Spitfire Mk.IX- rożnice w seriach produkcyjnych

Jeśli chcesz porozmawiać o prawdziwych latających maszynach lub szukasz dokumentacji do swojego modelu - napisz o tym tutaj.

Spitfire Mk.IX- rożnice w seriach produkcyjnych

Postprzez macias13_84 » czwartek, 2 lipca 2015, 16:13

Kilka pytań o szczegóły Mk.IX odnośnie poszczególnych serii produkcyjnych.

1.Od kiedy na Mk.IX zrezygnowano z mechanicznych wskaźników wypuszczenia podwozia
2. Od której serii nie występuje kroplowe przetłoczenie osłony rozrusznika
3. Z którą serią pojawia się powiększona górna osłona okapotowania silnika.
4. Przetłoczenie oprofilowania węzła mocowania płatów do kadłuba - jest/brak które serie
5. Wlot powietrza w krawędzi natarcia oprofilowania lewego skrzydła które serie
6. Fotokarabin w krawędzi natarcia oprofilowania prawego skrzydła


1. BR, BS, EN - posiadały
2. BR, BS, EN miały, dodatkowo na części BR - przedłużone osłony z bąblem od Mk.V i wzmocnienia nad komorami podwozia.
3. Od NH, MH
4. Od MA?
5. Do momentu pojawienia się LFów z dużym wlotem?
6. Całość produkcji z wyjątkami?

Dobrze kombinuję?
Avatar użytkownika
macias13_84
 
Posty: 1700
Dołączył(a): czwartek, 26 kwietnia 2012, 10:59
Lokalizacja: Zabrze

Reklama

Re: Spitfire Mk.IX- rożnice w seriach produkcyjnych

Postprzez GrzeM » czwartek, 2 lipca 2015, 20:12

Czy rzeczywiście te modyfikacje wprowadzane były w ramach kolejnych "serii" numerów? A nie rozkazami od konkretnej daty?
Avatar użytkownika
GrzeM
 
Posty: 3152
Dołączył(a): poniedziałek, 19 stycznia 2009, 22:39

Re: Spitfire Mk.IX- rożnice w seriach produkcyjnych

Postprzez greatgonzo » czwartek, 2 lipca 2015, 21:08

Grzegorz dobrze pisze. Seriale powiązane były z poszczególnymi zamówieniami. Do zamówień przyporządkowywano serie. Zmiany wprowadzano w marszu i bez problemu mogły pojawić się np. w środku serii produkcyjnej i niekoniecznie tylko jednej. I niekoniecznie musiały pojawiać się równolegle w różnych wytwórniach. Pewnie, że można wytropić konkretne serie, których nie mogły dotknąć późniejsze zmiany, jeśli komuś zależy. Ale to zawsze będzie ryzyko, bo trzeba by jeszcze ogarnąć zamówienia i kolejność produkcji - tu też mogły się zdarzać przesunięcia wynikające z różnych przyczyn formalnych. No i po naprawach zmiany mogły pojawić się na starszych samolotach, a niektóre z nich (zmian) po prostu wprowadzano retrospektywnie na operacyjnych samolotach w miarę możliwości i dostępności zestawów.
Avatar użytkownika
greatgonzo
 
Posty: 4064
Dołączył(a): czwartek, 4 września 2008, 15:23
Lokalizacja: Giżycko

Re: Spitfire Mk.IX- rożnice w seriach produkcyjnych

Postprzez macias13_84 » piątek, 3 lipca 2015, 08:00

Ok, dzięki już wszystko jasne, zatem robiąc konkretny egzemplarz trzeba pod pewnymi względami rozpatrywać go indywidualnie.
Część zmian można przyjąć za pewnik, a po części zdjęcia o ile się znajdzie
Avatar użytkownika
macias13_84
 
Posty: 1700
Dołączył(a): czwartek, 26 kwietnia 2012, 10:59
Lokalizacja: Zabrze

Re: Spitfire Mk.IX- rożnice w seriach produkcyjnych

Postprzez greatgonzo » piątek, 3 lipca 2015, 10:47

Można sobie zrobić taką listę i np. używać do rozstrzygnięć w kwestiach niepotwierdzonych indywidualną dokumentacją. Najlepiej z dodatkami. Np:

seria xx - modyfikacje A,B, pierwszy znany egzemplarz z modyfikacją C wrzesień 1944.

Dla twardzieli. Zwłaszcza, że w zasadzie taką listę trzeba by tworzyć po zdjęciach samolotów i ewentualnie innych dokumentach. Daty modyfikacji są mylące i wprowadzane w różnych momentach w wytwórniach i 'w polu' (często wcześniej). W rezultacie to co jest zaznaczone w Vickers Ledger Book i co widzimy na zdjęciach czasem różni się nawet o kilka miesięcy.
Avatar użytkownika
greatgonzo
 
Posty: 4064
Dołączył(a): czwartek, 4 września 2008, 15:23
Lokalizacja: Giżycko


Powrót do Lotnictwo - rzeczywiste

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Baidu [Spider] i 11 gości