Spitfire IXc, Airfix, 1:48

Budujesz model, chcesz przedstawić relację z postępów w pracy, zastanawiasz się jak coś zrobić - to miejsce dla Ciebie.

Re: Spitfire IXc, Airfix, 1:48

Postprzez Mecenas » wtorek, 1 grudnia 2009, 12:15

Szpachluje i szpachluje te skrzydła, potem szlifuję papierem i "ryje" linie podziału i potem znowu szpachluje. Może coś z tego bydzie za parę dni...

A tak na serio to niestety mszczą się na mnie błędy w kolejności montażu i brak przewidywania na parę kroków do przodu. W zasadzie to coraz bardziej dochodzę do wniosku, że najpierw to powinienem przykleić jedynie dolną część skrzydła do kadłuba, potem końcówki skrzydeł a na koniec dopiero górne części płatów. Efekt jest teraz taki, że muszę trochę "założyć" szpachli w kierunku kadłuba żeby całkowicie wyeliminować uskok i nierówności na łączeniu. Ale dobrze idzie, jestem dobrej myśli.

Spróbuję cyknąć jakąś fotkę z warsztatu wieczorem, ale niestety mam tylko "głuptaka" do dyspozycji więc może być różnie z jakością...

Serdecznie podziękowania dla Jasio-g za wsparcie podkadłubowymi zbiornikami paliwa :) Po pierwszych przymiarkach pasują obydwa, ale różnice są między nimi dość spore...muszę zanurkować do literatury i zobaczyć który jest lepszy.
Pozdrawiam,
Michał Sindera
Avatar użytkownika
Mecenas

100-lecie Niepodległości
 
Posty: 4838
Dołączył(a): wtorek, 14 kwietnia 2009, 14:01
Lokalizacja: Bytom/Katowice

Reklama

modele polskich samolotów

Re: Spitfire IXc, Airfix, 1:48

Postprzez jasio-g » środa, 2 grudnia 2009, 22:17

Nie ma sprawy, mnie nie były potrzebne.
Avatar użytkownika
jasio-g
 
Posty: 316
Dołączył(a): sobota, 23 sierpnia 2008, 20:29
Lokalizacja: Kraków

Re: Spitfire IXc, Airfix, 1:48

Postprzez Mecenas » piątek, 4 grudnia 2009, 13:46

Żeby nikt nie sugerował, że nic nie robię to pokazuje, że jednak robię. Wszystkie końcówki płatów są wypolerowane i na nowo przeryte, choć na pewno wrócę do tego tematu po pierwszym gruntowaniu. Na razie z tą częścią skrzydeł mam luz...

(zdjęcia zrobione telefonem komórkowym...)
Obrazek

Obrazek
Pozdrawiam,
Michał Sindera
Avatar użytkownika
Mecenas

100-lecie Niepodległości
 
Posty: 4838
Dołączył(a): wtorek, 14 kwietnia 2009, 14:01
Lokalizacja: Bytom/Katowice

Re: Spitfire IXc, Airfix, 1:48

Postprzez Mecenas » poniedziałek, 7 grudnia 2009, 10:39

Zrobiłem wstępne przymiarki kadłuba i skrzydeł. Co ciekawe nie musiałem rozszerzać kadłuba tak jak prezentował to Bret Green na Hyperscale, wprost przeciwnie - musiałem spiłować trochę szerokość owiewek na przejściu skrzydło-kadłub. Wieczorem będę sklejał i szpachlował połączenia. Niestety sporo tego będzie od spodu w tylnej części łączenia skrzydła z kadłubem....

Usterzenie przyklejone tymczasowo: ster kierunku na patafixie. Stabilizatory na zdjęciu podchodzą z zestawu Airfixa, ale będę je zamieniał na Aeroclubowe. Przylepiłem je coby tylko geometrię było łatwiej osiągnąć.

Obrazek

Obrazek
Pozdrawiam,
Michał Sindera
Avatar użytkownika
Mecenas

100-lecie Niepodległości
 
Posty: 4838
Dołączył(a): wtorek, 14 kwietnia 2009, 14:01
Lokalizacja: Bytom/Katowice

Re: Spitfire IXc, Airfix, 1:48

Postprzez Jaho63 » poniedziałek, 7 grudnia 2009, 13:22

Michaś, nareszcie widzę tu coś ze Spitfira! :)
Można już połączyć nPWM ze SF. Wcale nie ma wielkiej różnicy!
Avatar użytkownika
Jaho63
 
Posty: 6217
Dołączył(a): niedziela, 22 marca 2009, 00:39

Re: Spitfire IXc, Airfix, 1:48

Postprzez Mecenas » poniedziałek, 7 grudnia 2009, 14:39

No cóż, nie zawsze jest ładnie i pięknie i do tego z rozmachem. Oprócz tego polerowania i szpachlowania skrzydeł dłubię także przy rurach wydechowych...niestety czasu trzeba dość sporo do tego a nie ma się czym pochwalić...lotki też kiedyś trzeba będzie zrobić...

Po pierwszych przymiarkach osłon silnika widzę, że tu też się nie obędzie bez wstawek i papieru ściernego. Zarówno górna jak i dolna osłona są szersze od kadłuba. Może jednak łatwiej byłoby rozeprzeć kadłub i poszpachlować łączenia przy skrzydłach zamiast na silniku... chyba się już nie dowiem, dopóki kolejnej IX-tki z Airfixu nie zacznę :).
Pozdrawiam,
Michał Sindera
Avatar użytkownika
Mecenas

100-lecie Niepodległości
 
Posty: 4838
Dołączył(a): wtorek, 14 kwietnia 2009, 14:01
Lokalizacja: Bytom/Katowice

Re: Spitfire IXc, Airfix, 1:48

Postprzez uruk-hai » środa, 9 grudnia 2009, 13:33

Właśnie sobie oglądam ten model w pudle - tam jest koszmarne śmigło, trzeba by je czymś zastąpić bo jest doprawdy fatalne..
uruk-hai
 
Posty: 167
Dołączył(a): środa, 13 lutego 2008, 15:46
Lokalizacja: Gliwice

Re: Spitfire IXc, Airfix, 1:48

Postprzez Mecenas » środa, 9 grudnia 2009, 15:02

To fakt, śmigło z Airfixa jest fest lipne pod względem kształtu. Ale za to dają dwie sztuki :D

Ja mam jeszcze dostępny zastępcze śmigło z Aeroclubu, ale tak na pierwszy rzut oka wygląda niewiele lepiej niż z Airfixu. Nie analizowałem jednak tego elementu jeszcze pod kątem waloryzacji. Na pewno także będzie wymagało zaangażowania narzędzi tnąco-szlifujących.

Edit: Przy okazji jedno pytanie do Kolegów: jaka powinna być pozycja lotek i steru wysokości przy założeniu, że samolot stoi sobie na parkingu i czeka na swojego pilota? Zdjęcia, które mam w tej chwili dostępne jeszcze nie pozwoliły mi na rozstrzygnięcie konkursowego pytania... (szukałem odpowiedzi jeszcze przed zadaniem pytania i robię to nadal :)
Pozdrawiam,
Michał Sindera
Avatar użytkownika
Mecenas

100-lecie Niepodległości
 
Posty: 4838
Dołączył(a): wtorek, 14 kwietnia 2009, 14:01
Lokalizacja: Bytom/Katowice

Re: Spitfire IXc, Airfix, 1:48

Postprzez Jaho63 » środa, 9 grudnia 2009, 17:54

Mecenas napisał(a):Przy okazji jedno pytanie do Kolegów: jaka powinna być pozycja lotek i steru wysokości przy założeniu, że samolot stoi sobie na parkingu i czeka na swojego pilota?

Myślę, że ster wysokości powinien być w górę, w dół albo na środku. A lotki prosto albo jedna w górę a druga w dół. ;o)
Można już połączyć nPWM ze SF. Wcale nie ma wielkiej różnicy!
Avatar użytkownika
Jaho63
 
Posty: 6217
Dołączył(a): niedziela, 22 marca 2009, 00:39

Re: Spitfire IXc, Airfix, 1:48

Postprzez Mecenas » czwartek, 10 grudnia 2009, 10:41

Dzięki Januszku za pomoc.

Jasio-g: przymierzyłem zbiornik paliwa. Ten z Tamiyi pasuje niemal idealnie. Korekty do kształtu kadłuba wymagać będzie jedynie tylna część, reszta wręcz miodzio. ICMowy jest za długi o ok 3mm i wchodzi na klapy, przednia część też trochę "nie teges" a tu znowu brakuje wysokości...

Na razie raport słowny z budowy. Zdjęcia zrobię przez weekend.
Ostatnie dni upłynęły mi pod znakiem szpachli i papieru ściernego. Skrzydła są przyklejone, a połączenia wyszlifowane. Przykleiłem też i obrobiłem dolną osłonę silnika. Kadłub wymagał jednak lekkiego rozepchnięcia celem spasowania z górną osłoną silnika, coś na poziomie 0,25mm. Obrabiam sobie też lotki oraz klapy. Sprawy mi się mocno skomplikowały po odchudzeniu profilu skrzydeł - żadna z wklejanych części już nie pasuje. Muszę też bawić się z poprawianiem długości klap i lotek bo po ich wycięciu okazało się, że np. lotki nie schodzą się "góra z dołem." Ze względu na chwilowy brak dokumentacji pod ręką musiałem jednak zawiesić prace w tej części modelu.

Porównałem także kształty śmigieł i kołpaków proponowanych przez Aeroclub oraz Airfixa. I tu niestety pracy będzie bardzo dużo. O ile kształt łopat przemawia na korzyść Aeroclubu to już kołpaki są prawie takie same pod względem wymiaru oraz kształtu. Obydwa składają się z dwóch części. Części z airfixowego kołpaka znacznie lepiej jednak do siebie pasują i całość będzie wymagała znacznie mniej roboty. Zastanawiam się zatem nad przeróbką w postaci przeszczepu łopat z Aeroclubu do kołpaka z Airfixa.

Kolejna prośba o poradę merytoryczną: jakiego typu ster wysokości zamontować? Stary rodem z Vtki czy już nowy? Wg książki Wojtka Matusiaka "Spitfire IX i XVI lotników polskich" (tak, mam już swój własny egzemplarz) EN526 został wyprodukowany jako Vtka, ale jeszcze w fabryce zamontowano okapotowanie silnika typowe dla IXtki. Niestety nie wiem jak ze sterem wysokości. W tej samej książce jest zdjęcie EN459 z Afryki (ZX-1) z widocznym jak wół starym typem steru. Aeroclub dał w swoim zestawie jednak tylko późną wersję, zdecydowanie ładniejszą niż Airfixowa. No i powstał dylemat moralny...
Pozdrawiam,
Michał Sindera
Avatar użytkownika
Mecenas

100-lecie Niepodległości
 
Posty: 4838
Dołączył(a): wtorek, 14 kwietnia 2009, 14:01
Lokalizacja: Bytom/Katowice

Re: Spitfire IXc, Airfix, 1:48

Postprzez Jarek Gurgul » czwartek, 10 grudnia 2009, 11:01

Mecenas napisał(a):Kolejna prośba o poradę merytoryczną: jakiego typu ster wysokości zamontować? Stary rodem z Vtki czy już nowy?... No i powstał dylemat moralny...

Obstawiam - według mnie jest 99% szans na to - 'stary' typ steru.

Jarek
Avatar użytkownika
Jarek Gurgul
 
Posty: 6157
Dołączył(a): środa, 19 września 2007, 12:10
Lokalizacja: Bydgoszcz

Re: Spitfire IXc, Airfix, 1:48

Postprzez Mecenas » czwartek, 10 grudnia 2009, 11:30

Dzięki, też tak obstawiam, ale dla pewności wolę spytać mądrzejszych od siebie...
Pozdrawiam,
Michał Sindera
Avatar użytkownika
Mecenas

100-lecie Niepodległości
 
Posty: 4838
Dołączył(a): wtorek, 14 kwietnia 2009, 14:01
Lokalizacja: Bytom/Katowice

Re: Spitfire IXc, Airfix, 1:48

Postprzez greatgonzo » czwartek, 10 grudnia 2009, 12:15

Ostatnio czytałem trochę wypowiedzi o Spitfire na zagranicznym forum. Skoro ten samolot przebudowano z Mk.V to ster był niski. Wysoki to późniejsza modyfikacja, ale zostaje ten Jarkowy 1% na zmiany w trakcie służby.
Przy okazji dowiedziałem się, że fotel nie był bakielitowy tylko plastikowy i że stalowe fotele produkowano przez całą wojnę, głównie do Seafire, ale i w Spitach je montowano.

Jeżeli w lotkach góra jest krótsza od dołu to jest OK. Jarek wrzucił w wątku głównym projektu kilka filmów z serwisu Spitfire. Tam widać dobrze jak chodzą lotki.
Avatar użytkownika
greatgonzo
 
Posty: 4064
Dołączył(a): czwartek, 4 września 2008, 15:23
Lokalizacja: Giżycko

Re: Spitfire IXc, Airfix, 1:48

Postprzez Mecenas » czwartek, 10 grudnia 2009, 14:43

Dzięki Gonziu. Filmy Jarka niestety zostały usunięte z serwisu, ale po wpisaniu "Spitfire-frontline fighter" mamy siedem filmów do dyspozycji, pewnie o to chodziło. Na jednym z nich widać pracujące lotki i stery.

Jeżeli w lotkach góra jest krótsza od dołu to jest OK. Jarek wrzucił w wątku głównym projektu kilka filmów z serwisu Spitfire. Tam widać dobrze jak chodzą lotki.


Jest na odwrót...na jednym z moich zdjęć powyżej widać wielki uskok na krawędzi...na przykład na tym:
Obrazek

Podłubałem nieco w necie od rana i parę rzeczy mi się już powyjaśniało i poukładało w łepetynie.

Do przeróbki dochodzi jeszcze jedna rzecz: pomiędzy lotką a klapą powinien być taki nieruchomy kawałek skrzydła oddzielający je od siebie. Airfix tego nie zrobił, trzeba zatem będzie rzeźbić. Widać to na zdjęciach z lotkami w pozycji "w dół" patrząc w kierunku kadłuba.
Pozdrawiam,
Michał Sindera
Avatar użytkownika
Mecenas

100-lecie Niepodległości
 
Posty: 4838
Dołączył(a): wtorek, 14 kwietnia 2009, 14:01
Lokalizacja: Bytom/Katowice

Re: Spitfire IXc, Airfix, 1:48

Postprzez greatgonzo » czwartek, 10 grudnia 2009, 17:00

Chodziło właśnie o to! :)
No przecież masz właśnie górę krótszą. Po cięciwie, znaczy.
Avatar użytkownika
greatgonzo
 
Posty: 4064
Dołączył(a): czwartek, 4 września 2008, 15:23
Lokalizacja: Giżycko

Poprzednia stronaNastępna strona

Powrót do Lotnictwo - warsztat

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 15 gości