Spitfire Mk.Vb EP689 Skalski

Jeśli chcesz porozmawiać o prawdziwych latających maszynach lub szukasz dokumentacji do swojego modelu - napisz o tym tutaj.

Re: Spitfire Mk.Vb EP689 Skalski

Postprzez Dominik » sobota, 23 lutego 2008, 13:53

robert.xii napisał(a):co do koncowek skrzydel - poczatkowo modyfikacja byla prosta i nawet fabrycznie nowe spitfire XII z obcietymi koncowkami nie mialy swiatel. co dopiero wiec gdzies w afryce


Zajrzałem do wszystkiego co mam o Spitach...i faktycznie "dwunastki" nie mają świateł pozycyjnych. Zdjęcia "dziewiątek", "czternastek" i "szesnastek", przynajmniej te, które oglądałem, pokazują, że światła w krótkich skrzydłach były. Choć może być tak jak z nożycami goleni podwozia głównego, wczesne "dziewiątki" ich nie miały, późniejsze miały.

Jeszcze cuś mi się przypomniało na temat końcówek. Może ktoś pomoże. W drugiej części monografii Spitfire'a jest rysunek Spitfire Mk VIII z końcówkami "wysokościowymi", a w podpisie jest Spitfire LF VIII. Czyj to błąd, jeśli to błąd, wydawcy czy autora rysunku?
"Build what you want, the way you want to and, above all, have fun"* (Al Superczynski)
Honour Thy Tamiya for their kits are idiotproof.

IPMS Świdnica
Avatar użytkownika
Dominik
 
Posty: 2620
Dołączył(a): wtorek, 25 grudnia 2007, 16:16

Reklama

Re: Spitfire Mk.Vb EP689 Skalski

Postprzez robert.xii » sobota, 23 lutego 2008, 14:41

Spitfire Mk VIII z końcówkami "wysokościowymi", a w podpisie jest Spitfire LF VIII. Czyj to błąd, jeśli to błąd, wydawcy czy autora rysunku?


tak jak poprzednio napisalem: wersja F, LF, HF nie byla scisle powiazana z koncowkami skrzydel. oznaczenie zalezalo wylacznie od silnika. stad ten "balagan" z oznaczeniami jesli wyrokuje sie po koncowkach.
akurat VIII w wiekszosci byly w wersji LF czyli z silnikiem M66, troche bylo HF z silnikiem M70 a na samym poczatku wersje F z silnikami M61 i M63.
przy czym poczatkowo wszystkie mialy dlugie koncowki. pozniej w produkcji zmienione na standardowe.
ale widzialem tez LFVIII z krotkimi koncowkami
proste, no nie?
:mrgreen:
Avatar użytkownika
robert.xii
 
Posty: 124
Dołączył(a): niedziela, 28 października 2007, 14:53

Re: Spitfire Mk.Vb EP689 Skalski

Postprzez Dominik » sobota, 23 lutego 2008, 21:21

Wiem, że nie końcówka wyznaczała wersję tylko silnik, tylko trochę bezsensowne dla mnie jest dawanie samolotowi z silnikiem "niskopułapowym" skrzydeł do latania na dużych wysokościach.

robert.xii napisał(a):proste, no nie?


Jak wszystko związane ze Spitami :mrgreen: Ja nie wiem jak się można zachwycać jakimś Mustkiem czy innym Giermańcem, gdy taka jedna konstrukcja to temat do wywodu na profesurę. Czuję, że będę musiał latem przeczytać wszystko co mam o Spicie kilka razy....może wtedy coś będę wiedział.
"Build what you want, the way you want to and, above all, have fun"* (Al Superczynski)
Honour Thy Tamiya for their kits are idiotproof.

IPMS Świdnica
Avatar użytkownika
Dominik
 
Posty: 2620
Dołączył(a): wtorek, 25 grudnia 2007, 16:16

Re: Spitfire Mk.Vb EP689 Skalski

Postprzez caughtinthemiddle » niedziela, 24 lutego 2008, 12:57

Dominik napisał(a): Ja nie wiem jak się można zachwycać jakimś Mustkiem czy innym Giermańcem, gdy taka jedna konstrukcja to temat do wywodu na profesurę.

No nie wiem, czy Messie, a zwłaszcza Gustavy to nie jest równie, a nawet bardziej skomplikowany temat ;o)
Sorry za OT, ale nie mogłem się powstrzymać ;o)
Tiiiiiime is on my side ;)
Avatar użytkownika
caughtinthemiddle
 
Posty: 1772
Dołączył(a): środa, 19 września 2007, 23:11

Re: Spitfire Mk.Vb EP689 Skalski

Postprzez bogdan stepien » środa, 5 stycznia 2011, 22:49

Sznowni koledzy,
Aktualnie jestem przy kompletowaniu oststnich danych do Spita Skalskiego
Ja wiem, ze dyskusja na temat kolorów a tym bardziej czarno-białych to "wyższa matematyka" ale czy kolor spodu przyjeli byscie jako Azure blue czy raczej dark medytarenian sea?
Patrząc na zdjecie i podswietlony fragment klapy podwozia widac , przynajmniej moim okiem raczej kolor ciemny.
Bede wdzieczny za pomoc i sugestie.
Pozdrawiam
bogdan stepien
 
Posty: 14
Dołączył(a): wtorek, 7 września 2010, 21:33

Re: Spitfire Mk.Vb EP689 Skalski

Postprzez robert.xii » czwartek, 6 stycznia 2011, 19:27

azure blue.
to jest moja sugestia.
:mrgreen:

ale poczekaj, pewnie beda inne...
:mrgreen:
Avatar użytkownika
robert.xii
 
Posty: 124
Dołączył(a): niedziela, 28 października 2007, 14:53

Re: Spitfire Mk.Vb EP689 Skalski

Postprzez K.Y.Czart » piątek, 7 stycznia 2011, 14:00

Oba kolory były równie ciemne. Różny był ich odcień. AB bardziej wpadał w fiolo, LMB bardziej w niebieski. Ponieważ dopuszczalne było użycie tym okresie i TD obu tych kolorów, trudno na podstawie zdjęć czarnobiałych odgadnąć, co to za kolor. Obawiam się, że nawet w przypadku zdjęcia kolorowego, jego określenie byłoby bardzo dyskusyjne. Jeśli więc nie ma jednoznacznego potwierdzenia w dokumentacji, można bez stresu malować albo tym, albo tym. ;o)
Avatar użytkownika
K.Y.Czart
 
Posty: 2172
Dołączył(a): środa, 2 grudnia 2009, 22:04

Re: Spitfire Mk.Vb EP689 Skalski

Postprzez bogdan stepien » wtorek, 11 stycznia 2011, 15:35

Witam

Dzieki za podpowiedzi.

Znajac realia remontów samolotów z mojego Areoklubu, zasugerowałbym niechcacy że broda mogła miec inny kolor,tu dzies inny odcień od Azure Blue/LMB. Schemat malowania z Top Colors spita z piaskowym spodem brody ni jak nie pasuje do zdjecia ale poddaje pod rozwage, ze sama zabudowa filtra w jednostce remontowej wiazała sie takze z podmalowaniem tej czesci samolotu. Ja osobiscie skloniłbym sie do innego odcienia bazowego koloru niz piaskowego.

Czy Panowie zgadaja sie z ta tezą?

Pozdrawiam
bogdan stepien
 
Posty: 14
Dołączył(a): wtorek, 7 września 2010, 21:33

Re: Spitfire Mk.Vb EP689 Skalski

Postprzez merlin_PL » poniedziałek, 10 października 2016, 08:02

Odkopię ten prehistoryczny wątek, nie lubię bałaganu, ale przymierzam się bardzo powoli do samolotów ( dotychczas pancerka ) i padło na ten samolot. Model 1/48 Tamiya Vb trop. Generalnie na początek ma być prosto z pudła, ale z jakąś wierność z pierwowzorem chciałbym zachować

Na razie zdjęcia znalazłem 2 zdjęcia . To na początku wątku i to poniżej

http://foto.zso14.pl/JG/spit5b/ufx.jpg.

To poniżej znalazło się w ostatnio w Polish fighter colour w dość dużym formacie i dobrej jakości . I zaczęło mnie kilka rzeczy męczyć oczywiście poza tym co zostało opisane wyżej :

konstrukcyjne

-kabina bez dodatkowego opancerzenia ,
-raczej brak wzmocnień na skrzydłach
-lusterko raczej okrągłe
końcówki skrzydeł do sprawdzenia i pomierzenia. zobaczymy co Shackledy ma mądrego do powiedzenia w tym temacie .

malowanie

- schemat malowania jak rozumiem pustynny ( DE/MS/AB ) , kołpak czerwony - wersja najbardziej prawdopodobna
- litery kodowe ( na zdjęciu nie za bardzo widać białego obramowania - inaczej ja go nie widzę ) , ale widzą go inni , bo ilustracje kolorowe co i rusz ( osprey i inne takie ) widzą białe obramowanie liter kodowych.

Moja teoria jest tak , ze pierwotnie były białe i zostały przemalowane , ale nie jakoś super dokładnie dlatego minimalnie białe widać , ale nie tak że powstało obramowanie ( są zdjęcia spitfire z 601 z białymi literami ).

Z drugiej strony o teza o obramowaniu może mieć logiczne podstawy , bo : samoloty na tym obszarze działań miały podobnie. A w monografii Spitfire Jarskiego jest zdjęcie wraku Spitfire z 601 sq , który właśnie takie czarne litery kodowe z
Ale ja tego nie widzę.

W kalkach mam pełen wybór:

Tamiya - bez obramowania ( całe czarne )
Kagero Top Color - z obramowaniem takim nie do końca białym ( lekko żółtawym )
Model Maker - z obramowaniem białym

Co do literatury to mam Ospreye . monografie Jarskiego , in action , Shackledego i A. Price jakiś walk around squadrona Jeszcze będę szukał, człowiek 10 razy patrzy i cały czas coś wypatrzy. :D

Jak ktoś ma przemyślenia to niech się podzieli. Wszystkim się przyda.
Robią się różne rzeczy
merlin_PL
 
Posty: 890
Dołączył(a): poniedziałek, 20 lipca 2009, 21:34
Lokalizacja: Konstantynów Łódzki

Re: Spitfire Mk.Vb EP689 Skalski

Postprzez iras67 » poniedziałek, 10 października 2016, 12:51

merlin_PL napisał(a):- schemat malowania jak rozumiem pustynny ( DE/MS/AB )

K.Y.Czart pisał wyżej o malowaniu , a Wojciech Matusiak często podkreśla że Azure Blue nie był nakazany jednoznacznym rozkazem, czyli możesz malować też Light Mediterranean Blue zależnie od interpretacji zdjęcia.
Avatar użytkownika
iras67
 
Posty: 2705
Dołączył(a): środa, 19 marca 2008, 00:55
Lokalizacja: Dębica

Re: Spitfire Mk.Vb EP689 Skalski

Postprzez greatgonzo » poniedziałek, 10 października 2016, 13:18

-kabina bez dodatkowego opancerzenia ,
Wszystkie typy wiatrochronów Spitfire wyposażano w standardowe opancerzenie (ewentualnie nie stosowano opancerzenia). Nie było przypadków dodatkowego opancerzenia.

-raczej brak wzmocnień na skrzydłach
Nie sposób stwierdzić.
Avatar użytkownika
greatgonzo
 
Posty: 4064
Dołączył(a): czwartek, 4 września 2008, 15:23
Lokalizacja: Giżycko

Re: Spitfire Mk.Vb EP689 Skalski

Postprzez merlin_PL » poniedziałek, 10 października 2016, 13:40

1. Iras 67 - podziękował za czujność . Jakoś sobie to AB zakodowałem . I zostało

2. greatgonzo - oczywiście mój błąd - żadnego opancerzenia dodatkowego nie było. Chodziło mi wiatrochron późniejszego typu z integralną szybą pancerną
Robią się różne rzeczy
merlin_PL
 
Posty: 890
Dołączył(a): poniedziałek, 20 lipca 2009, 21:34
Lokalizacja: Konstantynów Łódzki

Re: Spitfire Mk.Vb EP689 Skalski

Postprzez Aleksander » poniedziałek, 10 października 2016, 20:06

Witaj!
Mam model w tym malowaniu z Hasegawy 1/32 (staroć) - jeżeli na coś się mogą przydać zawarte tam informacje w schemacie malowania, to daj znać, "wykopię" pudło z tą Złośnicę ze sterty i podzielę się wiedzą :)
Obrazek
ObrazekObrazekObrazek Obrazek Obrazek

Aleksander Górski
..."be yourself, no matter what they say"...
Avatar użytkownika
Aleksander

Animal Planet
 
Posty: 8804
Dołączył(a): środa, 19 września 2007, 17:14
Lokalizacja: "Miasto Meneli"

Re: Spitfire Mk.Vb EP689 Skalski

Postprzez dewertus » poniedziałek, 10 października 2016, 21:44

iras67 napisał(a): czyli możesz malować też Light Mediterranean Blue


Też bym się skłaniał ku tej opcji - poniżej zdjęcie z Sycylii, czyli okresu gdy w 601 bawił Skalski. Problem w tym, że na Mk.V nie polatał za długo bowiem jeszcze przed opuszczeniem Sycylii 601 przesiadł się na Mk.VIII.

Obrazek
Pzdr. Hubert
Jeśli istnieje rozwiązanie martwić się nie ma po co,
jeśli nie ma rozwiązania martwić się nie ma sensu
Avatar użytkownika
dewertus
 
Posty: 3896
Dołączył(a): piątek, 26 czerwca 2009, 00:46
Lokalizacja: Warszawa

Re: Spitfire Mk.Vb EP689 Skalski

Postprzez merlin_PL » wtorek, 11 października 2016, 09:23

Dzięki za zdjęcie Dewertus. jest to jakiś argument za LMB. Ciągle szukam w sieci i książkach jeszcze co mogłoby chociaż odrobinę rozwiać moje wątpliwości .

Coraz bardziej wpatruję się w litery kodowe i coraz bardziej skłaniam się do tego , że białego / jasnego obramowania nie było.
Wygląda na to , że Tamiya najlepiej odrobiła lekcję.
Robią się różne rzeczy
merlin_PL
 
Posty: 890
Dołączył(a): poniedziałek, 20 lipca 2009, 21:34
Lokalizacja: Konstantynów Łódzki

Poprzednia stronaNastępna strona

Powrót do Lotnictwo - rzeczywiste

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 14 gości