zachowanie samolotu po utracie skrzydła

Jeśli chcesz porozmawiać o prawdziwych latających maszynach lub szukasz dokumentacji do swojego modelu - napisz o tym tutaj.

zachowanie samolotu po utracie skrzydła

Postprzez Robert P. » środa, 12 stycznia 2011, 11:52

Ze zdziwieniem obejrzałem animację:
http://www.youtube.com/watch?v=5s0Kf97HqQE
z której wynika, że po utracie LEWEGO skrzydła samolot zaczął się obracać na PRAWO. Czy nie powinno być na odwrót? Uzasadnienie:
samolot leci i jest siła nośna:

Obrazek

samolot traci część skrzydła czyli uszkodzone skrzydło wytwarza mniejszą siłę nośną

Obrazek

Czyli teoretycznie kadłub powinien obrócić się na stronę uszkodzonego skrzydła. Zgadza się czy o czymś zapomniałem.
...cars that were like wild ferocious animals.
Avatar użytkownika
Robert P.
 
Posty: 1761
Dołączył(a): czwartek, 18 czerwca 2009, 20:08
Lokalizacja: Kraków, czasem Świętokrzyskie

Reklama

Re: zachowanie samolotu po utracie skrzydła

Postprzez spiton » środa, 12 stycznia 2011, 12:12

Oczywiście masz racje. Nie wiem kto zrobił taką lipną animacje.
Avatar użytkownika
spiton
 
Posty: 11473
Dołączył(a): czwartek, 29 listopada 2007, 00:21
Lokalizacja: Kościelisko

Re: zachowanie samolotu po utracie skrzydła

Postprzez shivadog » środa, 12 stycznia 2011, 12:23

W teorii tak, weź jednak pod uwagę uderzenie, które było na tyle silne, że urwało skrzydło.
Można sobie teoretyzować, ale wpływ na kierunek lotu w tym momencie miało trochę więcej elementów niż tylko siła nośna.
Avatar użytkownika
shivadog
 
Posty: 3811
Dołączył(a): sobota, 22 września 2007, 13:51
Lokalizacja: WRSW/3M

Re: zachowanie samolotu po utracie skrzydła

Postprzez siara1939 » środa, 12 stycznia 2011, 12:25

Zalezy. W tym momencie samolot lecial na klapach do ladowania, wiec opory na to skrzydlo byly wieksze.
Avatar użytkownika
siara1939

Korvettenkapitän PWM'u
 
Posty: 5061
Dołączył(a): sobota, 2 lutego 2008, 11:19

Re: zachowanie samolotu po utracie skrzydła

Postprzez _iceboy » środa, 12 stycznia 2011, 12:55

Tyle że przyrost Cx (oporu) na klapach w stosunku to przyrostu Cz (współczynnik siły nośnej) w stosunkach przyrostu wypada korzystniej dla Cz. Drugą kwestią pozostaje, czy był na takiej wysokości aby dokonać obrotu z całą rozpiętością jednego ze skrzydeł. Coś tu nie gra.
Avatar użytkownika
_iceboy
 
Posty: 987
Dołączył(a): środa, 19 września 2007, 21:22
Lokalizacja: Konin/Warszawa

Re: zachowanie samolotu po utracie skrzydła

Postprzez Adam » środa, 12 stycznia 2011, 13:03

Za prawdziwością tej animacji może przemawia rozkład mas, przed i po katastrofie. Po prostu prawa strona była cięższa niż lewa. W skrzydłach są przecież zbiorniki paliwa wg książki "Ostatni lot" ( polecam tę książkę, chodzi o polskich autorów, przeczytałem ją z zapartym tchem, teraz czytam rosyjską o tym samym tytule) powinno być 11 ton paliwa. Ile było w skrzydłach to nie wiem, ale może odegrało jakąś rolę.
Pozdrawiam
Adam.
Obrazek
Avatar użytkownika
Adam
 
Posty: 2929
Dołączył(a): piątek, 8 maja 2009, 10:12
Lokalizacja: Warszawa

Re: zachowanie samolotu po utracie skrzydła

Postprzez spiton » środa, 12 stycznia 2011, 13:07

Icek, pamiętaj, że był w fazie wznoszenia, szedł na pełnym ciągu. Dodatkowo stracił zewnętrzny siłownik, lewej zewnętrznej klapy. Zatem lewa zewnętrzna klapa mogła różnie zadziałać.
A co do wpływu zderzenia na kierunek lotu, to ktoś na portalu lotnictwo przeprowadził obliczenia, z których wynikało, że zderzenie nie miało wpływy na kierunek lotu.

Adam, samolot nie leci dla tego, że jest lżejszy od powietrza.
Avatar użytkownika
spiton
 
Posty: 11473
Dołączył(a): czwartek, 29 listopada 2007, 00:21
Lokalizacja: Kościelisko

Re: zachowanie samolotu po utracie skrzydła

Postprzez RAV » środa, 12 stycznia 2011, 13:18

Moim zdaniem tę animacje robił ktoś, kto uznał, że jak prawe skrzydło było dłuższe, czyli cięższe, to musiało przeważyć... ;o) Tylko że skrzydło przeważnie bardziej ciągnie w górę siłą nośną niż w dół ciężarem (normalnie siła nożna jednego skrzydła jest równa ciężarowi połowy samolotu, pomnożonemu przez przeciążenie).

A co do kierunku, to wątpię, żeby przy przechyleniu o 90 stopni w lewo Tutce udało się nie zboczyć w tym kierunku od planowanej osi podejścia.
Pozdrawiam
RAV
Obrazek
Avatar użytkownika
RAV
 
Posty: 3313
Dołączył(a): czwartek, 20 września 2007, 22:58
Lokalizacja: Wrocław

Re: zachowanie samolotu po utracie skrzydła

Postprzez piotr dmitruk » środa, 12 stycznia 2011, 16:44

Dalsza część dyskusji, odbiegająca od tematu- tutaj:
viewtopic.php?f=43&t=14155&p=172523#p172523
Pozdrawiam
Piotrek
MOJE PORTFOLIO ARCHIWUM X- W moich galeriach wskazana jest rozsądna krytyka modeli.
Avatar użytkownika
piotr dmitruk

Mistrz Osobliwości
 
Posty: 10423
Dołączył(a): środa, 19 września 2007, 18:18
Lokalizacja: Rzeszów

Re: zachowanie samolotu po utracie skrzydła

Postprzez Adam » środa, 12 stycznia 2011, 20:48

Rano w pracy byłem i nie obudzony i trochę zaspany to palnąłem to głupstwo. :oops:
Jak przyszedłem do domu to zajżałem tutaj:
Obrazek
i zobzczyłem to:
Obrazek

Obrazek

polscy autorzy"Oostatniego lotu" też się powołują na tę smulację.
wygląda, że autorzy kontrowersyjnego dali plamę
Adam
Obrazek
Avatar użytkownika
Adam
 
Posty: 2929
Dołączył(a): piątek, 8 maja 2009, 10:12
Lokalizacja: Warszawa

Re: zachowanie samolotu po utracie skrzydła

Postprzez Robert P. » środa, 12 stycznia 2011, 20:58

Teraz pytanie czy można tak uszkodzonym samolotem lecieć?
...cars that were like wild ferocious animals.
Avatar użytkownika
Robert P.
 
Posty: 1761
Dołączył(a): czwartek, 18 czerwca 2009, 20:08
Lokalizacja: Kraków, czasem Świętokrzyskie

Re: zachowanie samolotu po utracie skrzydła

Postprzez Slash » środa, 12 stycznia 2011, 21:07

Nawet jak wąchaczy tę brzózkę to i tak trochę pędu mu zostaje.
Avatar użytkownika
Slash
 
Posty: 3046
Dołączył(a): środa, 28 maja 2008, 16:50

Re: zachowanie samolotu po utracie skrzydła

Postprzez RAV » środa, 12 stycznia 2011, 21:11

rObO87 napisał(a):Teraz pytanie czy można tak uszkodzonym samolotem lecieć?

Przy zachowaniu odpowiednio dużej prędkości (czyli skuteczności pozostałej lotki) - można. Był taki przypadek z izraelskim F-15. Samolot stracił całe skrzydło w kolizji powietrznej, a mimo to wylądował. Pilot opowiadał, że kiedy próbował za bardzo zwolnić, "nie starczało mu lotki" dla kontrowania przechyłu. Udało mu się jednak wylądować przy większej niż zwykle prędkości podejścia. Jednak Tu-154 na podejściu, tuż nad ziemią, nie miał szans tego skontrować.
Pozdrawiam
RAV
Obrazek
Avatar użytkownika
RAV
 
Posty: 3313
Dołączył(a): czwartek, 20 września 2007, 22:58
Lokalizacja: Wrocław

Re: zachowanie samolotu po utracie skrzydła

Postprzez _iceboy » środa, 12 stycznia 2011, 21:30

spiton napisał(a):Icek, pamiętaj, że był w fazie wznoszenia, szedł na pełnym ciągu. Dodatkowo stracił zewnętrzny siłownik, lewej zewnętrznej klapy. Zatem lewa zewnętrzna klapa mogła różnie zadziałać.
A co do wpływu zderzenia na kierunek lotu, to ktoś na portalu lotnictwo przeprowadził obliczenia, z których wynikało, że zderzenie nie miało wpływy na kierunek lotu.

Adam, samolot nie leci dla tego, że jest lżejszy od powietrza.



Spitonie mój drogi, myślę że rysunki które wkleił Adam wystarczająco są jasne i przekonujące.

Samolot w konfiguracji do lądowania ma w procentowo większy przyrost siły nośnej a nie oporu, dzięki temu, nie hamuje tak drastycznie, tylko pozwala to na większy kąt natarcia i mniejszą prędkość (prosty wzór na siłę nośną). Gdy utracimy z jednej strony, nie mówiąc już o takiej konfiguracji z klapami (która daje do pieca z Cz'tem) zawsze, samolot zacznie obracać się w kierunku, na urwane skrzydło - czyli tam gdzie siła nośna jest mniejsza, bo jest mniejsza powierzchnia nośna.
Faza wznoszenia nic do tego nie ma, pełen ciąg również (oprócz tego że im większa prędkość tym większa siła nośna, tym szybszy obrót).

Co do wspomnianego przez Raw'a przypadku, warto dodać film: http://www.youtube.com/watch?v=-_EXtBEaBbs .
Oprócz tego kiedyś, widziałem zdjęcie, TBM Avenger, lecącego bez sporej części skrzydła :
Obrazek
Avatar użytkownika
_iceboy
 
Posty: 987
Dołączył(a): środa, 19 września 2007, 21:22
Lokalizacja: Konin/Warszawa

Re: zachowanie samolotu po utracie skrzydła

Postprzez spiton » środa, 12 stycznia 2011, 21:50

Drogi Aleksandrze
Gdyby samolot podchodził do lądowania lecąc z prędkością bliską prędkości przeciągnięcia, z małym gazem, do tego opadając.
I stracił podczas takiego lotu kawałek skrzydła. To by mu pewnie zabrakło miejsca i energii do takiej półbeczki jaka wykonał 101.
Avatar użytkownika
spiton
 
Posty: 11473
Dołączył(a): czwartek, 29 listopada 2007, 00:21
Lokalizacja: Kościelisko

Następna strona

Powrót do Lotnictwo - rzeczywiste

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 18 gości