przez obłok » piątek, 19 lutego 2016, 20:00
No to...
Tak naprawdę, ten "knedlik" to Avia B.135 lub okupacyjnie Av – 135...
Przedstawiony samolot to Avia Av – 135.105 na której porucznik Yordan Ferdinandov zaatakował amerykańskie Liberatory 30 marca 1944 r.
W ramach rozwoju czechosłowackiego myśliwca Avia B.35 w sierpniu 1939 r. (pod okupacją niemiecką) oblatano trzeci prototyp tego samolotu. W przeciwieństwie do dwóch pierwszych prototypów miał on zamontowane metalowe skrzydła i chowane podwozie, stanowiąc prototyp wersji rozwojowej B.135. Przewidziana dla tego samolotu produkcja silnika Avia 12 Y – 1000 o mocy 1000 KM napotykała problemy, dlatego maszynę wyposażono w słabszy, licencyjny silnik Avia HS 12 Ycrs o mocy 860 KM. Prototyp Avii B.135 zaprezentowano na wystawie lotniczej w Brukseli pod niemieckim oznaczeniem typu Av – 135 jako samolot zbudowany w Protektoracie Czech i Moraw.
W czerwcu 1940 r. zakłady Avia w Czakowicach odwiedzili lotnicy bułgarscy: Popganczew i Atanasow, który wykonali wiele lotów na Av – 135.1. Na podstawie ich entuzjastycznych opinii Bułgaria zamówiła 12 samolotów tego typu oraz planowano produkcję licencyjną kolejnych 50 egzemplarzy pod nazwą DAR – 11 Ljastovica (jaskółka) w zakładzie DSF – Lowecz (Darżawna Samoletna Fabryka – Państwowa Fabryka Samolotów w Loweczu). Jednak zakłady te nie były w stanie wywiązać się z zadania i z produkcji licencyjnej zrezygnowano. W międzyczasie niemieckie Ministerstwo Lotnictwa chcąc sprzedać Bułgarom własne Bf – 109 spowalniało, a potem całkowicie wstrzymało dalszy rozwój i produkcję samolotów w zakładach Avia. Dopiero w październiku 1942 r. zamówione przez Bułgarów samoloty o numerach fabrycznych 101 – 112 zostały oblatane i po rozmontowaniu, na początku 1943 r., dotarły koleją do zakładów DAR (Darżawna Aeroplanna Rabotilnica – Państwowy Warsztat Samolotowy) w Bożuriszte koło Sofii do powtórnego montażu. Przekazane samoloty przedseryjne były uzbrojone w niemieckie działko MG FF kal. 20 mm w bloku silnika i 2 czeskie karabiny maszynowe (Česká Zbrojovka Strakonice) umieszczone na kadłubie przed kabiną pilota.
Ciągłe problemy z silnikami spowodowały, że bułgarskie Avie szybko przeznaczono do zadań treningowych. Wszystkie 12 maszyn używano w szkole lotniczej w Dolna Mitropolija do przeszkalania na jednopłaty pilotów Avii B.534. Od drugiej połowy 1943 r., w związku z mnożącymi się przelotami samolotów alianckich na bombardowanie złóż naftowych w rejonie rumuńskiego Ploesti, instruktorzy szkoły wystawiali patrole przechwytujące w ramach działań 6 pułku myśliwskiego (3/6.Iztrebitelen Orlyak).
Rankiem 30 marca 1944 r. w trakcie patrolu na południowy – wschód od Sofii na wysokości 8000 m czwórka Avii pod dowództwem kapitana Kristio Atanasowa zaatakowała powracające z nalotu na pola naftowe w Rumunii amerykańskie bombowce B – 24 Liberator. Po ataku jeden z bombowców rozbił się w rejonie miejscowości Tran i Breznik. Samolot miał zestrzelić prawdopodobnie porucznik Yordan Ferdinandov.