Eduard - nowy Bf 109 G-6

Re: Eduard - nowy Bf 109 G-6

Postprzez HubertKendziorek » niedziela, 17 kwietnia 2016, 18:20

bohdan napisał(a):Można juz gdzieś obejrzeć gotowy model z omawianego powyżej zestawu?
Proszę bardzo:
http://www.network54.com/Forum/47751/me ... s+added%29

Pozdrawiam
Hubert
Zapraszam na mój blog modelarski: Kendzior's Way
Avatar użytkownika
HubertKendziorek

Ukraina
 
Posty: 2393
Dołączył(a): wtorek, 19 sierpnia 2008, 08:23
Lokalizacja: Kraków

Reklama

Re: Eduard - nowy Bf 109 G-6

Postprzez manas » niedziela, 17 kwietnia 2016, 19:26

soczewica koło miele młyn
manas
 
Posty: 366
Dołączył(a): niedziela, 1 stycznia 2012, 11:29

Re: Eduard - nowy Bf 109 G-6

Postprzez Kuba P. » niedziela, 17 kwietnia 2016, 22:58

FranekS napisał(a):Ciekawe że oba zachowane fińske G-6 ( MT-452 W.Nr.165277 i MT-507 W.Nr.167271) wyprodukowano w Mtt. Reg., ale mają osłony silnika typu Erla ( G-5), z tym że w jakimś momencie skasowano bąbel kompresora pod prawym Beule na MT-507 :)


J.C.Mermet identyfikuje taki typ osłony (wąskie wstawki z rynienkami i brak bąbelka po prawej) jako typ 30 i wspomina o MT-507 jako wyjątku i przerobionej osłonie. Natomiast zauważyłem coś co pasowałoby pod typ 30 na zdjęciach:

Obrazek
Obrazek
G-14/U4

Obrazek
Obrazek
G-8

I teraz co ciekawe, w przypadku G-8 "Amigo" lewa część osłony silnika wygląda raczej bez większych wątpliwości na tą z wąskimi rynienkami. Prawa część osłony natomiast wygląda mi na osłonę...typu Mtt czyli bez wąskich wstawek z rynienkami a dużymi tłoczonymi ze stali fragmentami poszycia. Bąbelka nie ma.

W przypadku G-14/U4 trudno powiedzieć, lewa strona jest lepiej sfotografowana i wąską rynienkę tu widać natomiast prawa znów jest niejasna. Bąbelka nie ma, rynienka chyba wąska, chociaż głowy nie dam. Zdjęcie w druku nie jest wiele wyraźniejsze i ciężko być pewnym.

Tyle spostrzeżeń i jestem więcej niż ciekaw Twojego komentarza i obserwacji.
Avatar użytkownika
Kuba P.
 
Posty: 9398
Dołączył(a): sobota, 10 listopada 2007, 23:07
Lokalizacja: Warszawa/Wodzisław Śl.

Re: Eduard - nowy Bf 109 G-6

Postprzez Georg01 » poniedziałek, 18 kwietnia 2016, 07:38

Kuba P. napisał(a):I teraz co ciekawe, w przypadku G-8 "Amigo" lewa część osłony silnika wygląda raczej bez większych wątpliwości na tą z wąskimi rynienkami. Prawa część osłony natomiast wygląda mi na osłonę...typu Mtt czyli bez wąskich wstawek z rynienkami a dużymi tłoczonymi ze stali fragmentami poszycia. Bąbelka nie ma.


Prawa osłona to Mtt.
Wygląda to na składaka.
Avatar użytkownika
Georg01
 
Posty: 1034
Dołączył(a): czwartek, 19 czerwca 2008, 12:03

Re: Eduard - nowy Bf 109 G-6

Postprzez Kuba P. » poniedziałek, 18 kwietnia 2016, 09:15

No własnie :)
Teraz pytanie za 1000 punktów: czy to był jednorazowy akt ludzkiej kreatywności - czytać ktoś złożył prawą z lewą osłoną, przeciągnął strunę przez zawias i git czy takich hybrydowych osłon było więcej i gdzieś siedzieli pracownicy i takie montowali?

Osłony jak wiemy łączyć się dało nawet w obrębie bardziej odległych genetycznie wersji - znany jest K-4 z lewą własną i prawą osłoną od G-6 Erla ale tam był to wymuszony zmianą silnika miks.

Muszę przerzucić trochę zdjęć i zobaczyć, czy w ogóle gdziekolwiek widać bez wątpliwości prawą osłonę z wąskimi tłoczonymi rynienkami (Erla) i brakiem bąbelka czyli to, o czym pisze J.C.Mermet.
Avatar użytkownika
Kuba P.
 
Posty: 9398
Dołączył(a): sobota, 10 listopada 2007, 23:07
Lokalizacja: Warszawa/Wodzisław Śl.

Re: Eduard - nowy Bf 109 G-6

Postprzez FranekS » poniedziałek, 18 kwietnia 2016, 16:17

UZUPEŁNIAM WCZEŚNIEJSZY POST O BRAKUJĄCE ZDJĘCIA ;o)
Szczeliny wentylacyjne działka w późnej wersji ( tutaj fiński MT-507 )


Obrazek
Obrazek
FranekS
Avatar użytkownika
FranekS
 
Posty: 205
Dołączył(a): wtorek, 29 maja 2012, 16:07
Lokalizacja: Rzeszów

Re: Eduard - nowy Bf 109 G-6

Postprzez FranekS » poniedziałek, 18 kwietnia 2016, 18:29

Kuba P. napisał(a):
J.C.Mermet identyfikuje taki typ osłony (wąskie wstawki z rynienkami i brak bąbelka po prawej) jako typ 30 i wspomina o MT-507 jako wyjątku i przerobionej osłonie.

Tyle spostrzeżeń i jestem więcej niż ciekaw Twojego komentarza i obserwacji.


"Amigo" ma na pewno prawą osłonę "nie-Erla", czyli Mtt, jak ją zwykliśmy tu zwać. Ja widzę linię podziału blach, a nawet bardziej kanciaste niż w Erla wykończenie zakończenia rynienki wokół lufy. Całkowicie zgadzam się z Georgiem01 :) .
G-14/U4 "11", czyli produkt WNF ( W.Nr. nieznany, historia też ), w standardzie powinien mieć osłony "Mtt.". Najbardziej prawdopodobna byłaby "dobrana" z innego egzemplarza lewa osłona. To by najprościej wyjaśniało brak bąbelka kompresora na prawej. Jak sam zauważyłeś, przy tej jakości zdjęcia nie da się orzec jaka jest rynienka po prawej.
CO WIĘCEJ: na fotce samolotu w pozycji "na nosie" ( patrzę też na drukowaną wersję ;o) ) widać dość wyraźnie poprzeczną linię podziału blach tuż za rynienką, typową dla osłony "Mtt."! Właśnie na prawej osłonie. Nie szukałbym tu "030" z systemu oznaczania wariantów wg. J.C. Mermeta. Cieszę się jednocześnie, że przypomniałeś o takich wariacjach, będę czujny :) . Jak by nie było wszystko to dobrze świadczy o jakości i współwymienności podzespołów pomiędzy produktami z różnych wytwórni ;o)

Przeróbka osłony w MT-507 jest oczywiście ewidentna, tam od wewnątrz jest łatka, a na zewnątrz pewnie szpachla maskujące otwór po bąbelku. Na fotkach otwartej osłony to widać. Są np. w Modeller's Eye # 3. Swoją drogą nie znam historii tego samolotu po stronie niemieckiej. Niekoniecznie był nowy, mógł pochodzić z repasażu, często raczono takimi partnerów/ sojuszników.
FranekS
Avatar użytkownika
FranekS
 
Posty: 205
Dołączył(a): wtorek, 29 maja 2012, 16:07
Lokalizacja: Rzeszów

Re: Eduard - nowy Bf 109 G-6

Postprzez Kuba P. » poniedziałek, 18 kwietnia 2016, 20:29

FranekS napisał(a):CO WIĘCEJ: na fotce samolotu w pozycji "na nosie" ( patrzę też na drukowaną wersję ) widać dość wyraźnie poprzeczną linię podziału blach tuż za rynienką, typową dla osłony "Mtt."! Właśnie na prawej osłonie.


OK - ja też to widzę, dzięki za to spostrzeżenie. Czyli mamy ciekawą sytuację, dwa samoloty z hybrydową osłoną silnika, pół Mtt-pół Erla. Teraz zostaje pytanie, czy osłona "030" w ogóle istniała czy może J.C.Mermet nie zauważył takich składanych osłon jakie tu mamy. Czyli czego szukamy tak naprawdę: prawej osłony, na której będzie wyraźnie widać wąską prasowaną rynienkę i brak bąbelka :)
Widzisz Franek, a te szczęki z Erla G-10 juz były takie zabawne a tu proszę - kolejne cuda. I ktoś powie, że 109 są nudne?

Ważna uwaga dla mniej pochłoniętych Messerschmittoznawstwem Kolegów - to o czym piszemy wyżej to absolutnie nie błąd modelu tylko cudowanie w oryginałach które dzięki podziałowi modelu również bardzo łatwo pokazać w modelu z zestawu Edka.
Tniemy wstawki z rynienkami T2/T3 na pół wzdłuż, bierzemy lewą połówkę elementu T2 i prawą elementu T3, kleimy starannie a w środek idzie zawias H52 wchodzący na swoje miejsce jak ulał. Potem Beule T7 na lewą i T6 na prawą i mamy takiego cudaka jak wyżej :)
Avatar użytkownika
Kuba P.
 
Posty: 9398
Dołączył(a): sobota, 10 listopada 2007, 23:07
Lokalizacja: Warszawa/Wodzisław Śl.

Re: Eduard - nowy Bf 109 G-6

Postprzez Georg01 » poniedziałek, 18 kwietnia 2016, 21:08

FranekS napisał(a): G-14/U4 "11", czyli produkt WNF ( W.Nr. nieznany, historia też ), w standardzie powinien mieć osłony "Mtt."


Czemu Franku tak sądzisz ? Na przykład G-14/U4 Hartmanna (4./JG 52, biała 1, tulipan) jak mnie mój alzheimer nie myli miał osłony Erla. Patrząc na zdjęcia G-6/G-14 z WNF to widać, że stosowano tam zamiennie oba typy osłon i nie wiem, czy była tu jakaś reguła.
Avatar użytkownika
Georg01
 
Posty: 1034
Dołączył(a): czwartek, 19 czerwca 2008, 12:03

Re: Eduard - nowy Bf 109 G-6

Postprzez Kuba P. » poniedziałek, 18 kwietnia 2016, 21:14

Georg01 napisał(a):Na przykład G-14/U4 Hartmanna (4./JG 52, biała 1, tulipan) jak mnie mój alzheimer nie myli miał osłony Erla.


No właśnie i tam tez tylko lewą stronę widać z wąską rynienką (Erla) a co jest po prawej? Nie wiem.

Obrazek
Avatar użytkownika
Kuba P.
 
Posty: 9398
Dołączył(a): sobota, 10 listopada 2007, 23:07
Lokalizacja: Warszawa/Wodzisław Śl.

Re: Eduard - nowy Bf 109 G-6

Postprzez witox » poniedziałek, 18 kwietnia 2016, 21:47

Megaciekawa dyskusja. :)

Mogę mieć jedno pytanie, bo nie siedzę obecnie za mocno w temacie "109" - czy według najnowszej wiedzy osłona mająca dodatkowy bąbel (taki jak w G-5) na prawym beule wskazuje nam, że to nie jest G-6 wyprodukowany Regensburgu (pomijam oczywiście składaki) ?
witox
 
Posty: 1013
Dołączył(a): wtorek, 9 czerwca 2015, 00:24

Re: Eduard - nowy Bf 109 G-6

Postprzez FranekS » wtorek, 19 kwietnia 2016, 09:33

Georg01 napisał(a):
FranekS napisał(a): G-14/U4 "11", czyli produkt WNF ( W.Nr. nieznany, historia też ), w standardzie powinien mieć osłony "Mtt."


Czemu Franku tak sądzisz ? Na przykład G-14/U4 Hartmanna (4./JG 52, biała 1, tulipan) jak mnie mój alzheimer nie myli miał osłony Erla. Patrząc na zdjęcia G-6/G-14 z WNF to widać, że stosowano tam zamiennie oba typy osłon i nie wiem, czy była tu jakaś reguła.


Masz rację, zagalopowałem się z tym "standardem WNF". Ale to co piszesz w jakiś sposób uprawdopodobnia możliwość zastosowania takiego mixu osłon jaki pokazał Kuba, i to na poziomie zakładu produkcyjnego/ montowni:
Celowe, jednoczesne użycie dwóch osłon różnych wzorów w jednym egzemplarzu w sensie technicznym nie przyniosło by żadnych korzyści. Jeżeli nie jest skutkiem naprawy, lub recyclingu i miało miejsce w montowni na nowym samolocie to jest raczej wynikiem wykorzystywania dostępnych w danym momencie podzespołów. Osłony były zapewne wytwarzane lub dostarczane w parach, jednak nie można wykluczyć że zdarzały się sytuacje kiedy wskutek np. bombardowania w danym momencie były nadmiary lewych/prawych osłon różnych wzorów. I wtedy składano by z tego co było pod ręką. Jak często mogłoby się to zdarzać tego nie wiemy. Ja bym w tym nie widział jakiegoś planu. Raczej chwilową konieczność.
Szukanie reguł i prawidłowości oczywiście ma jak najbardziej sens. Kwestia tylko w ilości i jakości materiału porównawczego ;o) .

witox:
Niestety, takie proste, ostre rozstrzygnięcie nie istnieje, szkoda... Powiedział bym tak, że brak tego bąbelka i obecność rynienek wykonanych integralnie z pokryciem raczej wyklucza maszynę z zakładów Erla :).
Rozstrzyga Werknummer, nie osłony silnika.
Fabryczny wzór kamuflażu też jest wskazówką, to kolejny wymiar. Koledzy są tu znacznie lepiej zorientowani. Polecam!
Można przy tych osłonach mówić o jakimś trendzie, ale nie ścisłej regule.
Zauważam fakt stosowania tych "Erla" (osłon wzoru zaprojektowanego dla G-5, na który monopol miały Erla ) w maszynach z innych zakładów. I chyba niekoniecznie tylko w wyniku wymiany części przy naprawach czy remontach. Nie można wykluczyć redystrybucji części wyprodukowanych w znacznym nadmiarze. Bardzo prawdopodobne może być użycie w innych zakładach (lub u ich poddostawców) oprzyrządowania do produkcji takich osłon. Dokładne poznanie całego systemu produkcji i zaopatrzenia w podzespoły oraz ich zmiany w czasie to by było coś :D
FranekS
Avatar użytkownika
FranekS
 
Posty: 205
Dołączył(a): wtorek, 29 maja 2012, 16:07
Lokalizacja: Rzeszów

Re: Eduard - nowy Bf 109 G-6

Postprzez witox » wtorek, 19 kwietnia 2016, 23:06

FranekS napisał(a):Niestety, takie proste, ostre rozstrzygnięcie nie istnieje, szkoda... Powiedział bym tak, że brak tego bąbelka i obecność rynienek wykonanych integralnie z pokryciem raczej wyklucza maszynę z zakładów Erla :).
Rozstrzyga Werknummer, nie osłony silnika.


Fakt, gdyby jeszcze Werknummer był zawsze znany to już by w ogóle by było super. :) Ale wielkie dzięki za info, trochę mi się znowu rozjaśniło. Fajnie, że wiedza o tym samolocie ciągle posuwa się do przodu i to tyle lat po wojnie. Niemniej chyba zawsze w przypadku "109" pozostanie zasada "never say never". :lol:

Nowego Eduarda też posiadam i model mi się podoba, pomimo tych wytykanych drobnych niedociągnięć. Pewnie na jakiś czas pozostanie modelem referencyjnym, póki ktoś inny nie podejmie tematu (może Tamiya by się za niego zabrała w 1/48 i 1/32 :) :?: )
witox
 
Posty: 1013
Dołączył(a): wtorek, 9 czerwca 2015, 00:24

Re: Eduard - nowy Bf 109 G-6

Postprzez 201220 » środa, 20 kwietnia 2016, 06:51

Mam nowego Eduarda, a po lekturze wątku mam jeszcze więcej wątpliwości. Chciałbym go zrobić w malowaniu z końca wojny (wiosna 1945). Jeżeli dobrze zrozumiałem obeznanych w temacie kolegów, to przy wyborze żółtej 11-ki bf-109G-14U4 JG52 muszę kleić pokrywę silnika z obu wersji ? do tego wykorzystać z kalkomanii tylko trójkąty od paliwa bo żadnych więcej napisów nie było ? Natomiast dla australijczyka (przebudowany bf-109g-6AS) musiałbym pokombinować z chłodnicą oleju (powiększyć ją) i zaznaczyć usunięte blachy wersji AS poniżej kabiny ? A może koledzy mają inne propozycje dla takich późnych malowań ?
201220
 
Posty: 102
Dołączył(a): wtorek, 29 lipca 2008, 06:47

Re: Eduard - nowy Bf 109 G-6

Postprzez Kuba P. » środa, 20 kwietnia 2016, 07:33

Oba przykłady - "11" i "Australijczyk" to dość nietypowe maszyny i one bardziej ilustrują praktykę drugiego obiegu samolotów w ostatnich miesiącach wojny. Są nietypowe i trzeba je traktować bardziej jako ciekawostkę i temat do rozważań niż pomysł na model prosto z pudełka. Nie można nijak winić Eduarda za to, że nie uwzględnił takiego składaka i nie zaprojektował części i kalek.
Jeśli się jednak uprzeć to tak - dla 11 trzeba robić miks osłon silnika tak jak napisałem (chyba Panowie się zgadzają z tym przepisem?) a dla Australijczyka skombinować nieco głębszą osłonę chłodnicy - czy to przez przerobienie zestawowej czy też podebrać np. z G-10 Hasegawy. Równolegle z Frankiem omawiamy dalej te osłony i chyba udało się w końcu zidentyfikować przynajmniej jedną sztukę z osłoną silnika "Erla" ale bez małego bąbelka - to tak na marginesie.

W kwestii malowań - to musisz poszukać sobie w ofercie producentów aftermarketowych kalkomanii. Zestaw nie ogranicza i zrobisz wiele G-6 czy G-14 z samego końca wojny.
Na przykład te kalkomanie są fajne - samolot "białe 21" jest ciekawy, pod kadłubem miał dodatkowo wieszak na 4x 50kg bomby nota bene też obecny w zestawie. Dla całkowitej zgodności trzeba tylko odrysować nowy wlew oleju o oczko wyżej niż ten w modelu - samolot miał większy zbiornik niż seria i reszta pasuje idealnie.

http://www.eagle-editions.com/aircraft- ... g-14s.html
Avatar użytkownika
Kuba P.
 
Posty: 9398
Dołączył(a): sobota, 10 listopada 2007, 23:07
Lokalizacja: Warszawa/Wodzisław Śl.

Poprzednia stronaNastępna strona

Powrót do Messerschmitt

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 2 gości