NAA P-51D Mustang | Tamiya 1:48

Budujesz model, chcesz przedstawić relację z postępów w pracy, zastanawiasz się jak coś zrobić - to miejsce dla Ciebie.

Re: NAA P-51D Mustang | Tamiya 1:48

Postprzez HubertKendziorek » sobota, 27 lutego 2016, 09:33

zegeye napisał(a):ie sposób ich niczym oderwać

No to mi się udało, ale nie wiem, czy to powód do szczególnej dumy :)

Pozdrawiam
Hubert
Zapraszam na mój blog modelarski: Kendzior's Way
Avatar użytkownika
HubertKendziorek

Ukraina
 
Posty: 2393
Dołączył(a): wtorek, 19 sierpnia 2008, 08:23
Lokalizacja: Kraków

Reklama

Re: NAA P-51D Mustang | Tamiya 1:48

Postprzez voodoo » sobota, 27 lutego 2016, 18:16

Przy moim Mustangu miałem podobny problem z AK.
Tam gdzie metalizer był położony na podkład, wytrzymywał maskowanie mocno osłabioną taśmą tamiyi.
Natomiast tam gdzie różnicowałem kolor i kładłem jeden metalizer na drugi, schodził w całości - poszczególne warstwy ani trochę ze sobą nie reagowały :evil:

Co ciekawe - przed wyborem metalizerów przetrząsałem net w poszukiwaniu opinii i w zasadzie można spotkać kompletnie przeciwstawne opinie :roll:
Avatar użytkownika
voodoo
 
Posty: 30
Dołączył(a): czwartek, 14 maja 2015, 08:46

Re: NAA P-51D Mustang | Tamiya 1:48

Postprzez HubertKendziorek » sobota, 27 lutego 2016, 18:47

voodoo napisał(a):[...]tam gdzie różnicowałem kolor i kładłem jeden metalizer na drugi, schodził w całości

O to, to właśnie. Dokładnie tak to wyglądało, mimo że z zasady staram się używać taśmy z odzysku, traktuję ją jako produkt wielokrotnego użytku. Może nie odchodziło w całości i nie wszędzie, ale byłem bardzo zawiedziony.

Dlatego do dalszej pracy zastosowałem żółte karteczki Post-It w rolce, odkryłem je jakiś czas temu w trakcie zakupów papierniczych. Klej bardzo słaby, ale jest na całej powierzchni rolki i wystarczy na tyle, żeby prysnąć i bez obaw o całość lakieru usunąć.

Pozdrawiam
Hubert
Zapraszam na mój blog modelarski: Kendzior's Way
Avatar użytkownika
HubertKendziorek

Ukraina
 
Posty: 2393
Dołączył(a): wtorek, 19 sierpnia 2008, 08:23
Lokalizacja: Kraków

Re: NAA P-51D Mustang | Tamiya 1:48

Postprzez HubertKendziorek » poniedziałek, 21 marca 2016, 09:56

Witajcie ponownie,

Muszę przyznać, że produkt Print Scale zdał egzamin na "pięć plus".
Kalkomanie bardzo dobrze zareagowały na płyny (testowałem tu produkty Model Mastera - mogę polecić). Na tyle dobrze, że dałem spokój z maskami, przydadzą się gdzie indziej. Byłaby "szóstka", gdyby dawały nieco więcej czasu na przesuwanie po powierzchni - trzeba się naprawdę spieszyć.

Mam wątpliwości, czy ułożenie szachownicy pod wydechami i na spodzie silnika jest OK, ale wygląda moim zdaniem efektownie. Przy okazji trzeba zwrócić uwagę, że te dolne części szachownicy słabo pasują do krzywizny nosa Mustanga i trzeba się trochę nakombinować, ale ostatecznie po użyciu płynów wszystko ułożyło się dobrze.

Nie ustrzegłem się dużej wpadki... Po prawej stronie nosa pod wylotami wydechów na kalkomanię z szachownicą prysnąłem biały pas, symetrycznie w stosunku do tego, co na lewej burcie, żeby po nałożeniu większości kalkomanii dojść do wniosku, że go tam nie było - skoro nie było napisu, to ten pas jako jego tło byłby bez sensu. No i trzeba było zmyć, ale przy okazji wyszło, że metalizer AK reaguje na zmywacz do akryli Vallejo, to znaczy - zmywa się. Będzie trzeba miejscowo poprawić.

Tak to wygląda na teraz:

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Potem werniks, wash i biorę się za podwozie i zbiorniki. Będzie konieczny przeszczep zbiorników z pudełka z P-47. Te z zestawu to inny typ.

Obrazek
Tylko dla celów dyskusji / Only for discussion purposes

Jaki kolor proponujecie na wewnętrzną stronę pokryw podwozia? YZC?

Pozdrawiam
Hubert
Zapraszam na mój blog modelarski: Kendzior's Way
Avatar użytkownika
HubertKendziorek

Ukraina
 
Posty: 2393
Dołączył(a): wtorek, 19 sierpnia 2008, 08:23
Lokalizacja: Kraków

Re: NAA P-51D Mustang | Tamiya 1:48

Postprzez greatgonzo » piątek, 25 marca 2016, 02:01

Tak zaproponowany kolor pasowałby Ci do wnęk i miałoby to sens jeśli chodzi o konsekwencję wizerunku. Niestety nie, jeśli rozmawiamy o tym samolocie. Wnęki w ZCY pomalowane są błędnie, a pokrywy wykańczano w NMF z możliwym pasem blachy chroniącym pokrywę koła w ZCY.
Avatar użytkownika
greatgonzo
 
Posty: 4064
Dołączył(a): czwartek, 4 września 2008, 15:23
Lokalizacja: Giżycko

Re: NAA P-51D Mustang | Tamiya 1:48

Postprzez macias13_84 » piątek, 25 marca 2016, 09:17

Gonzo napisz Kędziorowi jak powinno być poprawnie, bo piszesz że jest źle i tyle, nara pa radźcie sobie... a sam też się też chętnie dowiem.

Wnęki srebrne z podłużnicami i wręgami w Zink Chromete Yellow, czy całe Zinc Chromate Green
Avatar użytkownika
macias13_84
 
Posty: 1700
Dołączył(a): czwartek, 26 kwietnia 2012, 10:59
Lokalizacja: Zabrze

Re: NAA P-51D Mustang | Tamiya 1:48

Postprzez greatgonzo » piątek, 25 marca 2016, 10:39

Wiesz, gadałem kiedyś trochę z Hubertem na privie o tym modelu i w sumie nie wiem, czy taka informacja będzie mu do czegoś potrzebna. Jeśli tak, dałby teraz sygnał, a jeśli nie to nie chciało mi się pisać po próżnicy, zwłaszcza, że temat jest skomplikowany i niejednoznaczny.

Ale na pytanie oczywiście odpowiadam.
W skrócie: wersja z dźwigarem w ZCY i resztą NMF. Możliwe drobne elementy w ZCY. To chyba najbardziej prawdopodobne.
W D-20 z Inglewood to chyba nikt nie wie na pewno. To okres przejściowy i trudno tu być jednoznacznym. Jako, że samolot jest z początku produkcji tej wersji, myślę, że można przyjąć wcześniejszy standard, czyli j.w. Niestety, chyba dzisiejszy stan wiedzy nie pozwala określić co dokładnie oznacza drobne elementy w ZCY.
Cała wnęka w ZCY nie wchodzi w grę. Podobnie IG, czy tam tinted ZC.
Avatar użytkownika
greatgonzo
 
Posty: 4064
Dołączył(a): czwartek, 4 września 2008, 15:23
Lokalizacja: Giżycko

Re: NAA P-51D Mustang | Tamiya 1:48

Postprzez olera » piątek, 25 marca 2016, 11:34

Kendzior napisał(a):Muszę przyznać, że produkt Print Scale zdał egzamin na "pięć plus".

Właśnie! Takie pytanie zatem:
czy po prostu je błędnie naniosłeś czy jednak zostały błędnie zaprojektowane?

Obrazek

Obrazek

Obrazek
olera
 
Posty: 4
Dołączył(a): piątek, 2 grudnia 2011, 15:25

Re: NAA P-51D Mustang | Tamiya 1:48

Postprzez HubertKendziorek » piątek, 25 marca 2016, 12:45

macias13_84 napisał(a):Wnęki srebrne z podłużnicami i wręgami w Zink Chromete Yellow, czy całe Zinc Chromate Green

Zinc Chromate Green to raczej na pewno nie, tak malowane są tylko niektóre odrestaurowane.
Wedle szeregu rozbieżnych informacji w sieci, wczesna i środkowa produkcja wersji D miała wnęki pozostawione w NMF, jedynie widoczny przez komorę dźwigar - YZC. Potem zaś można spotkać opinie, że w całości YZC. Uznałem, że D-20 może się już na to załapać. Jeżeli jednak to jest wczesna D-20, to trzeba by pewnie coś skorygować.
Tu jest fajny przegląd zagadnienia: http://www.foundcollection.com/18_eb19b ... ba1c_1.htm
Co do komory kółka ogonowego, na pewno YZC, przy czym drzwiczki komory bywały pozostawiane w NMF.

greatgonzo napisał(a):Wiesz, gadałem kiedyś trochę z Hubertem na privie o tym modelu i w sumie nie wiem, czy taka informacja będzie mu do czegoś potrzebna.

A jakże to: "niepotrzebna", model sporo zyskał na Twoich spostrzeżeniach.

Konkludując, skoryguję komorę podwozia głównego w kierunku: więcej NMF.
Pokrywy komór podwozia głównego i kółka ogonowego - NMF.

olera napisał(a):czy po prostu je błędnie naniosłeś czy jednak zostały błędnie zaprojektowane?


Pisząc o 5 plus miałem na myśli to, jak się je nakłada i jak reagują na płyny. Prawie perfekcja.
Natomiast oczywiście ułożenie szachownicy pod wydechami to wpadka producenta kalkomanii. Inaczej nie dało się tego położyć, z uwagi na wycięcia pod wydechy i krzywiznę krawędzi idącą dół i do tyłu, w kierunku nasady płata.
Przez chwilę się zastanawiałem co z tym robić, już na sucho widać było, że jest źle - ale stwierdziłem, że pójdę na łatwiznę i zrobię, jak dali gdyż i tak wyjdzie efektownie - stąd wzmianka o wątpliwościach. Gdyby to było 1:32 pewnie bym poszedł w maskowanie i pryskanie.

Dzięki za komentarze :)

Pozdrawiam
Hubert
Zapraszam na mój blog modelarski: Kendzior's Way
Avatar użytkownika
HubertKendziorek

Ukraina
 
Posty: 2393
Dołączył(a): wtorek, 19 sierpnia 2008, 08:23
Lokalizacja: Kraków

Re: NAA P-51D Mustang | Tamiya 1:48

Postprzez olera » piątek, 25 marca 2016, 12:52

Spoko. Ita wygląda fanie :)
olera
 
Posty: 4
Dołączył(a): piątek, 2 grudnia 2011, 15:25

Re: NAA P-51D Mustang | Tamiya 1:48

Postprzez greatgonzo » piątek, 25 marca 2016, 14:39

Kendzior napisał(a):Wedle szeregu rozbieżnych informacji w sieci, wczesna i środkowa produkcja wersji D miała wnęki pozostawione w NMF...


Tematu wnęk P-51 nie da się zawrzeć w krótkiej internetowej wypowiedzi. I ta Huberta też dołącza się do 'szeregu rozbieżnych informacji' wprowadzając raczej zamęt niż porządek ;). Typowe są takie 'kompendia wiedzy' jak te z linku, które w zasadzie są nie do zinterpretowania. I nie mogą inne być, wziąwszy pod uwagę bibliografię. To się da nieco usystematyzować, ale lepszym źródłem od starych monografii są ustalenia miłośników Mustanga mających dostęp do fabrycznych dokumentów (a w przypadku Mustanga taka dokumentacja zachowała się) i pojawiających się ostatnio nowoczesnych rekonstruktorów analizujących materiał do odbudowy i wspomniane materiały.

No i dlaczego wnęka kółka ogonowego na pewno ZCY?
Avatar użytkownika
greatgonzo
 
Posty: 4064
Dołączył(a): czwartek, 4 września 2008, 15:23
Lokalizacja: Giżycko

Re: NAA P-51D Mustang | Tamiya 1:48

Postprzez HubertKendziorek » piątek, 25 marca 2016, 15:17

greatgonzo napisał(a):No i dlaczego wnęka kółka ogonowego na pewno ZCY?

Może zbyt pochopnie napisałem "na pewno" ;)
Ale jakoś nie natknąłem się na inne opinie, a poza tym to zdecydowanie element wnętrza kadłuba, zatem logicznie rozumując byłoby bez sensu malować to wnętrze GZC + YZC, za wyjątkiem tej wnęki.

Niby taki popularny samolot, a nic już nie ma przy nim pewnego...

Pozdrawiam
Hubert
Zapraszam na mój blog modelarski: Kendzior's Way
Avatar użytkownika
HubertKendziorek

Ukraina
 
Posty: 2393
Dołączył(a): wtorek, 19 sierpnia 2008, 08:23
Lokalizacja: Kraków

Re: NAA P-51D Mustang | Tamiya 1:48

Postprzez piotr_a » piątek, 25 marca 2016, 19:20

Cześć,

czym robiłeś maskowanie komór podwozia do malowania?
Avatar użytkownika
piotr_a
 
Posty: 3
Dołączył(a): wtorek, 1 marca 2016, 20:12

Re: NAA P-51D Mustang | Tamiya 1:48

Postprzez HubertKendziorek » piątek, 25 marca 2016, 19:55

piotr_a napisał(a):czym robiłeś maskowanie komór podwozia do malowania?

Używam do tego gąbki. Najlepiej sprawdza się gąbka o drobnej gradacji, używana jako wypełniacz opakowań, np. z częściami żywicznymi.

Pozdrawiam
Hubert
Avatar użytkownika
HubertKendziorek

Ukraina
 
Posty: 2393
Dołączył(a): wtorek, 19 sierpnia 2008, 08:23
Lokalizacja: Kraków

Re: NAA P-51D Mustang | Tamiya 1:48

Postprzez greatgonzo » piątek, 25 marca 2016, 21:40

Kendzior napisał(a):Ale jakoś nie natknąłem się na inne opinie, a poza tym to zdecydowanie element wnętrza kadłuba, zatem logicznie rozumując byłoby bez sensu malować to wnętrze GZC + YZC, za wyjątkiem tej wnęki.


Właśnie o to chodzi, że to wnętrze kadłuba i 'wnęka' jest tu pojęciem umownym. Zresztą dotyczy to także 'wnęk' skrzydłowych. Całe to zamieszanie z malowaniem wnętrz wynika z ewolucji sposobu zabezpieczania konstrukcji samolotów USAAF. Zabezpieczanie akurat okolic kółka ogonowego w czasie gdy unikano takich zabezpieczeń gdzie tylko się dało jest właśnie nielogiczne. Co prawda kierowanie się logiką nie zaprowadzi nas daleko przy określaniu sposobu nanoszenia powłok protekcyjnych przez NAA.
Kadłuba nie malowano w green Zinc Chromate plus Zinc Chromate Yellow. Malowano kabinę 'od wręgi do wręgi' kolorem Interior Green. Zgodnie z E&M Instructions dla D pozostałe powierzchnie wewnętrzne pozostawały bez malowania.
Avatar użytkownika
greatgonzo
 
Posty: 4064
Dołączył(a): czwartek, 4 września 2008, 15:23
Lokalizacja: Giżycko

Poprzednia stronaNastępna strona

Powrót do Lotnictwo - warsztat

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 25 gości