Alfa Romeo 158 Alfetta - Smer - 1:24 - Open

Budujesz model, chcesz przedstawić relację z postępów w pracy, zastanawiasz się jak coś zrobić - to miejsce dla Ciebie.

Alfa Romeo 158 Alfetta - Smer - 1:24 - Open

Postprzez przemekgksw3 » niedziela, 28 listopada 2010, 12:42

Witam!
Właśnie przed chwilą zarejestrowałem się na forum żeby dołączyć do projektu. Na początek może się przedstawię, mam na imię Przemek, mam 17 lat i modelarstwem zajmuje się od dziecka, od jakiegoś czasu głównie samochody w 24 :D
Może przejdźmy do modelu, będę budował Alfę Romeo 158 Alfettę ze Smera, model opracowany w latach 60' przez niejaką firmę Merit i wykonany w typowej dla tamtych lat jakości.
Obrazek
Jednak jedyną alternatywą dla tego zestawu jest model MFH, ale wykonany w większej skali i do tego kosmicznie drogi.
Tak więc pomęczę się trochę z tym "modelem", zwłaszcza że będzie jednym z elementów mojej przyszłej kolekcji Alf.
Może na sam początek parę słów z historii tej ciekawej maszyny:

Samochód Alfa romeo Alfetta 158 został opracowany w 1938 roku przez Orazio Puligę, twórce późniejszych hitów alfy- Giulii i Giulietty.
Wóz napędzał ośmiocylindrowy, rzędowy silnik o pojemności 1,5 litra, wykonany ze stopów lekkich, dodatkowo wzmocniony mechaniczną sprężarką, przedwojenne wersje osiągały moc 200KM, późniejsze wersję wzmocniono do 350, a w modelu 159 do 400KM. Wóz przy wadzę ok.700 kg osiągał maksymalnie 310 km/h, spalanie jedyne 170-190l na 100 km. Nie wiem który z dzisiejszych kierowców formuły odważył by się na jazdę beczką paliwa, pędzącą bez problemu ponad 200 na godzinę, bo wąskim torze pomiędzy widzami i słupami elektrycznymi po torze jakości polskich dróg, do tego hamując zwykłymi bębnami. Takimi właśnie samochodami kierowcy alfy, słynnych "trzech wielkich F"- Fangio, Farina i Fangioli, wygrało wiele wyścigów w latach 38-48, a następnie dwa pierwsze sezony F1-1950 i 1951, co było niezwykłym wynikiem jak na ponad 10letni samochód. W 1950 Alfa wygrała wszystkie wyścigi w których brała udział, przewaga na d konkurencją była tak duża że w czasie jednego z wyścigów Fangio zjechał do boksów na ostatnim okrążeniu żeby umyć samochód :mrgreen: W następnym sezonie wprowadzono ulepszoną 159 ze zmienionym tylnym zawieszeniem, jednak po jego zakończeniu zdecydowano o wycofaniu się z F1, Alfa została przejęta przez włoski rząd który nie był zainteresowany udziałem w F1, zwłaszcza że wiązało by się to z budową nowego bolidu, zdolnego do konkurencji z Ferrari, Maserati czy Mercedesem. 159 startowały później jeszcze w F2.
Przejdźmy teraz do modelu, jak już mówiłem jakość nie jest najwyższa, zwłaszcza w porównaniu z innymi modelami w konkursie :mrgreen: Projektanci modelu na szczęście przygotowali wnętrze i komorę silnikową, co prawda wymagające wielu uzupełnień, ale w miarę poprawne, postaram się je pokazać w następnych up'ach.
Jedną z największych wad modelu jest spasowanie połówek nadwozia, pasują do siebie bardzo kiepsko, do tego przechodzą tuż po żaluzjami silnika, będzie trochę zabawy żeby to ogarnąć, zwłaszcza że będzie się to odbywało przy gotowym wnętrzu i częściowo ukończonym silniku.
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Następny problem_ felgi. W pudełku mamy przeźroczyste dyski z fakturą szprych, oczywiście nie do zaakceptowania. Musze więc albo znaleźć fototrawione, albo spróbować upleść je z drucików. Jeżeli wszystkie metody zawiodą mam upatrzonego dawcę, ale to dopiero w ostateczności.
Obrazek
W bardzo starym pudełku, pewnie z jednej z pierwszych serii brakowało kalkomanii, moje zostały wykonane na zamówienie
Obrazek
Logo i zegary namaluje sam, zestawowe i tak byłyby błędne.
Budowę rozpocząłem od pocienienia ścianek kokpitu:
Obrazek
Obrazek
Następnie zajmę się wnętrzem i silnikiem, postaram się na bieżąco pokazywać pracę.
Mam nadzieje że moja "dłuższa forma literacka" jest w miarę zrozumiał, w razie czego proszę pytać, postaram się każdemu odpowiedzieć.
pozdrawiam ;o)
Cuore sportivo!
Obrazek
Avatar użytkownika
przemekgksw3
 
Posty: 49
Dołączył(a): niedziela, 28 listopada 2010, 10:33

Reklama

modele polskich samolotów

Re: Alfa Romeo 158 Alfetta - Smer - 1:24 - Open

Postprzez Macio4ever » niedziela, 28 listopada 2010, 13:34

Witamy na forum! Projekt zapowiada się bardzo ciekawie, będe chetnie podpatrywał Twoje zmagania z modelem.
First Man Than Machine
Avatar użytkownika
Macio4ever
 
Posty: 3728
Dołączył(a): poniedziałek, 1 października 2007, 20:59
Lokalizacja: Warszawa

Re: Alfa Romeo 158 Alfetta - Smer - 1:24 - Open

Postprzez Fred-k2 » niedziela, 28 listopada 2010, 17:18

Witaj, fajnie że startujesz z Alfą, widać kolejny fan ten wspaniałej marki :) Będę śledzić relację!
pozdrawiam Fryderyk, modelarz ambitny lecz leniwy
ObrazekObrazekObrazek
Avatar użytkownika
Fred-k2
 
Posty: 1488
Dołączył(a): środa, 20 maja 2009, 21:17
Lokalizacja: Poznań

Re: Alfa Romeo 158 Alfetta - Smer - 1:24 - Open

Postprzez Lucas HS » czwartek, 2 grudnia 2010, 18:46

Hej mistrzu, przecież to moje maski i kalki! Śmieszna sprawa, fajnie je tutaj widzieć. Życzę powodzenia!
Obrazek
Avatar użytkownika
Lucas HS
 
Posty: 465
Dołączył(a): wtorek, 13 maja 2008, 21:34
Lokalizacja: Katowice

Re: Alfa Romeo 158 Alfetta - Smer - 1:24 - Open

Postprzez przemekgksw3 » piątek, 3 grudnia 2010, 15:48

Lucas HS napisał(a):Hej mistrzu, przecież to moje maski i kalki! Śmieszna sprawa, fajnie je tutaj widzieć. Życzę powodzenia!

Wybacz zapomniałem jakoś dodać, ale na innym forum napisałem ;o) Uzupełniam więc, kalki i maski produkcji Lucasa_HS za co bardzo mu dziękuje, zobaczymy jak się spiszą na modelu :)

Fred-k2 napisał(a):fajnie że startujesz z Alfą, widać kolejny fan ten wspaniałej marki

Po avatarku można wnioskować że kolega też alfisti? :D

Wracając do modelu to niedługo postaram się pokazać prace nad blokiem silnika.
Cuore sportivo!
Obrazek
Avatar użytkownika
przemekgksw3
 
Posty: 49
Dołączył(a): niedziela, 28 listopada 2010, 10:33

Re: Alfa Romeo 158 Alfetta - Smer - 1:24 - Open

Postprzez przemekgksw3 » piątek, 10 grudnia 2010, 20:11

Budowa idzie w niesamowitym tępie :mrgreen: przez prawie dwa tygodnie pogrzebałem trochę przy silniku i udało mi się poprawić dwie rzeczy, dorobiłem prawidłowe mocowanie świec, i odlew na kolektorze dolotowym.
Tak to wyglądało naprawdę:
Obrazek
Na zdjęciach z makro wyszło trochę niedoskonałości tych elementów, trzeba będzie je jeszcze poprawić.
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Wszystkie te detale były robione z fragmentów ramek i kanałów wlewowych z modeli żywicznych, i nie pochodziły z zestawu z którego robiony jest model, nie ma więc chyba wątpliwości do jakiej kategorii zaliczyć model :twisted:
Druga rzecz niby mała, ale się pochwalę :mrgreen: wyciąłem otwór, prawdopodobnie jakiś dodatkowy wlot.
Obrazek

A teraz kilka moich przemyśleń na temat modelu, planów na przyszłość. Zacznę od części z która będę zmagał się już niedługo- kompresor.
Tutaj to co proponuje śmer:
Obrazek
A tak wyglądał w rzeczywistości:
Obrazek
Obrazek

Jak widać różnica jest dosyć spora, trzeba będzie ten element wykonać całkowicie od podstaw, do tego ponad kompresorem znajduje się gaźnik który producent całkowicie pominął, kolejny element do wykonania własnoręcznie. Gdybyś Cię mieli jakieś porady, wskazówki czy pomysły chętnie bym je usłyszał, bo ciągle jeszcze myślę nad tymi częściami.

Następna sprawa, krata wlotu, w oryginale była ładna ażurowa kratka:
Obrazek
Obrazek
W modelu mamy jedynie lekko zaznaczone otwory:
Obrazek
Obrazek
Jak na razie mam dwie koncepcje- pocienienie wlotu od wewnątrz do "mikronowej" grubości i wycięcie pojedynczych żeberek, ewentualnie wykonanie ich z jakiegoś materiału i połączenie w kratkę, obie opcje do łatwych w wykonaniu nie należą :?
Na pewno sprawę ułatwi to że będą tylko trzy rzędy wlotu, znalazłem takie zdjęcie:
Obrazek
Jak widać samochód który będę robił ma zasłoniętą część wlotu, tak więc odejmuje mi to trochę roboty.
A przy okazji mała łamigłówka, ile widzicie różnic pomiędzy tym zdjęciem a rysunkiem na pudełku w pierwszym poście ;o)

I ostatni kłopotliwy element, żaluzje na karoserii:
Obrazek
jak widzieliście wcześniej ścianki w modelu są dosyć słusznej grubości, w tej chwili nie ma możliwości powycinania ich. Znów pozostaje pocienienie tych fragmentów, albo wykonanie ich od nowa z cieńszego materiału, w obydwu przypadkach martwi mnie szlifowanie i polerka tych miejsc, będą miały naprawdę niewielką grubość, nie wiem czy nie uszkodzę ich przy pracy.
Mimo wszystko będę działał dalej, no i liczę na wasze cenne rady :)
Cuore sportivo!
Obrazek
Avatar użytkownika
przemekgksw3
 
Posty: 49
Dołączył(a): niedziela, 28 listopada 2010, 10:33

Re: Alfa Romeo 158 Alfetta - Smer - 1:24 - Open

Postprzez Macio4ever » piątek, 10 grudnia 2010, 20:21

Zacznij od pocieniania od tyłu ale nie na całej powierzchni tylko między żeberkami atrapy. Zacznij od góry, tam gdzie potencjalnie może być zasłonięte na wypadek wpadki.

Ja robiłem taki myk tutaj: viewtopic.php?f=21&t=10539&start=15

Używałem frezu i szybkoobrotowej szlifierki.

Co do kompresora, to jego poprawa jeszcze nie jest dramatyczna ale zrobienie gaźnika to już większa zabawa. Osobiście, zakładając że nie mam frezarki, zrobiłbym sam gażnik z prostopadłościanów i walców (kształt podstawowy) i resztę doszlifował. Sam kolektor dolotowy zrobiłbym z 3 rurek/przewodów obłożonych dwuskładnikową szpachlą i wyszlifowałbym (na mokro) do pożądanego kształtu.

Duużo zabawy. :)
Ostatnio edytowano piątek, 10 grudnia 2010, 22:23 przez Macio4ever, łącznie edytowano 1 raz
First Man Than Machine
Avatar użytkownika
Macio4ever
 
Posty: 3728
Dołączył(a): poniedziałek, 1 października 2007, 20:59
Lokalizacja: Warszawa

Re: Alfa Romeo 158 Alfetta - Smer - 1:24 - Open

Postprzez Kazik » piątek, 10 grudnia 2010, 21:52

To i ja wyrażę swoje zdanie ;o)
Gaźnik faktycznie jest dość trudny, ale nie aż tak bez szans do zrobienia. Wydaje mi się jednak, że trzeba będzie przyjąć pewne uproszczenie. Jest dość mały i wierne oddaie kształtu i wszystkich śrubek będzie trudne.
Co do kratki z przodu to ja na Twoim miejscu odpuściłbym sobie pocienianie i wycinanie przelotów. Nic z tego nie będzie. Za dużo tego i na dodatek w trudnym miejscu. Przód będzie za bardzo osłabiony. Najlepiej byłoby to rozrysować, (co też nie będzie proste z racji krzywizn) i wytrawić blaszki.
W kwestii bocznych żaluzji podobna sytuacja.

Tak ja to widzę.
Trudne zadanie przed Tobą.
Powodzenia.
Obrazek
Pozdrawiam
Marek
Avatar użytkownika
Kazik
 
Posty: 3566
Dołączył(a): środa, 19 września 2007, 12:05
Lokalizacja: Warszawa

Re: Alfa Romeo 158 Alfetta - Smer - 1:24 - Open

Postprzez Fred-k2 » piątek, 10 grudnia 2010, 22:57

Ja się zgadzam z Kazikiem.
pozdrawiam Fryderyk, modelarz ambitny lecz leniwy
ObrazekObrazekObrazek
Avatar użytkownika
Fred-k2
 
Posty: 1488
Dołączył(a): środa, 20 maja 2009, 21:17
Lokalizacja: Poznań

Re: Alfa Romeo 158 Alfetta - Smer - 1:24 - Open

Postprzez przemekgksw3 » piątek, 10 grudnia 2010, 23:37

No i już sam nie wiem co z tym wlotem robić, metoda która wykorzystał Maciek wyglądała całkiem dobrze, chociaż może rzeczywiście się nie sprawdzić na tej powierzchni. Ostatnio myślałem na tym żeby pozostawić tylko poziome poprzeczki, a pionowe dorobić, jak widać na fotce mają nawet spora grubość, może będzie się to jakoś trzymać. Najlepiej spróbuje na tych które będą przysłonięte, no ale to dopiero za jakiś czas, teraz zabiorę się za resztę osprzętu silnika, z gaźnikiem właśnie podobnie myślałem, ale wielkie dzięki za podpowiedź co do tego dolotu :D całkiem prosty sposób, a powinien dać niezły efekt.

Kazik myślisz że dało by się zrobić maskę i boki kasty z blach? niby będą one leżały oddzielnie, silnik będzie osłonięty, ale czy nie będą trochę za duże?
Cuore sportivo!
Obrazek
Avatar użytkownika
przemekgksw3
 
Posty: 49
Dołączył(a): niedziela, 28 listopada 2010, 10:33

Re: Alfa Romeo 158 Alfetta - Smer - 1:24 - Open

Postprzez Fred-k2 » piątek, 10 grudnia 2010, 23:55

przemekgksw3 napisał(a):Kazik myślisz że dało by się zrobić maskę i boki kasty z blach? niby będą one leżały oddzielnie, silnik będzie osłonięty, ale czy nie będą trochę za duże?


Jeżeli użyjesz blachy (raczej blaszki) o odpowiedniej grubości to będzie git. Są blaszki o grubości nawet 0,2mm więc z doborem nie powinno być problemu.
pozdrawiam Fryderyk, modelarz ambitny lecz leniwy
ObrazekObrazekObrazek
Avatar użytkownika
Fred-k2
 
Posty: 1488
Dołączył(a): środa, 20 maja 2009, 21:17
Lokalizacja: Poznań

Re: Alfa Romeo 158 Alfetta - Smer - 1:24 - Open

Postprzez draz » sobota, 11 grudnia 2010, 09:25

Są nawet blaszki 0,05mm. Blacha o grubości 0,2mm to dosyć gruba blacha w świecie modelarskim, ale taka będzie akurat najlepsza na boki karoserii i maskę.

Jeśli chodzi o grill - najlepiej zrobić to z trawionych blaszek. Można też powycinać z cienkiego plastiku, ale raczej na tyle filigranowe są te elementy, że szybko by się pokrzywiły. Choć i tak moim zdaniem największy problem to odpowiedni projekt tego wszystkiego i rozrysowanie.
Bartosz Obara
Obrazek
Avatar użytkownika
draz

Ojciec chrzestny
 
Posty: 2254
Dołączył(a): sobota, 15 września 2007, 09:44
Lokalizacja: Katowice

Re: Alfa Romeo 158 Alfetta - Smer - 1:24 - Open

Postprzez Kazik » sobota, 11 grudnia 2010, 11:46

Dokładnie tak jak Draz napisał.
Wydaje mi się, że jest to do zrobienia.
Uprzedzam, że ekspertem od blaszek to ja nie jestem. Pisze jakbym się sam do tego zabrał.
Jeśli chodzi, o grill to na początek wykorzystując papier i nożyczki poprzez przycinanie papieru złapałbym kształt łuku przymierzając papier od zew. Zarówno krzywizna w pionie jak i w poziomie. Po uzyskaniu krzywizn można to przenieść na papier rozrysowując poszczególne blaszki. Następnie zrobiłbym sobie z papieru wersje próbną przy okazji sprawdzając, w jaki sposób miałyby się blaszki składać. Jeśli wszystkie wymiary zostaną złapane i sposób składania też to potem, trzeba by je rozrysować dokładnie w AutoCadzie albo Corelu.

Co do boków to wydaje mi się, że uformowanie kształtu blachy to nie kłopot. Można blaszkę kształtować na jakimś walcu. Gorzej z żaluzjami (jak je nazywasz). Trzeba by wykombinować jakiś powtarzalny sposób ich tłoczenia. Trudność polega na tym, że jest ich cała seria w rzędzie i powinny byś idealnie takie same. Każda różnica będzie się od razu rzucać w oczy.
Wydaje mi się, że gdzieś widziałem już jak ktoś robił takie wloty, ale teraz nie pamiętam gdzie.
Obrazek
Pozdrawiam
Marek
Avatar użytkownika
Kazik
 
Posty: 3566
Dołączył(a): środa, 19 września 2007, 12:05
Lokalizacja: Warszawa

Re: Alfa Romeo 158 Alfetta - Smer - 1:24 - Open

Postprzez draz » sobota, 11 grudnia 2010, 12:14

Robiłem takie żaluzje w Blitzu 1/35. To nie jest łatwa sprawa. Wytrawić w blaszce to nie problem, ale uzyskac powtarzalność - bez maszyny nie do wykonania. Trzeba by sobie zrobić z kawałków plastiku jakieś kopytko i wystrugać coś na kształt stępla który by te żaluzje wyginał. W wątku o 599 GTB pokazywałem, jak tą metodą zabierałem się za koła.

Nie widział ktoś z was w okolicach Katowice tej Alfy w sklepie - kupiłbym i wytrawił maskę silnika, boki i ten grill.
Bartosz Obara
Obrazek
Avatar użytkownika
draz

Ojciec chrzestny
 
Posty: 2254
Dołączył(a): sobota, 15 września 2007, 09:44
Lokalizacja: Katowice

Re: Alfa Romeo 158 Alfetta - Smer - 1:24 - Open

Postprzez przemekgksw3 » sobota, 11 grudnia 2010, 15:48

draz napisał(a):Nie widział ktoś z was w okolicach Katowice tej Alfy w sklepie - kupiłbym i wytrawił maskę silnika, boki i ten grill.

Jeżeli byłbyś w stanie zrobić coś takiego to mógłbym Ci podesłać nawet swoje elementy do prób, bo sam raczej nie mam możliwości i umiejętności do zrobienia blach. No ale jeżeli mówisz że podołał byś czemuś takiemu, to byłbym bardzo chętny.
Cuore sportivo!
Obrazek
Avatar użytkownika
przemekgksw3
 
Posty: 49
Dołączył(a): niedziela, 28 listopada 2010, 10:33


Powrót do Pojazdy cywilne - warsztat

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 12 gości