Bf 109 G-2 Hobby Boss 1:48

Budujesz model, chcesz przedstawić relację z postępów w pracy, zastanawiasz się jak coś zrobić - to miejsce dla Ciebie.

Re: Bf 109 G-2 Hobby Boss

Postprzez Murek » środa, 16 grudnia 2015, 14:05

To nie są duże różnice (Bf 109F - Bf 109G), wypisz je sobie i zadecyduj jaką wersję chcesz mieć na półce :-> Wystarczy zaszpachlować/wytrasować kilka wlewów i kwestia chwytów powietrza na osłonie silnika. A oszklenie to w ogóle wymieniłbym na vacu np. Rob Taurusa.
Avatar użytkownika
Murek
 
Posty: 3116
Dołączył(a): wtorek, 9 października 2007, 22:12
Lokalizacja: Dąbrowa Górnicza

Reklama

modele polskich samolotów

Re: Bf 109 G-2 Hobby Boss

Postprzez Maciek_66 » środa, 16 grudnia 2015, 16:26

O kurka, nie wiedziałem, że 109 były w takim typowo fińskim malowaniu jak MT-213. Nabrałem ochoty!
pozdrawiam

Maciek Żywczyk
Avatar użytkownika
Maciek_66
 
Posty: 1043
Dołączył(a): sobota, 22 września 2007, 21:14
Lokalizacja: Warszawa

Re: Bf 109 G-2 Hobby Boss

Postprzez Tomasz Dzieciątkowski » środa, 16 grudnia 2015, 18:52

Maciek_66 napisał(a):O kurka, nie wiedziałem, że 109 były w takim typowo fińskim malowaniu jak MT-213. Nabrałem ochoty!

Były, były... G-2 dostały taki kamuflaż po remontach.
If on my journey, should I encounter God, God will be cut...
Avatar użytkownika
Tomasz Dzieciątkowski
 
Posty: 988
Dołączył(a): niedziela, 23 września 2007, 19:53
Lokalizacja: Warszawa

Re: Bf 109 G-2 Hobby Boss

Postprzez Rafako » czwartek, 24 grudnia 2015, 19:56

Witam wszystkich w Wigilijny wieczór!

Po sugestiach net_sailor za które bardzo dziękuję, wytrasowałem linie podziału klap oraz szew na górze i dole kadłuba. Dziękuję również koledze Murek za cenne informacje, o których na pewno będę pamiętał przy budowie kolejnych Bf-109 do których mam niewątpliwą słabość. Tym razem wpisy HK1886 i Maciek_66 spowodowały, że porzuciłem pomysł zmalowania kolejnego germańca i postanowiłem zrobić pierwszego w życiu "fińczyka"!

Oto efekt moich kilkudniowych zmagań z maskowaniem i malowaniem...

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Wszystko co zmalowałem stanowi bazę do dalszych zabiegów tj. w tym przypadku rozjaśniania (chyba) poszczególnych paneli i postshading-u który będę (jeśli mi się nie odmieni) próbował po raz pierwszy. Czy smoke Tamiya to odpowiednia farba do tego rodzaju zastosowań czy koledzy proponują coś innego?

Wszystkim modelarzom życzę zdrowych i wesołych Świąt Bożego Narodzenia!
Pozdrawiam, Rafako !
Avatar użytkownika
Rafako
 
Posty: 227
Dołączył(a): wtorek, 26 lutego 2013, 18:29
Lokalizacja: Rzeszów

Re: Bf 109 G-2 Hobby Boss

Postprzez Aleksander » piątek, 25 grudnia 2015, 09:30

Fajnie się położyły te kolorki.
Jakimi farbami malujesz i czym maskowałeś przejścia kolorów?
Obrazek
ObrazekObrazekObrazek Obrazek Obrazek

Aleksander Górski
..."be yourself, no matter what they say"...
Avatar użytkownika
Aleksander

Animal Planet
 
Posty: 8802
Dołączył(a): środa, 19 września 2007, 17:14
Lokalizacja: "Miasto Meneli"

Re: Bf 109 G-2 Hobby Boss

Postprzez Rafako » piątek, 25 grudnia 2015, 09:39

Wszyskie farbki to Gunze H a przejścia kolorów maskowane Patafix-em UHU
Pozdrawiam, Rafako !
Avatar użytkownika
Rafako
 
Posty: 227
Dołączył(a): wtorek, 26 lutego 2013, 18:29
Lokalizacja: Rzeszów

Re: Bf 109 G-2 Hobby Boss

Postprzez Aleksander » piątek, 25 grudnia 2015, 09:46

Dzięki!
Obrazek
ObrazekObrazekObrazek Obrazek Obrazek

Aleksander Górski
..."be yourself, no matter what they say"...
Avatar użytkownika
Aleksander

Animal Planet
 
Posty: 8802
Dołączył(a): środa, 19 września 2007, 17:14
Lokalizacja: "Miasto Meneli"

Re: Bf 109 G-2 Hobby Boss

Postprzez Georg01 » piątek, 25 grudnia 2015, 10:51

Ten model to G-2 na 1000% i nie ma tu dyskusji. Jedyny, malutki sygnał, że producentowi się śnił Friedrich jest w owiewce kabiny - chodzi o ten trójkącik w dolnej części owiewki, który występował tylko do wersji F. Za to grube żebra owiewki są jak najbardziej typowe dla G-2 i późniejszych i tak żeberka kabiny w wersji F nie wyglądały. Żeby zrobić z tego Friedricha potrzeba się napracować. Trzeba w zasadzie mieć nową osłonę kabiny, trzeba usunąć wlociki z osłony silnika z obu stron, przesunąć wlew paliwowy zza kabiny pod kabinę i wytrasować go w tym nowym miejscu. Żeby zrobić F-4 to trzeba jeszcze zaokrąglić wnęki podwozia (upierdliwe) i zupełnie zmienić wnęki podwozia tam gdzie wchodzą koła główne - podłoga wnęk jest w modelu z G-2 a nie z F. Zmiana podłogi konieczna dla wszystkich wariantów F, nie tylko dla F-4. Model nie ma klap na górze skrzydła. Trzeba je naciąć, a najlepiej wyciąć w ogóle i wykonać od podstaw tak jak być powinno. Z widocznych błędów : rynienki karabinów maszynowych są za krótkie jak dla G-2 i F. Powinny być o 1-2 mm dłuższe. Dopiero w G-6 je skrócono (i tak wyglądają w modelu), ale to już inna bajka. Spojrzeć sobie na zdjęcia oryginałów i już wszystko widać.

Z tego modelu NIE DA SIĘ ZROBIĆ W PROSTY SPOSÓB żadnej wersji F.
Avatar użytkownika
Georg01
 
Posty: 1034
Dołączył(a): czwartek, 19 czerwca 2008, 12:03

Re: Bf 109 G-2 Hobby Boss

Postprzez HK1885 » piątek, 25 grudnia 2015, 18:40

Fajnie to wygląda, teraz poczaruj jeszcze trochę kolory i będzie git.
Co to za zieleń i błękit bo mi podchodzi do fina?
Avatar użytkownika
HK1885
 
Posty: 1912
Dołączył(a): wtorek, 25 czerwca 2013, 12:14

Re: Bf 109 G-2 Hobby Boss

Postprzez dewertus » piątek, 25 grudnia 2015, 20:20

HK1886 napisał(a):błękit bo mi podchodzi do fina

Powinno być RLM65
Pzdr. Hubert
Jeśli istnieje rozwiązanie martwić się nie ma po co,
jeśli nie ma rozwiązania martwić się nie ma sensu
Avatar użytkownika
dewertus
 
Posty: 3896
Dołączył(a): piątek, 26 czerwca 2009, 00:46
Lokalizacja: Warszawa

Re: Bf 109 G-2 Hobby Boss

Postprzez dewertus » piątek, 25 grudnia 2015, 20:52

Georg01 napisał(a):Żeby zrobić F-4 to trzeba jeszcze zaokrąglić wnęki podwozia (upierdliwe)

Okrągła wnęka nie była standardem - mam sporo zdjęć wersji F1, F2, F4 z "kańciatą" komorą podwozia...

Obrazek
Pzdr. Hubert
Jeśli istnieje rozwiązanie martwić się nie ma po co,
jeśli nie ma rozwiązania martwić się nie ma sensu
Avatar użytkownika
dewertus
 
Posty: 3896
Dołączył(a): piątek, 26 czerwca 2009, 00:46
Lokalizacja: Warszawa

Re: Bf 109 G-2 Hobby Boss

Postprzez Georg01 » piątek, 25 grudnia 2015, 22:13

dewertus napisał(a):
Georg01 napisał(a):Żeby zrobić F-4 to trzeba jeszcze zaokrąglić wnęki podwozia (upierdliwe)

Okrągła wnęka nie była standardem - mam sporo zdjęć wersji F1, F2, F4 z "kańciatą" komorą podwozia...


Mogły się zdarzyć F-4 z kanciastymi wnękami, ale bardzo rzadko. Dotyczyło to albo bardzo wczesnych F-4 z lata 1941 i bardzo, bardzo późnych, zazwyczaj hybrydowych z wersją G. Ogromna większość F-4 to jednak okrągłe wnęki. W F-2 bywało i tak i tak.

Na Twoim zdjęciu jest samolot wersji G-2.
Avatar użytkownika
Georg01
 
Posty: 1034
Dołączył(a): czwartek, 19 czerwca 2008, 12:03

Re: Bf 109 G-2 Hobby Boss

Postprzez dewertus » sobota, 26 grudnia 2015, 02:39

Georg01 napisał(a):Na Twoim zdjęciu jest samolot wersji G-2.

W podpisie stoi że to F-4 - i jak tu wierzyć książkom? ;o)

Georg01 napisał(a):Model nie ma klap na górze skrzydła. Trzeba je naciąć, a najlepiej wyciąć w ogóle i wykonać od podstaw tak jak być powinno.

Masz na myśli tą sekcję przykadłubową?
Georg01 napisał(a):przesunąć wlew paliwowy zza kabiny pod kabinę i wytrasować go w tym nowym miejscu.

Nie tyle przesunąć co po prostu go tam wytrasować - w modelu zwyczajnie ten element nie jest zaznaczony.
Georg01 napisał(a): rynienki karabinów maszynowych są za krótkie jak dla G-2 i F. Powinny być o 1-2 mm dłuższe.

Nie wiem na ile plany w monografii Kagero są poprawne, ale przykładając jedne do drugich różnicy w długości nie widzę.

Nie zdziwiłbym się gdyby HB wzorowało się na jakiejś później F-4 lub wczesnej G-2 gdzie elementy charakterystyczne dla obu wersji były totalnie wymieszane a oni zyskali by bazę (co zresztą widać po zapowiedzi fińskiej G-2) do wypuszczenia obu wersji na zasadzie wymiany schematu malowania i kalkomanii.
Pzdr. Hubert
Jeśli istnieje rozwiązanie martwić się nie ma po co,
jeśli nie ma rozwiązania martwić się nie ma sensu
Avatar użytkownika
dewertus
 
Posty: 3896
Dołączył(a): piątek, 26 czerwca 2009, 00:46
Lokalizacja: Warszawa

Re: Bf 109 G-2 Hobby Boss

Postprzez Georg01 » sobota, 26 grudnia 2015, 09:56

Co do klap to oczywiście te przy kadłubie. Dziwny błąd Trumpetera - żeby w ogóle pominąć te klapy ? Pierwszy raz spotykam się z czymś tak niezwykłym.

No, jak nie zaznaczyli takiego jajowatego wlewu za kabiną w drugiej sekcji na górze no to albo go tam trzeba zrobić (wersja G-2), albo zrobić takie dość spore kółko pod kabiną nieco z tyłu (F-4).

W planach jest mnóstwo błędów i trzeba patrzeć na zdjęcia oryginałów. Najlepiej wziąć sobie stary Bf 109F z Hasegawy w 1/48 i zobaczyć jak są długie i prawidłowo zrobione te rynienki km. Potem porównać z modelem Bf 109G-6 Hasegawy i wszystko jest jasne. Ten sam błąd z długością rynienek Trumpeter zrobił w skali 1/32 i podobnie jak HB w 1/48 w modelu F-4 Trumpetera jest G-2. Żaden Bf 109F Trumpetera nie jest wersją F, ale za to jest dość dobrze odwzorowaną G-2 (małe błędy jak te rynienki). Nie wiem jakie jest powiązanie HB i Trumpetera, ale chyba HB w pewnych obszarach wzorował się na większym i starszym bracie.

Hybrydowe Bf 109F/G są charakterystyczne dla wersji eksportowych, szczególnie do Wegier, ale jest znanych trochę egzemplarzy w Luftwaffe, które także mają takie cechy. Przykładem jest słynny Bf 109F-4 Rudolfa Mullera (żółta 3). Samolot to z całą pewnością F-4 i do tego z foto km wbudowanymi w skrzydła, ale posiadał osłony silnika z G-2 z charakterystycznymi wlocikami powietrza po bokach.
Avatar użytkownika
Georg01
 
Posty: 1034
Dołączył(a): czwartek, 19 czerwca 2008, 12:03

Re: Bf 109 G-2 Hobby Boss

Postprzez Rafako » sobota, 26 grudnia 2015, 11:05

HK1886 napisał(a):Co to za zieleń i błękit bo mi podchodzi do fina?


Zielony to olive green H405 (tylko taki w domu miałem :oops: ) a błękit to RLM 65 H67, całości dopełnia tire black H77 bo uznałem, że będzie lepszy niż zwykły czarny.

Georg01 napisał(a):Ten model to G-2 na 1000% i nie ma tu dyskusji. Jedyny, malutki sygnał, że producentowi się śnił Friedrich jest w owiewce kabiny - chodzi o ten trójkącik w dolnej części owiewki, który występował tylko do wersji F. Za to grube żebra owiewki są jak najbardziej typowe dla G-2 i późniejszych i tak żeberka kabiny w wersji F nie wyglądały.


Dzięki Georg01 za opinię, jestem tego samego zdania. Zresztą o tych trójkątnych szybkach które są widoczne na oszkleniu HB a być ich nie powinno pisałem wyżej :)

Aktualnie zastanawiam się nad kolorem kołpaka. Czy po przemalowaniu samolotu na typowo fiński kamuflaż kołpak nadal był w 2/3 RLM 70 czy już w kolorze oliwkowo-zielonym ?
Pozdrawiam, Rafako !
Avatar użytkownika
Rafako
 
Posty: 227
Dołączył(a): wtorek, 26 lutego 2013, 18:29
Lokalizacja: Rzeszów

Poprzednia stronaNastępna strona

Powrót do Lotnictwo - warsztat

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 19 gości