Spitfire IXc, Airfix, 1:48

Budujesz model, chcesz przedstawić relację z postępów w pracy, zastanawiasz się jak coś zrobić - to miejsce dla Ciebie.

Re: Spitfire IXc, Airfix, 1:48

Postprzez Mecenas » piątek, 13 listopada 2009, 21:49

Na razie nie wygląda to zbyt zachęcająco, ale spróbuję znaleźć plastik pod spodem

Obrazek
Pozdrawiam,
Michał Sindera
Avatar użytkownika
Mecenas

100-lecie Niepodległości
 
Posty: 4838
Dołączył(a): wtorek, 14 kwietnia 2009, 14:01
Lokalizacja: Bytom/Katowice

Reklama

Re: Spitfire IXc, Airfix, 1:48

Postprzez Aleksander » piątek, 13 listopada 2009, 22:07

Walcz :lol: - ja to przerobiłem na Australijczyku, tyle że bąble zapożyczyłem od ICM-u - da się z tego coś fajnego wykrzesać!
Obrazek
ObrazekObrazekObrazek Obrazek Obrazek

Aleksander Górski
..."be yourself, no matter what they say"...
Avatar użytkownika
Aleksander

Animal Planet
 
Posty: 8802
Dołączył(a): środa, 19 września 2007, 17:14
Lokalizacja: "Miasto Meneli"

Re: Spitfire IXc, Airfix, 1:48

Postprzez Mecenas » środa, 18 listopada 2009, 10:42

Powalczyłem z tymi bąblami, nawet coś wyszło w miarę sensownego. Chciałem pokazać Wam gotowe skrzydła w następnej relacji, ale Wojtek opublikował ten artykuł i cały mój misterny plan poszedł w ...stał się nieaktualny. Znowu walczę, żeby wyjść na prostą.
Pozdrawiam,
Michał Sindera
Avatar użytkownika
Mecenas

100-lecie Niepodległości
 
Posty: 4838
Dołączył(a): wtorek, 14 kwietnia 2009, 14:01
Lokalizacja: Bytom/Katowice

Re: Spitfire IXc, Airfix, 1:48

Postprzez jasio-g » środa, 18 listopada 2009, 14:59

Mimo wszystko pokaż. Mam tego Airfixa, więc zobaczę co można wykrzesać ze skrzydeł. Patrzę się i uczę jak go skleić, co jeszcze poprawić.
Avatar użytkownika
jasio-g
 
Posty: 316
Dołączył(a): sobota, 23 sierpnia 2008, 20:29
Lokalizacja: Kraków

Re: Spitfire IXc, Airfix, 1:48

Postprzez Mecenas » środa, 18 listopada 2009, 16:22

Cieszę się, że mogę pomóc chociaż w ten sposób.

Przy okazji pytanie: czy ma ktoś zbędny zbiornik paliwa podwieszany pod kadłubem? Dzisiaj się dowiedziałem, że w modelu Spita IX z ICMu jest taki więc jeśli ktoś by miał a nie był mu specjalnie potrzebny to ja chętnie pomogę w pozbyciu się tego ciężkiego balastu :) Inaczej mi pozostanie rzeźbienie ręczne...
Pozdrawiam,
Michał Sindera
Avatar użytkownika
Mecenas

100-lecie Niepodległości
 
Posty: 4838
Dołączył(a): wtorek, 14 kwietnia 2009, 14:01
Lokalizacja: Bytom/Katowice

Re: Spitfire IXc, Airfix, 1:48

Postprzez jasio-g » środa, 18 listopada 2009, 19:42

Podeślij adres na maila, to Ci wyślę ten zbiornik.
Janusz
Avatar użytkownika
jasio-g
 
Posty: 316
Dołączył(a): sobota, 23 sierpnia 2008, 20:29
Lokalizacja: Kraków

Re: Spitfire IXc, Airfix, 1:48

Postprzez Mecenas » czwartek, 19 listopada 2009, 08:44

Bardzo Ci dziękuję za pomoc, bardzo doceniam. Wysłałem Ci na PW moje dane.

Jakbyś miał jakieś pytania odnośnie trików czy sposobów obróbki tego modelu wal śmiało, chętnie pomogę. Wczoraj usłyszałem takie hasło, że "jeśli ktoś kupuje model Airfixu to tak jakby się decydował na samogwałt". Coś w tym jest, nie da się ukryć...

Przy okazji, może się komuś przyda. Opracowałem wczoraj w Corelu szablon do wycięcia masek dla maszyny EN 526: wszystkie rondle, litery SZoG oraz nr EN 526. Stworzony w Corelu 12, zamieniony na krzywe. Wymiary zerżnąłem bezczelnie z kalki Tamiyi z mk.V, bo akurat nie miałem literatury fachowej ani dostępu do netu w momencie tworzenia. Plik umieściłem tutaj:

Szablon

A oto jest "sampel"
Obrazek
Pozdrawiam,
Michał Sindera
Avatar użytkownika
Mecenas

100-lecie Niepodległości
 
Posty: 4838
Dołączył(a): wtorek, 14 kwietnia 2009, 14:01
Lokalizacja: Bytom/Katowice

Re: Spitfire IXc, Airfix, 1:48

Postprzez Jaho63 » czwartek, 19 listopada 2009, 12:37

Dzięki Michaś, zawsze się może przydać, a zmniejszyć do 72-ki nie problem (mogłeś jednak zapisać w "niższej" wersji Corela, bo nie każdy ma 12-kę). :)
Mecenas napisał(a): "jeśli ktoś kupuje model Airfixu to tak jakby się decydował na samogwałt"

Intencję trudno wyczuć, może właśnie ta osoba braaaaardzo lubiła Airfix'y? :mrgreen:
Można już połączyć nPWM ze SF. Wcale nie ma wielkiej różnicy!
Avatar użytkownika
Jaho63
 
Posty: 6217
Dołączył(a): niedziela, 22 marca 2009, 00:39

Re: Spitfire IXc, Airfix, 1:48

Postprzez RAV » czwartek, 19 listopada 2009, 23:01

A wracając do tematu szablonu, to chciałbym zwrócić uwagę, że biały i żółty okrąg w kokardzie C1 powinny mieć identyczną szerokość.
Pozdrawiam
RAV
Obrazek
Avatar użytkownika
RAV
 
Posty: 3313
Dołączył(a): czwartek, 20 września 2007, 22:58
Lokalizacja: Wrocław

Re: Spitfire IXc, Airfix, 1:48

Postprzez Mecenas » piątek, 20 listopada 2009, 10:53

Dzięki za uwagę RAV, dzisiaj wieczorem, jeśli tylko dożyję do wieczora, siądę do tego z książką i kalkulatorem i będę poprawiał. Plik na serwerze po prostu podmienię więc link dla chętnych się nie zmieni. I zapiszę w niższej wersji Corela, powiedzmy 2jce (z bodajże 1905 roku), żeby i Janusz mógł skorzystać...
Pozdrawiam,
Michał Sindera
Avatar użytkownika
Mecenas

100-lecie Niepodległości
 
Posty: 4838
Dołączył(a): wtorek, 14 kwietnia 2009, 14:01
Lokalizacja: Bytom/Katowice

Re: Spitfire IXc, Airfix, 1:48

Postprzez Jaho63 » piątek, 20 listopada 2009, 11:52

Mecenas napisał(a):żeby i Janusz mógł skorzystać...

U mnie 11-ka, ale polecam użycie wyobraźni. :mrgreen:
P.S. Jeżeli masz 12-kę to najniższa wersja do zapisu to bodaj 9-ka, tak?
Mecenas napisał(a):siądę do tego z książką i kalkulatorem

To wcześniej robiłeś "na oko"?
Można już połączyć nPWM ze SF. Wcale nie ma wielkiej różnicy!
Avatar użytkownika
Jaho63
 
Posty: 6217
Dołączył(a): niedziela, 22 marca 2009, 00:39

Re: Spitfire IXc, Airfix, 1:48

Postprzez Mecenas » sobota, 21 listopada 2009, 15:14

Nie Janusz, aż tak dobrego oka nie mam
Mecenas napisał(a):Wymiary zerżnąłem bezczelnie z kalki Tamiyi z mk.V,
używając do tego celu linijki szkolnej.
Pozdrawiam,
Michał Sindera
Avatar użytkownika
Mecenas

100-lecie Niepodległości
 
Posty: 4838
Dołączył(a): wtorek, 14 kwietnia 2009, 14:01
Lokalizacja: Bytom/Katowice

Re: Spitfire IXc, Airfix, 1:48

Postprzez Mecenas » sobota, 21 listopada 2009, 20:43

Po sklejeniu kadłuba i lekkiej obróbce okrągłym pilnikiem bardzo ładnie wpasowuje się tutaj ster kierunku z Aeroclub'u.

Obrazek

Nieco obróbki wymagała krawędź natarcia statecznika - pojawił się schodek, zamiast spiłowywać wystającą stronę wolałem dołożyć szpachli i obrobić papierem ściernym.

Obrazek

A teraz skrzydła

Trochę roboty wymaga obróbka wnęki podwozia. Niestety górna krawędź wnęki nie dochodzi do górnej części płata przez co robi się paskudna szpara. Co gorsza ma ona różną grubość z przodu i z tyłu. Żeby ją usunąć naklejałem różnej grubości paski plastiku, potem docinałem do kształtu wnęki i pasowałem na wysokość. Niestety nie udało mi się tego idealnie obrobić i po sklejeniu połówek skrzydła w dalszym ciągu była szpara, na szczęście jest leciutka. Zalepiłem szpachlówką i będę teraz polerował papierami ściernymi.

Obrazek

W międzyczasie, po lekturze artykułu Wojtka Fajgi, odpadły od skrzydła lotki. Tu przy okazji widać efekty zalepiania szczelin wokół pokrywy działka.

Obrazek

Musiałem coś z tym fantem zrobić, no bo jak tak mogłem je zostawić. Pocieniłem zatem krawędzie z leksza.

Obrazek

Obrazek
Pozdrawiam,
Michał Sindera
Avatar użytkownika
Mecenas

100-lecie Niepodległości
 
Posty: 4838
Dołączył(a): wtorek, 14 kwietnia 2009, 14:01
Lokalizacja: Bytom/Katowice

Re: Spitfire IXc, Airfix, 1:48

Postprzez Mecenas » czwartek, 26 listopada 2009, 07:20

Podmieniłem plik na serwerze z szablonem masek. Poprawiłem nieco wymiary (przeskalowane i przeliczone na podstawie wymiarów podanych przez Tomasza Kowalskiego w "Godło i barwa w lotnictwie polskim 1939-1945", tym razem z użyciem profesjonalnego kalkulatora marki HP). Oprócz tego co zauważył RAV korekty wymagała także kokarda typu B oraz wielkość "seriala". Plik zapisany jest w wersji 9.0. Mam nadzieję, że teraz wszyscy malkontenci są już szczęśliwi.
Pozdrawiam,
Michał Sindera
Avatar użytkownika
Mecenas

100-lecie Niepodległości
 
Posty: 4838
Dołączył(a): wtorek, 14 kwietnia 2009, 14:01
Lokalizacja: Bytom/Katowice

Re: Spitfire IXc, Airfix, 1:48

Postprzez Mecenas » poniedziałek, 30 listopada 2009, 10:25

No to lecimy z tym koksem

Jak widać obróbki wymagają okolice lotek. Niestety pojawił się spory uskok, który trzeba będzie albo zeszlifować albo uzupełnić, jeszcze nie wiem, ale trudne to raczej nie będzie.

Obrazek

Obrazek

Zeszlifowania wymaga także część na tym zdjęciu. Jeśli zdecydujecie się odchudzić skrzydło to niestety w tym miejscu kadłub się "nieco pasie" i powstaje uskok na połączeniu skrzydło-kadłub.

Obrazek

Odchudzenia wymagają także te monstrualne zamocowania pokryw działek - tutaj też się będzie "pasło" pod sklejeniu skrzydeł.

Obrazek

Niestety sporo roboty wymaga końcówka skrzydła. Część z Airfixu zastąpiłem analogiczną z zestawu Aeroclubu, która ma po prostu znacznie lepszy kształt.

Na bazie własnych doświadczeń sugeruję przyjąć następującą kolejność składania skrzydeł.

1. Przykleić końcówkę do dolnej części skrzydła pilnując, aby nie było uskoku od spodu.
2. szlifować krawędzie natarcia i spływu połówek sprawdzając do jakiś czas spasowanie i grubość w taki sposób, żeby przy tej końcówce także nie powstał jakiś rażący uskok
3. przykleić drugą połówkę skrzydła

Przy takiej kolejności po prostu oszczędzicie sobie sporo roboty i czasu, który ja spędzam teraz na nakładaniu kolejnej warstwy szpachli i jej szlifowaniu. Ponownego rycia linii podziału blach nie da się niestety uniknąć.

Obrazek
Pozdrawiam,
Michał Sindera
Avatar użytkownika
Mecenas

100-lecie Niepodległości
 
Posty: 4838
Dołączył(a): wtorek, 14 kwietnia 2009, 14:01
Lokalizacja: Bytom/Katowice

Poprzednia stronaNastępna strona

Powrót do Lotnictwo - warsztat

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: maly1904 i 13 gości