Spitfire IIa RF-J P8085

Jeśli chcesz porozmawiać o prawdziwych latających maszynach lub szukasz dokumentacji do swojego modelu - napisz o tym tutaj.

Spitfire IIa RF-J P8085

Postprzez Jaho63 » poniedziałek, 10 stycznia 2011, 17:29

Jako ciekawostka! Maszyna z oznaczeniami 303squ, chyba błędnie datowana jako maszyna 303-go na maj 1941 (m.in. Polskie Skrzydła nr.6 W.Matusiaka – swoją drogą uważam jedna z leszych pozycji. Nie tylko w kraju!), gdyż od marca znajdowała się już w 452squ i co ciekawe w tym oznaczeniu (RF-J) była przez Australijczyków używana jeszcze w sierpniu 1941 roku!
Obrazek
ze strony:
Można już połączyć nPWM ze SF. Wcale nie ma wielkiej różnicy!
Avatar użytkownika
Jaho63
 
Posty: 6217
Dołączył(a): niedziela, 22 marca 2009, 00:39

Reklama

modele polskich samolotów

Re: Spitfire IIa RF-J P8085

Postprzez Paweł Wymysłowski » poniedziałek, 10 stycznia 2011, 23:03

Skąd te informacje?
Pozdrawiam
Paweł
Avatar użytkownika
Paweł Wymysłowski
 
Posty: 566
Dołączył(a): czwartek, 20 września 2007, 11:08
Lokalizacja: Z lasu

Re: Spitfire IIa RF-J P8085

Postprzez Jaho63 » wtorek, 11 stycznia 2011, 00:43

A! Wiedziałem kogo zainteresuje. :) To nie jest informacja "wyczytana" a raczej wydedukowana. Daję jednak 99% na nią. Zgodnie z Production Summary P8085 wraz z kilkoma innymi powędrował do 452-go w marcu 1941. Wprawdzie w 452squ jest tylko informacja, że używali Spita z oznaczeniami kodowymi RF-J którego otrzymali z 303-go, ale błędnie określają wersję jako Mk.V. To też sprawdziłem. Nie przekazywaliśmy im V-ki z takim oznaczeniem. Pasuje tylko do tego naszego Mk.IIa.
Można już połączyć nPWM ze SF. Wcale nie ma wielkiej różnicy!
Avatar użytkownika
Jaho63
 
Posty: 6217
Dołączył(a): niedziela, 22 marca 2009, 00:39

Re: Spitfire IIa RF-J P8085

Postprzez Grzegorz2107 » wtorek, 11 stycznia 2011, 08:47

Jaho63 napisał(a):A! Wiedziałem kogo zainteresuje. :) To nie jest informacja "wyczytana" a raczej wydedukowana. Daję jednak 99% na nią. Zgodnie z Production Summary P8085 wraz z kilkoma innymi powędrował do 452-go w marcu 1941. Wprawdzie w 452squ jest tylko informacja, że używali Spita z oznaczeniami kodowymi RF-J którego otrzymali z 303-go, ale błędnie określają wersję jako Mk.V. To też sprawdziłem. Nie przekazywaliśmy im V-ki z takim oznaczeniem. Pasuje tylko do tego naszego Mk.IIa.


P8085 IIa CBAF MXII 38MU 26-2-41 303S 13-3-41 452S 27-5-41 crashed nr Conisholme Yorks [Shot down by intruder on night training nr Somercotes Lincs] CE 5-7-41 SOC 11-7-41

Tyle rzeczona strona. Czyli do 452Sqn wędruje w końcu maja i zestrzelony 5 lipca. W sierpniu była już historią.
Jaho, gdzie jest pomyłka?
Avatar użytkownika
Grzegorz2107
 
Posty: 3305
Dołączył(a): środa, 19 września 2007, 16:19

Re: Spitfire IIa RF-J P8085

Postprzez Jaho63 » wtorek, 11 stycznia 2011, 11:01

Tak to jest jak człowiek zajmuje się w nocy, czym innym niż snem! ;o) Ok. maj pasuje, ale z tym zestrzeleniem w lipcu to już nie wiem. Zainteresowało mnie to, gdy wyczytałem u Shoresa, że pilot 452 squ, A.R.Stuart zestrzelił 16.08.41 jednego Emila, na Spitfire Vb z oznaczeniami RF-J. Zaciekawiło mnie, jaki to był egzemplarz i okazało się, że V-ek nie przekazywaliśmy do 452-go wcale! Jedna tam trafiła (AB989), ale znacznie później. Wtedy zainteresowały mnie II-ki i tutaj "spasowała" ta P8085. No coś tu jednak nie gra. Może by ktoś sprawdził w "RAF Fighter Command Losses of the Second World War" tą datę 05.07.41?
Można już połączyć nPWM ze SF. Wcale nie ma wielkiej różnicy!
Avatar użytkownika
Jaho63
 
Posty: 6217
Dołączył(a): niedziela, 22 marca 2009, 00:39

Re: Spitfire IIa RF-J P8085

Postprzez Grzegorz2107 » wtorek, 11 stycznia 2011, 13:01

Jaho63 napisał(a):Tak to jest jak człowiek zajmuje się w nocy, czym innym niż snem! ;o) Ok. maj pasuje, ale z tym zestrzeleniem w lipcu to już nie wiem. Zainteresowało mnie to, gdy wyczytałem u Shoresa, że pilot 452 squ, A.R.Stuart zestrzelił 16.08.41 jednego Emila, na Spitfire Vb z oznaczeniami RF-J. Zaciekawiło mnie, jaki to był egzemplarz i okazało się, że V-ek nie przekazywaliśmy do 452-go wcale! Jedna tam trafiła (AB989), ale znacznie później. Wtedy zainteresowały mnie II-ki i tutaj "spasowała" ta P8085. No coś tu jednak nie gra. Może by ktoś sprawdził w "RAF Fighter Command Losses of the Second World War" tą datę 05.07.41?


W.Matusiak o ile się nie mylę, opracował tabelę wszystkich polskich Spitfire Mk.I/II używanych w 1941 roku. Była dostępna na stronie Stratusa, jako częśc uzupełniająca do ich zeszytu z serii Polish WIngs, która nie weszła do papierowego wydania. Nie zapisałem sobie tego na dysku i nie mam. Może wydawnictwo byłoby miłe i udostępniło tę częśc ponownie?

Co do losów tego Spitfire Mk.II w 452Sqn, to zupełnie nie wiem jak to możliwe, że maszyna tam latała bojowo z literami 303Sqn.
Tym bardziej w połowie sierpnia 1941 roku, gdy przemalowano wszystkie maszyny na szarozielono i okazja, żeby się pozbyc obcych oznaczeń była. Pomijając już fakt, że w 452S były już maszyny wersji Mk.Vb, a więc trudno mi uwierzyc, że ten b.aktywny nad Francją dywizjon latał na starszych Mk.IIa jeszcze w sierpniu gdy miał do dyspozycji nowe piątki.
Avatar użytkownika
Grzegorz2107
 
Posty: 3305
Dołączył(a): środa, 19 września 2007, 16:19

Re: Spitfire IIa RF-J P8085

Postprzez Jaho63 » wtorek, 11 stycznia 2011, 14:20

Za Angolami nie trafisz, niby taki King's Reg. Jakaś pomyłka jak z jednej tak z drugiej strony mogła się zdarzyć. Może jakaś nasza V-ka do nich trafiła a nie jest zaznaczona, albo nie trafiłem na nią w Summary.
Co do samego faktu jestem skłonny uwierzyć, bo, po co ktoś miałby wymyślać historię o samolocie, z 303 który jeszcze nie miał naniesionych kodów 452-go?
Co do samego 452-go, to w sierpniu mieli na równi V-ki i II-ki. Nawet Finucane miał kilka zwycięstw na Mk.II.
Można już połączyć nPWM ze SF. Wcale nie ma wielkiej różnicy!
Avatar użytkownika
Jaho63
 
Posty: 6217
Dołączył(a): niedziela, 22 marca 2009, 00:39

Re: Spitfire IIa RF-J P8085

Postprzez Grzegorz2107 » wtorek, 11 stycznia 2011, 14:25

Jaho63 napisał(a):Za Angolami nie trafisz, niby taki King's Reg. Jakaś pomyłka jak z jednej tak z drugiej strony mogła się zdarzyć. Może jakaś nasza V-ka do nich trafiła a nie jest zaznaczona, albo nie trafiłem na nią w Summary..

Dostawali od początku sierpnia nowe Mk.V a i b z fabryki.


Jaho63 napisał(a):Co do samego faktu jestem skłonny uwierzyć, bo, po co ktoś miałby wymyślać historię o samolocie, z 303 który jeszcze nie miał naniesionych kodów 452-go?.


Zaraz wymyślał. Może widział tam taki samolot, ale niekoniecznie w sierpniu. Jak dostali je w maju, może jeszcze kilka dni później, a może nie przyjeli jej na stan z powodów technicznych i stał w rezerwie? Oceniam tę opowieśc jako mało wiarygodną. Nie twierdzę, że to bzdura, ale jakoś mi się to nie mieści, że jeden taki wyjątek został do sierpnia. Szukaj raczej we wcześniejszych tygodniach.
Zdarzało się, że dywizjony w odpoczynku, zdawały swoje maszyny tym, którzy przychodzili na swoją turę bojową i po przelocie do Szkocji nie przemalowywano tak od razu kodów, ale na pierwszej linii frontu? No nie wiem, trzeba miec mocny argument, żeby to przepchnąc.


Jaho63 napisał(a):o do samego 452-go, to w sierpniu mieli na równi V-ki i II-ki. Nawet Finucane miał kilka zwycięstw na Mk.II.

Tak, na pewno, to nie było już tak jak rok wcześniej, że rano samolot przychodził do jednostki, a po południu już był w akcji.
Tak, Finucane latał na "polskim" Spitfire. Było to w tym matusiakowym zbiorze.
Avatar użytkownika
Grzegorz2107
 
Posty: 3305
Dołączył(a): środa, 19 września 2007, 16:19

Re: Spitfire IIa RF-J P8085

Postprzez Paweł Wymysłowski » wtorek, 11 stycznia 2011, 14:59

Jaho63 napisał(a): Zainteresowało mnie to, gdy wyczytałem u Shoresa

W jakim Shoresie?
Grzegorz2107 napisał(a):Może wydawnictwo byłoby miłe i udostępniło tę częśc ponownie?

Zanim wydawnictwo spełni prośbę:
http://vbd.webpark.pl/spitfireI_II_pl.pdf
Pozdrawiam
Paweł
Avatar użytkownika
Paweł Wymysłowski
 
Posty: 566
Dołączył(a): czwartek, 20 września 2007, 11:08
Lokalizacja: Z lasu

Re: Spitfire IIa RF-J P8085

Postprzez RAV » wtorek, 11 stycznia 2011, 15:07

Grzegorz2107 napisał(a):Finucane latał na "polskim" Spitfire.

Konkretnie na tym:
Obrazek
Pozdrawiam
RAV
Obrazek
Avatar użytkownika
RAV
 
Posty: 3313
Dołączył(a): czwartek, 20 września 2007, 22:58
Lokalizacja: Wrocław

Re: Spitfire IIa RF-J P8085

Postprzez Jaho63 » wtorek, 11 stycznia 2011, 15:29

RAV napisał(a):
Grzegorz2107 napisał(a):Finucane latał na "polskim" Spitfire.

Konkretnie na tym:

Tak, tylko, że Finucane latał na P8038 z kodami UD-W, i tyle w nim naszego, co w wielu innych przekazywanych z dywizjonu do dywizjonu. Natomiast RF-J używany pod tym oznaczeniem w innym dywizjonie uznałem jako ciekawostkę.
Paweł Wymysłowski napisał(a):W jakim Shoresie?

Paweł, czy to jakiś egzamin?
W "Other Aces".
Panowie, trafiłem na wydawało mi się ciekawy, "polski" akcent. Jeżeli ktoś ma z tego powodu nabawić się wrzodów żołądka, to zapomnijcie.
Można już połączyć nPWM ze SF. Wcale nie ma wielkiej różnicy!
Avatar użytkownika
Jaho63
 
Posty: 6217
Dołączył(a): niedziela, 22 marca 2009, 00:39

Re: Spitfire IIa RF-J P8085

Postprzez Grzegorz2107 » wtorek, 11 stycznia 2011, 15:43

Jaho63 napisał(a):Panowie, trafiłem na wydawało mi się ciekawy, "polski" akcent. Jeżeli ktoś ma z tego powodu nabawić się wrzodów żołądka, to zapomnijcie.


A mi się zdawało, że miło sobie gawędzimy o Twojej ciekawostce :shock: . Kibicuję poszukiwaniom i cieszę się, że paru kolegów też chce jakoś pomóc. Jaho, luzik, ja w każdym razie żadnego napięcia nie czuję. :mrgreen: I byłbym zadowolony, gdybyś miał rację, że malarze w 452sqn uznali, że nie ma co grata przemalowywac.
Avatar użytkownika
Grzegorz2107
 
Posty: 3305
Dołączył(a): środa, 19 września 2007, 16:19

Re: Spitfire IIa RF-J P8085

Postprzez Jaho63 » wtorek, 11 stycznia 2011, 17:23

Paweł Wymysłowski napisał(a):Zanim wydawnictwo spełni prośbę:
http://vbd.webpark.pl/spitfireI_II_pl.pdf

Dodałbym:
13.08.40 Ostaszewski 609squ R6915 PR-O 0-2-0 Ju-87
15.08.40 Ostaszewski i Żurakowski po ½ Me 110 nie po całym
04.09.40 Szlagowski ½ Do-17? (a nie Do-17 i Me-110?)
04.09.40 Klein R6896 AZ-T ?
07.09.40 Klein R6896 AZ-T
Godlewski ½ uszk Ju-88 miał 5-go, a nie 06.05.41?
Można już połączyć nPWM ze SF. Wcale nie ma wielkiej różnicy!
Avatar użytkownika
Jaho63
 
Posty: 6217
Dołączył(a): niedziela, 22 marca 2009, 00:39

Re: Spitfire IIa RF-J P8085

Postprzez Paweł Wymysłowski » wtorek, 11 stycznia 2011, 22:39

Jaho63 napisał(a):Paweł, czy to jakiś egzamin?
W "Other Aces".

Spokojnie, zaliczyłeś ;o) Pytałem po prostu pytałem z ciekawości. Shores przecież niejedną książkę napisał, a jak nie zapytam, to skąd będę wiedział, o jaką chodzi?
Rozwiązanie naszej zagwozdki jest chyba w tych Polskich Skrzydłach, tylko trzeba go szukać nie pod Dywizjonem 303, a pod 308.
Squadron 452 w sierpniu 1941 stacjonował ponoć w Kenley. Latającym dowódcą Skrzydła Kenley był wówczas niejaki W/C John Kent, którego osobista maszyna - Spitfire IIB P8518 - nosiła oznaczenia RF-J.
Pozdrawiam
Paweł
Avatar użytkownika
Paweł Wymysłowski
 
Posty: 566
Dołączył(a): czwartek, 20 września 2007, 11:08
Lokalizacja: Z lasu

Re: Spitfire IIa RF-J P8085

Postprzez Grzegorz2107 » wtorek, 11 stycznia 2011, 22:46

Paweł Wymysłowski napisał(a):
Jaho63 napisał(a):Paweł, czy to jakiś egzamin?
W "Other Aces".

Spokojnie, zaliczyłeś ;o) Pytałem po prostu pytałem z ciekawości. Shores przecież niejedną książkę napisał, a jak nie zapytam, to skąd będę wiedział, o jaką chodzi?
Rozwiązanie naszej zagwozdki jest chyba w tych Polskich Skrzydłach, tylko trzeba go szukać nie pod Dywizjonem 303, a pod 308.
Squadron 452 w sierpniu 1941 stacjonował ponoć w Kenley. Latającym dowódcą Skrzydła Kenley był wówczas niejaki W/C John Kent, którego osobista maszyna - Spitfire IIB P8518 - nosiła oznaczenia RF-J.



Mogę przyznać, że dzięki pewnej fachowej pomocy, doszedłem do tych samych wniosków.
Jaho, tajemnica wyjaśniona. Wrzodów na żołądku nie stwierdzono. :mrgreen:
Avatar użytkownika
Grzegorz2107
 
Posty: 3305
Dołączył(a): środa, 19 września 2007, 16:19

Następna strona

Powrót do Lotnictwo - rzeczywiste

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 15 gości