Vickers Wellington GR Mk. XIV, Trumpeter, 1:72

Budujesz model, chcesz przedstawić relację z postępów w pracy, zastanawiasz się jak coś zrobić - to miejsce dla Ciebie.

Re: Vickers Wellington GR Mk. XIV, Trumpeter, 1:72

Postprzez jachud3 » poniedziałek, 22 lutego 2010, 20:30

Wszystko jest przewidziane. Maskol nakładałem 'z głową' - nigdzie nie wjechał na ramki, ale pokrywa cały obszar okien. "Zalewałem" za pomocą igły do szycia... już raz tak maskowałem i nic się nie stało :)

pozdrawiam ;o)
jachud3
 
Posty: 191
Dołączył(a): piątek, 2 października 2009, 19:02

Reklama

modele polskich samolotów

Re: Vickers Wellington GR Mk. XIV, Trumpeter, 1:72

Postprzez jachud3 » sobota, 5 czerwca 2010, 11:33

Dawno nic nie aktualizowałem... mea maxima culpa :oops:
Wellington został pomalowany Mr. Surfacer'em 1200. Wszedłem w posiadanie zdjęcia, które dało mi dużo do myślenia na temat konstrukcji tylnego stanowiska strzeleckiego:

Obrazek

Musiałem więc zrewidować swoje poglądy na temat malowania niektórych elementów.

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Teraz muszę tylko "wygładzić" tą okropną fakturę konstrukcji geodetycznej... :-/ Tak więc do pracy...

pozdrawiam! :)
jachud3
 
Posty: 191
Dołączył(a): piątek, 2 października 2009, 19:02

Re: Vickers Wellington GR Mk. XIV, Trumpeter, 1:72

Postprzez spiton » sobota, 5 czerwca 2010, 13:21

Mam pytanko.
Po co temu samolotu torpeda ??
Pytam, bo nie bardzo rozumiem, ale pewnie czegoś nie wiem.
Pozdrawiam
Avatar użytkownika
spiton
 
Posty: 11473
Dołączył(a): czwartek, 29 listopada 2007, 00:21
Lokalizacja: Kościelisko

Re: Vickers Wellington GR Mk. XIV, Trumpeter, 1:72

Postprzez jachud3 » sobota, 5 czerwca 2010, 13:32

Spitonie - Wellingtony z Coastal Command miały za zadanie patrolować wybrzeże, zwalczać wraże łajby itp., tak więc zarówno torpeda jak i bomba głębinowa jest normalnym wyposażeniem tego Welliego :D Idąc za Wikipedią:
Wersje Mk VIII, XI, XII, XIII i Mk XIV budowane były jako samoloty torpedowo-bombowe lub patrolowe dla lotnictwa obrony wybrzeża (Coastal Command), służące głównie do zwalczania U-Bootów. Wyposażone były w radar jednego z dwóch typów do wykrywania okrętów lub także w reflektor Leigha o dużej mocy do ich lokalizacji.


pozdrawiam :)
jachud3
 
Posty: 191
Dołączył(a): piątek, 2 października 2009, 19:02

Re: Vickers Wellington GR Mk. XIV, Trumpeter, 1:72

Postprzez K.Y.Czart » sobota, 5 czerwca 2010, 14:04

O ile mnie pamięć nie myli, to do ataków torpedowych były przystosowane Mk.X wyposażone w radar GEE. W 304 służyły od kwietnia 1943. Po trzech miesiącach, wobec zaniechania koncepcji ataków torpedowych i niewykorzystaniu ich w tej roli, zostały wyminione na Mk.XIII z radarem ASV. A we wrześniu 43. dywizjon otrzymał najnowszą wersję Mk.XIV. Uzbrojenie zaczepne przeciwko Ubootom stanowiły bomby i bomby głębinowe. Również miny. Torped nie przenosił. Wiki to takie sobie źródło wiedzy. ;o)
Avatar użytkownika
K.Y.Czart
 
Posty: 2172
Dołączył(a): środa, 2 grudnia 2009, 22:04

Re: Vickers Wellington GR Mk. XIV, Trumpeter, 1:72

Postprzez kugelblitz » sobota, 5 czerwca 2010, 14:59

K.Y.Czart napisał(a):O ile mnie pamięć nie myli, to do ataków torpedowych były przystosowane Mk.X wyposażone w radar GEE.


W kwestii formalnej: Gee nie było radarem tylko systemem nawigacyjnym

http://histru.bournemouth.ac.uk/Oral_Hi ... ystem.html.

Też mam wrażenie że temu samolotu torpeda nie bardzo pasuje, co innego bomba głębinowa
Popatrzcie na jamniczka, wyturlał się z koszyczka
Avatar użytkownika
kugelblitz
 
Posty: 216
Dołączył(a): środa, 4 listopada 2009, 10:24

Re: Vickers Wellington GR Mk. XIV, Trumpeter, 1:72

Postprzez jachud3 » sobota, 5 czerwca 2010, 15:09

Tak jak piszesz, Mk VIII przenosiły torpedy, lecz XIV-stki także je nosiły. Jeśli nie uznajemy Wikipedii, to proszę:

Vickers Wellington GR.Mk XIV.
[Morgała Andrzej: Samoloty w polskim lotnictwie morskim. Warszawa 1985 s. 163-164:]
Wytwórnia: Vickres-Armstrong Ltd., Blackpool i Chester, Anglia. Wprowadzenie do służby w RAF 1943 r. Liczba wyprodukowanych samolotów 841 szt. (w Blackpool 303 i w Chester 538). Liczba samolotów w lotnictwie polskim około 40 szt. Okres służby w Polskich Siłach Zbrojnych wrzesień 1943 - sierpień 1945. Konstrukcja. Podobna jak w Mk.XIII. Mk.XIV przeznaczony był do wykrywania i niszczenia okrętów podwodnych w nocy, wynurzonych i znajdujących się w zanurzeniu. Uzbrojenie i wyposażenie. W przodzie ruchomą wieżę zastąpiono pojedynczym k.m. Browning na ruchomej podstawie. W tyle kadłuba ruchoma wieża z 4 k.m. Browning kal. 7,69 mm. Ładunek bomb głębinowych i burzących miał łączną masę 2270 kg. Aparatura radiolokacyjna do wykrywania okrętów podwodnych AS Mk.III miał ruchomą antenę ukrytą za osłoną w kształcie "brody" pod spodem w przodzie kadłuba. W środkowej części kadłuba umieszczono silny reflektor "Leigh Light" o sile światła 5 mln świec, wysuwany podczas operacji bojowych. Dane techniczne. Rozpiętość 26,26 m, długość 20,12 m, wysokość 5,33 m, powierzchnia nośna 70,00 m2, masa własna 9800 kg, masa użyteczna 6700 kg, masa całkowita 16500 kg, prędkość maksymalna 408 km/h, pułap 4850 m, zasięg 2930 km.

za stroną http://www.jurek.com.pl/bron2ws/index2. ... sam&nr=004

Vickers Wellington GR.Mk XIV This version (Type 476) was the night torpedo bomber version of the Wellington GR.Mk XIII with ASV.Mk III radar and a Leigh Light.

za stroną http://www.xs4all.nl/~fbonne/warbirds/w ... lling.html, swoją drogą bardzo obfitująca w informacje witryna.

Wspomniana wersja Mk VIII podczas załadunku:

Obrazek

Wersja Mk XIV była pochodną wersji XIII, która z kolei pochodziła od właśnie VIII. Wymienione przeze mnie rodzaje różniły się detalami kwestii technicznej jak zwiększona moc silnika czy wbudowanie radaru - Brytole raczej nie manipulowali w luku bombowym, więc "czternastka" jak najbardziej mogła przenosić torpedy.

Mógłbyś podać swoje źródło informacji, wg. którego wykluczasz użycie torped przez Mk XIV?

pozdrawiam :)
jachud3
 
Posty: 191
Dołączył(a): piątek, 2 października 2009, 19:02

Re: Vickers Wellington GR Mk. XIV, Trumpeter, 1:72

Postprzez K.Y.Czart » sobota, 5 czerwca 2010, 15:50

jachud3 napisał(a):Mógłbyś podać swoje źródło informacji, wg. którego wykluczasz użycie torped przez Mk XIV?


Ja rozumiem, że chodzi o niezasadność obecności torpedy w luku bombowym QDoV z 304, a nie jakiejkolwiek innej "czternastki" w Coastal Command - bo nie twierdzę, że takie przypadki nie miały miejsca. No cóż - Morgała przeciw Morgale (choć twój cytat o torpedach nie wspomina) ;o) - moje źródło to: Andrzej Morgała. Polskie Samoloty Wojskowe 1939-1945. Wydawnictwo MON. W-wa 1976, str. 334-338. Jeśli nie masz mogę zaskanować te strony i przesłać na maila. Jesli tak daj znać na PW. Podobna wzmianka jest w TBiU 068 Tomasza J. Kowalskiego, ale sądząc po brzmieniu zdania, jest to cytat za Morgałą (bez podania zródła). Konarski w książce "304 Squadron" wyd. Mushroom Blue Series też nie wspomina o patrolach torpedowych na Mk.XIV. To tyle jeśli chodzi o źródła. Zaznaczam, iż nie chodzi mi o techniczną możliwość zamontowania torpedy na Mk.XIV. tylko o jej zasadność w twoim modelu. Cóż ma z tym wspólnego zdjęcie wersji Mk.VIII?

kugelblitz napisał(a):W kwestii formalnej: Gee nie było radarem tylko systemem nawigacyjnym


Wg tegoż fragmetu z Morgały, Gee było "nawigacyjną aparaturą radarową, pozwalającą na automatyczne określenie położenia samolotu w stosunku do wskazanego celu ze średnią dokładnością do 200 m". Nie sprawdzałem w innych źródłach czy jest to zasadny opis urządzenia. :->

Pozdrawiam

Krzysiek
Avatar użytkownika
K.Y.Czart
 
Posty: 2172
Dołączył(a): środa, 2 grudnia 2009, 22:04

Re: Vickers Wellington GR Mk. XIV, Trumpeter, 1:72

Postprzez spiton » sobota, 5 czerwca 2010, 16:13

Po prostu nie przypominam sobie, żeby polskie wellingtony tej wersji brały udział w jakiejś akcji, w której potrzebne byłyby torpedy, a nawet nie bardzo sobie mogę wyobrazić co to za akcja mogłaby być. A przecież torpeda nie waży 10 kg, żeby ja tak na wszelki wypadek wozić.
Ta faktura skrzydeł jest masakryczna. Ach ci Chińczycy <-)).
Robię Model "1 C" też z 304 to będą braciszkowie ,-))
Pozdrawiam
Avatar użytkownika
spiton
 
Posty: 11473
Dołączył(a): czwartek, 29 listopada 2007, 00:21
Lokalizacja: Kościelisko

Re: Vickers Wellington GR Mk. XIV, Trumpeter, 1:72

Postprzez jachud3 » sobota, 5 czerwca 2010, 17:00

Ups, no to wtopa... rzeczywiście, za szybko przeczytałem Twojego posta, Krzysztofie, i zrozumiałem, że ogólnie negujesz obecność torped u Mk. XIV... :oops:
Nie mam wymienionych przez Ciebie pozycji, ale nie musisz się kłopotać ze skanowaniem :)
Zdjęcie MK. VIII wrzuciłem jako element 'technicznej debaty' o możliwości przenoszenia torped przez Wellingtony (jak już pisałem Mk. XIV była dzieckiem VIII i XIII).
W każdym razie... co się stało, to się nie odstanie - mam na myśli luk bombowy. Jest sklejony na CA i żeby ktoś poznał jego zawartość musi go rozpruć :twisted: Przy następnym 'rzadkim' samolocie trzeba będzie baaaardzo gruntownie przejrzeć wszystkie kwity :roll:

Spitonie - faktura jeszcze przed przeróbką, więc... zmieni się :mrgreen: Ale rzeczywiście, Trumpeter niezbyt dba o czas ich klientów... Czekam na Twojego Mk. Ic ;o)

pozdrawiam i przepraszam za zamieszanie :)
Jasiek
jachud3
 
Posty: 191
Dołączył(a): piątek, 2 października 2009, 19:02

Re: Vickers Wellington GR Mk. XIV, Trumpeter, 1:72

Postprzez K.Y.Czart » sobota, 5 czerwca 2010, 19:55

jachud3 napisał(a):Ups, no to wtopa... rzeczywiście, za szybko przeczytałem Twojego posta, Krzysztofie, i zrozumiałem, że ogólnie negujesz obecność torped u Mk. XIV...


E tam, zaraz wtopa ;o) Wszysko gra. Ważne, że się wyjaśniło :)
Pozdrawiam i życzę dalszych postępów, u mnie też dwa czekają w kolejce.
Krzysiek
Avatar użytkownika
K.Y.Czart
 
Posty: 2172
Dołączył(a): środa, 2 grudnia 2009, 22:04

Re: Vickers Wellington GR Mk. XIV, Trumpeter, 1:72

Postprzez dewertus » poniedziałek, 7 czerwca 2010, 21:06

Ciekawa wymiana informacji - no to żeby Wam jeszcze "dołożyć" powiem tylko tyle, że torpedy były podobno także przenoszone przez wersję B.MK.III - z taka informacją spotkałem się przekopując informacje rożne o Wellingtonach operujących z Malty...

Ja mam przygotowane do zrobienia dwa Wellingtony: B.MK.III z Airfixa (traktowany jako poligon i "wprawka"przed:) i B.MK.IC z Airfixa (MPM'u). O ile ten pierwszy jest prosty jak konstrukcja cepa (odwzorowanie konstrukcji geodetycznej zostało sprowadzone do wypukłych linii grubości przeciętnej linii podziału blach), to Mk.IC jest o kilka ładnych stopni dokładniejszy i trudniejszy. Oczywiście oba będą z Malty (najprawdopodobniej 37 i 40 Sqn RAF).
Pzdr. Hubert
Jeśli istnieje rozwiązanie martwić się nie ma po co,
jeśli nie ma rozwiązania martwić się nie ma sensu
Avatar użytkownika
dewertus
 
Posty: 3896
Dołączył(a): piątek, 26 czerwca 2009, 00:46
Lokalizacja: Warszawa

Re: Vickers Wellington GR Mk. XIV, Trumpeter, 1:72

Postprzez jachud3 » czwartek, 24 czerwca 2010, 11:34

Witam wszystkich ;)
Dziś mam trochę wolnego, odpaliłem więc aerograf i machnąłem taki pierwszy poważny preshading... Gdzieniegdzie mi farbą plunęło, ale z tym już sobie poradziłem przy pomocy zmywacza Wamodu :D
Przy okazji pomalowałem tą antenę na grzbiecie... nie wiem, jak ona się nazywa :-|
Lampa błyskowa mogła nieco wzmocnić efekt... :oops:

Obrazek

Obrazek

Pozdrawiam! :)
jachud3
 
Posty: 191
Dołączył(a): piątek, 2 października 2009, 19:02

Re: Vickers Wellington GR Mk. XIV, Trumpeter, 1:72

Postprzez bartek piękoś » czwartek, 24 czerwca 2010, 12:11

Preshading potraktowałeś swobodnie...
Reszta fajna ;o) .
..."a gdzie będziesz trzymał ten embrion, w pudełku?!"...
Avatar użytkownika
bartek piękoś
 
Posty: 800
Dołączył(a): wtorek, 6 maja 2008, 20:20
Lokalizacja: Radom

Re: Vickers Wellington GR Mk. XIV, Trumpeter, 1:72

Postprzez jachud3 » czwartek, 24 czerwca 2010, 12:14

Jeszcze do końca nie opanowałem swojego aerka... i farbę też trochę źle rozcieńczyłem.
W każdym razie cieszę się, że w ogóle coś zrobiłem, jak wiadomo praktyka czyni mistrza ;o)

pozdrawiam :)
jachud3
 
Posty: 191
Dołączył(a): piątek, 2 października 2009, 19:02

Poprzednia stronaNastępna strona

Powrót do Lotnictwo - warsztat

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 20 gości