Spitfire Mk. IX - czym się różni wczesny od późnego?

Jeśli chcesz porozmawiać o prawdziwych latających maszynach lub szukasz dokumentacji do swojego modelu - napisz o tym tutaj.

Spitfire Mk. IX - czym się różni wczesny od późnego?

Postprzez Gujos » środa, 14 lipca 2010, 08:26

Cześć, dłubie Tamiyowego Spita i trochę się już gubię, potrzebuję jakiegoś głosu rozsądku, który by mi wyjaśnił co i jak.
Mam wrażenie że oprócz późnego i wczesnego Mk. IX pojawiają się jeszcze jakieś kwiatki, i nie wiem na którą półkę to postawić.
Pozdrawiam i z góry dziękuję.
Poszukuję fotki/rysunku ściany ogniowej KI-84.
Avatar użytkownika
Gujos
 
Posty: 645
Dołączył(a): środa, 26 września 2007, 11:01
Lokalizacja: W-wa

Reklama

Re: Spitfire Mk. IX czym się rożni wczesny od póznego?

Postprzez Mecenas » środa, 14 lipca 2010, 08:39

Ja tam specem w tej kwestii nie jestem, ale z tego co sam wydedukowałem i wyczytałem:
- chwyt powietrza do gaźnika - we wczesnych był szeroki i krótki, w późnych długi z wąskim wlotem
- obecność u nasady skrzydeł otworów na foto-karabinu oraz do chłodzenia paliwa - różnie w zależności nawet od egzemplarza, w późnych seriach bodajże otwór w prawym skrzydle zaślepiono - proszę kolegów o weryfikację
- we wczesnych zdarzał się zagłówek pilota oraz regulator napięcia za głową pilota, w późnych zlikwidowano
- we wczesnych nie było mechanizmu nożycowego przy goleniach, w bardzo późnych oraz w XVI wprowadzono
- wypukłe osłony działek 20mm na górnych pow.skrzydeł - we wczesnych szeroka obejmująca cały przedział, w późnych wąska i umieszczona zgodnie z lokalizacją działka (bardziej z prawej lub bardziej z lewej strony przedziału)
- we wczesnych ster kierunku i wysokości starego typu, takie jak np. w mk.V, potem wprowadzono wyższy i szerszy ster kierunku oraz nowe stery wysokości
Pozdrawiam,
Michał Sindera
Avatar użytkownika
Mecenas

100-lecie Niepodległości
 
Posty: 4838
Dołączył(a): wtorek, 14 kwietnia 2009, 14:01
Lokalizacja: Bytom/Katowice

Re: Spitfire Mk. IX czym się rożni wczesny od póznego?

Postprzez K.Y.Czart » środa, 14 lipca 2010, 08:43

Może to, co napiszę nie będzie satysfakcjonujące, ale jak myślę rozsądne. Zwięzłe, konkretne, ale i obszerne (trzy strony tekstu + zdjęcia i rysunki) wyjaśnienie różnic poszczególnych wariantów IX i XVI znajduje się w książce W. Matusiaka "Spitfire IX i XVI lotników polskich" cz.I. Tę książke naprawdę warto (jeśli nie trzeba ;o) ) mieć, budując polskiego (i nie tylko) Spitfira IX. Również po to, by mieć bogatą dokumentację fotograficzną konkretnych egzemplarzy.
Ostatnio edytowano środa, 14 lipca 2010, 08:53 przez K.Y.Czart, łącznie edytowano 1 raz
Avatar użytkownika
K.Y.Czart
 
Posty: 2172
Dołączył(a): środa, 2 grudnia 2009, 22:04

Re: Spitfire Mk. IX czym się rożni wczesny od póznego?

Postprzez Mecenas » środa, 14 lipca 2010, 08:52

K.Y.Czart napisał(a):Może to, co napiszę nie będzie satysfakcjonujące, ale jak myślę rozsądne. Zwięzłe, konkretne ale i obszerne wyjaśnienie różnic poszczególnych wariantów IX i XVI znajduje się w książce W. Matusiaka "Spitfire IX i XVI lotników polskich" cz.I. Tę książke naprawdę warto (jeśli nie trzeba ;o) ) mieć, budując polskiego (i nie tylko) Spitfira IX. Również po to, by mieć bogatą dokumentację fotograficzną konkretnych egzemplarzy.



A to to bezapelacyjne jest nawet. Ale i tak krótsza jest odpowiedź na forum niż przepisywanie książki :D
Pozdrawiam,
Michał Sindera
Avatar użytkownika
Mecenas

100-lecie Niepodległości
 
Posty: 4838
Dołączył(a): wtorek, 14 kwietnia 2009, 14:01
Lokalizacja: Bytom/Katowice

Re: Spitfire Mk. IX czym się rożni wczesny od póznego?

Postprzez K.Y.Czart » środa, 14 lipca 2010, 08:54

Mecenas napisał(a):A to to bezapelacyjne jest nawet. Ale i tak krótsza jest odpowiedź na forum niż przepisywanie książki :D


Zwłaszcza, że jest tego nie mało :D
Avatar użytkownika
K.Y.Czart
 
Posty: 2172
Dołączył(a): środa, 2 grudnia 2009, 22:04

Re: Spitfire Mk. IX czym się rożni wczesny od póznego?

Postprzez Gujos » środa, 14 lipca 2010, 08:56

Bardzo Wam dziękuję za szybką od powiedź. Matusiaka mam i nim się głównie podpieram ale wątpliwości jakoś nie ubywa. Wychodzi mi że najprościej będzie zrobić późnego JHP ew. JHV lub WXL ( tu już nie mam tyle pewności)
Pozdrawiam
Poszukuję fotki/rysunku ściany ogniowej KI-84.
Avatar użytkownika
Gujos
 
Posty: 645
Dołączył(a): środa, 26 września 2007, 11:01
Lokalizacja: W-wa

Re: Spitfire Mk. IX czym się rożni wczesny od póznego?

Postprzez K.Y.Czart » środa, 14 lipca 2010, 09:12

Gujos napisał(a):...Wychodzi mi że najprościej będzie zrobić późnego JHP ew. JHV lub WXL ( tu już nie mam tyle pewności)...


Właściwie wszystkie z tej ksiązki są ciekawe modelarsko i udekumentowane. Ostatnio znalazłem bardzo ciekawy filmik z kilkoma ujęciami WX-F (MA843) w locie. To egzemplarz w lipca '43, czyli dość wczesny.
Avatar użytkownika
K.Y.Czart
 
Posty: 2172
Dołączył(a): środa, 2 grudnia 2009, 22:04

Re: Spitfire Mk. IX czym się rożni wczesny od póznego?

Postprzez ZIO BY NAITT » środa, 14 lipca 2010, 10:06

Były jeszcze super wczesne Mk.IX z okapotowaniem silnika powstałym z przerobionych pokryw Mk.V - też na takich lataliśmy.

PZDR
Pozdrawiam - Konrad Kozioł
WARSZTAT :
Dzieci + dom rodzinny w skali 1/1
Avatar użytkownika
ZIO BY NAITT
 
Posty: 1239
Dołączył(a): środa, 19 września 2007, 16:15
Lokalizacja: Warthenau

Re: Spitfire Mk. IX - czym się różni wczesny od późnego?

Postprzez Gujos » środa, 14 lipca 2010, 13:21

Dzięki, super wczesny raczej nie dla mnie, prawdopodobnie zdecyduję się na JHP. Tylko jeszcze jedno pytanko czy wszystkie późne miały żyroskopowy celownik?
Pozdrawiam
Poszukuję fotki/rysunku ściany ogniowej KI-84.
Avatar użytkownika
Gujos
 
Posty: 645
Dołączył(a): środa, 26 września 2007, 11:01
Lokalizacja: W-wa

Re: Spitfire Mk. IX - czym się różni wczesny od późnego?

Postprzez greatgonzo » środa, 14 lipca 2010, 19:45

Rozumiem, że pytanie tytułowe traktujemy ogólnie, a nie pod kątem konkretnego samolotu? Szczególnie, że konkretnego jeszcze nie ma :).

Podział na wczesny i późny jest dość kłopotliwy, o ile nie ustawimy się na przeciwstawnych skrajach całej produkcji. Powołując się Na E. Brooksa - co następuje:

Pierwsze 294 egzemplarze przerobiono z MkVc. Nie wiadomo czy wszystkie miały te owiewki na górnej masce, oraz ‘przedłużane’ pokrywy boczne silnika. Skądinąd wiadomo, że znana jest lista seriali tych maszyn.
Potem:
25.09.42 - Wprowadzenie farb typu S i tym samym szpachlowania nitów i linii podziału skrzydeł na odcinku 20-25% od krawędzi natarcia
12.10.42 – Przesunięcie butli tlenowej do tyłu kadłuba.
24.10.42 - Wprowadzenie ogrzewania uzbrojenia. Raczej do zewnętrznych Browningów – rura grzewcza biegnie wzdłuż pustej, zewnętrznej komory działka.
23.12.42 – Standaryzacja uzbrojenia na 2x20mm i 4x0,303” , co prowadziło do czasowego usunięcia dolnej owiewki zewnętrznego działka (mod skasowany 16.11.1943).
05.03.43 – Wprowadzenie IFF MkIII i zastąpienie anten drutowych mieczową na spodzie prawego skrzydła.
13.09.43 – Rezygnacja z malowania wnętrza kadłuba.
13.09.43 – Wprowadzenie nowych, rogowych wyważeń steru wysokości.
10.06.43 – Wprowadzenie gładkiego nitowania kadłuba.
Paź/Lis 1943 – przygotowanie wnęk podwozia do goleni z ‘nożycami’.
07.01.44 – Wprowadzenie pojedynczego (wąskiego) panelu działka.
07.02.44 – Wprowadzenie spiczastego steru kierunku
21.02.44 – Usunięcie pasów pedałów orczyka.
26.02.44 – Usunięcie przyciemnianej szybki celownika.
21.04.44 – Wprowadzenie skrzydła E.
24.05.44 – Wprowadzenie możliwości montowania skrzydłowych podwieszeń.
27.07.44 – Modyfikacja maski silnika (wymuszona zastosowaniem Merlina 266, ale dotycząca także dziewiątek).
Lip/Sier 1944 – Wprowadzenie czterodzielnych felg (związane z dodatkowym obciążeniem do misji z bombami).
11.08.44 – Usunięcie ‘prętów’ wskazujących położenie podwozia.
27.11.44 – Dodatkowe wzmocnienia mocowania okapotowania nosa.
Czer/Lip 1945 – wybrzuszenia nad wnękami podwozia (zmiana geometrii podwozia)
6.08.1946 – Wprowadzenie pasów QS harness.

Nieznana jest dokładna data wprowadzenia celownika żyroskopowego. Środek 1944 będzie mniej więcej pasował. Zresztą nie wszyscy piloci ‘dogadali się’ z tym celownikiem i wielu doświadczonych strzelców wolało starszy typ.
Choć planowano MkIX z kroplową kabiną to chyba ostatecznie nie pojawiły się takie. Jakikolwiek Spit z kroplową kabiną mógł pojawić się w służbie najwcześniej w połowie grudnia 1944.

Do tego dochodzą jeszcze klimaty z różnymi klapkami dostępowymi, dodatkowymi owiewkami (jak w IX-ach z Merlinem 61, przeznaczonym do MkVII, a zatem wyposażonym w napęd sprężarki do kabiny ciśnieniowej, który wymagał dodatkowej osłony a'la Coffman Starter), fotelami ico tam jeszcze kto wymyśli ;).
Avatar użytkownika
greatgonzo
 
Posty: 4064
Dołączył(a): czwartek, 4 września 2008, 15:23
Lokalizacja: Giżycko

Re: Spitfire Mk. IX - czym się różni wczesny od późnego?

Postprzez Gujos » czwartek, 15 lipca 2010, 01:04

Ooo bardzo Ci dziękuję Gonzo, rozjaśniłeś pod kopułą :)
Czyli JHP był conajmniej z połowy 44-go, posiadał pylony i celownik żyroskopowy.
A czy ta wzmocniona osłona i wcześniejsza modyfikacja osłony silnika była rozpoznawalna z zewnątrz, czy też różnice ograniczały się do jej wnętrza?
Pozdrawiam
Poszukuję fotki/rysunku ściany ogniowej KI-84.
Avatar użytkownika
Gujos
 
Posty: 645
Dołączył(a): środa, 26 września 2007, 11:01
Lokalizacja: W-wa

Re: Spitfire Mk. IX - czym się różni wczesny od późnego?

Postprzez Mecenas » czwartek, 15 lipca 2010, 07:26

Gujos, nie patrz na litery kodowe tylko na numer seryjny. Ja robię np. SZ-G Gabszewicza a takie litery nosiły co najmniej trzy dziewiątki i każda była inna... To samo będziesz miał z V-tką Zumbacha RF-D i pewnie wielu innymi.
Pozdrawiam,
Michał Sindera
Avatar użytkownika
Mecenas

100-lecie Niepodległości
 
Posty: 4838
Dołączył(a): wtorek, 14 kwietnia 2009, 14:01
Lokalizacja: Bytom/Katowice

Re: Spitfire Mk. IX - czym się różni wczesny od późnego?

Postprzez K.Y.Czart » czwartek, 15 lipca 2010, 07:37

Mecenas napisał(a):Gujos, nie patrz na litery kodowe tylko na numer seryjny. Ja robię np. SZ-G Gabszewicza a takie litery nosiły co najmniej trzy dziewiątki i każda była inna... To samo będziesz miał z V-tką Zumbacha RF-D i pewnie wielu innymi.


Ale tu, zdaje się, chodzi o ML293 z 22 kwietnia '44, a w 317 sq od 16.01.45 (modyfikowany przed przyjęciem do jednostki). ;o)
Avatar użytkownika
K.Y.Czart
 
Posty: 2172
Dołączył(a): środa, 2 grudnia 2009, 22:04

Re: Spitfire Mk. IX - czym się różni wczesny od późnego?

Postprzez ZIO BY NAITT » czwartek, 15 lipca 2010, 08:15

greatgonzo napisał(a):Choć planowano MkIX z kroplową kabiną to chyba ostatecznie nie pojawiły się takie.


Były i takie, np. TE306

PZDR
Pozdrawiam - Konrad Kozioł
WARSZTAT :
Dzieci + dom rodzinny w skali 1/1
Avatar użytkownika
ZIO BY NAITT
 
Posty: 1239
Dołączył(a): środa, 19 września 2007, 16:15
Lokalizacja: Warthenau

Re: Spitfire Mk. IX - czym się różni wczesny od późnego?

Postprzez Gujos » czwartek, 15 lipca 2010, 13:53

Tak, chodzi mi o ML293, sorry że tak długo nie odpisuje ale coś mi komputery wysiadają w tym skwarze :)
Pozdrawiam
Poszukuję fotki/rysunku ściany ogniowej KI-84.
Avatar użytkownika
Gujos
 
Posty: 645
Dołączył(a): środa, 26 września 2007, 11:01
Lokalizacja: W-wa

Następna strona

Powrót do Lotnictwo - rzeczywiste

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Google [Bot] i 10 gości