Dwa wykopki: P-51B i Me-262, Revell, 1:72

Budujesz model, chcesz przedstawić relację z postępów w pracy, zastanawiasz się jak coś zrobić - to miejsce dla Ciebie.

Re: Dwa wykopki: P-51B i Me-262, Revell, 1:72

Postprzez Kuba P. » wtorek, 23 listopada 2010, 01:00

greatgonzo napisał(a):
Szpachlowano wszystkie Mustangi we wszystkich wersjach. To gdzie służyły nie ma znaczenia, bo było to jedno z założeń konstrukcyjnych związanych ze skrzydłem laminarnym i element produkcji.


Gonzo ale weź to uściślij czy szpachlowano tylko płat który jak wiadomo był nierozdzielny i wykańczany o ile wiem osobno czy szpachlowano cały płatowiec.
Jak robiłem swojego P-51 D to zastanawiałem się jak wyglądało łączenie pokryw nisz zbiorników paliwa po pierwszym montażu - czy szpachlowane czy nie?
Co do tego utrzymania skrzydeł Mustanga, czytałem o tych owadach na krawędzi natarcia ale i rozmawiałem z pilotem P-51 D (Old Crow) w Góraszce kilka lat temu i on nic nie mówił o jakimś specjalnym traktowaniu skrzydeł tego samolotu, te z bliska wcale nie były takie wycyckane jak skrzydła szybowca. On mówił o zupełnie innych cechach pilotażowych samolotu tłokowego o ogromnej mocy i tego typu płacie, ale to już temat nieco obok a ja sam nie jestem pilotem i wolę nie powtarzać bo może źle zrozumiałem.
Avatar użytkownika
Kuba P.
 
Posty: 9398
Dołączył(a): sobota, 10 listopada 2007, 23:07
Lokalizacja: Warszawa/Wodzisław Śl.

Reklama

Re: Dwa wykopki: P-51B i Me-262, Revell, 1:72

Postprzez Grzegorz2107 » wtorek, 23 listopada 2010, 08:28

Kuba P. napisał(a):Gonzo ale weź to uściślij czy szpachlowano tylko płat który jak wiadomo był nierozdzielny i wykańczany o ile wiem osobno czy szpachlowano cały płatowiec.
.

Nie szpachlowano kadłuba, chociaż bywał polerowany. Co do skrzydeł, to więksi erudycie pewnie wiedzą, gdzie ja widziałem schemat pokazujący zakres szpachlowania na płacie. Camouflage&Markings ? Jakaś polska monografia? W końcu chyba na forum już ktoś zdążył ten malunek wkleic? Jest w każdym razie do odgrzebania.
Ostatnio edytowano wtorek, 23 listopada 2010, 08:30 przez Grzegorz2107, łącznie edytowano 2 razy
Avatar użytkownika
Grzegorz2107
 
Posty: 3305
Dołączył(a): środa, 19 września 2007, 16:19

Re: Dwa wykopki: P-51B i Me-262, Revell, 1:72

Postprzez Kuba P. » wtorek, 23 listopada 2010, 08:29

AJ Press chyba, kojarzę taki rysunek. Podział ile warstw i czym szpachlowano. Tylko z zasady lubię takie rzeczy weryfikować.
Avatar użytkownika
Kuba P.
 
Posty: 9398
Dołączył(a): sobota, 10 listopada 2007, 23:07
Lokalizacja: Warszawa/Wodzisław Śl.

Re: Dwa wykopki: P-51B i Me-262, Revell, 1:72

Postprzez RAV » wtorek, 23 listopada 2010, 08:47

To było w Modelmanii:
Obrazek
Pozdrawiam
RAV
Obrazek
Avatar użytkownika
RAV
 
Posty: 3313
Dołączył(a): czwartek, 20 września 2007, 22:58
Lokalizacja: Wrocław

Re: Dwa wykopki: P-51B i Me-262, Revell, 1:72

Postprzez Mecenas » wtorek, 23 listopada 2010, 08:49

Czyli nawet technika tego szpachlowania się zgadza jeśli zastosujemy Surfacera :)
Pozdrawiam,
Michał Sindera
Avatar użytkownika
Mecenas

100-lecie Niepodległości
 
Posty: 4838
Dołączył(a): wtorek, 14 kwietnia 2009, 14:01
Lokalizacja: Bytom/Katowice

Re: Dwa wykopki: P-51B i Me-262, Revell, 1:72

Postprzez Grzegorz2107 » wtorek, 23 listopada 2010, 09:16

Odgrzebałem rysunek z "Camouflage&Markings" gdzie zakres szpachlowania jest mniejszy, do linii gdzie się zaczynają komory amunicyjne, w opisie jest 40% cięciwy płata. Ostatni zewnętrzny panel też był bez szpachli .
Wieczorem postaram się wrzucic obrazek.
Avatar użytkownika
Grzegorz2107
 
Posty: 3305
Dołączył(a): środa, 19 września 2007, 16:19

Re: Dwa wykopki: P-51B i Me-262, Revell, 1:72

Postprzez Kuba P. » wtorek, 23 listopada 2010, 09:27

Grzegorz2107 napisał(a):Odgrzebałem rysunek z "Camouflage&Markings" gdzie zakres szpachlowania jest mniejszy, do linii gdzie się zaczynają komory amunicyjne, w opisie jest 40% cięciwy płata.


Czyli do linii dźwigara?
Avatar użytkownika
Kuba P.
 
Posty: 9398
Dołączył(a): sobota, 10 listopada 2007, 23:07
Lokalizacja: Warszawa/Wodzisław Śl.

Re: Dwa wykopki: P-51B i Me-262, Revell, 1:72

Postprzez Rumcajs » wtorek, 23 listopada 2010, 09:39

Grzegorz2107 napisał(a):Odgrzebałem rysunek z "Camouflage&Markings" gdzie zakres szpachlowania jest mniejszy, do linii gdzie się zaczynają komory amunicyjne, w opisie jest 40% cięciwy płata. Ostatni zewnętrzny panel też był bez szpachli .
Wieczorem postaram się wrzucic obrazek.

Bywało i tak, jak piszesz Grzegorzu oraz jak podano w monografiach AJ-Pressu. Śledziłem kiedyś dyskusje na jednym z czeskich forów i tam "chłopaki" pisały, że są zdjęcia potwierdzające oba zakresy szpachlowania. Jak zwykle zachodzi więc konieczność posiadania odpowiednich zdjęć skrzydeł, co najczęściej jest niemożliwe do osiągnięcia. Czasem można by się pokusić o analogię do innych samolotów z tych samych serii produkcyjnych, ale poza trudnością w znalezieniu dobrych zdjęć (podobnie jak przy naszym budowanym egzemplarzu), wszystko to i tak będzie tylko domniemaniem. ;o)

Wynika z tego, że wybór zakresu szpachlowania będzie w większości przypadków zależał od upodobań danego modelarza.

Czytałem w dyskusjach u Czechów, że Tempest również miał szpachlowane skrzydła. Ciężko to jednoznacznie potwierdzić ponieważ nie ma tak bogatej dokumentacji z hal produkcyjnych jak przy P-51 i trochę ciężko określić zakres czy też jakość tego szpachlowania. Na zdjęciach z jednostek bojowych trudno o dobre, szczegółowe zdjęcia skrzydeł, więc tu też wybór będzie zależał od upodobań modelarza.
Pozdrawiam
Marcin Surzyn
Avatar użytkownika
Rumcajs
 
Posty: 167
Dołączył(a): sobota, 22 września 2007, 17:22
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: Dwa wykopki: P-51B i Me-262, Revell, 1:72

Postprzez greatgonzo » wtorek, 23 listopada 2010, 18:43

Mnie się wydaje, że kontrowersje ze szpachlowaniem wynikają z mieszania tematu szpachlowania powierzchni paneli i szpachlowania ich łączeń. Plany AJ Press odnoszą się tylko do powierzchni, chyba że ktoś spróbuje obronić tezę, że szpachlowano łączenia luków uzbrojenia :lol: .
Ale i na liniach bywały różnice. Np. mogło zdarzyć się zaszpachlowanie paneli dostępowych goleni podwozia, jako że obsługa była możliwa od strony wnęk.
Avatar użytkownika
greatgonzo
 
Posty: 4064
Dołączył(a): czwartek, 4 września 2008, 15:23
Lokalizacja: Giżycko

Re: Dwa wykopki: P-51B i Me-262, Revell, 1:72

Postprzez Grzegorz2107 » wtorek, 23 listopada 2010, 23:22

Obrazek
Z książeczki "Camouflage and Markings No.2"

Może było tak, że ta wersja uboższa dotyczyła wczesnych wersji, a rozszerzona ostatnich? Ktoś gdzieś pisał, że ów laminarny opływ na skrzydłach Mustangów nie był taki jak zakładano w projektach i powierzchnia wymagała b. starannego wykończenia, gdzie najmniejsze błędy skutkowały problemami.
Avatar użytkownika
Grzegorz2107
 
Posty: 3305
Dołączył(a): środa, 19 września 2007, 16:19

Re: Dwa wykopki: P-51B i Me-262, Revell, 1:72

Postprzez greatgonzo » środa, 24 listopada 2010, 01:39

Dla mnie najważniejsza w tym tekście jest informacja o ZCY. Tego ciągle szukam.
Chyba trzeba będzie rozejrzeć się za tą książką.

Dobry post :).

Gdzieś pisałem, że w jednej z grup mechanicy zniecierpliwieni ciągłymi poprawkami lakieru na skrzydłach, odarli całość do blachy i po stwierdzeniu, że różnicy szczególnej nie ma, obdarli resztę samolotów z jednostki. Nie wiem jednak, czy obdzieranie dotyczyło też szpachlowania łączeń paneli.
Avatar użytkownika
greatgonzo
 
Posty: 4064
Dołączył(a): czwartek, 4 września 2008, 15:23
Lokalizacja: Giżycko

Re: Dwa wykopki: P-51B i Me-262, Revell, 1:72

Postprzez Kuba P. » środa, 24 listopada 2010, 01:45

Mam pytanie - czy ZCY (zinc chromate yellow) to to samo co Zinc Chromate Primer?
Czy chromian cynkowy zawsze będzie żółtawy, chyba że się go czymś zabarwi dla usunięcia mało wygodnego koloru?
Ewentualnie po co barwić tą farbę, jak używa się jej na elementy wewnętrznej konstrukcji (ten łososiowy specyfik w konstrukcji F4U)?
Avatar użytkownika
Kuba P.
 
Posty: 9398
Dołączył(a): sobota, 10 listopada 2007, 23:07
Lokalizacja: Warszawa/Wodzisław Śl.

Re: Dwa wykopki: P-51B i Me-262, Revell, 1:72

Postprzez Mecenas » środa, 24 listopada 2010, 09:13

Zinc chromate barwiono/ściemniano tylko do drugiej warstwy - żeby przy jej nakładaniu można było rozpoznać gdzie już pomalowano raz a gdzie dwa razy.
Pozdrawiam,
Michał Sindera
Avatar użytkownika
Mecenas

100-lecie Niepodległości
 
Posty: 4838
Dołączył(a): wtorek, 14 kwietnia 2009, 14:01
Lokalizacja: Bytom/Katowice

Re: Dwa wykopki: P-51B i Me-262, Revell, 1:72

Postprzez Gienek » środa, 24 listopada 2010, 09:15

W sprawach szpachlowania skrzydeł to między innymi:
Obrazek

Kuba P. napisał(a):czy ZCY (zinc chromate yellow) to to samo co Zinc Chromate Primer?
Tak.
Kuba P. napisał(a):Ewentualnie po co barwić tą farbę, jak używa się jej na elementy wewnętrznej konstrukcji
Aby wiedzieć czy już, i gdzie położyło się drugą warstwę. Taka jest między innymi geneza GZC i IG (ANA611). Dlatego spod zielonego w konstrukcji wewnętrznej np. Bell " czy Corsairowego salmon wyziera żółty.
Avatar użytkownika
Gienek
 
Posty: 1385
Dołączył(a): środa, 19 września 2007, 12:24
Lokalizacja: Gdańsk

Re: Dwa wykopki: P-51B i Me-262, Revell, 1:72

Postprzez greatgonzo » środa, 24 listopada 2010, 11:04

Aha, rysunek z postu Grzegorza też pokazuje obszar szpachlowania linii podziału, tylko też 'powierzchniowo' i tym samym nie do końca jednoznacznie.
Avatar użytkownika
greatgonzo
 
Posty: 4064
Dołączył(a): czwartek, 4 września 2008, 15:23
Lokalizacja: Giżycko

Poprzednia stronaNastępna strona

Powrót do Lotnictwo - warsztat

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 29 gości