Porsche 910 Nürburgring 67’ winner - Tamiya 1/12

Budujesz model, chcesz przedstawić relację z postępów w pracy, zastanawiasz się jak coś zrobić - to miejsce dla Ciebie.

Porsche 910 Nürburgring 67’ winner - Tamiya 1/12

Postprzez Kazik » wtorek, 16 marca 2010, 19:53

Zmęczony i znudzony poprawianiem niedokładnych odlewów Aoshimy na V-maxie zacząłem w grudniu w okresie świąt przeglądać nieśmiało sklepy internetowe z myślą czy by sobie nie sprawić jakiegoś prezentu od Św.Mikołaja. W ten sposób wpadłem na Tamijowskie modele samochodów w 1/12. Okazało się, że niektóre są już dość trudno dostępne, ale koniec końców nabyłem model Porsche 910 z roku 1967.

Obrazek

Wyścigowe Porsche 910 nie jest może tak znane jak 917 ale było równie waleczne.

Obrazek

5 lutego 1967 roku odbywał się pierwszy wyścig w sezonie serii World Sportscar Manufactures Championship. Był to 24 godzinny wyścig w Daytona. Porsche wystawiło na ten wyścig poprawioną wersją 906 pod nazwą 910 (Carrera 10). 910-tka była znacznie lżejsza od swojej poprzedniczki. Oryginalne 15 calowe koła z przodu zostały zastąpione mniejszymi o średnicy 13 cali, co pozwoliło na obniżenie „nosa” karoserii. Oprócz tego 910 miała również bardziej obłe błotniki przednie a tył charakteryzował się całkowicie płaską powierzchnią. Wszystkie te zmiany tworzyły gładką aerodynamiczną karoserię. Kolejna zmiana to wprowadzenie jednej centralnej nakrętki kół zamiast pierwotnych pięciu. Takie rozwiązanie znacznie zmniejszało czas poświęcany na zmianę kół w pit stop’ie.

Obrazek

Porsche 910 posiadało silnik chłodzony powietrzem o pojemności 1991cm3. Był to 6 cylindrowy bokser z mechaniczną pompą paliwa Bosch oraz gaźnikami Webber’a generujący 220kM. Była także 8 cylindrowa odmiana z silnikiem o pojemności 2195cm3.
W dniu debiutu 910tka z numerem 52 z Hansem Herrmann’em i Jo Siffert’em za kierownicą wygrała swoją klasę i finishowała na czwartym miejscu za 4-litrowymi bolidami Ferrari. W tym samym roku w wyścigu na Targa Florio 910tka z 8-cylindrowym silnikiem zajęła pierwsze miejsce a kolejne dwa miejsca na „pudle” przypadły wersjom z 6-cylindrowymi silnikami. Kolejne sukcesy to Nurburgring - pierwsze trzy miejsca dla 6-cylindrówek oraz czwarte dla ósemki. Następnie w VIII wyścigu tego sezonu, Mugello 500 dwie 8-cylindrowe 910 zajęły pierwsze i drugie miejsce.
Porsche okazało się bezkonkurencyjne w klasie pojemności do 2litrów. W roku 1968 6-cylindrowe Porsche 910 ścigało się również w japońskim zespole Taki Racing Team i na V Grand Prix Japonii rywalizowało z autami o większych silnikach jak 5,5 litrowy Nissan R381, 3 litrowa Toyota 7 i Brytyjska Lola. W pewnym momencie wyścigu japoński kierowca Porsche Tetsu Ikuzawa walczył o najwyższą pozycję z Nissanem R381 i Toyotą 7s. Porsche wyścig ukończyło na 2 miejsce co było i tak ogromnym sukcesem zważywszy na konkurencję.




Bazując na zestawie Tamiya będę chciał wykonać model Porsche 910 z numerem, 17 które 28 maja 1967 roku zajęło pierwsze miejsce w szóstym wyścigu tego sezonu na torze Nürburgring z Udo Schütz’em na zmianę z Joe Buzzetta za kierownicą. Panowie startowali swoją 910 w klasie P2.0. Na dystansie 1004.740 km Porsche uzyskało średnią prędkość 145.539 km/h.

Od mementu zakupu modelu rozpocząłem przeczesywanie internetu w poszukiwaniu wszelkich informacji a przede wszystkim fotek tego modelu Porsche. Poszukiwania trwają jednak w przeważającej większości (żeby nie powiedzieć, że 99%) są to fotki egzemplarzy po renowacji. Jak do tej pory nie udało mi się znaleźć fotki zwycięskiej 910 z Nürburgring 67’. Co więcej dostępność fotek z innych zwycięskich wyścigów też jest mizerna.
Przy odwzorowaniu barw zewnętrznych będę, zatem kierował się instrukcją do modelu oraz rysunkiem na pudełku, na którym znajduje się właśnie Porsche z nr 17. Do odwzorowania wszystkiego, co pod karoserią posłużę się zdjęciami egzemplarzy po renowacji. Sama kolorystyka jest raczej względna bardziej istotne będą detale poszczególnych części, okablowanie itd.
Dla formalności dodam, że będę chciał wykonać model 910 przed wyścigiem.

Kilka słów o bazie, czyli produkcie Tamiya.
Przyznam, że mając na uwadze fakty, że jest to właśnie Tamiya i jest to duża skala 1/12 liczyłem na coś więcej niż to, co faktycznie zobaczyłem w pudełku.
Elementy są spore, karoseria wręcz ogromna w porównaniu z modelami 1/24 no i właśnie przy tej wielkości można było poszaleć z ilością i dokładnością elementów. Jednak wcale tak nie jest. Ilość części jest przeciętna, ich odwzorowanie miejscami marne a zdarzają się również wpady niegodne Tamiya. Postaram się zaprezentować kilka w dalszym ciągu relacji. Wygląda to trochę tak jakby model skali 1/24 został powiększony do 1/12.
Model ten to wznowienie z przed kilku czy kilkunastu lat. Zmiany, jakie się pojawiły to zmodernizowana instrukcja, nowe pudełko, nowy wybór kalek oraz dodatkowy zestaw blaszek fototrawionych.

Obrazek

Nie ma, co jednak bardzo narzekać duża skala powoduje, że można się wykazać spora inwencją własną i poprawić elementy źle wykonane przez Tamiya oraz sporo dodać od siebie. Właśnie takie mam zamiary przy tej budowie.

Równocześnie ze zbieraniem i analizowaniem fotek powiększałem swoje zapasy magazynowe różnych dodatków, które będą wykorzystane przy budowie. Na chwilę obecną jest tego tyle.

Obrazek

Co jakiś czas jeszcze coś domawiam, przydadzą się również drobiazgi, które zakupiłem z myślą o V-maxie. Oglądając model stwierdziłem, że jeszcze w paru miejscach aż się prosi o elementy fototrawione, których raczej nigdzie nie dostanę. Rozrysowałem sobie kilka pomysłów. W trakcie budowy jeszcze pewnie coś dojdzie. Może później uda się je gdzieś wytrawić.

To tyle tytułem wstępu.
Budowa będzie się ciągła długo. Po drodze będę chciał na pewno podziałać też, przy Vmaxie.

Wkrótce pierwsze działania.
Obrazek
Pozdrawiam
Marek
Avatar użytkownika
Kazik
 
Posty: 3566
Dołączył(a): środa, 19 września 2007, 12:05
Lokalizacja: Warszawa

Reklama

Re: Porsche 910 Nürburgring 67’ winner - Tamiya 1/12

Postprzez spiinacz » wtorek, 16 marca 2010, 20:10

Pięknie!
Model ma na tyle prostą linię, że aż się prosi aby go na końcu trochę przybrudzić.
Jako fan Porsche z niecierpliwością czekam na kolejne aktualizację.
Łukasz Szwarc
url=http://pwm.org.pl/viewtopic.php?f=215&t=10537
Avatar użytkownika
spiinacz
 
Posty: 431
Dołączył(a): środa, 19 września 2007, 19:00
Lokalizacja: Poznań `84

Re: Porsche 910 Nürburgring 67’ winner - Tamiya 1/12

Postprzez JAcDK » wtorek, 16 marca 2010, 20:49

Ilość dodatków powala! Powodzenia !
JAcDK
 

Re: Porsche 910 Nürburgring 67’ winner - Tamiya 1/12

Postprzez Fred-k2 » wtorek, 16 marca 2010, 21:10

Kazik, tym modelem sprawiłeś mi dużo radości, będę uważnie obserwował relacje ;o) Akurat dzisiaj go sobie na Hiroboy oglądałem.
pozdrawiam Fryderyk, modelarz ambitny lecz leniwy
ObrazekObrazekObrazek
Avatar użytkownika
Fred-k2
 
Posty: 1488
Dołączył(a): środa, 20 maja 2009, 21:17
Lokalizacja: Poznań

Re: Porsche 910 Nürburgring 67’ winner - Tamiya 1/12

Postprzez Kazik » wtorek, 16 marca 2010, 21:18

Cieszę się.
Początkowo szukałem Porsche Turbo RSR Type 934 Jagermeister ale ciężko było znaleźć ten model w rozsądnej cenie.
Napewno było by łatwiej ze zdjęciami referencyjnymi.

spiinacz napisał(a):...że aż się prosi aby go na końcu trochę przybrudzić.

Raczej się nie odważę. Kiedyś próbowałem i średnio to wyszło.
Obrazek
Pozdrawiam
Marek
Avatar użytkownika
Kazik
 
Posty: 3566
Dołączył(a): środa, 19 września 2007, 12:05
Lokalizacja: Warszawa

Re: Porsche 910 Nürburgring 67’ winner - Tamiya 1/12

Postprzez Macio4ever » wtorek, 16 marca 2010, 22:00

Fuj! Żadnych brudów, chyba że na rurach wydechowych :)

Na poważnie, to zapowiada się bardzo ciekawa relacja.
First Man Than Machine
Avatar użytkownika
Macio4ever
 
Posty: 3728
Dołączył(a): poniedziałek, 1 października 2007, 20:59
Lokalizacja: Warszawa

Re: Porsche 910 Nürburgring 67’ winner - Tamiya 1/12

Postprzez wuen » wtorek, 16 marca 2010, 22:03

Jeśli pójdziesz tą samą drogą co przy motorach czyli detalizacja na maxa to zapowiada się dłuuuuuuuuuuuuga relacja... :lol:
człowiek bez pasji to producent g...
Avatar użytkownika
wuen
 
Posty: 2400
Dołączył(a): sobota, 20 października 2007, 07:44
Lokalizacja: okolice Halinowa ok. 25 km od Wawy

Re: Porsche 910 Nürburgring 67’ winner - Tamiya 1/12

Postprzez WestBikers » wtorek, 16 marca 2010, 23:06

Już się popcorn robi i CocaCola chłodzi - będę oglądał z duuużym zainteresowaniem :mrgreen:
Avatar użytkownika
WestBikers
 
Posty: 528
Dołączył(a): niedziela, 9 marca 2008, 21:35
Lokalizacja: Środa Wlkp.

Re: Porsche 910 Nürburgring 67’ winner - Tamiya 1/12

Postprzez solarzmr » środa, 17 marca 2010, 20:35

Kilka zdjęć Porsche 910 masz na stronie agencji LAT Photo, niestety w dużej rozdzielczości tylko z hasłem. Są z Nurburgringu ale tylko rok później :(
Pozdrawiam
Marcin
Avatar użytkownika
solarzmr
 
Posty: 26
Dołączył(a): środa, 4 listopada 2009, 10:27
Lokalizacja: Pruszków

Re: Porsche 910 Nürburgring 67’ winner - Tamiya 1/12

Postprzez Kazik » środa, 17 marca 2010, 23:15

Dzięki Marcin.
Szkoda że większe nie są normalnie dostępne.

Prace postanowiłem rozpocząć od silnika. Jest dość duży i posiada sporo detali, więc będzie dużo pracy. Po oględzinach na pierwszy ogień poszła skrzynia biegów wraz z elementem mocującym rury wydechu.

Tak to wygląda w 1:1

Obrazek

Tutaj element mocujący wydech, który jest przykręcony do skrzyni. Już troszkę podczyszczony

Obrazek

w zestawieniu z dwoma częściami skrzyni

Obrazek

zbliżenie na detale śrub

Obrazek

aż się prosi o wymianę na coś metalowego, ale po kolei.
Uznałem, że warto poprawić mocowanie tego elementu podtrzymującego wydech. Zakupiłem u zegarmistrza trochę śrubek

Obrazek

Obrazek

element został oczyszczony, śrubki straciły głowę i zostały zamocowane w nawierconych wcześniej otworach

Obrazek

Obrazek

Wiem, że nakrętki wydają się na tych fotkach bardzo duże, ale nie jest tak źle. Rozmiar na klucz to 2mm, więc po przeskalowaniu wychodzi to całkiem realnie.
Obrazek
Pozdrawiam
Marek
Avatar użytkownika
Kazik
 
Posty: 3566
Dołączył(a): środa, 19 września 2007, 12:05
Lokalizacja: Warszawa

Re: Porsche 910 Nürburgring 67’ winner - Tamiya 1/12

Postprzez Kazik » sobota, 20 marca 2010, 19:08

Ciąg dalszy.

Połączenie dwóch części skrzyni nie do końca się udało Tamiya. Śruby nie trafiają z jednej strony w brzeg obudowy. Trzeba było to poprawić.

Obrazek

Przy okazji zauważyłem jeszcze jedną dość istotną sprawę. Zapomnieli zrobić śruby łączące skrzynię z silnikiem. Słabo się postarali.
Skrzynię łączą z silnikiem cztery śruby.

Obrazek

Podszlifowalem brzeg obudowy i wkleiłem odcinki prętów z polistyrenu. Na brzegu obudowy poprzyklejałem wąskie paseczki polistyrenu które później poprzycinałem i odpowiednio przyszlifowałem.

Obrazek

Obrazek

Pozostaje ładnie wymodelować brzegi np.MS’em.
Obrazek
Pozdrawiam
Marek
Avatar użytkownika
Kazik
 
Posty: 3566
Dołączył(a): środa, 19 września 2007, 12:05
Lokalizacja: Warszawa

Re: Porsche 910 Nürburgring 67’ winner - Tamiya 1/12

Postprzez Macio4ever » sobota, 20 marca 2010, 20:03

Wydaje mi się, że ten element jest mocowany do skrzyni poprzez wkręcenie śrub, a nie nakręcenie nakrętek. Tak przynajmniej wygląda to na zdjęciu, więc póki czas może warto poprawić?

Podobają mi się poprawki detali na skrzyni biegów, dokładna robota.
First Man Than Machine
Avatar użytkownika
Macio4ever
 
Posty: 3728
Dołączył(a): poniedziałek, 1 października 2007, 20:59
Lokalizacja: Warszawa

Re: Porsche 910 Nürburgring 67’ winner - Tamiya 1/12

Postprzez Kazik » sobota, 20 marca 2010, 22:17

Maćku w tym przypadku się zgodzę ale...

Obrazek

lub

Obrazek

widać wystające śruby.
Zastanowię się jeszcze nad ich wielkością. Może trochę przedobrzyłem. Zmylił mnie rozmiar Tamiya który miał prawie 2mm. Jak będę coś brał z ScaleHardware to zamówię stalowe śruby z łebkiem 1,4mm i powinno być ok.
Obrazek
Pozdrawiam
Marek
Avatar użytkownika
Kazik
 
Posty: 3566
Dołączył(a): środa, 19 września 2007, 12:05
Lokalizacja: Warszawa

Re: Porsche 910 Nürburgring 67’ winner - Tamiya 1/12

Postprzez Macio4ever » niedziela, 21 marca 2010, 01:10

No na tym zdjęciu są śruby dokładnie jak Twoje. Łatwo się wymigałeś od przerabiania :)

Co samych śrub, obstawiałbym rozmiar między 17 a 19, co daje w skali wymiar 1,41->1,58 czyli dokładnie jaki planujesz zamontować.
First Man Than Machine
Avatar użytkownika
Macio4ever
 
Posty: 3728
Dołączył(a): poniedziałek, 1 października 2007, 20:59
Lokalizacja: Warszawa

Re: Porsche 910 Nürburgring 67’ winner - Tamiya 1/12

Postprzez solarzmr » poniedziałek, 22 marca 2010, 11:00

Myślałem że uda mi się poratować Cie trochę zdjęciami z archiwum prasowego Porsche. Niestety w swojej bazie mają tylko udostępnione jedno zdjęcie, ale za to z tego wyścigu którego szukasz ;o)
Obrazek
1967 1000 kilometre Nürburgring The first overall victory for Porsche in the traditional 1000-kilometer race in the Nürburgring was won by Udo Schütz and Joe Buzzetta on 28th May 1967 in a Porsche 910. 910/6: air-cooled 8-cyl. boxer engine, 1991 cm3, 220 HP, 600 kg
Pozdrawiam
Marcin
Avatar użytkownika
solarzmr
 
Posty: 26
Dołączył(a): środa, 4 listopada 2009, 10:27
Lokalizacja: Pruszków

Następna strona

Powrót do Pojazdy cywilne - warsztat

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 10 gości