Spitfire IXc, Airfix, 1:48

Budujesz model, chcesz przedstawić relację z postępów w pracy, zastanawiasz się jak coś zrobić - to miejsce dla Ciebie.

Re: Spitfire IXc, Airfix, 1:48

Postprzez greatgonzo » środa, 24 lutego 2010, 19:03

Pytałem o wiatrochron tylko w kontekście użycia jego fragmentu jako wypełniacza pod squadron. :)
Avatar użytkownika
greatgonzo
 
Posty: 4064
Dołączył(a): czwartek, 4 września 2008, 15:23
Lokalizacja: Giżycko

Reklama

Re: Spitfire IXc, Airfix, 1:48

Postprzez Mecenas » czwartek, 25 lutego 2010, 07:27

Powinien się nadać...
Pozdrawiam,
Michał Sindera
Avatar użytkownika
Mecenas

100-lecie Niepodległości
 
Posty: 4838
Dołączył(a): wtorek, 14 kwietnia 2009, 14:01
Lokalizacja: Bytom/Katowice

Re: Spitfire IXc, Airfix, 1:48

Postprzez Rafal » czwartek, 25 lutego 2010, 10:41

A propos tego, czy fotele w Spitfire były albo nie były bakelitowe...

W kilku źródłach internetowych materiał z którego budowano niemetalowe fotele określa się jako Synthetic Resin-Bonded Paper (SRBP) - o ile się nie mylę, to materiał ten jest laminatem papierowo-bakelitowym.

Bakelit bez wypełniacza faktycznie nadaje się tylko na elementy mało obciążone, ozdobne.

Ale laminat bakelitu z np. papierem albo tkaniną na dużo lepsze właściwości mechaniczne. Do tej pory w energetyce używa się bakelitu z wkładem papierowym. Ma on doskonałe własności dielektryczne a i mechaniczne nie najgorsze.

Laminat z tkaniną nazywa się tekstolit. Laminat z papierem nosi potoczną nazwę taką samą jak tworzywo - czyli bakelit, albo rezokard/rezokart/carta.

Wygląda na to, że o ile wtedy była to nazwa firmy i równocześnie nazwa jej produktu, to teraz przyjęła się jako nazwa własna tworzywa.

Tutaj widać jak taki fotel wyglądał: http://www.flickr.com/photos/sisaphus/4226412340/sizes/l/.

Replika metalowego fotela jest do obejrzenia tutaj: http://www.spitfirespares.com/SpitfireSpares.com/Pages/pilotequip.html
Google nie zwalnia z samodzielnego myślenia.
Rafal
 
Posty: 1300
Dołączył(a): środa, 19 września 2007, 16:09

Re: Spitfire IXc, Airfix, 1:48

Postprzez Jarek Gurgul » czwartek, 25 lutego 2010, 11:30

Rafal napisał(a):A propos tego, czy fotele w Spitfire były albo nie były bakelitowe...

Nie, nie były.

Rafal napisał(a):W kilku źródłach internetowych materiał z którego budowano niemetalowe fotele określa się jako Synthetic Resin-Bonded Paper (SRBP)...

To się zgadza - 'plastik' używany do produkcji foteli Spitfire'a to SRBP (Synthetic Resin Bonded Paper). Jednak nie był to Bakelite, ani bakelit. SRBP i bakelit to mimo podobieństw materiałowych, różne produkty, o różnych właściwościach mechanicznych. Jak już kiedyś pisałem, bakelit był zbyt kruchy, by wytwarzać z niego fotele lotnicze.

SRBP pojawiał się na rynku pod nazwami handlowymi Paxoline, Lamitex, a bakelit - jako Bakelite (różni producenci).

To, że w jednym i drugim przypadku jako lepiszcza używano żywic fenolowo-formaldehydowych nie 'uprawnia' do zamiennego stosowania nazw materiałów. To tak, jak byśmy zamiennie, dowolnie stosowali nazwy rynkowe silikonu budowlanego i silikonu używanego w chirurgii plastycznej :). 'Plastikowe' fotele Spitfire'a produkowane były z SRBP, ale nie był to bakelit.

Przy okazji, panele instrumentów Spitfire'a produkowane były z aluminium, a później również z SRBF (Synthetic Resin Bonded Fabric), gdzie wypełniaczem była tkanina. Nazwy rynkowe to na przykład Tufnol.

Żeby jeszcze trochę rozjaśnić ten 'mroczny' temat 'plastiku' w Spitfire'rze dodam najistotniejszą w tym wszystkim informację, dotyczącą struktury wymienianych wyżej materiałów i wynikających z niej możliwych zastosowań. Podstawową różnicą między Bakelitem (bakelitem) a Tufnolem, Paxoline, Lamitexem (SRBF/SRBP) było to, że te drugie były laminatami, natomiast w bakelicie jako wypełniacza używano przeważnie talku, azbestu lub celulozy w postaci proszku/pyłu. To była właśnie ta zasadnicza różnica w technologii wpływająca na wspomnianą różnicę w wytrzymałości obu rodzajów materiału.

Jarek
Avatar użytkownika
Jarek Gurgul
 
Posty: 6157
Dołączył(a): środa, 19 września 2007, 12:10
Lokalizacja: Bydgoszcz

Re: Spitfire IXc, Airfix, 1:48

Postprzez Michał Janik » czwartek, 25 lutego 2010, 13:38

Panowie, bardzo ciekawa dygresja się zrobiła w skądiną sympatycznym wątku . O fotelu do poczytania w fotelu. Pluszowym, nie bakelitowym. Można liczyć na jego wydzielenie, żeby nie umknął?

Nie może być wolnej Polski bez wolnej Ukrainy i wolnej Ukrainy bez wolnej Polski.


Ignacy Daszyński, ok. 1918
Avatar użytkownika
Michał Janik
 
Posty: 1115
Dołączył(a): środa, 19 września 2007, 20:25
Lokalizacja: sRaszyna i Urynowa

Re: Spitfire IXc, Airfix, 1:48

Postprzez Mecenas » czwartek, 25 lutego 2010, 13:42

Temat fotela pojawia się w tym wątku niczym boomerang...
Pozdrawiam,
Michał Sindera
Avatar użytkownika
Mecenas

100-lecie Niepodległości
 
Posty: 4838
Dołączył(a): wtorek, 14 kwietnia 2009, 14:01
Lokalizacja: Bytom/Katowice

Re: Spitfire IXc, Airfix, 1:48

Postprzez RAV » czwartek, 25 lutego 2010, 13:45

A czy to (z modelarskiego punktu widzenia) ważne, czy to tworzywo się nazywało tak, czy inaczej, i czy było zmieszane z papierem, czy szmatami? Ważny kolor i kształt z grubsza... ;o)
Pozdrawiam
RAV
Obrazek
Avatar użytkownika
RAV
 
Posty: 3313
Dołączył(a): czwartek, 20 września 2007, 22:58
Lokalizacja: Wrocław

Re: Spitfire IXc, Airfix, 1:48

Postprzez Jarek Gurgul » czwartek, 25 lutego 2010, 14:03

RAV napisał(a):...Ważny kolor i kształt z grubsza... ;o)

No właśnie. Ale wtedy wracamy do materiałów, bo na przykład aluminiowe panele instrumentów malowane były na czarno lub czasami anodyzowane, te wykonane z SRBF pozostawiano w naturalnym kolorze, którym był ciemny brązowo-czarny (matowy), a później również czarny (gładki/'błyszczący').

To samo z fotelem. Czasami pozostawiano go w 'naturalnym' kolorze, więc dobrze byłoby wiedzieć, z czego ten 'naturalny' kolor wynikał. Czyli jednak 'size does matter' *. :)

Jarek

* Rozmiar też się liczy...
Avatar użytkownika
Jarek Gurgul
 
Posty: 6157
Dołączył(a): środa, 19 września 2007, 12:10
Lokalizacja: Bydgoszcz

Re: Spitfire IXc, Airfix, 1:48

Postprzez Mecenas » czwartek, 25 lutego 2010, 15:00

Tak się przy okazji zastanawiam, czy takie pisanie tasiemców na forum służy komukolwiek innemu niż autorowi w sytuacji podbramkowej na zasadzie "Mam problem, chłopaki ratujcie..." Zawsze mam nadzieję, jak przeglądam Wasze relacje, że zapamiętam knify i sztuczki a potem jak przychodzi co do czego to muszę szukać i rozważać problem od nowa bo albo nie pamiętam, że już to ktoś przerabiał albo nie pamiętam gdzie i u kogo widziałem podobny "case study"...też tak macie chociaż czasami?
Pozdrawiam,
Michał Sindera
Avatar użytkownika
Mecenas

100-lecie Niepodległości
 
Posty: 4838
Dołączył(a): wtorek, 14 kwietnia 2009, 14:01
Lokalizacja: Bytom/Katowice

Re: Spitfire IXc, Airfix, 1:48

Postprzez Lucas HS » piątek, 26 lutego 2010, 01:38

Jarek Gurgul napisał(a):To samo z fotelem. Czasami pozostawiano go w 'naturalnym' kolorze, więc dobrze byłoby wiedzieć, z czego ten 'naturalny' kolor wynikał.


Podobnie, jak, głupia sprawa, obicia. Nie odnosi się do rodzaju konkretnego plastiku, ale np lakierowane drewno/metal/plastik. Od materiału zależy jakim kolorem możemy na modelu zrobić obicia lakieru. :mrgreen:
Obrazek
Avatar użytkownika
Lucas HS
 
Posty: 465
Dołączył(a): wtorek, 13 maja 2008, 21:34
Lokalizacja: Katowice

Re: Spitfire IXc, Airfix, 1:48

Postprzez Aleksander » niedziela, 28 lutego 2010, 11:50

RAV napisał(a):A czy to (z modelarskiego punktu widzenia) ważne


Tak sobie myślę, że warto wiedzieć jak najwięcej o samolocie, którego model się buduje - dla mnie, przynajmniej, z mojego "modelarskiego punktu widzenia" jest to i ciekawe, i ważne.
Obrazek
ObrazekObrazekObrazek Obrazek Obrazek

Aleksander Górski
..."be yourself, no matter what they say"...
Avatar użytkownika
Aleksander

Animal Planet
 
Posty: 8802
Dołączył(a): środa, 19 września 2007, 17:14
Lokalizacja: "Miasto Meneli"

Re: Spitfire IXc, Airfix, 1:48

Postprzez Rafal » niedziela, 28 lutego 2010, 17:11

Lucas HS napisał(a):Podobnie, jak, głupia sprawa, obicia. Nie odnosi się do rodzaju konkretnego plastiku, ale np lakierowane drewno/metal/plastik. Od materiału zależy jakim kolorem możemy na modelu zrobić obicia lakieru. :mrgreen:


Np. odpryski farby na Mosquito - na drewnianych skrzydłach w kolorze metalu ;-) - zdarzają się.

ps. co słychać ze Spitfire-m ?
Google nie zwalnia z samodzielnego myślenia.
Rafal
 
Posty: 1300
Dołączył(a): środa, 19 września 2007, 16:09

Re: Spitfire IXc, Airfix, 1:48

Postprzez Mecenas » niedziela, 28 lutego 2010, 17:40

Na razie nic specjalnego u Spita się nie wydarzyło. W tygodniu miałem taki zając (dużo pracy) że podłubałem ledwo może z 20 minut przy śmigle a w weekend byłem w Bytomiu. Tak więc nic specjalnego. Spróbuję jednak poskładać to śmigło w jakąś całość przez ten tydzień, bo już wszystkie składniki mam obrobione i przygotowane do złożenia z użyciem kleju.
Pozdrawiam,
Michał Sindera
Avatar użytkownika
Mecenas

100-lecie Niepodległości
 
Posty: 4838
Dołączył(a): wtorek, 14 kwietnia 2009, 14:01
Lokalizacja: Bytom/Katowice

Re: Spitfire IXc, Airfix, 1:48

Postprzez Mecenas » poniedziałek, 15 marca 2010, 10:38

Czołem.
Spitek dostał w ten weekend napęd a postaci śmigła. Malowanie uwidoczniło potrzebę dopieszczenia papierem ściernym, ale to nie problem.

Obrazek

Obrazek

Dzięki temu mogłem przykleić także osłonę silnika oraz dodatkowe opancerzenie zbiornika paliwa.

Obrazek

Następny krok to niestety chyba będzie walka z wiatrochronem, podwoziem lub dokończeniem lotek - żaden z tych tematów nie wygląda zachęcająco więc na razie muszę przemóc samego siebie...Może kiedyś coś z tego "bydzie".
Pozdrawiam,
Michał Sindera
Avatar użytkownika
Mecenas

100-lecie Niepodległości
 
Posty: 4838
Dołączył(a): wtorek, 14 kwietnia 2009, 14:01
Lokalizacja: Bytom/Katowice

Re: Spitfire IXc, Airfix, 1:48

Postprzez Mecenas » niedziela, 28 marca 2010, 11:03

Witam,
powalczyłem tym razem z podwoziem. Mimo, że ostatni tydzień był dość obfity w niemodelarskie atrakcje udało mi się opracować i spasować wszystkie części to przeróbki goleni podwozia. Na razie zrobiłem tylko jedną, ale z drugą powinno już iść z górki.

Obrazek

Obrazek
Pozdrawiam,
Michał Sindera
Avatar użytkownika
Mecenas

100-lecie Niepodległości
 
Posty: 4838
Dołączył(a): wtorek, 14 kwietnia 2009, 14:01
Lokalizacja: Bytom/Katowice

Poprzednia stronaNastępna strona

Powrót do Lotnictwo - warsztat

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 13 gości