Ok, nie upieram się, chociaż nadal mam pewne wątpliwości.
Przeświadczenie o braku tej wersji Jaka wynikła między innymi z lektury artykułów dotyczących służby tych samolotów w LWP, a także z faktu, że najczęściej w krajach które użytkowały Jaka 23, w roli samolotów szkolnych występowały Jaki 17 UTI.
To że powstała wersja UTI Jaka 23 nie ulega wątpliwościom, pytanie tylko, czy wersja ta weszła do służby liniowej / operacyjnej, czy też powstało tylko kilka sztuk (prototypów) do testów (wszelakich).
Temat Jaka 23 jest jednym z wielu, które bardzo mnie interesują, zwłaszcza ich służba na półwyspie koreańskim... Z ciekawszych "kwiatków" polecam historię testów Jaka 23 w.... USA (!). Najciekawsze było to, że Jak dotarł do USA w stanie rozłożonym w oryginalnych skrzyniach producenta, następnie został złożony, oblatany, przetestowany, rozłożony, ponowie zapakowany w skrzynie i... przesłany dalej do odbiorcy. Smaczku dodaje fakt, że ani nadawca, ani odbiorca nie zorientowali się, że Jak w miedzy czasie sobie troszkę polatał.
Co do wczesnych TBiU niestety okazywało się, że informacje tam podane bywają nieścisłe (zwłaszcza jeśli opisywały technikę rodem z ZSRR).
Wracając do tematu wątku w/g tablic barwnych w książce T.Królikiewicza, pt.: Polski Samolot i Barwa, pokrywy komór podwozia głównego są w kolorze zielono-żółtym...
W archiwum mam "walkaround" Jaka 23 stojącego w MWP w forcie czerniakowskim. Jak się do nich dokopię to dam znać.
pzdr.
Hubert