Focke-Wulf Ta 152 - dyskusja

Jeśli chcesz porozmawiać o prawdziwych latających maszynach lub szukasz dokumentacji do swojego modelu - napisz o tym tutaj.

Re: [K] TRIMASTER Ta 152 H 1:48

Postprzez A G » środa, 18 listopada 2009, 21:40

Ponawiam zainteresowanie Ta 152 H z Trimastera oraz stawiam pytanko o możliwość pozyskania/zakupienia skanów rysunków rzutów wersji C-0. Model i rysunki interesują mnie oczywiście w skali 1:48.

Ktoś coś wie? Ktoś to ma? :)
I dobre serce...

Jaka jest Koledzy dostępna literatura w tym temacie ?

Pozdrawiam.
Anatol Gacek

PS: Bez obaw, w TOLOLOKO nie mamy czasu na samoloty. Nic nie wyprodukuję. To moje osobiste hobby. :mrgreen:
A G
 

Reklama

modele polskich samolotów

Re: [K] TRIMASTER Ta 152 H 1:48

Postprzez Kuba P. » środa, 18 listopada 2009, 23:12

Modelart 336. Plany H i C. Na ile dokładne to kwestia na dłuższe gawędy.
Gratuluję zakupu, cholera w kinie byłem i nie mogłem podkręcić ceny.
Zostanę ze swoimi DML i Fusion, choć chciałem mieć "graala":)
Avatar użytkownika
Kuba P.
 
Posty: 9398
Dołączył(a): sobota, 10 listopada 2007, 23:07
Lokalizacja: Warszawa/Wodzisław Śl.

Re: [K] TRIMASTER Ta 152 H 1:48

Postprzez A G » środa, 18 listopada 2009, 23:33

Dzięki za odpowiedź i za pobyt w kinie! :mrgreen:
Iskry by w licytacyji niewątpliwie poszły.

Mam! Modelart 336 mam. Od 12 lat!
C-0 = 0 :(

Czy na tym wyposzczonym rynku egzystuje jeszcze "cuś"?

KUPIĘ Ta-152H TRIMASTER 1:48
A G
 

Re: [K] TRIMASTER Ta 152 H 1:48

Postprzez Kuba P. » środa, 18 listopada 2009, 23:37

Za pobyt w kinie mi powinno Multikino Złote Tarasy dziękować, niemniej domyślam się, że na pączki zostało dzięki tamtemu seansowi.
Pardą, w 336 jest rysunek Ta 152 C-1 ale proszę mi wierzyć i to olać, drobiazgi różne dla Versuchów, C-0, C-1 itd to dopiero będą rysowane w oparciu o już ustalone i ponoć niedawno odkryte fakty na temat tego samolotu.

Poza tym, dlaczego akurat Panu na C-0 zależy??
Avatar użytkownika
Kuba P.
 
Posty: 9398
Dołączył(a): sobota, 10 listopada 2007, 23:07
Lokalizacja: Warszawa/Wodzisław Śl.

Re: [K] TRIMASTER Ta 152 H 1:48

Postprzez caughtinthemiddle » czwartek, 19 listopada 2009, 10:46

A G napisał(a):To co? RYSUJEMY? Znaczy.. ja nie. Ale mamy speców.
Jakie są "kwity"? Gdzie.
Langley?

Czego się można spodziewać w tym zakurzonym temacie?

Jestem pasjonatem "fok" i kriegsloków. I wielu innych.
Pozdrawiam!
Anatol "tolo" Gacek


Można się spodziewać tego:
http://www.eagle-editions.com/Ta152.htm
Tiiiiiime is on my side ;)
Avatar użytkownika
caughtinthemiddle
 
Posty: 1772
Dołączył(a): środa, 19 września 2007, 23:11

Re: [K] TRIMASTER Ta 152 H 1:48

Postprzez A G » czwartek, 19 listopada 2009, 22:59

caughtinthemiddle - to cieszy, że po latach posuchy w temacie "Ta" coś rusza. Dziękuję za linka. Będę męczył "Modelcentrum".

Kolego Kubo! Dziękuję za Pańskie opinie o Bielsku. Dużo utraciło po odebrania rangi stolicy województwa, ale powoli coś się zmienia.
Czuję po kościach... :mrgreen:

Jestem za "krótki" na dyskusje w dziale lotnicze.
Ponieważ Dragon wypuścił wersję, do której nie ma rzutów, to zadaję pytanie o kwity.
Poprawne, wiarygodne, skalowe. Cóż nam do szczęścia więcej potrzeba?
Jakieś foto i kolorowa wizualizacja - mniam.

Jakby ktoś coś jeszcze wiedział ... to zapraszam.
Anatol Gacek
A G
 

Re: [K] TRIMASTER Ta 152 H 1:48

Postprzez caughtinthemiddle » czwartek, 19 listopada 2009, 23:49

A G napisał(a):caughtinthemiddle - to cieszy, że po latach posuchy w temacie "Ta" coś rusza. Dziękuję za linka. Będę męczył "Modelcentrum".


Proszę. Sam zamierzam nabyć, a znam takich, którzy za tą książkę 5 lat temu zapłacili...trochę się przesunął termin wydania, ale chyba tylko z korzyścią dla samej publikacji.
Jeśli już koniecznie chcesz dać zarobić pośrednikowi, to w przypadku książki z EE lepszym będzie p. Krzysztof Sikora.
Tiiiiiime is on my side ;)
Avatar użytkownika
caughtinthemiddle
 
Posty: 1772
Dołączył(a): środa, 19 września 2007, 23:11

Focke-Wulf Ta 152 - dyskusja

Postprzez A G » niedziela, 22 listopada 2009, 19:22

Witam.
Postanowiłem , że dziś będę sprytny i w trakcie sjesty poobiedniej dowiem się co nieco o C-0 z instrukcji składania modelu.
Srodze się zawiodłem. Dragon olewa klientów. Nic!

Wracając do rysunków wersji C-0, to czy rysunki zamieszczone w 21 monografii AJ Pressu na stronach 30 i 31 są wiarygodne?
Opis pod rysunkiem o Ta 152V6, V7 (prototypy Ta 152C). Zeskanowałem je w celu powiększenia do skali cztery osiem dla użytku własnego.

Wyczytałem w tymże źródle, że wzorcem dla wersji C był starszy prototyp Fw 190 V21, o numerze fabrycznym 0043.
Wyposażony został w silnik DB 603E, uzbrojony w działko silnikowe MK 108, cztery MG 151/20 - dwa w nasadzie skrzydła i dwa nad silnikiem. Później zastosowano w nim silnik DB 603L (nie wiem czy w tym punkcie nie przeinterpretowuję informacji) wyposażony w instalację MW 50.

W podsumowaniu informacji o Ta152 V6 czytamy, że stanowił wzorzec do wersji C-0 a później C-1. Wszystkie prototypy "C" posiadały wzmocnione kadłuby ciśnieniowe, przekonstruowane skrzydła o powierzchni 19,5 m kw. i rozpiętości 11m, podwozie z większymi kołami 740x210mm i zespoły napędowe 9-8603B z silnikami DB603L.
Wyczaiłem różnicę w uzbrojeniu: 1 x Mk 108 i tylko 2 MG 151/20 w nasadzie skrzydła. Mamy zatem dwa różne wzorce :) Jak ja to lubię.
Ponadto z prawej dolnej części strony 31 mamy dodatkowo rysunek skrzydła docelowego a rysunki samolotu - ze skrzydłami prototypu.


W rozkładówce rzutów samolotów Fw monografii Modelart nr 336 są rysunki wersji C-1.
Wlot powietrza do sprężarki sugeruje silnik DB. - więc prawidłowo. Śmigiełko to VDM VP.
Opis i strzałeczka pokazują dwa dodatkowe MG 151/20 nad silnikiem. No cóż - chyba oszaleję.
Miało ich nie być a są.
Ewidentnie na rysunku widzimy skrzydła docelowe z okrągłymi wziernikami.

Czy były i ewentualnie jakie, różnice w konstrukcji i podziałach na skrzydle pomiędzy C-0 i C-1?

Dlaczego ja to robię? 8-)
Po prostu ten model został wytypowany do przestudiowania i porównania z rysunkami przed decyzją o montażu.
I nie lubię białych plam. Mamy może kogoś w Waszyngtonie w okolicach biblioteki kongresu? :mrgreen:

Pozdrawiam.
Anatol Gacek
A G
 

Re: [K] TRIMASTER Ta 152 H 1:48

Postprzez Kuba P. » niedziela, 22 listopada 2009, 21:43

Jest niemłoda ale rozsądna książka, Der Weg zum Hohenjager aut. Dietmar Hermann, moje wydanie Aviatic Verlag GmbH 1998 (jest wydanie angielskie Classic Publications) która wyjaśnia temat.
Do tego warto sobie poczytać np. Vom ersten Hohenjager zur Fw 190 H tegoż samego autora czy oczywisty tytuł Ta 152 H wyd. Monogram Close-Up.

To powinno większość wyjaśnić.
Postanowiłem , że dziś będę sprytny i w trakcie sjesty poobiedniej dowiem się co nieco o C-0 z instrukcji składania modelu.
Srodze się zawiodłem. Dragon olewa klientów.

Pan nie ma Dragona, Pan ma Trimastera!
Gdyby okazało się, że ksiązki jedno a model drugie - ja go chętnie od Pana odkupię. Tanka znaczy.

Pozdrawiam,
Kuba
Avatar użytkownika
Kuba P.
 
Posty: 9398
Dołączył(a): sobota, 10 listopada 2007, 23:07
Lokalizacja: Warszawa/Wodzisław Śl.

Re: [K] TRIMASTER Ta 152 H 1:48

Postprzez A G » niedziela, 22 listopada 2009, 22:23

Witam i dziękuję. Rozpoczynam polowania na wersje angielskojęzyczne.

Model Trimastera jeszcze nie dotarł. Poczta się zwiesza.

Pisałem o modelu Dragona 5548 Ta-152C-0, który nabyłem i sprawdzam. Wiadomo, że kadłub i wypraski pochodzą od Trimastera. Nowością Dragona są w tym zestawie plastikowe wypraski płatów.
Porównam je także z oryginalną, żywiczną opcją Trimastera Ta-152C-0.

Pozdrawiam.
Anatol Gacek
A G
 

Re: [K] TRIMASTER Ta 152 H 1:48

Postprzez caughtinthemiddle » niedziela, 22 listopada 2009, 23:39

Kuba Plewka napisał(a):Jest niemłoda ale rozsądna książka, Der Weg zum Hohenjager aut. Dietmar Hermann, moje wydanie Aviatic Verlag GmbH 1998 (jest wydanie angielskie Classic Publications) która wyjaśnia temat.


Schiffer, nie Classic.
Tiiiiiime is on my side ;)
Avatar użytkownika
caughtinthemiddle
 
Posty: 1772
Dołączył(a): środa, 19 września 2007, 23:11

Re: [K] TRIMASTER Ta 152 H 1:48

Postprzez Kuba P. » poniedziałek, 23 listopada 2009, 09:53

Schiffer, oczywiście.
Maciek, proszę przenieś ten temat do właściwego działu bo w sumie gadamy na giełdzie a tak może inni sympatycy długiego Fw się odezwą i wniosą coś do tematu.

Ad rem:

Wyczytałem w tymże źródle, że wzorcem dla wersji C był starszy prototyp Fw 190 V21, o numerze fabrycznym 0043.
Wyposażony został w silnik DB 603E, uzbrojony w działko silnikowe MK 108, cztery MG 151/20 - dwa w nasadzie skrzydła i dwa nad silnikiem. Później zastosowano w nim silnik DB 603L (nie wiem czy w tym punkcie nie przeinterpretowuję informacji) wyposażony w instalację MW 50.

W podsumowaniu informacji o Ta152 V6 czytamy, że stanowił wzorzec do wersji C-0 a później C-1. Wszystkie prototypy "C" posiadały wzmocnione kadłuby ciśnieniowe, przekonstruowane skrzydła o powierzchni 19,5 m kw. i rozpiętości 11m, podwozie z większymi kołami 740x210mm i zespoły napędowe 9-8603B z silnikami DB603L.
Wyczaiłem różnicę w uzbrojeniu: 1 x Mk 108 i tylko 2 MG 151/20 w nasadzie skrzydła. Mamy zatem dwa różne wzorce :) Jak ja to lubię.
Ponadto z prawej dolnej części strony 31 mamy dodatkowo rysunek skrzydła docelowego a rysunki samolotu - ze skrzydłami prototypu.


Temat jest o tyle ciekawy, że jest dość niejasny i trudno jakoś zweryfikować podawane informacje.
Na przykład:

[1] Uzbrojenie.
Ta 152 C miał docelowo być uzbrojony w pięć działek, cztery MG 151/20e i MK 108. Co montowano w prototypach V6 i V7?
W skrzydłach widać lufy wyglądające jak lufy MG 151/20 ale czy zamontowano działko MK 108 czy może balast?
Czy były zabudowane nadsilnikowe MG 151/20? Co z maszynami "seryjnymi"?

[2] Płat i wersja.
W teorii główną różnicą między wariantem C-0 i C-1 powinny być skrzydła. Oba warianty wykorzystywały ten sam płat, tylko w wariancie C-1 miały być montowane skrzydłowe zbiorniki paliwa. Sześć zbiorników o ile pamiętam. W teorii czerpanej z rysunków wynika, że podział na spodzie był nieco inny.
Tyle teoria, teraz praktyka.
Patrząc na dobrej jakości zdjęcia prototypu V7 nie mam pewności, czy skrzydło ma od spodu podział podobny do tego z Ta 152 H-0 czy może taki, jak narysowany jest w Modelart i wykonany w modelu Dragona (tym nowym).
Obstawiam, że jest taki jak w nowym modelu ale nie widać tego jednoznacznie.
Teraz pytanie, jak V6 miał stanowić wzorzec C-0 a potem C-1, zmodyfikowano płat? Zainstalowano w docelowym płacie C-1 później zbiorniki a płat "jak dla niby C-0" nigdy nie powstał?
Zdjęcia samolotów Ta 152 E potwierdzają użycie tego płata "późniejszego" czy jak go inaczej nazwać "z okrągłymi wziernikami".

[3] Silniki.
Tu również nie mam jasności, co faktycznie zamontowano chociażby w prototypie V7. Czy silnik DB 603 E, taki jaki na pewno testowano z Fw 190 D-15 czy może silnik DB 603 L lub LA. Królestwo za jasną i konkretną, udowodnioną informację.
Inna rzecz, określenie zespółu napędowego 9-8603B jest niepełne, powinno być albo 9-8603B1-TL lub 9-8603B1-TLA. Taka nomenklatura zawiera informację, czy użyto silnika L czy LA których różnice były dość istotne z punktu widzenia wyposażenia samolotu.
Co zamontowano w "seryjnych" maszynach?? To znane jedno zdjęcie wysadzonych samolotów rzekomo sfotografowanych w ATG Leipzig Mockau przedstawia wrak maszyny z silnikiem DB 603 z "dużą sprężarką" ale czy to L czy LA?
Żeby było śmieszniej, za opisanym samolotem jest widoczny jeszcze jeden wrak i w kadłubie widać prawdopodobnie większy luk kadłubowy, czy kadłub Ta 152 E z silnikiem DB 603 czy może po prostu Ta 152 E.
Czy już wystarczająco chaotycznie przedstawiam problem?

[4] Śmigło
Ja się boję cokolwiek na ten temat napisać, niby piszą o VDM-VP ale co tak naprawdę zamontowano w Ta 152 V7 chociażby??

[5] Kadłuby ciśnieniowe,
W zasadzie kabiny ciśnieniowe. Na ile się orientuję docelowo Ta 152 C nie miał mieć zainstalowanej kabiny ciśnieniowej i uważna analiza zdjęć Ta 152 V7 potwierdza, kadłub w rejonie kabiny był taki jak w zwykłym Fw 190. Osłona kabiny także była zwykła, nie dwuwarstwowa.
Poza tym, instalacja ciśnieniowa dla Ta 152 H musiałaby być zmodyfikowana, żeby zabudować kadłubowe MG 151/20 i przewody biegnące do kabiny.
Ponoć samoloty Ta 152 E, które zidentyfikowano na fotkach także miały zwykłe, nie "ciśnieniowe" osłony kabiny.
Czyli co, kabina ciśnieniowa tylko dla Ta 152 H?
Poza tym, ta kabina ciśnieniowa to chyba był niezły problem, permanentnie się psuła, tak pisze Harmann w cytowanej książce.


To co napisałem jest bardzo chaotyczne i w sumie niewiele z tego wynika.
Jak będę robił swoje Ta 152 C to na dzień dzisiejszy wybrałbym taki układ:

[1] Płat od spodu "docelowy", z okrągłymi wziernikami;
[2] Kadłub bez kabiny ciśnieniowej, zwykła osłona;
[3] Statecznik pionowy metalowy,
[4] Dla wariantu seryjnego silnik z dużą sprężarką L/LA...

A reszty nie jestem absolutnie pewien.

I tyle. Trudno ogarnąć ten temat na podstawie dostępnych publikacji.
Będę sam bardzo wdzięczny za każdą informację korygującą co napisałem lub uzupełnienie.
Avatar użytkownika
Kuba P.
 
Posty: 9398
Dołączył(a): sobota, 10 listopada 2007, 23:07
Lokalizacja: Warszawa/Wodzisław Śl.


Powrót do Lotnictwo - rzeczywiste

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 14 gości