pozdrawiam




Wersje Mk VIII, XI, XII, XIII i Mk XIV budowane były jako samoloty torpedowo-bombowe lub patrolowe dla lotnictwa obrony wybrzeża (Coastal Command), służące głównie do zwalczania U-Bootów. Wyposażone były w radar jednego z dwóch typów do wykrywania okrętów lub także w reflektor Leigha o dużej mocy do ich lokalizacji.
K.Y.Czart napisał(a):O ile mnie pamięć nie myli, to do ataków torpedowych były przystosowane Mk.X wyposażone w radar GEE.
Vickers Wellington GR.Mk XIV.
[Morgała Andrzej: Samoloty w polskim lotnictwie morskim. Warszawa 1985 s. 163-164:]
Wytwórnia: Vickres-Armstrong Ltd., Blackpool i Chester, Anglia. Wprowadzenie do służby w RAF 1943 r. Liczba wyprodukowanych samolotów 841 szt. (w Blackpool 303 i w Chester 538). Liczba samolotów w lotnictwie polskim około 40 szt. Okres służby w Polskich Siłach Zbrojnych wrzesień 1943 - sierpień 1945. Konstrukcja. Podobna jak w Mk.XIII. Mk.XIV przeznaczony był do wykrywania i niszczenia okrętów podwodnych w nocy, wynurzonych i znajdujących się w zanurzeniu. Uzbrojenie i wyposażenie. W przodzie ruchomą wieżę zastąpiono pojedynczym k.m. Browning na ruchomej podstawie. W tyle kadłuba ruchoma wieża z 4 k.m. Browning kal. 7,69 mm. Ładunek bomb głębinowych i burzących miał łączną masę 2270 kg. Aparatura radiolokacyjna do wykrywania okrętów podwodnych AS Mk.III miał ruchomą antenę ukrytą za osłoną w kształcie "brody" pod spodem w przodzie kadłuba. W środkowej części kadłuba umieszczono silny reflektor "Leigh Light" o sile światła 5 mln świec, wysuwany podczas operacji bojowych. Dane techniczne. Rozpiętość 26,26 m, długość 20,12 m, wysokość 5,33 m, powierzchnia nośna 70,00 m2, masa własna 9800 kg, masa użyteczna 6700 kg, masa całkowita 16500 kg, prędkość maksymalna 408 km/h, pułap 4850 m, zasięg 2930 km.
Vickers Wellington GR.Mk XIV This version (Type 476) was the night torpedo bomber version of the Wellington GR.Mk XIII with ASV.Mk III radar and a Leigh Light.

jachud3 napisał(a):Mógłbyś podać swoje źródło informacji, wg. którego wykluczasz użycie torped przez Mk XIV?
kugelblitz napisał(a):W kwestii formalnej: Gee nie było radarem tylko systemem nawigacyjnym
jachud3 napisał(a):Ups, no to wtopa... rzeczywiście, za szybko przeczytałem Twojego posta, Krzysztofie, i zrozumiałem, że ogólnie negujesz obecność torped u Mk. XIV...


Powrót do Lotnictwo - warsztat
Użytkownicy przeglądający ten dział: Baidu [Spider] i 18 gości
