P-40E - kolor kabiny

Jeśli chcesz porozmawiać o prawdziwych latających maszynach lub szukasz dokumentacji do swojego modelu - napisz o tym tutaj.

Re: P-40E - kolor kabiny

Postprzez Aleksander » czwartek, 2 grudnia 2010, 18:03

:mrgreen: To jak mam malować? I czy wnęki podwozia też w tym samym kolorze, czy ZCG?
Obrazek
ObrazekObrazekObrazek Obrazek Obrazek

Aleksander Górski
..."be yourself, no matter what they say"...
Avatar użytkownika
Aleksander

Animal Planet
 
Posty: 8804
Dołączył(a): środa, 19 września 2007, 17:14
Lokalizacja: "Miasto Meneli"

Reklama

Re: P-40E - kolor kabiny

Postprzez greatgonzo » czwartek, 2 grudnia 2010, 18:15

IG to często nie jest nazwa konkretnego koloru (ANA 611) tylko luźne określenie - zielony do wnętrza. ANA 611 to oczywiście bardzo konkretny kolor, choć wprowadzenie standaryzacji tylko trochę wyrównało sytuację. Kolor nie wyparł z samolotów Dark Dull Green, ani produktu braci Berry, używanego przez Curtissa. I w zasadzie nie było o co kruszyć kopii, ale armia musiała mieć wszystko w rządku i na półce :).
ZCG to też trochę nieporozumienie. Z jednej strony to druga warstwa primera i podstawa dla utworzenia standardu ANA 611, ale też zdarza się, że nazwy tej używa się w stosunku do ZCY o zielonkawym zabarwieniu. Wiadomo, że podkład ten nie miał jednej tylko barwy i pływał między niemal żółtym, a prawie zielonym. Podobnie z drugą warstwą - od prawie zielonej do zielonej. Jednak kolor w kabinach mieszany przed ANA był mniej więcej taki jak 611.
Kabiny w ZCY? Jest kilka P-47 z takimi kabinami. Skąd i po cholerę nie wiadomo. Był pogląd, że dotyczy to tylko samolotów od Curtissa, ale to już przeszłość. Zresztą Thunderbolty Curtissa też mają Curtiss Cockpit Green.

Moim zdaniem modelarz budujący kolekcje powinien podejść do tematu w następujący sposób:

Przygotować sobie próbkę koloru ANA 611 IG tak by był z niej zadowolony.
Dobarwić ANA 611w celu uzyskania koloru Bronze Green. To będzie baza dla BG i DDG.
Dobarwić ANA 611 w celu uzyskania koloru Curtiss Cockpit Green.
Ewentualnie złamać troszkę ANA 611 w przypadku malowania kabin samolotów, gdzie używano IG w rozumieniu primera sprzed standaryzacji ANA.

Te próbki będą punktem odniesienia w czasie modelarskich zmagań z kabinami, czy to przy dobieraniu kolejnych, jeszcze lepszych farb, czy to przy mieszaniu tych już niemodnych.

IG w przypadku RAFu to w ogóle określenie umowne. Kolor nazywał się Grey Green.
Avatar użytkownika
greatgonzo
 
Posty: 4064
Dołączył(a): czwartek, 4 września 2008, 15:23
Lokalizacja: Giżycko

Re: P-40E - kolor kabiny

Postprzez michalp78 » czwartek, 2 grudnia 2010, 19:00

greatgonzo napisał(a): Kabiny w ZCY? Jest kilka P-47 z takimi kabinami. Skąd i po cholerę nie wiadomo. Był pogląd, że dotyczy to tylko samolotów od Curtissa, ale to już przeszłość.

A wiadomo o ich istnieniu ze zdjęć, z opisów z tamtych czasów, czy z forów modelarskich?
Moim zdaniem modelarz budujący kolekcje powinien podejść do tematu w następujący sposób:

Przygotować sobie próbkę koloru ANA 611 IG tak by był z niej zadowolony.

Czy są jekieś powody by nie być zadowolonym z gotowca (np. MM authentic)?
Dobarwić ANA 611w celu uzyskania koloru Bronze Green. To będzie baza dla BG i DDG.

Ba, ale jak?
Tomasz Gronczewki w swoim artykuliku o wnętrzach Corsairów podał, że najbardziej zbliżony do DDG jest Humbrol 75. Bronze green to określenia wynikające z pojawiania się jakiegoś nalotu na powierzchni i nie odnosi się do samej farby więc może mieszanie na bazie ANA 611 nie jest najlepszą drogą. Czego proponujesz domieszać bo kolorystą wybitnym nie jestem.
Dobarwić ANA 611 w celu uzyskania koloru Curtiss Cockpit Green.

I tu znowu nie wiem. Czy to co jest na zdjęciach z Life'a to wszędzie ten sam kolor? Pisałeś wcześniej (czy może Gienek), że złamać brązem, ale czy to co widać na zbiornikach w czasie malowania to nie efekt słabego doświetlenia zdjęć (światło żarówek)? Wygląda to trochę inaczej niż wnętrze skrzydeł.

Dla mnie wnęki podwozia (denko) należy zrobić na zielono (CCG) i koniecznie brezentowe fartuchy ochronne po bokach. Jeśli bez fartuchów, to widoczne z boków elementy konstrukcji płata należy pomalować na ZCY - patrz fotki z Life'a.
Obrazek
Pozdrawiam. Michał
Avatar użytkownika
michalp78
 
Posty: 377
Dołączył(a): czwartek, 19 lutego 2009, 19:30

Re: P-40E - kolor kabiny

Postprzez Aleksander » czwartek, 2 grudnia 2010, 20:08

michalp78 napisał(a):Czy są jekieś powody by nie być zadowolonym z gotowca (np. MM authentic)?

Tylko że w moim katalogu MM nie ma ANA 611 - jest 610 i 613. Czy mam jakieś przestarzałe dane? Mogę poprosić o numery MM Authentic dla ANA 611, jeżeli istnieje?

Edit: wyczytałem gdzieś (niestety dawno i nie pamiętam gdzie), że Zinc Chromate Green i Yellow, to ta sama farba, tylko wypłowiała/odbarwiona/utleniona? Nie wiem, czy to prawda, ale może to być wytłumaczeniem różnych odcieni farby podkładowej w samolotach w różnym czasie.
Znalazłem odcień ANA 611 na ipms stockholm, ale bez odnośnika do konkretnej farby. Wg Pacewicza("Modelarska kolorystyka") to Humbrol 151. Chyba na tym poprzestanę...
Ostatnio edytowano czwartek, 2 grudnia 2010, 20:50 przez Aleksander, łącznie edytowano 1 raz
Obrazek
ObrazekObrazekObrazek Obrazek Obrazek

Aleksander Górski
..."be yourself, no matter what they say"...
Avatar użytkownika
Aleksander

Animal Planet
 
Posty: 8804
Dołączył(a): środa, 19 września 2007, 17:14
Lokalizacja: "Miasto Meneli"

Re: P-40E - kolor kabiny

Postprzez greatgonzo » czwartek, 2 grudnia 2010, 20:43

Z forów modelarskich wiadomo wszystko :). Ale są zdjęcia niestety, bo to strasznie idiotyczne kabiny.

Nie wiem czy są powody. Nie mam pojęcia jak ta farbka wygląda. Nie przekreślam żadnego gotowca byle kolor był OK - czyli modelarz zadowolony. Chodzi o to, by po przejściu z jakiejś firmy farbiarskiej na inną, czy po pojawieniu się problemów z utrzymaniem standardu u producenta nie okazało się, że nagle kolory uległy niezwykłej przemianie.

Sposób uzyskania modelu BG jest obojętny. Jednak wyjście z bazy, która jest kolorem matką i do którego wszyscy mniej lub bardziej udanie dążyli wydaje mi się być najprostszą drogą. BG to nie tyle efekt utleniania się czegoś na powierzchni farby co dodania do pigmentu węglanu miedzi, odpowiedzialnego za ostateczną barwę.
DDG zachował się tu i ówdzie. Wiadomo do czego dążyć.

Curtiss Cockpit Green - to samo jak BG. Z tym, że jedno zdjęcie i to z internetu to nie jest żadna informacja. Książki dają dużo większą szansę na sukces. Zawsze jest możliwość, że nie kopnięto przy ich powstawaniu szlachetnych zasad sztuki drukarskiej w kąt i dokonano jakiejś kalibracji kolorów. Jeżeli te same kolory w różnych publikacjach nie stoją ze sobą w sprzeczności to można śmiało przyjąć, że mamy dobry wzorzec. Tylko wzorcem tym nie będzie wycięty z fotografii kartonik, a wrażenie jakie zostanie w głowie po obejrzeniu zdjeć z różnych źródeł. Jeżeli to wrażenie uda się przenieść na model to i udzieli się ono też oglądajacym.
Avatar użytkownika
greatgonzo
 
Posty: 4064
Dołączył(a): czwartek, 4 września 2008, 15:23
Lokalizacja: Giżycko

Re: P-40E - kolor kabiny

Postprzez michalp78 » czwartek, 2 grudnia 2010, 21:26

Aleksander napisał(a):Tylko że w moim katalogu MM nie ma ANA 611 - jest 610 i 613. Czy mam jakieś przestarzałe dane? Mogę poprosić o numery MM Authentic dla ANA 611, jeżeli istnieje?


Przepraszam, namieszałem.
Nie Authentica miałem na myśli a emalię ze zwykłej gamy MM - 1715 (ja takiej używałem)
FS 34151. O taka: http://www.testors.com/products/136150
Odpowiada jej pactra A35, Life Color UA-004, MM acryl 4736, valejo air 71010 itd.
Hu 151 to to samo (przynajmniej wg FS.
Pozdrawiam. Michał
Avatar użytkownika
michalp78
 
Posty: 377
Dołączył(a): czwartek, 19 lutego 2009, 19:30

Re: P-40E - kolor kabiny

Postprzez Aleksander » czwartek, 2 grudnia 2010, 21:38

No tak - taki też namiar wynalazłem wreszcie, ale nadal nie wiem, jak mógł wyglądać Curtiss Cockpit Green - czy bardzo się różnił od ANA 611?
Myślę, że rzeczywiście pomaluję kokpit i wnęki na ten kolor.
Obrazek
ObrazekObrazekObrazek Obrazek Obrazek

Aleksander Górski
..."be yourself, no matter what they say"...
Avatar użytkownika
Aleksander

Animal Planet
 
Posty: 8804
Dołączył(a): środa, 19 września 2007, 17:14
Lokalizacja: "Miasto Meneli"

Re: P-40E - kolor kabiny

Postprzez michalp78 » czwartek, 2 grudnia 2010, 22:21

Według mnie różnił się bardzo nienacznie. Pomalowanie gotowcem na pewno nie będzie kłuć w oczy. Może trochę możnaby zmniejszyć jego intensywność.
Taki fragmencik znalazłem jeszcze tu:http://www.britmodeller.com/forums/index.php?showtopic=2639&mode=linearplus

Read:

"... on Curtiss interiors:"The other posts spell it out pretty well - P-40s always used variations of green-tinted zinc chromate. (Bronze Green was used by Curtiss for the C-46, but not the P-40)The early green zinc chromate was lighter and grayer than what we know as Interior Green due to the use of aluminum paste or powder in the original formula. There was no color standard. When the war-time aluminum shortage hit in 1942, Curtiss had Berry Brothers mix "Curtiss Cockpit Green" from zinc chromate and gray tinting paste. Again, there was no color standard, but the color was reported to be similar to the earlier tinted zc.When Interior Green was approved in 1942/43, it took some time for Curtiss to switch on the production line, but they certainly used the shade on P-40Ns. Interior Green was darker then the other shades, mixing zc with black (as did the pre-war formula) but not using any aluminum powder or paste."


w innym miejscu piszą, że CCG był trochę bardziej brązowy od IG. Trudno coś powiedzieć z pewnością...
Pozdrawiam. Michał
Avatar użytkownika
michalp78
 
Posty: 377
Dołączył(a): czwartek, 19 lutego 2009, 19:30

Re: P-40E - kolor kabiny

Postprzez Gienek » czwartek, 2 grudnia 2010, 23:12

Aleksander napisał(a):wyczytałem gdzieś (niestety dawno i nie pamiętam gdzie), że Zinc Chromate Green i Yellow, to ta sama farba, tylko wypłowiała/odbarwiona/utleniona?

Dopisałem do listy "wielkich Bzdur Internetowych" (a mam już parę "smaczków") :)

Uważam, że nie popełnisz żadnego błędu używając IG. Oczywiście możesz go sobie „podrasować”.
Jak? kropla żółtej, dwie brązowej... ale jeżeli nie masz jakiegoś wyobrażenia to nie kombinuj.
Ja wyobrażenie mam – prawie 40 lat modelarstwa to obejrzanych dziesiątki a może setki zdjęć*.
Kilka lat temu spreparowałem sobie wielki słoik tego koloru i wiernie się go trzymam. Oczywiście, bardzo to podkreślam, to moje wyobrażenie i może być równie całkowicie błędne (wiadomo co to stare zdjęcia).
Miałem takie szczęście w życiu, że pod koniec lat siedemdziesiątych dano mi do ręki oryginalny kawałek blachy Hellcata pokrytej Glossy Sea Blue (zadbana, błyszczała!). Ten kolor wrył się w pamięć i nic chyba nie zmieni mojej pewności jak ma wyglądać ten kolor. Nie miałem zaś szczęścia zobaczyć Curtiss Cockpit Green... :D
Jedno jest pewne – unikaj w kabinie P-40 ZCY a zwłaszcza wściekłego GZC.

* Np.
Obrazek Obrazek
Obydwa ciekawe, szczególnie w kontekście zapierania się co poniektórych kolegów (wątek sprzed 2 lat), że absolutnie niemożliwy jest kolor wnętrza za tylnymi szybami P-40.
Avatar użytkownika
Gienek
 
Posty: 1385
Dołączył(a): środa, 19 września 2007, 12:24
Lokalizacja: Gdańsk

Re: P-40E - kolor kabiny

Postprzez Jacek Bzunek » piątek, 3 grudnia 2010, 00:04

Czytam, notuję wszystko...
Słuchajcie uważnie bo nie będę powtarzać!
----------------------------------------------------------
Avatar użytkownika
Jacek Bzunek
 
Posty: 5876
Dołączył(a): środa, 19 września 2007, 17:35
Lokalizacja: Szczecin

Re: P-40E - kolor kabiny

Postprzez greatgonzo » piątek, 3 grudnia 2010, 01:30

Gienek napisał(a):Aleksander napisał(a):wyczytałem gdzieś (niestety dawno i nie pamiętam gdzie), że Zinc Chromate Green i Yellow, to ta sama farba, tylko wypłowiała/odbarwiona/utleniona?


Olek, to jest ta sama farba. ZC -Y i ZC -G. W zasadzie oznacza to chromian cynku o zabarwieniu żółtym i chromian cynku o zabarwieniu zielonym. Kolor jest tu rzeczą wtórną i poza kabinami tak naprawdę nieistotną z punktu widzenia, nazwijmy to 'odbioru technicznego samolotu'. Zabarwienia na inny kolor niż bazowy to rzecz organizacji produkcji - kwestia łatwego rozpoznania, czy dany element otrzymał przynależną mu drugą warstwę podkładu, czy nie. Z tego odbiorca rozliczał producenta i odstępstwa w tych tematach wymagały specjalnej zgody. To jaki kolor miała druga warstwa nie było istotne i bywały zielone, ale i szare czy różowe.
Bazowy chromian cynku też nie miał i nie miał mieć ( :P ) jednolitego zabarwienia. Bardziej zielonkawe wersje bywają określane ZCG, ale to jest zupełnie inna kwestia niż ZCG w rozumieniu drugiej warstwy. Tych farb nie należy absolutnie traktować w taki sposób jak kamuflażowych, gdzie mówimy o konkretnym kolorze. W przypadku podkładów dopiero z kontekstu widać co autor ma na myśli. No ale wypłowiała/odbarwiona itd, to jak napisał Gienek ;).

Gienek napisał(a):Jak? kropla żółtej, dwie brązowej... ale jeżeli nie masz jakiegoś wyobrażenia to nie kombinuj.


Taaa? Ja bym dał po jednej i jeszcze pół czerwonej. :mrgreen:
Zdecydowanie poszukałbym tej różnicy, nawet nie czując się pewnie. Brązowa, żółta , czerwona - jeden pies. Widać, że chodzi o ocieplenie IG. Dodaj po kropelce, tylko tyle by udało się ledwie dostrzec różnicę i będziesz w domu. A za tą niewielką różnicą będzie się kryła cała wielka opowieść. Błędu się nie bój. Jeżeli różnica będzie niewielka ten, teoretyczny tylko przecież błąd zgubi się w kolorach otoczenia i skali.
I zapisz sobie formułę!

Gienek napisał(a):Oczywiście, bardzo to podkreślam, to moje wyobrażenie i może być równie całkowicie błędne (wiadomo co to stare zdjęcia).

Właśnie o to chodzi, że najwyżej trochę błędne. Te kolory faktycznie zgrywają się w różnych publikacjach i to nie jest raczej cud. Nigdy nie rozmawialiśmy o CCG, a wcale nie dziwi mnie, że Twój przepis na ten kolor przyjmuję od razu bez sprzeciwu. A wiesz, że wolałbym raczej obwiesić Cię psami.

Tym niemniej:
Gienek napisał(a): w kontekście zapierania się co poniektórych kolegów (wątek sprzed 2 lat), że absolutnie niemożliwy jest kolor wnętrza za tylnymi szybami P-40.

dodam, że jestem jak najdalszy od zapierania się , że cokolwiek jeśli rozmawiamy o malowaniu drugowojennych samolotów. Kolor kabiny za oknami P-40? Phi, ZCY na Spitfire to jest coś!
Avatar użytkownika
greatgonzo
 
Posty: 4064
Dołączył(a): czwartek, 4 września 2008, 15:23
Lokalizacja: Giżycko

Re: P-40E - kolor kabiny

Postprzez Aleksander » piątek, 3 grudnia 2010, 08:16

Gienek napisał(a):Obydwa ciekawe, szczególnie w kontekście zapierania się co poniektórych kolegów (wątek sprzed 2 lat), że absolutnie niemożliwy jest kolor wnętrza za tylnymi szybami P-40.


No właśnie - nie wiem, jak to jest w P-40 (jeszcze nie doszedłem do tego), ale w książce o P-36/H75 w Armee de l'Aire widać na kilku zdjęciach kolor wnętrza pod tylnymi szybami, a nie kolor kamuflażu.

I to jest wobec tego moje drugie pytanie - choć sądzę, że malowany w kolory Foliage Green/Dark Earth nie miał "paćkanych" powierzchni pod szybkami.
Obrazek
ObrazekObrazekObrazek Obrazek Obrazek

Aleksander Górski
..."be yourself, no matter what they say"...
Avatar użytkownika
Aleksander

Animal Planet
 
Posty: 8804
Dołączył(a): środa, 19 września 2007, 17:14
Lokalizacja: "Miasto Meneli"

Re: P-40E - kolor kabiny

Postprzez michalp78 » piątek, 3 grudnia 2010, 10:03

Jeszcze w kwestiach wątpliwych:
kolor pokryw podwozia od wewnątrz:
Obrazek
Aleksander napisał(a):I to jest wobec tego moje drugie pytanie - choć sądzę, że malowany w kolory Foliage Green/Dark Earth nie miał "paćkanych" powierzchni pod szybkami.

A nie standardowo DG/DE od DuPonta?
Kwestie koloru za szybkami może rozstrzygnąć chyba tylko zdjęcie. Bez niego masz obie opcje do wyboru (ja bym pomalował w kamuflażu)
Jaki to będzie konkretnie egzemplarz?
Pozdrawiam. Michał
Avatar użytkownika
michalp78
 
Posty: 377
Dołączył(a): czwartek, 19 lutego 2009, 19:30

Re: P-40E - kolor kabiny

Postprzez Aleksander » piątek, 3 grudnia 2010, 10:19

To będzie najprawdopodobniej "Tojo's Jinx" P-40E A29-34 (41-552).
Zdjęć niestety, zbyt wiele nie ma.
Obrazek
ObrazekObrazekObrazek Obrazek Obrazek

Aleksander Górski
..."be yourself, no matter what they say"...
Avatar użytkownika
Aleksander

Animal Planet
 
Posty: 8804
Dołączył(a): środa, 19 września 2007, 17:14
Lokalizacja: "Miasto Meneli"

Re: P-40E - kolor kabiny

Postprzez Rumcajs » sobota, 4 grudnia 2010, 09:21

Aleksander napisał(a):No właśnie - nie wiem, jak to jest w P-40 (jeszcze nie doszedłem do tego), ale w książce o P-36/H75 w Armee de l'Aire widać na kilku zdjęciach kolor wnętrza pod tylnymi szybami, a nie kolor kamuflażu.

I tu się kolega najpewniej myli. Według mnie, niemalowany metal jest pod tymi szybkami, widać to na najlepszych jakościowo zdjęciach tych samolotów użytkowanych przez Armee de l'Air. H75 były dostarczane do Francji niemalowane (Natural Metal Finish) i dopiero Francuzi je malowali, zapewne często nie dotrzymując zaleceń technologicznych - malując bez odtłuszczania powierzchni, bez podkładu (widać na części zdjęć dość mocno łuszczącą się farbę). Czy to lenistwo, bądź brak czasu - nie wiem, w każdym razie, paneli z szybkami często również do malowania nie odkręcano. Co więcej, niekiedy podobnie było z Hawkami innych sił powietrznych, np. Syjamu.
Pozdrawiam
Marcin Surzyn
Avatar użytkownika
Rumcajs
 
Posty: 167
Dołączył(a): sobota, 22 września 2007, 17:22
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Poprzednia stronaNastępna strona

Powrót do Lotnictwo - rzeczywiste

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 8 gości