Messerschmitt Bf 109 F-2, Zvezda 1:48

Budujesz model, chcesz przedstawić relację z postępów w pracy, zastanawiasz się jak coś zrobić - to miejsce dla Ciebie.

Messerschmitt Bf 109 F-2, Zvezda 1:48

Postprzez Jarek Gurgul » środa, 14 lipca 2010, 12:37

Jako że jestem modelarzem-impresjonistą (jak mnie coś najdzie, bez opamiętania biorę kolejny model z półki), zaczynam nowy warsztat na forum. Poza tym, przy rozgryzaniu modelu Zviezdy nasuwa mi się tyle pytań, że warto je publicznie zadać, by uzyskać wsparcie specjalistów. Mam jednocześnie cichą nadzieję, że Kuba wróci w najbliższym czasie do swojego modelu i wskaże pułapki czyhające na lamerów :).

Obrazek

Nie zdecydowałem jeszcze, którą maszynę wybiorę. Chciałem budować zdobytą przez Brytyjczyków w Afryce żółtą '2', ale experten naprostowali mnie stwierdzając, że jest to najprawdopodobniej F-4. Również internowany 'szwajcar' to F-4, więc poczekam, aż Zviezda wypuści tę wersję.

Na razie skłaniam się ku węgierskiemu Messerowi z 'eksportowym' kamuflażem, ewentualnie którejś z przezbrojonych maszyn Gallanda.

Obrazek
źródło: http://www.messerschmitt-bf109.de


I na początek pytania:

- Czy osłona działka w F-2 znajdująca się w kabinie (pod tablicą przyrządów) była identyczna z taką osłoną w F-4? Zdjęcia tej z F-4 znalazłem. Ponieważ jednak w obu wersjach (F-2, F-4) zamontowane były różne działka (MG 151/15, MG 151/20), pomyślałem, że osłony również mogły być różne.

- Co to za dziwne zmatowienie na środkowej części owiewki w modelu Zviezdy? Na bocznych szybach (po lewej i po prawej stronie) u góry jest matowy pas szerokości mniej więcej 1 mm. Zarówno na owiewce z wersji F, jak i owiewce z E-3. Gdyby to był nieświadomy błąd Zviezdy - nie pojawiłby się na obu wersjach owiewki i to z obu stron. I to mnie zastanawia - na żadnym zdjęciu oryginału czegoś takiego nie widziałem, a na przypadek mi to nie wygląda...

Obrazek

- Czy znane są jakiekolwiek zdjęcia przedstawiające zabudowę MG 131 w maszynie Gallanda? Chodzi mi o otwarte osłony, widok lawety. Wiem, jestem naiwniakiem :).

Obrazek

- Czy druga z tych maszyn - ta z dodatkowymi działkami MG FF w skrzydłach, to rzeczywiście wersja F-2? Pamiętam, że gdzieś mi kiedyś mignęło oznaczenie innej wersji dla tego egzemplarza (F-6?).

Obrazek
źródło: http://www.asisbiz.com

Jarek
Avatar użytkownika
Jarek Gurgul
 
Posty: 6157
Dołączył(a): środa, 19 września 2007, 12:10
Lokalizacja: Bydgoszcz

Reklama

Re: Messerschmitt Bf 109 F-2, Zviezda 1:48

Postprzez dewertus » środa, 14 lipca 2010, 12:47

Jarek Gurgul napisał(a):Kuba wróci w najbliższym czasie do swojego modelu


Rękawica została rzucona ;o) Ciekawie będzie oglądać budowę równoległą oparta o ten sam produkt.

P.S. A jak się miewa Ła-5?
Pzdr. Hubert
Jeśli istnieje rozwiązanie martwić się nie ma po co,
jeśli nie ma rozwiązania martwić się nie ma sensu
Avatar użytkownika
dewertus
 
Posty: 3896
Dołączył(a): piątek, 26 czerwca 2009, 00:46
Lokalizacja: Warszawa

Re: Messerschmitt Bf 109 F-2, Zviezda 1:48

Postprzez net_sailor » środa, 14 lipca 2010, 13:58

Jarek Gurgul napisał(a):- Czy znane są jakiekolwiek zdjęcia przedstawiające zabudowę MG 131 w maszynie Gallanda? Chodzi mi o otwarte osłony, widok lawety. Wiem, jestem naiwniakiem .

Tak, jesteś naiwniakiem ;o)
To by było zbyt proste. Swego czasu rozmawiałem o tym z Kubą:
http://www.modelarstwo.org.pl/forum/vie ... hlight=131
Było kilka egzemplarzy z kadłubowymi MG 131 musisz zdecydować który chcesz odtwarzać.
Jarek Gurgul napisał(a):- Czy druga z tych maszyn - ta z dodatkowymi działkami MG FF w skrzydłach, to rzeczywiście wersja F-2? Pamiętam, że gdzieś mi kiedyś mignęło oznaczenie innej wersji dla tego egzemplarza (F-6?).

Generalnie wszystkie te "specjale" bazowały na płatowcach F-2 (np. ten z działkami miał W.Nr. 6750 czyli pochodził z serii F-2 budowanej w WNF) tylko po przeróbkach uzbrojenia dostały nowe oznaczenia (albo U albo F-ileśtam) więc nie ma się czym przejmować.

Z resztą Galland ujeżdżał jeszcze jednego ciekawego F-2. Mam na myśl W.Nr. 6714 z celownikiem ZFR 3, kanciastym wlotem powietrza do sprężarki i dodatkowym zbiornikiem paliwa oraz kolistymi wnękami. Fajny jest też W.Nr. 6711 z opancerzeniem "Gallandpanzer" i zbiornikiem paliwa.
Avatar użytkownika
net_sailor
 
Posty: 1809
Dołączył(a): środa, 19 września 2007, 12:01
Lokalizacja: Elbląg

Re: Messerschmitt Bf 109 F-2, Zviezda 1:48

Postprzez Jacek Bzunek » środa, 14 lipca 2010, 18:26

Jarek Gurgul napisał(a):Na razie skłaniam się ku węgierskiemu Messerowi z 'eksportowym' kamuflażem

Jeśli się zdecydujesz to będzie nas dwóch do gulaszowego Friedricha. Obiecuję często zaglądać i nabiajać posty pytająć się o każdy szczegół.

dewertus napisał(a):A jak się miewa Ła-5?

Jak się miewa Messerspit?
Słuchajcie uważnie bo nie będę powtarzać!
----------------------------------------------------------
Avatar użytkownika
Jacek Bzunek
 
Posty: 5876
Dołączył(a): środa, 19 września 2007, 17:35
Lokalizacja: Szczecin

Re: Messerschmitt Bf 109 F-2, Zviezda 1:48

Postprzez Jarek Gurgul » środa, 14 lipca 2010, 19:34

Znęcacie się obaj nade mną :):

dewertus napisał(a):P.S. A jak się miewa Ła-5?

Nienajgorzej. Co nieco zrobione w kabinie. Może w sobotę, niedzielę znajdę czas na zrobienie jakichś zdjęć.

Jacek Bzunek napisał(a):Jak się miewa Messerspit?

Pozostało dokończenie nitowania, dorobienie łopat śmigła i detali zewnętrznych, malowanie i kalkowanie.

Jacek Bzunek napisał(a):Jeśli się zdecydujesz to będzie nas dwóch do gulaszowego Friedricha. Obiecuję często zaglądać i nabiajać posty pytająć się o każdy szczegół.

Trzymam za słowo :).

net_sailor napisał(a):Tak, jesteś naiwniakiem ;o)

Trudno. Najwyżej będę improwizował :). Chyba już dojrzałem do tej strasznej prawdy, że nie wszystko da się udokumentować.

net_sailor napisał(a):To by było zbyt proste. Swego czasu rozmawiałem o tym z Kubą:
http://www.modelarstwo.org.pl/forum/vie ... hlight=131

Dzięki Marcin za linka, ciekawe rozważania.

net_sailor napisał(a):Było kilka egzemplarzy z kadłubowymi MG 131 musisz zdecydować który chcesz odtwarzać.

Jeśli już, to ten ze zdjęć z wizyty Goeringa.

net_sailor napisał(a):...i zbiornikiem paliwa.

A czy jest możliwe, by któryś z tych dwóch, o które pytałem w poprzednim poście miał możliwość podwieszenia zbiornika?

I jeszcze jedno pytanie - o cztery linie podziału blach na górnych powierzchniach skrzydeł, o których była mowa w wątku z inboxami. Rozumiem, że cztery na obu skrzydłach łącznie i że chodzi o te, po dwie na skrzydle?:

Obrazek
(Oczywiście planik poglądowy - przedstawia Bf 109 G).

Jarek
Avatar użytkownika
Jarek Gurgul
 
Posty: 6157
Dołączył(a): środa, 19 września 2007, 12:10
Lokalizacja: Bydgoszcz

Re: Messerschmitt Bf 109 F-2, Zviezda 1:48

Postprzez Kuba P. » środa, 14 lipca 2010, 20:07

Jarek Gurgul napisał(a):- Czy osłona działka w F-2 znajdująca się w kabinie (pod tablicą przyrządów) była identyczna z taką osłoną w F-4? Zdjęcia tej z F-4 znalazłem. Ponieważ jednak w obu wersjach (F-2, F-4) zamontowane były różne działka (MG 151/15, MG 151/20), pomyślałem, że osłony również mogły być różne.


Tak, masz rację. Mam tylko jedno zdjęcie osłony, która pasuje do F-2. Jest nieco mniejsza, bardziej asymetryczna niż ta dla MG 151/20.
Niestety w chwili obecnej mój skaner odmawia współpracy stąd brak ilustracji.

Jarek Gurgul napisał(a):Co to za dziwne zmatowienie na środkowej części owiewki w modelu Zviezdy? Na bocznych szybach (po lewej i po prawej stronie) u góry jest matowy pas szerokości mniej więcej 1 mm. Zarówno na owiewce z wersji F, jak i owiewce z E-3. Gdyby to był nieświadomy błąd Zviezdy - nie pojawiłby się na obu wersjach owiewki i to z obu stron. I to mnie zastanawia - na żadnym zdjęciu oryginału czegoś takiego nie widziałem, a na przypadek mi to nie wygląda...


To jest jakiś błąd, nie wiem co to może imitować. Nie mam pojęcia.

Jarek Gurgul napisał(a):Mam jednocześnie cichą nadzieję, że Kuba wróci w najbliższym czasie do swojego modelu i wskaże pułapki czyhające na lamerów :).


Ja od niego nie odszedłem :) Też jestem modelarzem impresjonistą.

Powodzenia z Fryckiem. Uważaj na pasowanie paneli pod skrzydłami, one nie są do końca super. Ale to spokojnie sobie dopasujesz. Tylko mówię uwaga, bo cała reszta pasuje rewelacyjnie.
Avatar użytkownika
Kuba P.
 
Posty: 9398
Dołączył(a): sobota, 10 listopada 2007, 23:07
Lokalizacja: Warszawa/Wodzisław Śl.

Re: Messerschmitt Bf 109 F-2, Zviezda 1:48

Postprzez Jarek Gurgul » środa, 21 lipca 2010, 12:47

Kuba P. napisał(a):Tak, masz rację. Mam tylko jedno zdjęcie osłony, która pasuje do F-2. Jest nieco mniejsza, bardziej asymetryczna niż ta dla MG 151/20.
Niestety w chwili obecnej mój skaner odmawia współpracy stąd brak ilustracji.

Kuba, da się coś z tym zrobić? Mógłbyś pokazać to zdjęcie? Może być nawet fotka ilustracji zrobiona aparatem, nie jestem wybredny. :)

Kuba P. napisał(a):Uważaj na pasowanie paneli pod skrzydłami, one nie są do końca super. Ale to spokojnie sobie dopasujesz. Tylko mówię uwaga, bo cała reszta pasuje rewelacyjnie.

Będę uważał, dzięki za wskazówkę.

---

Jeszcze raz chiałbym zapytać o te nieszczęsne linie podziału blach na górnych powierzchniach skrzydeł.

Ludzie w sieci, opierając się na tym, co twierdzą osoby związane ze Zviezdą, powtarzają, że w F-2 tych linii tam nie było, podając jako dowód, że na oryginalnych fotkach ich nie widać.

Przejrzałem więc setki zdjęć Bf 109 F-4/G, czyli samolotów 'wyposażonych' na pewno w takie linie i na palcach jednej ręki mógłbym policzyć te, na których te linie w ogóle widać.

Dlatego cały czas mam wątpliwości (tym większe, że już wyryłem te linie na modelu :)), czy ich rzeczywiście nie było w F-2, czy też może twierdzenia o ich braku wynikają z prostego faktu, że twierdzący ich się tam nie dopatrzył.

Innymi słowy - da się jakoś dowieść prawdziwości lub fałszu tego stwierdzenia?
Szczególnie przyglądałem się zdjęciom maszyn Gallanda (i tu mam mieszane uczucia - coś jakby linia majaczy na blachach) oraz maszynie Pingla (Pingela?), ale tu nie znalazłem dość wyraźnych zdjęć, by cokolwiek ustalić.

Jarek
Avatar użytkownika
Jarek Gurgul
 
Posty: 6157
Dołączył(a): środa, 19 września 2007, 12:10
Lokalizacja: Bydgoszcz

Re: Messerschmitt Bf 109 F-2, Zviezda 1:48

Postprzez Kuba P. » środa, 21 lipca 2010, 13:01

Jarek Gurgul napisał(a):Kuba, da się coś z tym zrobić? Mógłbyś pokazać to zdjęcie? Może być nawet fotka ilustracji zrobiona aparatem, nie jestem wybredny. :)


Spróbuję coś zaradzić. Fotka jest w żółtej książce HT Model Bf 109 F/G-4.

Jeszcze raz chiałbym zapytać o te nieszczęsne linie podziału blach na górnych powierzchniach skrzydeł.

Ludzie w sieci, opierając się na tym, co twierdzą osoby związane ze Zviezdą, powtarzają, że w F-2 tych linii tam nie było, podając jako dowód, że na oryginalnych fotkach ich nie widać.

Przejrzałem więc setki zdjęć Bf 109 F-4/G, czyli samolotów 'wyposażonych' na pewno w takie linie i na palcach jednej ręki mógłbym policzyć te, na których te linie w ogóle widać.

Dlatego cały czas mam wątpliwości (tym większe, że już wyryłem te linie na modelu :)), czy ich rzeczywiście nie było w F-2, czy też może twierdzenia o ich braku wynikają z prostego faktu, że twierdzący ich się tam nie dopatrzył.

Innymi słowy - da się jakoś dowieść prawdziwości lub fałszu tego stwierdzenia?
Szczególnie przyglądałem się zdjęciom maszyn Gallanda (i tu mam mieszane uczucia - coś jakby linia majaczy na blachach) oraz maszynie Pingla (Pingela?), ale tu nie znalazłem dość wyraźnych zdjęć, by cokolwiek ustalić.

Jarek


No więc to jest dokładnie to, co pisałem wcześniej w temacie tych linii. Dokładnie te same wątpliwości, te same wnioski.
Nie to, żebym zarzucał niekompetencję projektantom modelu bo udowodnili że znają się na rzeczy ale ja bym chciał zobaczyć jakiś przekonujący dowód na poparcie tej tezy.

ps - Pingela.
Avatar użytkownika
Kuba P.
 
Posty: 9398
Dołączył(a): sobota, 10 listopada 2007, 23:07
Lokalizacja: Warszawa/Wodzisław Śl.

Re: Messerschmitt Bf 109 F-2, Zvezda 1:48

Postprzez Kuba P. » środa, 21 lipca 2010, 13:48

Jarek, zerknij tutaj

Str 64.
Avatar użytkownika
Kuba P.
 
Posty: 9398
Dołączył(a): sobota, 10 listopada 2007, 23:07
Lokalizacja: Warszawa/Wodzisław Śl.

Re: Messerschmitt Bf 109 F-2, Zvezda 1:48

Postprzez net_sailor » środa, 21 lipca 2010, 13:54

Kuba P. napisał(a):
Jarek Gurgul napisał(a):Czy osłona działka w F-2 znajdująca się w kabinie (pod tablicą przyrządów) była identyczna z taką osłoną w F-4? Zdjęcia tej z F-4 znalazłem. Ponieważ jednak w obu wersjach (F-2, F-4) zamontowane były różne działka (MG 151/15, MG 151/20), pomyślałem, że osłony również mogły być różne.

Tak, masz rację. Mam tylko jedno zdjęcie osłony, która pasuje do F-2. Jest nieco mniejsza, bardziej asymetryczna niż ta dla MG 151/20.Niestety w chwili obecnej mój skaner odmawia współpracy stąd brak ilustracji.

Tylko z kolei trzeba pamiętać o wyjątkach ponieważ reguła F-2 -> MG 151 i F-4 -> MG 151/20 nie zawsze była zachowywana np. wspomniany tutaj samolot Gallanda ze skrzydłowymi działkami miał MG 151/20 w kadłubie. Inny znany wyjątek to właśnie maszyna Pingela. W tak wypasionym modelu powinny się więc jeszcze znaleźć alternatywne osłony dla obu typów działek, aby każdy mógł sobie wybrać co mu pasuje według własnej wiedzy :)
Avatar użytkownika
net_sailor
 
Posty: 1809
Dołączył(a): środa, 19 września 2007, 12:01
Lokalizacja: Elbląg

Re: Messerschmitt Bf 109 F-2, Zvezda 1:48

Postprzez Kuba P. » środa, 21 lipca 2010, 14:00

O, ciekawe info, że w samolocie Pingela było /20. Nie wiedziałem.
Masz Enemy Aircraft Crash Report?

Z drugiej strony, konia z rzędem temu, kto z zewnątrz pozna jakie działko było zabudowane.
Avatar użytkownika
Kuba P.
 
Posty: 9398
Dołączył(a): sobota, 10 listopada 2007, 23:07
Lokalizacja: Warszawa/Wodzisław Śl.

Re: Messerschmitt Bf 109 F-2, Zvezda 1:48

Postprzez net_sailor » środa, 21 lipca 2010, 14:13

Właśnie z zewnątrz nie poznasz i trzeba mieć "papiery" takie jak raport z testów rzeczonej maszyny Pingela czy raport ze zużycia amunicji podczas walki Gallanda.
Uzbrojenie samolotu Pingela opisane jest np. w magazynie "Flight" z 5 lutego 1942 r.
Avatar użytkownika
net_sailor
 
Posty: 1809
Dołączył(a): środa, 19 września 2007, 12:01
Lokalizacja: Elbląg

Re: Messerschmitt Bf 109 F-2, Zvezda 1:48

Postprzez Kuba P. » środa, 21 lipca 2010, 14:48

net_sailor napisał(a):Uzbrojenie samolotu Pingela opisane jest np. w magazynie "Flight" z 5 lutego 1942 r.


Dziękuję, bardzo przyjemna lektura :)
Nie zwróciło Twojej uwagi zdanie o zawisie lotek (11 stopni) przy otwarciu klap w 109 E?
Avatar użytkownika
Kuba P.
 
Posty: 9398
Dołączył(a): sobota, 10 listopada 2007, 23:07
Lokalizacja: Warszawa/Wodzisław Śl.

Re: Messerschmitt Bf 109 F-2, Zvezda 1:48

Postprzez Jarek Gurgul » czwartek, 22 lipca 2010, 10:41

Świetna fotka Kuba, dzięki!

Namieszaliście mi teraz w planach. Ciekawie wygląda ta osłona, jest też o tyle oryginalna, że ani wcześniej (109 E), ani później (F-4 i dalej) takiej nie było. Więc ten F-2 to jedyna okazja, by ją wykonać. I pole manewru się zawęża, skoro samoloty Gallanda miały MG 151/20. Z początkowej listy zostaje kolorowy 'węgier', o którym nawet nie wiadomo, czy faktycznie był F-2 :).

Chyba, że źle zrozumiałem i samolot Gallanda z MG 131 miał w kadłubie działko MG 151/15?...

Jarek
Avatar użytkownika
Jarek Gurgul
 
Posty: 6157
Dołączył(a): środa, 19 września 2007, 12:10
Lokalizacja: Bydgoszcz

Re: Messerschmitt Bf 109 F-2, Zvezda 1:48

Postprzez Kuba P. » czwartek, 22 lipca 2010, 10:50

Zawsze możesz zrobić jeszcze F-1, w którym silnikowe MG-FF/m miało miękką osłonę, taki kapeć zasłaniający korpus działka i bębnowy magazynek. Też oryginalne.
Avatar użytkownika
Kuba P.
 
Posty: 9398
Dołączył(a): sobota, 10 listopada 2007, 23:07
Lokalizacja: Warszawa/Wodzisław Śl.

Następna strona

Powrót do Lotnictwo - warsztat

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 17 gości