Spitfire Mk V EN 951 a wzmocnienia nad komorą podwozia

Jeśli chcesz porozmawiać o prawdziwych latających maszynach lub szukasz dokumentacji do swojego modelu - napisz o tym tutaj.

Spitfire Mk V EN 951 a wzmocnienia nad komorą podwozia

Postprzez Kuba P. » wtorek, 15 czerwca 2010, 18:26

Panowie,

Chcę się tylko upewnić - czy EN951 na 100% nie ma mieć tych belek na poszyciu skrzydeł nad wnęką koła?
Pytam, bo na zdjęciu ze str. 35 "Donaldów Zumbacha" widać coś, co mnie zastanawia.
Wszyscy mówią - bez belek - ale wolę się upewnić.

Dzięki.
Avatar użytkownika
Kuba P.
 
Posty: 9398
Dołączył(a): sobota, 10 listopada 2007, 23:07
Lokalizacja: Warszawa/Wodzisław Śl.

Reklama

Re: Spitfire Mk V EN 951 a wzmocnienia nad komorą podwozia

Postprzez robert.xii » czwartek, 17 czerwca 2010, 21:18

hej,

jesli to ci w czyms pomoze, to moim zdaniem nie mial wzmocnien. przynajmniej w chwili robienia tych zdjec.
to "cos" na zdjeciu to wskaznik pozycji podwozia.
9jesli myslimy o tym samym "czyms"
:mrgreen:
Avatar użytkownika
robert.xii
 
Posty: 124
Dołączył(a): niedziela, 28 października 2007, 14:53

Re: Spitfire Mk V EN 951 a wzmocnienia nad komorą podwozia

Postprzez Kuba P. » czwartek, 17 czerwca 2010, 21:37

Hej Robert,

Dzięki za głos w temacie. Znacznik otwarcia podwozia to wiem, ale tam jest coś jak te dwie szyny wzmacniające, ale może też mi się po prostu wydaje. Perspektywa trudna na fotce.
Usuwam wzmocnienia, dzięki!

Pozdrowienia,
Kuba
Avatar użytkownika
Kuba P.
 
Posty: 9398
Dołączył(a): sobota, 10 listopada 2007, 23:07
Lokalizacja: Warszawa/Wodzisław Śl.

Re: Spitfire Mk V EN 951 a wzmocnienia nad komorą podwozia

Postprzez Jaho63 » czwartek, 17 czerwca 2010, 22:15

Jest w ogóle jakakolwiek reguła, co do tych wzmocnień? Tzn. przynajmniej, kiedy musiały być na pewno? Np. po powrocie z konkretnych napraw?
Można już połączyć nPWM ze SF. Wcale nie ma wielkiej różnicy!
Avatar użytkownika
Jaho63
 
Posty: 6217
Dołączył(a): niedziela, 22 marca 2009, 00:39

Re: Spitfire Mk V EN 951 a wzmocnienia nad komorą podwozia

Postprzez greatgonzo » czwartek, 17 czerwca 2010, 23:10

Chciałbyś!

Wzmocnienie skrzydeł uregulowano modami 529 (16-7-42) dla MkVc i 532(14-8-42) dla, zasadniczo, MkVa i MkVb, jednak retrospektywnie także dla wszystkich poprzednich wersji ze skrzydłami a i b. Wzmocnienie skrzydła c miało charakter strukturalny - poprawiono parametry dźwigarów i poszycia np. zwiększając grubość blach i elementów konstrukcyjnych. Skrzydło a/b to właśnie te żebra. Modyfikacja miała charakter produkcyjny, nie remontowy, choć uprawnienia do jej stosowania sięgały MU, a nawet dywizjonów jednak chodziło o wymianę skrzydła, a nie jego naprawę. Doprowadziło to do, co najmniej jednej anomalii, gdzie AR213 (MkI) latał z jednym skrzydłem z żebrami, a drugim bez. Teoretycznie po sierpniu 1942 każdy Spit a lub b mógł mieć dowolne skrzydło ze wzmocnieniami lub bez.
Ale!
Wiadomo, że istniał mod 455 dotyczący wzmocnień skrzydła. Treść jego póki co pozostaje tajemnicą (mod 532 unieważnił 455 i niewykluczone, że w związku z tym dokument uległ zniszczeniu) i tajemnica ta może rzucać cień na powyższe.

Nie da się też wykluczyć założenia, że przyjęto czasem zasadę noszenia i paska i szelek dla skrzydła c. Nie żebym szczególnie optował za takim pomysłem... .

W żadnym wypadku nie należy wplątywać w ten temat wzmocnień widocznych we wnękach podwozia. Te są zupełnie niezależną sprawą.
Avatar użytkownika
greatgonzo
 
Posty: 4064
Dołączył(a): czwartek, 4 września 2008, 15:23
Lokalizacja: Giżycko

Re: Spitfire Mk V EN 951 a wzmocnienia nad komorą podwozia

Postprzez Kuba P. » czwartek, 17 czerwca 2010, 23:16

Dziękuję bardzo za ciekawe informacje.
Wracając do mojego EN951 - na dostępnych zdjęciach raczej jednak bez? Czy po publikacji broszurki "Donaldy Zumbacha" pojawiło się więcej zdjęć tego Spitfire?
Avatar użytkownika
Kuba P.
 
Posty: 9398
Dołączył(a): sobota, 10 listopada 2007, 23:07
Lokalizacja: Warszawa/Wodzisław Śl.

Re: Spitfire Mk V EN 951 a wzmocnienia nad komorą podwozia

Postprzez Jaho63 » piątek, 18 czerwca 2010, 11:45

greatgonzo napisał(a):Wzmocnienie skrzydeł uregulowano modami 529 (16-7-42) dla MkVc i 532(14-8-42)

Czy to znaczy, że przed 16 lipca takich wzmocnień nie było? W V-kach, przynajmniej?
Można już połączyć nPWM ze SF. Wcale nie ma wielkiej różnicy!
Avatar użytkownika
Jaho63
 
Posty: 6217
Dołączył(a): niedziela, 22 marca 2009, 00:39

Re: Spitfire Mk V EN 951 a wzmocnienia nad komorą podwozia

Postprzez greatgonzo » piątek, 18 czerwca 2010, 17:20

Nie jest to do końca jednoznaczne. Mod to oficjalny dokument wprowadzający zmianę. Mógł być obarczony inercją czasową. Mógł być też wydany jako zatwierdzenie istniejącej już rzeczywistości. Ale punkt odniesienia jest i wiadomo, kiedy szczególną uwagę zwracać na zdjęcia.
Avatar użytkownika
greatgonzo
 
Posty: 4064
Dołączył(a): czwartek, 4 września 2008, 15:23
Lokalizacja: Giżycko


Powrót do Lotnictwo - rzeczywiste

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 15 gości