przez greatgonzo » czwartek, 17 czerwca 2010, 23:10
Chciałbyś!
Wzmocnienie skrzydeł uregulowano modami 529 (16-7-42) dla MkVc i 532(14-8-42) dla, zasadniczo, MkVa i MkVb, jednak retrospektywnie także dla wszystkich poprzednich wersji ze skrzydłami a i b. Wzmocnienie skrzydła c miało charakter strukturalny - poprawiono parametry dźwigarów i poszycia np. zwiększając grubość blach i elementów konstrukcyjnych. Skrzydło a/b to właśnie te żebra. Modyfikacja miała charakter produkcyjny, nie remontowy, choć uprawnienia do jej stosowania sięgały MU, a nawet dywizjonów jednak chodziło o wymianę skrzydła, a nie jego naprawę. Doprowadziło to do, co najmniej jednej anomalii, gdzie AR213 (MkI) latał z jednym skrzydłem z żebrami, a drugim bez. Teoretycznie po sierpniu 1942 każdy Spit a lub b mógł mieć dowolne skrzydło ze wzmocnieniami lub bez.
Ale!
Wiadomo, że istniał mod 455 dotyczący wzmocnień skrzydła. Treść jego póki co pozostaje tajemnicą (mod 532 unieważnił 455 i niewykluczone, że w związku z tym dokument uległ zniszczeniu) i tajemnica ta może rzucać cień na powyższe.
Nie da się też wykluczyć założenia, że przyjęto czasem zasadę noszenia i paska i szelek dla skrzydła c. Nie żebym szczególnie optował za takim pomysłem... .
W żadnym wypadku nie należy wplątywać w ten temat wzmocnień widocznych we wnękach podwozia. Te są zupełnie niezależną sprawą.