Wczoraj zacząłem budowę mojego I-16 w barwach fińskich sił powietrznych dokładniej zdobytego w czasie wojny Zimowej egzemplarza I-16 typ 18 oznaczonego w Fińskim lotnictwie kolejno numerami VH-201 i VH-21 .Maszyna była jedną z kilku maszyn zdobytych przez Finów i też jedną z 3 "aktywnie" używanych .Używano jej chyba tylko do lotów testowych w Fińskiej Fabryce Samolotów aka " Valtion lentokonetehdas" i do lotów treningowych . Służył kolejno w jednostkach
LLv 24 (1941)
LeLv 6 (1942)
LeLv 30 (1942-43)
Egzemplarz jaki mam zamiar wykonać posiadał będzie malowanie z roku 1940 jest to jego II malowanie . Pierwsze ograniczyło się do przemalowania samolotu na zielony i błękitny. Polikarpow nie posiadał jeszcze oznaczeń szybkiej identyfikacji .

.Modelik ma uczcić mój powrót do modelarstwa po przerwie.Co do zestawu wybór w 1:72 był oczywiście prosty model ICM'u z tego co wiem pozbawiony jest istotnych wad.Po rozpakowaniu zestawu nie zaskoczyło mnie nic szczególnego przeciętnie wykonanie części bez jakiś większych rewelacji (oczywiście poza możliwością pokazania silnika).Po dokładniejszych oględzinach zauważyłem że osłony podwozia są "pofalowane" .Na szczęście było to jak dotąd jedyny poważny minus zestawu. W celu wykonania poprawnego typu 18 "VH-21" należy dokonać pewnych zmian w zestawie. Gdyż ten pomimo że oferuje możliwość wykonania typu 18 to naprawdę niezbyt by go przypominał jeśli przy budowie szło by się za instrukcją.
W przypadku przeróbki na fiński typ 18 roboty nie ma wiele
1)Należy usunąć linie podziału zaznaczające umieszczenie radiostacji (?) i drzwiczki na prawej stronie kadłuba .
2)Usunięcie "wystającej" części na grzbiecie Raty umieszczonej za siedzeniem pilota
Przerabianie przedniego wlotu powietrza jest w zasadzie bezcelowe na zdjęciach z Suomen Ilmavoimien Historia 07 widać że VH-21 miał ten wlot w kształcie bardzo podobnym do tego z zestawu ICM.Sprawa z kołpakiem jest jeszcze prostsza po prostu go nie zakładać .Jeśli też ktoś chce może zrobić narciarza
W przypadku chęci zrobienia radzieckiego typu-18
1)Należy usunąć linie podziału zaznaczające umieszczenie radiostacji (?) i drzwiczki na prawej stronie kadłuba .
2)Usunięcie "wystającej" części na grzbiecie Raty umieszczonej za siedzeniem pilota
3)Przerobić dolny przedni wlot powietrza
typ 18

typ 24

4) do tego przerobić kołpak
typ 18

typ 24

5)Jak się komuś się chce pokazać silnik Raty w całej okazałości to niech się dowie jak powinno się przerobić silnik M-62 na M-63.
Dziś zasadzie sklejałem tylko części kabiny które wczoraj przygotowałem.Nie jest ona w żaden sposób waloryzowana ale mimo to może sprawić pewne kłopoty (zwłaszcza umieszczenie tablicy przyrządów , trzeba ja umieścić odpowiednio daleko aleby nie przeszkadzała przy wkładaniu kokpitu do kadłuba). Części pomalowane farbami Pactra A93,A46 i A74.Błękit wydawał mi się trochę za jasny ale stwierdziłem że to chyba nie szkodzi skoro i kabiny i tak prawie nie będzie widać.Jako podkładu użyłem Pactry A44. Zamieszczam parę zdjęć z 1 fazy .
kokpit i połówki gotowe do połączenia

kokpit zbliżenie

prawa połowa po usunięciu zbędnych linii podziału

przygotowanie do szlifowania 1

przygotowania c.d

całokształt warsztatu (część wyposażenia jeszcze w szufladzie xD )

pozdrawiam
















