Kabina Zlin 50l

Jeśli chcesz porozmawiać o prawdziwych latających maszynach lub szukasz dokumentacji do swojego modelu - napisz o tym tutaj.

Re: Kabina Zlin 50l

Postprzez tomek_chacewicz » czwartek, 13 maja 2010, 21:40

Dziękuję!
pozdrawiam
Tomek
Avatar użytkownika
tomek_chacewicz
 
Posty: 1827
Dołączył(a): poniedziałek, 17 marca 2008, 13:47
Lokalizacja: Warszawa - Odolany

Reklama

modele polskich samolotów

Re: Kabina Zlin 50l

Postprzez waldesky » czwartek, 13 maja 2010, 22:20

Nie ma za co.

Te trzy rodzaje tych ustrojstw nazywanych "trapezami" wyglądają mniej więcej tak :

Obrazek
Obrazek
"Too old to rock'n'roll, too young to die..."
Avatar użytkownika
waldesky
 
Posty: 105
Dołączył(a): piątek, 21 września 2007, 19:11
Lokalizacja: Kalisz

Re: Kabina Zlin 50l

Postprzez tomek_chacewicz » środa, 19 maja 2010, 22:28

Przesłuchania kolegi Waldesky'ego ciąg dalszy :mrgreen: Orientujesz się może, lub mógłbyś zapytać kolegów akrobatów, jak to jest z pokryciem tego Zlina. Z Timim zachodzimy w głowę(a nawet w dwie) gdzie tam jest polerowana blacha a gdzie kompozyty, za wikipedią:
"Konstrukcja: metalowa, półskorupowa, kadłub wykonany ze stali, pokryty lekkimi stopami i tkaniną; skrzydła wykonane z kompozytów węglowych pokrytych włóknem szklanym; podwozie stałe z kółkiem tylnym."
Na fotkach w firmowym malowaniu widać różnicę(szczególnie na tych dwóch poniżej) tylko problem w tym co jest co(bo na skrzydłach to rozumiem, że jakiś laminat pociągnięty srebrzanką podobnie jak okapotowanie silnika).
Obrazek
Obrazek


Zapomniałbym o jeszcze jednej fotce, przeczy informacjom o skrzydle krytym laminatem

Obrazek
pozdrawiam
Tomek
Avatar użytkownika
tomek_chacewicz
 
Posty: 1827
Dołączył(a): poniedziałek, 17 marca 2008, 13:47
Lokalizacja: Warszawa - Odolany

Re: Kabina Zlin 50l

Postprzez waldesky » czwartek, 20 maja 2010, 19:59

o jej! Wychodzę na eksperta od "padesatki" :oops:
A tak na poważnie, to moje zainteresowanie i jakaś tam wiedza o tym pieknym samolocie pozostają w ścisłym związku z modelarstwem. Kiedyś zaplanowałem sobie zrobienie zlina od podstaw w 1:48 i coś tam już wydłubałem, a efektami pochwaliłem się jeszcze na starym forum. Prace zastopowała (może niesłusznie !?) wieść o przygotowywaniu zestawu przez AZ Model.

A teraz do rzeczy, czyli odpowiedzi na pytanie.
W wydawnictwie Model Hobby profil, nr 3, tytuł "Akrobaticke Zliny" napisano:

"Trup - celokovove poloskorepinove konstrukce z duralovych plechu. Vnitrni konstrukce je slozena z prepazek a rady podelniku vylisovanych rovnez z duraloveho plechu. Motorove kryty jsou laminatove, odnimatelne..."
"Kridlo - celokovove konstrukce s prubeznym hlavnym nosnikem je samonosne s duralovym potahem...
Konstrukce kridelek je celokovova s duralovym potahem..."
"Ocasni plochy - klasickeho usporadani maji celokovovou konstrukci. Kylova plocha prechazi plynule z trupu a tvori s nim jednoty konstrukcni celek. Nabezna cast kylovky ma duralovy potah, zbyvajici plocha je potarena platnem.
Vodorovny stabilizator je deleny, prichyceny ke kilove plose... Potah stabilizatoru je rovnez v nabezne casti dyralovy a zbyvajici plocha je potazena platnem."


Co w wolnym tłumaczeniu znaczy:

Kadłub - półskorupowy, całkowicie metalowej konstrukcji, z duralowej blachy. Konstrukcja wewnętrzna składa się z szeregu wręg i podłużnic wykonanych (wytłoczonych) także z blachy duralowej. Osłona silnika jest laminatowa, demontowalna..."
Skrzydło - całkowicie metalowej konstrukcji z integralnym (ciągłym) głównym dźwigarem jest samonośne z duralowym poszyciem...
Konstrukcja lotek (klapolotek) jest całkowicie metalowa z duralowym poszyciem..."
"Usterzenie - w układzie klasycznym, ma całkowicie metalową konstrukcję. Statecznik pionowy przechodzi płynnie z kadłuba i tworzy z nim konstrukcyjnie całość. Krawędź natarcia ma duralowe poszycie, pozostała płócienne.
Statecznik poziomy jest dzielony, mocowany do statecznika pionowego... Poszycie krawędzi natarcia jest również duralowe, pozostała część kryta płótnem."

Już od siebie dodam, że ta pozostała część dotyczy także sterów kierunku i wysokości, które czesi potraktowali wspólnie ze statecznikami. Końcówki sterów są wykonane z laminatu i końcówki skrzydła także.

Mam nadzieję, że pomogłem.
Obrazek
"Too old to rock'n'roll, too young to die..."
Avatar użytkownika
waldesky
 
Posty: 105
Dołączył(a): piątek, 21 września 2007, 19:11
Lokalizacja: Kalisz

Re: Kabina Zlin 50l

Postprzez tomek_chacewicz » czwartek, 20 maja 2010, 22:15

Nooo to mi się podoba, dziękuję serdecznie za rozwianie moich wątpliwości! Widzę, że to co napisali w wikipedii nijak się ma do stanu faktycznego, teraz już wszystko jasne :) Aha, zajrzałem do wątku z budowy Twojego Zlina, mam nadzieję, że będziesz kontunuował bo pięknie się zapowiada, z AZ możesz sobie co najwyżej blaszkę fototrawioną pożyczyć.
P.S. Jakbyś miał jeszcze jakieś ciekawe rysunki albo zdjęcia to śmiało wstawiaj, będzie wielu zainteresowanych.
pozdrawiam
Tomek
Avatar użytkownika
tomek_chacewicz
 
Posty: 1827
Dołączył(a): poniedziałek, 17 marca 2008, 13:47
Lokalizacja: Warszawa - Odolany

Poprzednia strona

Powrót do Lotnictwo - rzeczywiste

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 8 gości