Rozumiem, że pytanie tytułowe traktujemy ogólnie, a nie pod kątem konkretnego samolotu? Szczególnie, że konkretnego jeszcze nie ma

.
Podział na wczesny i późny jest dość kłopotliwy, o ile nie ustawimy się na przeciwstawnych skrajach całej produkcji. Powołując się Na E. Brooksa - co następuje:
Pierwsze 294 egzemplarze przerobiono z MkVc. Nie wiadomo czy wszystkie miały te owiewki na górnej masce, oraz ‘przedłużane’ pokrywy boczne silnika. Skądinąd wiadomo, że znana jest lista seriali tych maszyn.
Potem:
25.09.42 - Wprowadzenie farb typu S i tym samym szpachlowania nitów i linii podziału skrzydeł na odcinku 20-25% od krawędzi natarcia
12.10.42 – Przesunięcie butli tlenowej do tyłu kadłuba.
24.10.42 - Wprowadzenie ogrzewania uzbrojenia. Raczej do zewnętrznych Browningów – rura grzewcza biegnie wzdłuż pustej, zewnętrznej komory działka.
23.12.42 – Standaryzacja uzbrojenia na 2x20mm i 4x0,303” , co prowadziło do czasowego usunięcia dolnej owiewki zewnętrznego działka (mod skasowany 16.11.1943).
05.03.43 – Wprowadzenie IFF MkIII i zastąpienie anten drutowych mieczową na spodzie prawego skrzydła.
13.09.43 – Rezygnacja z malowania wnętrza kadłuba.
13.09.43 – Wprowadzenie nowych, rogowych wyważeń steru wysokości.
10.06.43 – Wprowadzenie gładkiego nitowania kadłuba.
Paź/Lis 1943 – przygotowanie wnęk podwozia do goleni z ‘nożycami’.
07.01.44 – Wprowadzenie pojedynczego (wąskiego) panelu działka.
07.02.44 – Wprowadzenie spiczastego steru kierunku
21.02.44 – Usunięcie pasów pedałów orczyka.
26.02.44 – Usunięcie przyciemnianej szybki celownika.
21.04.44 – Wprowadzenie skrzydła E.
24.05.44 – Wprowadzenie możliwości montowania skrzydłowych podwieszeń.
27.07.44 – Modyfikacja maski silnika (wymuszona zastosowaniem Merlina 266, ale dotycząca także dziewiątek).
Lip/Sier 1944 – Wprowadzenie czterodzielnych felg (związane z dodatkowym obciążeniem do misji z bombami).
11.08.44 – Usunięcie ‘prętów’ wskazujących położenie podwozia.
27.11.44 – Dodatkowe wzmocnienia mocowania okapotowania nosa.
Czer/Lip 1945 – wybrzuszenia nad wnękami podwozia (zmiana geometrii podwozia)
6.08.1946 – Wprowadzenie pasów QS harness.
Nieznana jest dokładna data wprowadzenia celownika żyroskopowego. Środek 1944 będzie mniej więcej pasował. Zresztą nie wszyscy piloci ‘dogadali się’ z tym celownikiem i wielu doświadczonych strzelców wolało starszy typ.
Choć planowano MkIX z kroplową kabiną to chyba ostatecznie nie pojawiły się takie. Jakikolwiek Spit z kroplową kabiną mógł pojawić się w służbie najwcześniej w połowie grudnia 1944.
Do tego dochodzą jeszcze klimaty z różnymi klapkami dostępowymi, dodatkowymi owiewkami (jak w IX-ach z Merlinem 61, przeznaczonym do MkVII, a zatem wyposażonym w napęd sprężarki do kabiny ciśnieniowej, który wymagał dodatkowej osłony a'la Coffman Starter), fotelami ico tam jeszcze kto wymyśli ;).