pytanie o detal RAF BE2b

Jeśli chcesz porozmawiać o prawdziwych latających maszynach lub szukasz dokumentacji do swojego modelu - napisz o tym tutaj.

pytanie o detal RAF BE2b

Postprzez Kamil Feliks Sztarbała » wtorek, 22 września 2009, 23:12

Kolega próbuje zidentyfikować jak wykończona jest ta blacha za silnikiem

Obrazek

http://www.military-aircraft.org.uk/bombers/royal-aircraft-factory-be2b.htm

mlotkowana?
żadne z wielu zdjec funkcjonujących w necie nie wyjaśnia sprawy..
Kamil Feliks Sztarbała
 

Reklama

Re: pytanie o detal RAF BE2b

Postprzez wojtek_fajga » środa, 23 września 2009, 07:18

To będzie raczej specyficzna technika szlifowania blachy. Jakąś małą tarczą czołowo raz przy razie lub podobnie. Była już gdzieś dyskusja na forum w tym temacie, ale nie mogę teraz jakoś znaleźć. Pewien problem jest z odtworzeniem tego na modelu. Widziałem, że modelarze próbują to malować, są też kalkomanie z takim wzorem.

Obrazek

Obrazek


Obrazek


Obrazek


Obrazek
Avatar użytkownika
wojtek_fajga

Master od Tin
 
Posty: 2748
Dołączył(a): środa, 19 września 2007, 13:22
Lokalizacja: EPBY

Re: pytanie o detal RAF BE2b

Postprzez mr.jaro » środa, 23 września 2009, 08:27

Moze nie tyle "szlifowania", ile "polerowania". Metoda ma swoja nazwe, ale juz jej nie pamietam. Dzisiaj stosuje sie ja w zasadzie chyba juz tylko przy produkcji zegarkow i to tych najdrozszych. Podczas zwiedzania pewnej manufaktury widzialem, jak to robia. Obracajaca sie koncowka polerska w formie walca przykladana jest prostopadle do polerowanej powierzchni. Odbywa sie to raz za razem, w rownych odstepach.
Jarek M
Avatar użytkownika
mr.jaro
 
Posty: 2028
Dołączył(a): środa, 19 września 2007, 13:01
Lokalizacja: Hannover

Re: pytanie o detal RAF BE2b

Postprzez iras67 » środa, 23 września 2009, 08:55

Wybitny Film Lotniczy :) -"The Spirit of St. Louis" Billy Wailder'a z lat 50 -tych.Pokazano w nim z zachowaniem autentyzmu cały proces powstania samolotu Lindbergha. I między innymi szlifowanie wiertarką za pomocą szczotki drucianej takiej powierzchni.
Avatar użytkownika
iras67
 
Posty: 2705
Dołączył(a): środa, 19 marca 2008, 00:55
Lokalizacja: Dębica

Re: pytanie o detal RAF BE2b

Postprzez potez » środa, 23 września 2009, 11:08

mr.jaro napisał(a):Dzisiaj stosuje sie ja w zasadzie chyba juz tylko przy produkcji zegarkow i to tych najdrozszych.

Nie tylko, wiele maszyn ze stali nierdzewnej jest tak wykańczanych np. maszyny do przetwórstwa produktów spożywczych -mleczarstwo przemysł mięsny. Widziałem też tą techniką wykonane cysterny z zewnątrz , ale nie wiem czy to fabryczne czy właściciel się ztuningował :mrgreen:
tak, jestem #ponurymodelaż
Avatar użytkownika
potez
 
Posty: 4718
Dołączył(a): środa, 28 listopada 2007, 11:24
Lokalizacja: Bielsko-Biała

Re: pytanie o detal RAF BE2b

Postprzez mr.jaro » środa, 23 września 2009, 11:28

Wlasnie dowiedzialem sie od znajomego, ktory jest kolekcjonerem i znawca zegarkow, ze taki rodzaj uszlachetniania powierzchni nazywa sie (przynajmniej wsrod specjalistow od zegarkow) szlif perlowy. Jest to faktycznie "szlif", a nie polerowanie.

I rzeczywiscie, niektore wyroby (na przyklad zbiorniki) ze stali nierdzewnej tez sa tak wykanczane. Te cysterny to nie tuning - u nas tez takie jezdza, przewozac na przyklad mleko.
Ostatnio edytowano środa, 23 września 2009, 11:33 przez mr.jaro, łącznie edytowano 1 raz
Jarek M
Avatar użytkownika
mr.jaro
 
Posty: 2028
Dołączył(a): środa, 19 września 2007, 13:01
Lokalizacja: Hannover

Re: pytanie o detal RAF BE2b

Postprzez Kamil Feliks Sztarbała » środa, 23 września 2009, 11:32

a wjakim celu?
rozumiał bym, gdyby chodziło na przykład o aluminium i lepszą przyczepnośc farby. ale gdy metal pozstaje goły? nie mówie o zegarkach, gdzie pełni to zapewne rolę ozdobną przede wszystkim
Kamil Feliks Sztarbała
 

Re: pytanie o detal RAF BE2b

Postprzez mr.jaro » środa, 23 września 2009, 11:39

Prawdopodobnie w kazdym przypadku pelni to role ozdobna, gdyz jest stosowane chyba tylko na nielakierowanych (barwnie) powierzchniach metali. Byc moze aluminium trzeba zabezpieczyc lakierem bezbarwnym, ale czy faktycznie tak robiono, tego nie wiem.

W zegarkach ten typ szlifu stosowany jest do uszlachetniania "platyny" werkow (mechanizmow) i jest widoczny tylko po otwarciu koperty, a wiec wylacznie podczas czyszczenia lub naprawy i czesto pozostaje dla oka wlasciciela niewidoczny... Moze za wyjatkiem egzemplarzy zaopatrzonych w dodatkowe szkielko na spodzie koperty.
Ostatnio edytowano środa, 23 września 2009, 11:45 przez mr.jaro, łącznie edytowano 1 raz
Jarek M
Avatar użytkownika
mr.jaro
 
Posty: 2028
Dołączył(a): środa, 19 września 2007, 13:01
Lokalizacja: Hannover

Re: pytanie o detal RAF BE2b

Postprzez Kamil Feliks Sztarbała » środa, 23 września 2009, 11:40

mr.jaro napisał(a):Prawdopodobnie w kazdym przypadku pelni to role ozdobna


najbardziej, zapewne, w przypadku mleczarek.. :>
Kamil Feliks Sztarbała
 

Re: pytanie o detal RAF BE2b

Postprzez mr.jaro » środa, 23 września 2009, 11:47

Czemu nie? Dlaczego "mleczarka" mialaby brzydko wygladac? Jakby nie bylo, to tez jest swojego rodzaju sposobem prezentacji towaru.
Jarek M
Avatar użytkownika
mr.jaro
 
Posty: 2028
Dołączył(a): środa, 19 września 2007, 13:01
Lokalizacja: Hannover

Re: pytanie o detal RAF BE2b

Postprzez Grzegorz2107 » środa, 23 września 2009, 12:32

Kamil Feliks Sztarbała napisał(a):a wjakim celu?


Wyrównaniu powierzchni? Obróbka tych blach była w większości ręczna i wymagała estetycznego wykończenia. Tam pracowali ludzie , którzy wcześniej często budowali np. meble albo fortepiany. Pewnie bez niej byłaby masa śladów po młotku , którym kształtowano osłony silnika. A i same blachy aluminiowe wtedy były szare , chropowate , brzydkie i z wyglądu stare już od nowości. Pamięta ktoś garnki aluminiowe jeszcze z lat PRLu?
Na Fokkerach E.I stosowano też szlif mniej finezyjny, polegający na zupełnie dowolnym , chaotycznym operowaniu narzędziem. Wychodziły takie wężyki, zamiast ładnych i regularnych kolistych kształtów.
Avatar użytkownika
Grzegorz2107
 
Posty: 3305
Dołączył(a): środa, 19 września 2007, 16:19

Re: pytanie o detal RAF BE2b

Postprzez Kamil Feliks Sztarbała » środa, 23 września 2009, 13:23

pytam o obecne zastosoanie takiego wykończenia powierzchniblaszanej.
Kamil Feliks Sztarbała
 

Re: pytanie o detal RAF BE2b

Postprzez iras67 » środa, 23 września 2009, 18:25

klatka z cytowanego wyżej filmu:
Obrazek
W browarze zbiorniki z takim wykończeniem są, i pewnie lakier lepiej się tego trzymał niż polerowanej blachy.
Avatar użytkownika
iras67
 
Posty: 2705
Dołączył(a): środa, 19 marca 2008, 00:55
Lokalizacja: Dębica

Re: pytanie o detal RAF BE2b

Postprzez mr.jaro » czwartek, 24 września 2009, 07:26

iras67 napisał(a):W browarze zbiorniki z takim wykończeniem są, i pewnie lakier lepiej się tego trzymał niż polerowanej blachy.

A jaki jest sens lakierowania stali nierdzewnej?
Jarek M
Avatar użytkownika
mr.jaro
 
Posty: 2028
Dołączył(a): środa, 19 września 2007, 13:01
Lokalizacja: Hannover

Re: pytanie o detal RAF BE2b

Postprzez potez » czwartek, 24 września 2009, 08:10

Tu raczej chodzi tylko o estetykę. Jak macie zbiornik ze stali nierdzewnej to będzie (dopóki niezardzewieje :mrgreen: ) błyszczący jak lustro. W trakcie eksploatacji to wszytko pracuje, wybacza się, wygina, rozciąga itp
Wyobrazacie sobie jak by takie lustro wygłądało po pewnym czasie? Wystarczy zrobić kółeczka i już wygląda lepiej. A przy okazji nie ma na zewnątrz farby czy lakieru - przecież taka powłoka mogłaby się ukruszyć/odpaść... jak wpadnie do żywności to sorry na śmieci z zawartością. Wydaje mi się że to jest cecha sprzętu z wyższej półki, bo widziałem też wiele maszyn pozostawionych po prostu na gładko. I po paru latach nie były już takie ładne i błyszczące, raczej matowe i wyglądające na "zmęczone".
tak, jestem #ponurymodelaż
Avatar użytkownika
potez
 
Posty: 4718
Dołączył(a): środa, 28 listopada 2007, 11:24
Lokalizacja: Bielsko-Biała

Następna strona

Powrót do Lotnictwo - rzeczywiste

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 15 gości