Mig 21 PFM Academy 1/48

Właśnie skończyłeś model, chciałbyś go zaprezentować - poddaj go tutaj surowej krytyce Użytkowników.

Re: Mig 21 PFM Academy 1/48

Postprzez Kuba P. » środa, 9 grudnia 2009, 23:49

Panie Heniu, ja pozwolę sobie zadać to pytanie i tu bo mnie to po prostu ciekawi - czy polskie MiG 21 były fabrycznie dostarczane bez jakiegokolwiek zabezpieczenia blach poszycia, były malowane lakierem bezbarwnym czy może od razu malowane na srebrno po całości?
Zaciekawił mnie wygląd tego modelu (ładny model!) ale że ja się w 1980 urodziłem to wiele z ich operacyjnego życia nie pamiętam.

Serdecznie pozdrawiam!
Avatar użytkownika
Kuba P.
 
Posty: 9398
Dołączył(a): sobota, 10 listopada 2007, 23:07
Lokalizacja: Warszawa/Wodzisław Śl.

Reklama

modele polskich samolotów

Re: Mig 21 PFM Academy 1/48

Postprzez Hajnel » czwartek, 10 grudnia 2009, 19:00

Kuba Plewka napisał(a): Panie Heniu,

Po pierwsze, nie - pan, wystarczy - Heniek lub Hajnel (stary jestem, ale nie aż tak). :)

Kuba Plewka napisał(a): czy polskie MiG 21 były fabrycznie dostarczane bez jakiegokolwiek zabezpieczenia blach poszycia, były malowane lakierem bezbarwnym czy może od razu malowane na srebrno po całości?

Co się tyczy fabrycznie nowych Mig-ów 21, w latach 84-85 w moim pułku (32 Pułk Lotnictwa Rozpoznania Taktycznego) na oczy nie widziałem "nowego" Mig-a. Wszystkie maszyny były koloru aluminiowego garnka, nie błyszczały się w słońcu, jako całość. Powierzchnia samolotów była pokryta jakąś srebrną farbą, ale nigdy nie widziałem, aby cały samolot był nią równomiernie pomalowany. Na własne oczy widziałem, jak po małym remoncie w hangarze lotniskowym nanoszono, ręcznie pędzlem substancję dosyć gęstą, przypominającą srebrzankę na powstałe ubytki srebrnego koloru. Poprawki te były raczej robione po to, aby zadowolić oko, odbierającego remont oficera. Po kilku lotach już ich tam nie było - odpadały, a samolot z czasem znowu wyglądał jak poprzednio. Blacha pod farbą miała odcień jasnego tytanu o lekko spracowanej powierzchni (bez połysku). "Firmowa" farba była trwalsza, ale i tak coraz mniej pozostawało jej na samolocie. Było to dawno, więc mogę lekko przekłamać kolorystykę, ale wtedy nie byłem jeszcze "zaawansowanym" modelarzem i nie zwracałem na to tak wielkiej uwagi. Gdybym wykonał mój model tak, jak zapamiętałem Mig-i z tamtych czasów, to znawcy tematu, opierający się na publikacjach wyśmialiby mnie. Model mój jest pomalowany kompromisowo i neutralnie - cieszy oko i nie wzbudza negatywnego myslenia. :)
Jako ciekawostkę mogę dodać, że w moim pułku było kilka Mig-ów o kolorze podobnym do GUNZE "OFF WHITE". Latały one na rozpoznanie poza nasze północne granice. Prawdopodobnie w temacie mojej jednostki czegoś więcej można dowiedzieć się od Pawła Przymusiały, który być może także mieszka w Warszawie, a był wtedy w "kaście uprzywilejowanych" (przewodniczący ZSMP na jednostkę) i mógł fotografować samoloty. Wiem, że jeszcze interesuje się lotnictwem, bo tworzy publikacje w tym temacie. Nie znam jego namiarów, chociaż chętnie bym poznał, radzę szukać w wydawnictwach, w których publikuje.
Tyle ode mnie, starszego faceta, który bardzo prosi, żeby nie mówić mu na "per Pan", bo go to bardzo dołuje. ;o)
Pozdrawiam
Henryk"Hajnel"Głodek
Avatar użytkownika
Hajnel
 
Posty: 130
Dołączył(a): wtorek, 13 listopada 2007, 13:40
Lokalizacja: Siem-ce

Re: Mig 21 PFM Academy 1/48

Postprzez Grzegorz2107 » czwartek, 10 grudnia 2009, 19:24

Po kilku lotach już ich tam nie było - odpadały, a samolot z czasem znowu wyglądał jak poprzednio. Blacha pod farbą miała odcień jasnego tytanu o lekko spracowanej powierzchni (bez połysku). "Firmowa" farba była trwalsza, ale i tak coraz mniej pozostawało jej na samolocie.


Powietrze ścierało farbę? Odsłaniało gołą blachę?
Avatar użytkownika
Grzegorz2107
 
Posty: 3305
Dołączył(a): środa, 19 września 2007, 16:19

Re: Mig 21 PFM Academy 1/48

Postprzez Hajnel » czwartek, 10 grudnia 2009, 19:47

To ironia, czy poważne pytanie?
Jeśli poważne, to moge odpowiedzieć, że konstrukcja samolotu drga w czasie lotu, dodatkowym czynnikiem są warunki atmosferyczne panujące na dużych wysokościach, ciągłe dbanie o czystość samolotu. Poza tym, było to 25 lat wstecz, gdzie jakość zastępczych produktów (farby) nie była zbyt dobra.
Tak sobie to logicznie tłumączę, a nie podejrzewam o to "lotnicze gremliny". ;o)
Pozdrawiam
Henryk"Hajnel"Głodek
Avatar użytkownika
Hajnel
 
Posty: 130
Dołączył(a): wtorek, 13 listopada 2007, 13:40
Lokalizacja: Siem-ce

Re: Mig 21 PFM Academy 1/48

Postprzez Kamil Feliks Sztarbała » czwartek, 10 grudnia 2009, 19:52

Hajnel napisał(a):Gdybym wykonał mój model tak, jak zapamiętałem Mig-i z tamtych czasów, to znawcy tematu, opierający się na publikacjach wyśmialiby mnie.


wiesz, jak to jest ze znawcami.. :> ja to wolał bym właśnie taki 'model ze wspomnień' zobaczyć..
Kamil Feliks Sztarbała
 

Re: Mig 21 PFM Academy 1/48

Postprzez Aleksander » czwartek, 10 grudnia 2009, 20:47

Hajnel napisał(a):Mam pytanie, o co chodzi z tym, że model jest za czysty?


Odpowiadam, wezwany do odpowiedzi ;o) .
To trochę wina mojego, nieco skrzywionego punktu widzenia, ale właśnie zdałem sobie sprawę z tego, że tak na prawdę, to nie widziałem nigdy na żywo MIGA-21 "w służbie" - zawsze to były pomniki, albo eksponaty w muzeum - stąd trochę uflejtuszone. Wycofuję swoje zastrzeżenia i - jeżeli uraziłem kogoś z mechaników dbających o płatowiec - to przepraszam.
Obrazek
ObrazekObrazekObrazek Obrazek Obrazek

Aleksander Górski
..."be yourself, no matter what they say"...
Avatar użytkownika
Aleksander

Animal Planet
 
Posty: 8799
Dołączył(a): środa, 19 września 2007, 17:14
Lokalizacja: "Miasto Meneli"

Re: Mig 21 PFM Academy 1/48

Postprzez dewertus » czwartek, 10 grudnia 2009, 21:13

Hajnel napisał(a):Co się tyczy fabrycznie nowych Mig-ów 21, w latach 84-85 w moim pułku (32 Pułk Lotnictwa Rozpoznania Taktycznego)


No to kolego mamy wspólnego znajomego... dla ułatwienia dodam, że zasłynął ze spotkania nad Bałtykiem z Szwedem (Saab J-37 Viggen), z którego to zrobili mu fotografię, która jest najbardziej znanym zdjęciem MiGa 21R w barwach WLiOPK :D

Miałem (chyba jednak wątpliwą) przyjemność być szkolonym w lataniu szybowcowym przez wspomnianego pilota w Aeroklubie Warszawskim.

pzdr.
Hubert
Pzdr. Hubert
Jeśli istnieje rozwiązanie martwić się nie ma po co,
jeśli nie ma rozwiązania martwić się nie ma sensu
Avatar użytkownika
dewertus
 
Posty: 3896
Dołączył(a): piątek, 26 czerwca 2009, 00:46
Lokalizacja: Warszawa

Re: Mig 21 PFM Academy 1/48

Postprzez Hajnel » czwartek, 10 grudnia 2009, 21:18

Ja nie czuje się urażony :mrgreen: bo na lotnisku pracowałem jako”Pszczoła” czyli z UL (Ubezpieczenie Lotów)a operatorem byłem na PRMG http://heading.pata.pl/prmg5.htm z którym zwiedziłem parę lotnisk w Polsce ,Sochaczew,Powidz,Piła.W Powidzu oblatywaliśmy elektronicznie pierwsze egzemplarze nowych Su 22
Pozdrawiam
Henryk"Hajnel"Głodek
Avatar użytkownika
Hajnel
 
Posty: 130
Dołączył(a): wtorek, 13 listopada 2007, 13:40
Lokalizacja: Siem-ce

Re: Mig 21 PFM Academy 1/48

Postprzez K.Y.Czart » czwartek, 10 grudnia 2009, 21:38

dewertus napisał(a):być szkolonym w lataniu szybowcowym ...... w Aeroklubie Warszawskim.

W którym to roku było Hubercie, jeśli mogę spytać? Może gdzieś na siebie wpadliśmy w tych zamierzchłych czasach?
Przepraszam za OT i pozdrawiam
Krzysiek
Avatar użytkownika
K.Y.Czart
 
Posty: 2172
Dołączył(a): środa, 2 grudnia 2009, 22:04

Re: Mig 21 PFM Academy 1/48

Postprzez Hajnel » czwartek, 10 grudnia 2009, 22:49

dewertus napisał(a):
No to kolego mamy wspólnego znajomego... dla ułatwienia dodam, że zasłynął ze spotkania nad Bałtykiem z Szwedem (Saab J-37 Viggen), z którego to zrobili mu fotografię, która jest najbardziej znanym zdjęciem MiGa 21R w barwach WLiOPK :D


W okresie mojej służby "spotkania nad Bałtykiem" nie były rzadkością ,chłopcy z "foto" wiedzieli o tym pierwsi a kwaterowali piętro niżej .Jeśli chodzi o "znajomość" z pilotami (żołnierze służby zasadniczej raczej się nie znali bliżej z kadrą jedynie piloci traktowali nas jak ludzi)poznałem pułkownika Romana Operacza był u nas w pułku zastępcą dowódcy do spraw szkolenia .Spoko gość i na poziomie (jak na trepa :mrgreen: )to on spie...lił Szwedom z nad ich lotniska kiedy został przechwycony podczas lotu, wystartował wtedy majorem a lądował podpułkownikiem .U nas piloci trenowali sposób w jaki to zrobił
Pozdrawiam
Henryk"Hajnel"Głodek
Avatar użytkownika
Hajnel
 
Posty: 130
Dołączył(a): wtorek, 13 listopada 2007, 13:40
Lokalizacja: Siem-ce

Re: Mig 21 PFM Academy 1/48

Postprzez Kuba P. » czwartek, 10 grudnia 2009, 23:16

Heńku, czy miałeś może możliwość spotkania podczas służby samolotów MiG 21 R? Czytałem wspomnienia na temat tych maszyn i utkwił mi w pamięci opis przypadku, jak to właśnie MiG 21 R, wtedy wielce tajny i poufny samolot wykonał nieregulaminowe lądowanie praktycznie "z prostej" na jednym z lotnisk (Sochaczew?), w zbiornikach paliwa znajdowały się resztki nafty a pilot miał rzekomo nad Bałtykiem spotkać samoloty (i tu właśnie nie wiem, czy duńskie czy szwedzkie) i jak przygazował "tam" tak zwolnił dopiero przed lądowaniem.
Ciekaw jestem na ile to barwna ciekawa historia a na ile prawda.
Avatar użytkownika
Kuba P.
 
Posty: 9398
Dołączył(a): sobota, 10 listopada 2007, 23:07
Lokalizacja: Warszawa/Wodzisław Śl.

Re: Mig 21 PFM Academy 1/48

Postprzez Bond » czwartek, 10 grudnia 2009, 23:23

Taak , no to nieźle podjaraliście człowieka i Hajnel teraz rozpocznie ściśle tajne opowieści... :mrgreen:
na warsztacie:



IMAM (Romeo) Ro.371, 1/48, Special Hobby 30%
Avatar użytkownika
Bond
 
Posty: 452
Dołączył(a): piątek, 21 września 2007, 15:27
Lokalizacja: Top Secret

Re: Mig 21 PFM Academy 1/48

Postprzez Hajnel » czwartek, 10 grudnia 2009, 23:46

Nasze maszyny (Mig 21R)z tego co wiem miały międzylądowanie na lotnisku w Babich Dołach paliwo ,olej ,szyby :) droga powrotna była raczej chyba taka sama i nie wydaje mi się aby była to prawda z tym lotem na oparach ale coś prawdziwego w takich opowieściach zawsze jest .Podczas mojego tam bytowania z tego co pamiętam nie było takiego awaryjnego lądowania ."Trepy" z foto opowiadały że nasi piloci z natowskimi znają się nawet z "pyska" bo latają tak blisko siebie, to gdzie ta panika po spotkaniu ?.Ucieczka od przechwycenia trenowana przez naszych pilotów polegała raczej na dopalaczu w pionie.
Pozdrawiam
Henryk"Hajnel"Głodek
Avatar użytkownika
Hajnel
 
Posty: 130
Dołączył(a): wtorek, 13 listopada 2007, 13:40
Lokalizacja: Siem-ce

Re: Mig 21 PFM Academy 1/48

Postprzez Kuba P. » czwartek, 10 grudnia 2009, 23:53

No też mi się zdaje, że to 10% prawdy, 20% upływu czasu, 30% podnietki i 50% szpanu :D niemniej bardzo ciekawe, nawet jeśli przekoloryzowane i przesadzone.
Avatar użytkownika
Kuba P.
 
Posty: 9398
Dołączył(a): sobota, 10 listopada 2007, 23:07
Lokalizacja: Warszawa/Wodzisław Śl.

Re: Mig 21 PFM Academy 1/48

Postprzez Grzegorz2107 » czwartek, 10 grudnia 2009, 23:56

Hajnel napisał(a):To ironia, czy poważne pytanie?
Jeśli poważne, to moge odpowiedzieć, że konstrukcja samolotu drga w czasie lotu, dodatkowym czynnikiem są warunki atmosferyczne panujące na dużych wysokościach, ciągłe dbanie o czystość samolotu. Poza tym, było to 25 lat wstecz, gdzie jakość zastępczych produktów (farby) nie była zbyt dobra.
Tak sobie to logicznie tłumączę, a nie podejrzewam o to "lotnicze gremliny". ;o)


Przepraszam, nie mam zielonego pojęcia o "rurach" :oops: Pytanie było poważne :D, a MiG-21 to jeden z ledwie kilku samolotów odrzutowych, którego model chciałbym kiedyś zbudować. Zwykle nie zaglądam do wątków z odrzutowcami...
Miałem wrażenie, że przy prędkościach ponad 2000km/h powietrze może w jakiś sposób polerować powierzchnię. Stąd moje pytanie.

Widziałem raz w życiu MiGa-21 z bliska i był tak wypucowany, że nie znać było jak wiekowa to maszyna. To było 1998 roku w Babich Dołach na pokazach. Nie latał niestety.
Avatar użytkownika
Grzegorz2107
 
Posty: 3305
Dołączył(a): środa, 19 września 2007, 16:19

Poprzednia stronaNastępna strona

Powrót do Lotnictwo - galeria ukończonych modeli

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Google [Bot], skusz i 17 gości