o jej! Wychodzę na eksperta od "padesatki"
A tak na poważnie, to moje zainteresowanie i jakaś tam wiedza o tym pieknym samolocie pozostają w ścisłym związku z modelarstwem. Kiedyś zaplanowałem sobie zrobienie zlina od podstaw w 1:48 i coś tam już wydłubałem, a efektami pochwaliłem się jeszcze na starym forum. Prace zastopowała (może niesłusznie !?) wieść o przygotowywaniu zestawu przez AZ Model.
A teraz do rzeczy, czyli odpowiedzi na pytanie.
W wydawnictwie Model Hobby profil, nr 3, tytuł "Akrobaticke Zliny" napisano:
"Trup - celokovove poloskorepinove konstrukce z duralovych plechu. Vnitrni konstrukce je slozena z prepazek a rady podelniku vylisovanych rovnez z duraloveho plechu. Motorove kryty jsou laminatove, odnimatelne..."
"Kridlo - celokovove konstrukce s prubeznym hlavnym nosnikem je samonosne s duralovym potahem...
Konstrukce kridelek je celokovova s duralovym potahem..."
"Ocasni plochy - klasickeho usporadani maji celokovovou konstrukci. Kylova plocha prechazi plynule z trupu a tvori s nim jednoty konstrukcni celek. Nabezna cast kylovky ma duralovy potah, zbyvajici plocha je potarena platnem.
Vodorovny stabilizator je deleny, prichyceny ke kilove plose... Potah stabilizatoru je rovnez v nabezne casti dyralovy a zbyvajici plocha je potazena platnem."Co w wolnym tłumaczeniu znaczy:
Kadłub - półskorupowy, całkowicie metalowej konstrukcji, z duralowej blachy. Konstrukcja wewnętrzna składa się z szeregu wręg i podłużnic wykonanych (wytłoczonych) także z blachy duralowej. Osłona silnika jest laminatowa, demontowalna..."
Skrzydło - całkowicie metalowej konstrukcji z integralnym (ciągłym) głównym dźwigarem jest samonośne z duralowym poszyciem...
Konstrukcja lotek (klapolotek) jest całkowicie metalowa z duralowym poszyciem..."
"Usterzenie - w układzie klasycznym, ma całkowicie metalową konstrukcję. Statecznik pionowy przechodzi płynnie z kadłuba i tworzy z nim konstrukcyjnie całość. Krawędź natarcia ma duralowe poszycie, pozostała płócienne.
Statecznik poziomy jest dzielony, mocowany do statecznika pionowego... Poszycie krawędzi natarcia jest również duralowe, pozostała część kryta płótnem."
Już od siebie dodam, że ta pozostała część dotyczy także sterów kierunku i wysokości, które czesi potraktowali wspólnie ze statecznikami. Końcówki sterów są wykonane z laminatu i końcówki skrzydła także.
Mam nadzieję, że pomogłem.