Messerschmitt BF-109 E-1 - kilka pytań

Jeśli chcesz porozmawiać o prawdziwych latających maszynach lub szukasz dokumentacji do swojego modelu - napisz o tym tutaj.

Messerschmitt BF-109 E-1 - kilka pytań

Postprzez MadYarpen » czwartek, 22 października 2015, 10:08

Zacząłem sklejać E-1 od eduarda. Jest to mój pierwszy model z IIWŚ robiony w miarę moich możliwości na porządnie, więc mimo że w dalszym ciągu jest to pole do eksperymentów, nie chciałbym popełnić jakichś rażących błędów. Nasuwają mi się już pierwsze pytania.

1. Jakim kolorem należy pomalować powierzchnię skrzydła pod slotami? RLM02, zarówno z dołu jak i z góry?
2. Jakim kolorem należy pomalować elementy skrzydła, do których przylegają klapy? Zakładam, że może coś być widoczne - RLM02?
3. Jakim kolorem należy pomalować fragmenty skrzydła normalnie przylegające od boku do klap, które będą widoczne po ich opuszczeniu?
4. Czy prawdą jest, że w BF-109 śmigło pod docelową farbą było malowane bordowym podkładem, w zw. z czym ew. obicia należałoby zrobić właśnie do tego koloru, a nie do srebrnego?
5. Czy w modelu eduarda konieczna jest korekta kąta pod którym mocowane jest podwozie?
6. Zakładam, że powierzchnie sterowe są kryte płótnem - prawda?
Avatar użytkownika
MadYarpen
 
Posty: 379
Dołączył(a): poniedziałek, 11 sierpnia 2014, 16:53

Reklama

modele polskich samolotów

Re: Messerschmitt BF-109 E-1 - kilka pytań

Postprzez net_sailor » czwartek, 22 października 2015, 12:54

1. RLM02
2. RLM02
3. RLM02
4. Pierwsze słyszę. Łopaty były aluminiowe a oxidrot to farba antykorozyjna w rodzaju minii. Łopaty wycierały się do gołego alu.
Obrazek

5. Zdecydowanie tak, rozsunąć na boki a przede wszystkim wysunąć do przodu.
6. Prawda.
Avatar użytkownika
net_sailor
 
Posty: 1809
Dołączył(a): środa, 19 września 2007, 12:01
Lokalizacja: Elbląg

Re: Messerschmitt BF-109 E-1 - kilka pytań

Postprzez MadYarpen » czwartek, 22 października 2015, 14:48

Bardzo dziękuję, myślę że wątek będzie przeze mnie jeszcze aktualizowany:)

PS. super zdjęcie do pracy nad modelem.
Avatar użytkownika
MadYarpen
 
Posty: 379
Dołączył(a): poniedziałek, 11 sierpnia 2014, 16:53

Re: Messerschmitt BF-109 E-1 - kilka pytań

Postprzez MadYarpen » poniedziałek, 7 grudnia 2015, 22:14

Powoli się zbliżam do końca i mam kolejne pytanie - będę wdzięczny za podpowiedź, gdzie sensownie zrobić wycieki. Wiem że z chłodnicy ciekło, pytanie czy spod paneli które zaznaczyłem też mogły być delikatne wycieki, czy raczej nie? Dla ułatwienia ponumerowałem;) Po prostu nie wiem co się pod nimi znajdowało.

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek
Avatar użytkownika
MadYarpen
 
Posty: 379
Dołączył(a): poniedziałek, 11 sierpnia 2014, 16:53

Re: Messerschmitt BF-109 E-1 - kilka pytań

Postprzez posejdon » poniedziałek, 7 grudnia 2015, 23:24

Na spodzie skrzydeł to może coś tam pociekło spod tych wzierników. Jednak na pewno nie olej :) . Rosa z brudem co najwyżej. skrzydła ogólnie były puste (znaczy bez paliwa czy innych płynów ustrojowych).
7 - to dostęp do tylnego amortyzatora, nie cieknie
8 - gniazdo do zasilania, nie cieknie
9 - gniazdo do ładowania tlenu dla pilota, nie cieknie.
Avatar użytkownika
posejdon
 
Posty: 876
Dołączył(a): środa, 15 grudnia 2010, 15:05
Lokalizacja: Bródno

Re: Messerschmitt BF-109 E-1 - kilka pytań

Postprzez net_sailor » poniedziałek, 7 grudnia 2015, 23:39

To co zaznaczyłeś na skrzydle stanowi wzierniki do regulacji systemu sterowania (popychacze lotek, klap, prowadnice slotów). Czasem wymagały lekkiego przesmarowania i dociągnięcia luzów, ale żeby zaraz coś tam ciekło to nie wydaje mi się. Podobnie wzierniki 6 i 7.
8 i 9 to gniazda ładowania prądu i instalacji tlenowej - też nie ciekło.

Szansa żeby coś pociekło to:
Wlew paliwa, który masz na grzbiecie po lewej od "linii kręgosłupa".
Wlew oleju, który najwyraźniej umknął Edziowi, bo powinien znajdować się tuż za chwytem powietrza do sprężarki. Tutaj widać trójkąt wlewowy i okrągłą klapkę nad tabliczką znamionową:
Obrazek
Avatar użytkownika
net_sailor
 
Posty: 1809
Dołączył(a): środa, 19 września 2007, 12:01
Lokalizacja: Elbląg

Re: Messerschmitt BF-109 E-1 - kilka pytań

Postprzez MadYarpen » wtorek, 8 grudnia 2015, 00:06

Dzięki.
Dobrze że zapytałem. Bo to dość powszechne że z takich miejsc ludzie robią wycieki, więc wolałem się upewnić.

E: a wlew oleju jest, tylko go nie zauważyłem:)
Avatar użytkownika
MadYarpen
 
Posty: 379
Dołączył(a): poniedziałek, 11 sierpnia 2014, 16:53

Re: Messerschmitt BF-109 E-1 - kilka pytań

Postprzez Murek » wtorek, 8 grudnia 2015, 10:50

Nie mam planów pod ręką więc nie mogę sprawdzić ale Eduard zrobił zarówno w 1-48 jak i 1-32 za dużo wzierników na płacie, kilka trzeba zaszpachlować. Przy okazji zapytam jakim kolorem malowany był przód chwytu powietrza do sprężarki, wyraźnie ciemniejszy od RLM 65, który pokrywał tę część kadłuba? Acha, jaką farbą malowano rynienki km-ów? Spotkałem się z kilkoma wersjami - RLM 02, żółty, szary (farba antykorozyjna). Przepraszam za swoje 3 grosze ale Koledze te informacje na pewno też się przydadzą ;o)
Ostatnio edytowano wtorek, 8 grudnia 2015, 11:49 przez Murek, łącznie edytowano 1 raz
Avatar użytkownika
Murek
 
Posty: 3116
Dołączył(a): wtorek, 9 października 2007, 22:12
Lokalizacja: Dąbrowa Górnicza

Re: Messerschmitt BF-109 E-1 - kilka pytań

Postprzez MadYarpen » wtorek, 8 grudnia 2015, 11:26

Spoko. U mnie już jest pomalowane i raczej nie będę poprawiał, ogólnie jestem zadowolony z tego jak mi się farba położyła więc nie chcę ryzykować że coś popsuję. Jeżeli chodzi o kolory korzystam po prostu z instrukcji, i rynienki mam na RLM02. Przód wlotu do sprężarki jak widać tak jak reszta:) Ale chętnie dowiem się jak powinno być prawidłowo. W sumie to łatwe do poprawienia jest.

E: OK już widzę o co chodzi, pomyliłem rlm65 z zielonym :)
Avatar użytkownika
MadYarpen
 
Posty: 379
Dołączył(a): poniedziałek, 11 sierpnia 2014, 16:53

Re: Messerschmitt BF-109 E-1 - kilka pytań

Postprzez net_sailor » środa, 9 grudnia 2015, 14:43

Murek napisał(a):Acha, jaką farbą malowano rynienki km-ów? Spotkałem się z kilkoma wersjami - RLM 02, żółty, szary (farba antykorozyjna).

Fabrycznie RLM02, która właśnie miała właściwości antykorozyjne. Po przemalowaniu kamuflażu najczęściej rynienki zamalowywano tak jak resztę maski silnika.

Murek napisał(a):Przy okazji zapytam jakim kolorem malowany był przód chwytu powietrza do sprężarki, wyraźnie ciemniejszy od RLM 65, który pokrywał tę część kadłuba?

Tutaj jedyna kompetentna i uniwersalna odpowiedź brzmi: przód chwytu powietrza do sprężarki malowano w kolorze różnym ewentualnie pozostawiano w naturalnej barwie metalu! ;o)
Niestety nie znajduję tutaj reguły.
Avatar użytkownika
net_sailor
 
Posty: 1809
Dołączył(a): środa, 19 września 2007, 12:01
Lokalizacja: Elbląg

Re: Messerschmitt BF-109 E-1 - kilka pytań

Postprzez Aleksander » środa, 9 grudnia 2015, 19:58

MadYarpen napisał(a):Powoli się zbliżam do końca i mam kolejne pytanie - będę wdzięczny za podpowiedź, gdzie sensownie zrobić wycieki. Wiem że z chłodnicy ciekło, pytanie czy spod paneli które zaznaczyłem też mogły być delikatne wycieki, czy raczej nie? Dla ułatwienia ponumerowałem;) Po prostu nie wiem co się pod nimi znajdowało.

Obrazek

Kiedy "dłubałem swojego E-1 z Hasegawy zwrócono mi uwagę, że nie powinno być tych wzierników, które są w okolicy napisanej "4", ale nie wzięte w kółko - te takie "owalne".
Cała (choć niewielka) dyskusja na ten temat (jak też i innych wzierników w E-1), z udziałem Kuby P. jest tutaj viewtopic.php?f=12&t=15832
Obrazek
ObrazekObrazekObrazek Obrazek Obrazek

Aleksander Górski
..."be yourself, no matter what they say"...
Avatar użytkownika
Aleksander

Animal Planet
 
Posty: 8802
Dołączył(a): środa, 19 września 2007, 17:14
Lokalizacja: "Miasto Meneli"

Re: Messerschmitt BF-109 E-1 - kilka pytań

Postprzez Georg01 » środa, 9 grudnia 2015, 20:55

Wzierniki 1, 3 i 5 do zaszpachlowania. Nie istniały w prawdziwym Bf 109. Także taki jakby jajowaty wziernik za wziernikiem 4 - do zaszpachlowania. Ten ostatni to słynna łatka z muzeum w Hendon. Występuje tylko na 1 egzemplarzu w muzeum w Hendon, powstała na skutek załatania dziury i jest tylko na prawym płacie.

Mam jedynie wątpliwość do wziernika 5 - o ile pamiętam występował tylko na prawym płacie, na lewym nie. Pewnie Kuba lub net_sailor doprecyzują.

Nie mam zielonego pojęcia czemu Eduard narobił tyle wzierników na skrzydle. Jakaś głupota Eduarda, nie pierwsza zresztą. Model ma za szerokie klapy - widać to w widoku od góry.
Avatar użytkownika
Georg01
 
Posty: 1034
Dołączył(a): czwartek, 19 czerwca 2008, 12:03

Re: Messerschmitt BF-109 E-1 - kilka pytań

Postprzez Arcturus » środa, 9 grudnia 2015, 21:51

Georg01 napisał(a):Jakaś głupota Eduarda, nie pierwsza zresztą. Model ma za szerokie klapy - widać to w widoku od góry.

Klapy też? Podobno sloty...
Avatar użytkownika
Arcturus

100-lecie Niepodległości
 
Posty: 2092
Dołączył(a): wtorek, 28 września 2010, 19:07
Lokalizacja: Chrobacya

Re: Messerschmitt BF-109 E-1 - kilka pytań

Postprzez net_sailor » środa, 9 grudnia 2015, 22:47

Skoro już bawimy się we wziernikowanie ;o) , to te "x" są do likwidacji a czarne kółeczka do samodzielnego przerycia (symetrycznie na obu skrzydłach):
Obrazek

Za szerokie są oczywiście sloty.
Avatar użytkownika
net_sailor
 
Posty: 1809
Dołączył(a): środa, 19 września 2007, 12:01
Lokalizacja: Elbląg

Re: Messerschmitt BF-109 E-1 - kilka pytań

Postprzez Georg01 » czwartek, 10 grudnia 2015, 09:04

Arcturus napisał(a):
Georg01 napisał(a):Jakaś głupota Eduarda, nie pierwsza zresztą. Model ma za szerokie klapy - widać to w widoku od góry.

Klapy też? Podobno sloty...


Mój błąd. Oczywiście SLOTY są za szerokie, a nie klapy. Dzięki za korektę.
Avatar użytkownika
Georg01
 
Posty: 1034
Dołączył(a): czwartek, 19 czerwca 2008, 12:03

Następna strona

Powrót do Lotnictwo - rzeczywiste

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 11 gości