posiedzeniu i obserwowaniu czy otwarta wygląda ładniej (w mojej opinii) czy z zamkniętą osłoną kabiny okazywało się że z zamkniętą podoba mi się bardziej.

Najchętniej widziałbym wszystkie samoloty w locie bez widocznego podwozia, które w wielu konstrukcjach burzy wręcz wspaniałą sylwetkę samolotu Su 27,30,35, MiG-29 jednak przy skali która mi przypadła do gustu 1:32 model +podstawka zajmuje tyle miejsca, że żona już mi zapowiedziała, że będę musiał pomyśleć o nowym mieszkaniu z hangarem na modele.

Wracając do Su-30MK model posiada całkiem sporą ilość części same elementy wydają się dość czyste jednak już pierwsza przymiarka spasowania głównych części kadłuba pokazuje, że wykonanie jest mało precyzyjne i pozostawia sporo do życzenia i miejsca na szpachlowanie i docinanie jest naprawdę sporo. Czytałem także, że są tu ponoć jakieś problemy z wlotami powietrza.
Tyle na wstępie o modelu.
Niestety zorientowałem się także po czasie po dokładnych oględzinach zawartości opakowania, że mój model ma uszkodzenie wygląda tak jakby zaliczył upadek – końcówka skrzydła jest zagięta i to dość mocno na samym rogu aż plastik się pobielił w miejscu wygięcia.
Tak to wygląda po prostowaniu z wykorzystaniem ciepłej a nawet gorącej wody:

Obrazek

Jednak po samym pudełku nie widać śladu – czyżby uszkodzenie u producenta? Trudno powiedzieć zresztą teraz jest za późno na zrobienie z tym czegoś model leżał w szafie od lutego więc na reklamację za późno a samo uszkodzenie jakoś da się naprawić.

Rozpocząłem pracę jak zwykle od dobrania kolorów – ponieważ nie korzystam z farb modelarskich muszę poświęcić trochę czasu na odnalezienie właściwych kolorów i wykonanie receptur.
Zamierzam wykonać Su w kamuflażu, który nie jest przewidziany przez producenta – niestety nie mam kalek do kamuflażu jaki zamierzam wykonać, więc zrobię coś co jak już zauważyłem jest widziane na forum jako PROFANACJA – wykorzystam kalki które są obcinając numerki i dostosowując do potrzeb kamuflażu który zamierzam wykonać.
Trzy wersje kamuflażu jakie przewidział producent są już opatrzone a i modeli w odcieniach jasno szarych i niebieskich mam już kilka postanowiłem w tej sytuacji wykonać modelu w kamuflażu Dark Gray, zabraknie też kilku napisów które są w oryginale..

Zamierzam wykonać takie malowanie:
Obrazek

Na tą chwilę mam wykonane wnętrze kabiny, spędziłem nad nim nad spodziewanie dużo czasu wkleiłem je w kadłub dodałem kilka niezbędnych detali by zamknąć dziś część górną i dolną kadłuba.

Obrazek
Zdjęcie wykonane jest bez użycia lampy z bardzo dużą korekcją ekspozycji więc nie widać właściwie koloru wnętrza jest to znacznie intensywniejszy odcień niebieskiego Air Superiority Blue u mnie w firmie nosi oznaczenie 484-92789N

Ciąg dalszy nastąpi.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Na warsztacie
wietrzenie
Avatar użytkownika
KRL
 
Posty: 1103
Dołączył(a): sobota, 21 marca 2015, 23:02
Lokalizacja: Gdańsk

Reklama

Re: Su 30MK 1:48 Academy

Postprzez Solo » czwartek, 16 kwietnia 2015, 15:38

No i ładnie.
Dziwię się tylko, że upierasz się przy kombinowaniu z tymi niemodelarskimi farbami.
To takie trochę wyważanie otwartych drzwi, bo skoro są dobre i dedykowane dla modelarzy farby, to dorabianie własnych mija się z celem, ale co kto lubi.
Tak czy inaczej bardzo mi się podoba Twoje podejście do samego modelarstwa.
Solo
 
Posty: 6005
Dołączył(a): środa, 19 grudnia 2012, 09:05

Re: Su 30MK 1:48 Academy

Postprzez rudolf24 » czwartek, 16 kwietnia 2015, 16:21

Będę obserwował, dorób tylko pasy (bądź kup) ponieważ mierne już fotele academy wyglądają bez nich jeszcze gorzej.
Avatar użytkownika
rudolf24
 
Posty: 1038
Dołączył(a): poniedziałek, 22 października 2012, 18:59

Re: Su 30MK 1:48 Academy

Postprzez KRL » czwartek, 16 kwietnia 2015, 20:00

Pasy już wypędzelkowane, natomiast co do farbek wydaje mi się że moje podejście jest racjonalne na magazynie mamy kilkadziesiąt ton różnych lakierów, które dobrze znam.
Oczywiście większość z nich nie nadaje się do aplikacji na modele jednak jest też sporo produktów które świetnie się nadają do tego celu.
Nie muszę za nie płacić, więc nie ponoszę żadnych kosztów a farbki modelarskie bądź co bądź kosztują i to patrząc na pojemności są naprawdę drogie. Nie mają przy tym najmniejszej przewagi technicznej nad produktami jakich ja używam co nie oznacza, że produkty modelarskie są słabej jakości.
Jedyne co muszę zrobić to przełożyć kolorystykę i dorobić sobie z gramatury kolory - mając jednocześnie zapas na długi czas bo minimalna ilość jaką mogę dorobić to 100ml.

Ja dopiero rozpoczynam przygodę z modelarstwem i patrząc na to ile trzeba mieć produktów, które wykorzystuje się bez mała przy każdym modelu: podkład, kolory podstawowe, czarny, srebrny, biały, czerwony, szary itd + lakiery bezbarwne wymaga to sporych nakładów finansowych których ja nie ponoszę w tej sytuacji.

Na koniec nie muszę eksperymentować z materiałami i sprawdzać, które lepiej mi odpowiadają, jakie tło jest odpowiednie pod metalizery jak się aplikuje itd.
Biorę z półki to co świetnie znam i kładę jedyna różnica to skala.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Na warsztacie
wietrzenie
Avatar użytkownika
KRL
 
Posty: 1103
Dołączył(a): sobota, 21 marca 2015, 23:02
Lokalizacja: Gdańsk

Re: Su 30MK 1:48 Academy

Postprzez Solo » czwartek, 16 kwietnia 2015, 20:01

Jak wolisz, ale pamiętaj jedną prawdę: modelarstwo to bardzo, ale to bardzo drogie hobby.
Solo
 
Posty: 6005
Dołączył(a): środa, 19 grudnia 2012, 09:05

Re: Su 30MK 1:48 Academy

Postprzez KRL » czwartek, 16 kwietnia 2015, 20:04

Znam znacznie droższe hobby ;o)

Wracając do Su to nie obijam się i prac ciąg dalszy, dolna i górna część kadłuba jest w całości.

ObrazekObrazek

Niestety mimo wielu przymiarek docinania, szlifowania, pieszczenia i głaskania całość w miejscach łączenia kwalifikuje się do szpachlowania w większym bądź mniejszym stopniu.

ObrazekObrazek

Przyznam, że jestem delikatnie rozczarowany jakością odlewów - jutro czeka mnie dzień szpachlowania i szlifowania, dziś skleiłem jeszcze elementy wlotów wraz z dołączonymi do modelu blaszkami.

Złożyłem usterzenie, które także będzie wymagało szpachlowania.
W zasadzie tyle na dziś jutro prac ciąg dalszy, zapowiada się kolejny weekend modelarsko wyścigowy.

Na koniec małe pytanko dotyczące kleju, używam Revella ale prawdę mówiąc nie jestem zbyt zadowolony ponieważ często elementy nie są dobrze sklejone. Mimo, że odtłuszczam za każdym razem powierzchnie i nie brakuje tam kleju to elementy się rozchodzą.
Strasznie mnie irytuje jak przy wycinaniu szpachli lub innych czynnościach rozłażą się detale.

Może to mój błąd ale próbowałem już sklejać na różne sposoby, więcej kleju mniej na oba łączone elementy na jeden i efekt jest podobny mam więc wrażenie, że klej którego używam nie jest najlepszy?
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Na warsztacie
wietrzenie
Avatar użytkownika
KRL
 
Posty: 1103
Dołączył(a): sobota, 21 marca 2015, 23:02
Lokalizacja: Gdańsk

Re: Su 30MK 1:48 Academy

Postprzez leonn » czwartek, 16 kwietnia 2015, 22:25

Witam.
Chętnie pokibicuje bo sam mam chrapkę na ten model...
Czyżbyś miał na myśli GP Bahrajnu pisząc o wyścigowo-modelarskim weekandzie? :D
Zdradź jeszcze jak możesz jakiej firmy jest ta chemia? sam często korzystam z produktów przeznaczonych do napraw lakierniczych w branży motoryzacyjnej i uważam że użyte świadomie, spisują się świetnie...
pozdrawiam
leonn
 
Posty: 39
Dołączył(a): czwartek, 21 listopada 2013, 13:47

Re: Su 30MK 1:48 Academy

Postprzez KRL » piątek, 17 kwietnia 2015, 05:49

Mam na myśli wyścigi MotoGP i WSBK które są w ten weekend a w dodatku w sobotę startuje motocyklowe LeMans 24 tak więc bez mała motocykle wyścigowe na ekranie przez cały dzień.

W kwestii chemii używam produktów firmy PPG w tym konkretnym wypadku PPG Refinisch.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Na warsztacie
wietrzenie
Avatar użytkownika
KRL
 
Posty: 1103
Dołączył(a): sobota, 21 marca 2015, 23:02
Lokalizacja: Gdańsk

Re: Su 30MK 1:48 Academy

Postprzez leonn » piątek, 17 kwietnia 2015, 10:21

Witam
W takim razie to baardzo wyścigowy weekend bo oprócz MotoGP , WSBK, LeMans24 jest jeszcze F1... pozostaje tylko kibicować Doctorowi i Kimiemu oraz krzesać modelarskie wióry i pył... z tego co pamiętam ppg miało świetne bazy, fajnie się je podbarwiało.rozumiem że opierasz się na wodnej linii?
leonn
 
Posty: 39
Dołączył(a): czwartek, 21 listopada 2013, 13:47

Re: Su 30MK 1:48 Academy

Postprzez KRL » piątek, 17 kwietnia 2015, 20:41

Dziś dzień upłynął pod znakiem dobierania kolorów co było dość proste i przyjemne a zakończył się na szpachli, papierze ściernym i długim żmudnym szlifowaniu.

Większa część kadłuba na łączeniach elementów musiała być szpachlowana jak wspominałem wcześniej model nie jest spasowany dobrze i wymaga sporo pracy przed podkładowaniem i lakierowaniem.

ObrazekObrazek


Elementy szczególnie część dziobowa musiała być szpachlowana trzy krotnie, podobnie wloty powietrza.
Obrazek

Pierwszą obróbkę szpachli 1K dokonuję nie szlifując a wycierając ją patyczkiem z watą zamoczonym w Spirit Wipie (jest to zmywacz lakierniczy) nie agresywny.
Dopiero po wstępnej obróbce nakładam drugą warstwę szpachli i obrabiam ją papierem.

Szpachle wstępnie wyciąłem i spasowałem elementy do wklejenia:

Obrazek

Przymiarka ujawniła problem o którym czytałem już wcześniej chodzi o spasowanie wlotów z resztą kadłuba. W wielkim skrócie pozostawia ona wiele do życzenia.

Dziś zakończyłem pracę na złożeniu większości elementów i wyszpachlowaniu wspomnianego łączenia wlotów z kadłubem jutro wycinanie i przystępuje do części lakierniczo-malarskiej.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Na warsztacie
wietrzenie
Avatar użytkownika
KRL
 
Posty: 1103
Dołączył(a): sobota, 21 marca 2015, 23:02
Lokalizacja: Gdańsk

Re: Su 30MK 1:48 Academy

Postprzez KRL » sobota, 18 kwietnia 2015, 21:29

Dziś dzień spędzony od 6.20 z Su-30MK

Rozpocząłem od docięcia szpachli, zmatowania i przemycia zmywaczem modelu.

ObrazekObrazek

Później rozpocząłem podziwianie kształtów Su i muszę napisać, że sylwetkę ten samolot ma obłędną i w mojej opinii trudno nie zachwycać się wyglądem tego samolotu a co za tym idzie modelu.

Te oględziny i zachwyty doprowadziły mnie do pewnego spostrzeżenia.
Otóż pomyślałem, że jest tylko jedna rzecz która może zepsuć wygląd tego samolotu - PODWOZIE. Dlatego też postanowiłem, że model wykonam w locie. Wymusza to wykonanie podstawki na którą nie za bardzo mam pomysł - jedyne co wiem to chciałbym by była delikatna ażurowa bez prostokątnych klocków z pasem startowym czy innym gadżetem.
Ale jak wspomniałem sprecyzowanego pomysłu nie mam na tą chwilę.

Po wklejeniu luków podwozia przystąpiłem do nałożenia podkładu - jak wspomniałem korzystam z produktów innych niż produkty modelarskie nałożyłem więc podkład 2K Epoxy Primer, podkład ma wiele plusów w porównaniu do produktów modelarskich 1K

Wysycha nie co wolniej ale jak na produkt 2K i tak bardzo szybko 20min, za to nie da się go zmyć i co ważne nie zarywa się po wyschnięciu więc można być spokojnym przy oklejaniu i wykonywaniu systemów Multi Stripe.

Obrazek

Przed dalszymi pracami delikatnie zmatowałem w niektórych miejscach podkład tak by ostatecznie zlikwidować niedociągnięcia po szpachlowaniu.
Później Preshading na spodzie wykonany kolorem grafitowym i nie co delikatniej z racji jasnego koloru jaki będzie aplikowany.

Obrazek

Góra dla odmiany klasyczny kolor czarny + nie co mocniejsze zaznaczenie by uzyskać większy kontrast po nałożeniu koloru. Na fotce widać też przygotowane i zaklejone miejsca gdzie nałożyłem już biały kolor.

Obrazek

Czas na kolory spód to kolor Light Blue, nakładany bezpośrednio bez dodatku Clear Add.
Z góra niestety trzeba było nie co powalczyć kolor Dark Gray jest bardzo mocno kryjący więc musiałem ustalić proporcję w jakiej muszę go wymieszać z dodatkiem Clear Add. by uzyskać odpowiednią transparentność tak by mimo ciemnego koloru było widać PreShading.

Obrazek

Na koniec dzisiejszego dnia wziąłem się za walkę z wykonaniem osłon silników i dysz wylotowych na koniec lakier bezbarwny w połysku - oczywiście także 2K.
Użycie takiego lakieru pozwala później na ewentualne poprawki ponieważ można zmywać z takiego lakieru produkty nawet rozcieńczalnikami (oczywiście nie wszystkimi) lub zmywaczami bez groźby uszkodzenia czy usunięcia powłoki.

Na dziś model wygląda tak:

Obrazek
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Na warsztacie
wietrzenie
Avatar użytkownika
KRL
 
Posty: 1103
Dołączył(a): sobota, 21 marca 2015, 23:02
Lokalizacja: Gdańsk

Re: Su 30MK 1:48 Academy

Postprzez Solo » sobota, 18 kwietnia 2015, 21:33

Ho-ho, ładnie wygląda.
Preshading jak od linijki, zazdroszczę takiej pewnej dłoni.
Solo
 
Posty: 6005
Dołączył(a): środa, 19 grudnia 2012, 09:05

Re: Su 30MK 1:48 Academy

Postprzez karambolis8 » niedziela, 19 kwietnia 2015, 09:57

karambolis8
 
Posty: 2257
Dołączył(a): poniedziałek, 21 września 2009, 07:24

Re: Su 30MK 1:48 Academy

Postprzez KRL » niedziela, 19 kwietnia 2015, 10:17

karambolis8 napisał(a):Fajny artykuł jak malować dysze
http://www.arcair.com/tnt1/101-200/tnt1 ... wn/00.shtm




Wielkie dzięki, faktycznie przydatne informacje jednak do wykorzystania przy następnym modelu tu już prace nad dyszami zakończone.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Na warsztacie
wietrzenie
Avatar użytkownika
KRL
 
Posty: 1103
Dołączył(a): sobota, 21 marca 2015, 23:02
Lokalizacja: Gdańsk

Re: Su 30MK 1:48 Academy

Postprzez karambolis8 » niedziela, 19 kwietnia 2015, 10:31

Ja bym jednak popracował na twoim miejscu, bo można trochę bardziej zbliżyć je do rzeczywistości. Ten żółto-pomarańczowy odcień i niebieskie zacieki trochę odbiegają od tego co widuje się na zdjęciach. Dysze Su-27 to bardzo charakterystyczny element i moim zdaniem połowa modelu.
karambolis8
 
Posty: 2257
Dołączył(a): poniedziałek, 21 września 2009, 07:24

Następna strona

Powrót do Lotnictwo - warsztat

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 18 gości