chieftain napisał(a):Witam,
A ja mam pytanie. Gdzie mogę zaczerpnąć wiedzy na temat różnic w wyglądzie (zewnętrznym) między PZL.23A i PZL.23B, i przy okazji PZL.42? Próbowałem znaleźć w sieci, ale nic bardziej szcegółowego od instrukcji do modelu Heller'a nie znalazłem. Proszę o pomoc i dziękuję.
Pozdrawiam,
JG
Tak z grubsza;
- stateczniki poziome w B były przedłużone (dokładnie lotki),
- B miał miejsce na drugi km pilota,
- pałąk przeciwkapotażowy w B,
- późne serie Karasia B miały reflektor tylko na prawej goleni,
- osłona przeciwolejowa (taka blacha za silnikiem),
- silnik - w A był Pegaz a w B bodajże Bristol (z zewnątrz bardzo podobne),
- no i sloty.
Karasie B w zależności od serii miały jeszcze różne rozmieszczeni wlotów powietrza na osłonie silnika. Było jeszcze sporo innych różnic typu celownik bombardierski, zamiany w układzie grzewczym, karabiny maszynowe w części były Vickersy a w reszcie "Szczeniaki", były też dwa typy fotoaparatów itp.
Jeśli chodzi o P42 to był to przerobiony Karaś A na potrzeby przeprowadzenia badań bombardowania z lotu nurkowego (nie mylić z bombowcem nurkującym). Od seryjnego Karasia różnił się przede wszystkim tym, że posiadał podwójne usterzenie pionowe. Poza tym miał drugi km pilota, co do zdwojonego km strzelca to zakupiono karabiny i prawdopodobnie przeprowadzono testy. Miał też w pierwszej wersji zdemontowaną kołyskę bombardierską, po kolejnych przeróbkach został wyposażony w składaną kołyskę która wysuwała się samoczynnie. Z powodu kiepskiego działania kołyska została zdemontowana lub zablokowana. Nie zachowały się żadne zdjęcia więc do końca nie wiadomo jak wyglądała.
Tak z ciekawostek to był jeszcze Karaś I (A po przeróbkach i zablokowaniu slotów) i Karaś II - mocno zmodernizowana wersja Karasia B.