No, no, moje uznanie. Twoj U-Boot, bobi, bardzo mi sie podoba. Czy moge prosic o jakas fotke pokazujaca poklad od spodu? Chcialbym zobaczyc, jak "pootwierales" owe szczeliny w pokladzie. To wyglada bardzo ciekawie.
siara1939 napisał(a):Moglbys przytoczyc fotke na podstawie ktorej wykonales GHG?
A co to jest GHG, jesli mozna zapytac?
... napisał(a):"Wsporniki mogły być pełne oraz z otworami. Wsporniki pełne były małego kształtu i stąd, aby nie uległy wyboczeniu posiadały jednolity przekrój. Natomiast wsporniki większe posiadały tzw. otwory ulżeniowe – mogły one mieć zarówno przekrój kołowy [cylindryczny] jak również tzw. fasolkowy [kształt prostokąta z zaokrąglonymi krótszymi bokami].
Otwory te wydatnie zmniejszały ciężar takiego wspornika, a także powodowały korzystniejszy – działający na nie - rozkład sił i momentów [głównie zginanie i wyboczenie a także zginanie z jednoczesnym skręcaniem].
Hmm, bobi, czy mozesz zdradzic tajemnice, kto Tobie takich glupot naopowiadal?
Po pierwsze, uzywanie pojecia "wspornik" w odniesieniui do wreg jest absolutna bzdura. Pod wzgledem statycznym, wspornik "pracuje" zupelnie inaczej, anizeli wrega.
Po drugie, gloszenie teorii, jakoby otwory w srodnikach wreg sluzyly poprawieniu rozkladu sil, momentow, czy tez wplywaly korzystnie na wlasciwosci wregi podczas wyboczenia oraz zginania ze skrecaniem, to jeszcze wieksza bzdura. Autorowi takiej wypowiedzi nalezaloby porzadnie natrzec uszu. Jak sama nazwa wskazuje, byly to "otwory ulgowe" i nic poza tym. Owe otwory umieszcza sie w poblizu srodka ciezkosci przekroju tylko z jednego wzgledu - w tym miejscu powoduja one najmniejsza utrate wytrzymalosci przekroju.
Dla bardziej dociekliwych: zwiekszenie wytrzymalosci na wyboczenie uzyskuje sie w praktyce poprzez zwiekszenie grubosci (a wiec sztywnosci) srodnika badz wstawienie dodatkowych zeberek usztywniajacych w kierunku poprzecznym do osi belki. Natomiast zwiekszenie odpornosci na skrecanie (takze przy zginaniu) uzyskuje sie poprzez zastosowanie przekrojow calkowicie lub czesciowo zamknietych. Wyrzepolenie "dziur" w srodniku jest w obu przypadkach zabiegiem zdecydowanie kontraproduktywnym.
... napisał(a):Wsporniki te były spawane do blach kadłuba sztywnego w tych miejscach, gdzie pod blachami przebiegało owrężenie okrętu – miało to na celu zapobieżenie odkształcania się [zgniotów] blach samego kadłuba sztywnego oraz korzystniejszy rozkład działania sił powstających od ciśnienia słupa wody.
Jakiego znow cisnienia wody? Przeciez w zbiornikach siodlowych panowalo w przyblizeniu takie samo cisnienie, jak na zewnatrz, i to bez wzgledu na glebokosc zanurzenia! Jedynym rozsadnym uzasadnieniem umieszczania wreg zbiornikow siodlowych (i kadluba "lekkiego") dokladnie w miejscach polozenia wreg kadluba cisnieniowego bylaby koniecznosc przeniesienia obciazen mechanicznych (ciezar wlasny, drobne kolizje w porcie, uderzenie fal podczas plywania w wynurzeniu) "najkrotsza droga" na mocniejsza strukture kadluba cisnieniowego, zamiast obciazac nimi poszycie kadluba pomiedzy wregami. Takie sa zasady konstrukcji.