zachowanie samolotu po utracie skrzydła

Jeśli chcesz porozmawiać o prawdziwych latających maszynach lub szukasz dokumentacji do swojego modelu - napisz o tym tutaj.

Re: zachowanie samolotu po utracie skrzydła

Postprzez Krzysiek » poniedziałek, 17 stycznia 2011, 14:45

Kamil Feliks Sztarbała napisał(a):takie pytanie, bo ja to już z fizyką od dawna niewiele mam wspólnego. ale czy przeciązenie powstaje tylko w sytuacji gdy wezwłok w coś sypnie, czy takze kiedy to coś w nierychome ciało uderza?


Przeciążenie występuje zawsze kiedy występuje zmiana prędkości. Jeśli coś uderza w "ciało" i to "ciało" w efekcie tego zacznie się poruszać lub zmieni prędkość, to było przeciążenie.
Pozdrawiam, Krzysiek
Avatar użytkownika
Krzysiek
 
Posty: 131
Dołączył(a): sobota, 22 września 2007, 12:31
Lokalizacja: Lublin

Reklama

Re: zachowanie samolotu po utracie skrzydła

Postprzez spiton » poniedziałek, 17 stycznia 2011, 14:48

Kamil Feliks Sztarbała napisał(a):takie pytanie, bo ja to już z fizyką od dawna niewiele mam wspólnego. ale czy przeciążenie powstaje tylko w sytuacji gdy zezwłok w coś sypnie, czy także kiedy to coś w nieruchome ciało uderza?

Przeciążenie powstaje na skutek przyspieszenia, bądź opóźnienia.
W tym przypadku nie ma to znaczenia, bo ludzie ginęli wewnątrz miażdżonego kadłuba. I gdyby zwolnić tą całą sytuacje 100kronie(pozbywając się przeciążeń), to pewnie i tak by zginęli. Z jednej strony ziemia, z drugiej centropłat i sztywna podłoga. Słowem miazga.
Avatar użytkownika
spiton
 
Posty: 11473
Dołączył(a): czwartek, 29 listopada 2007, 00:21
Lokalizacja: Kościelisko

Re: zachowanie samolotu po utracie skrzydła

Postprzez tankmania » poniedziałek, 17 stycznia 2011, 14:50

Jaho63 napisał(a):Potrafisz sobie wyobrazić, że w rozlatującym się samolocie "coś" stanęło w miejscu, nie pędziło z resztą elementów, abyś mógł na to wpaść?


Ale oczywiście. Teoria, samolot uderza prostopadle w ziemię. Każdy element ma inne przeciążenie ze względu na długość hamowania. Przód samolotu ma większe g bo wbija się w ziemię na 3m, a tył mniejsze ze względu na zgniot i ta droga może mieć powiedzmy 10m. Teraz ze względu na przeciążenie urywają się różne przedmioty które lecą z jakąś prędkością. Obudowa ma prędkość względem ziemi równą zeru, a przedmioty (urwany fotel z klientem) pędzi przez kadłub z prędkością 100km/h i uderza w zbitą masę z drogą hamowania np. 0,1m. To się dzieje w 2 sekundy i tego nie zauważysz, ale w fizyce to wszystko ma znaczenie.

Kamil - Tak. Jak rozpędzony samochód uderzy w stojący to obydwa ulegną przeciążeniu.
tankmania
 
Posty: 1074
Dołączył(a): czwartek, 22 października 2009, 03:53

Re: zachowanie samolotu po utracie skrzydła

Postprzez Jaho63 » poniedziałek, 17 stycznia 2011, 14:52

Ostrzegałem! W Bytomiu się policzymy! Zastanawiamy się teoretycznie nad możliwością powstania takich przeciążeń. Jakakolwiek konkluzja nie ma wpływu na to czy zginęli czy nie!!! Zginęli, tragedia ale przestań mieszać ten fakt w rozmowę na zupełnie inny temat!
Można już połączyć nPWM ze SF. Wcale nie ma wielkiej różnicy!
Avatar użytkownika
Jaho63
 
Posty: 6217
Dołączył(a): niedziela, 22 marca 2009, 00:39

Re: zachowanie samolotu po utracie skrzydła

Postprzez spiton » poniedziałek, 17 stycznia 2011, 14:52

Krzysiek napisał(a):Przeciążenie występuje zawsze kiedy występuje zmiana prędkości.

Zmiana prędkości i przyspieszenie to nie to samo.
Przeciążenie, czy ogólniej ciążenie jest związane z przyspieszeniem.
Avatar użytkownika
spiton
 
Posty: 11473
Dołączył(a): czwartek, 29 listopada 2007, 00:21
Lokalizacja: Kościelisko

Re: zachowanie samolotu po utracie skrzydła

Postprzez Jaho63 » poniedziałek, 17 stycznia 2011, 14:54

tankmania napisał(a):Teoria, samolot uderza prostopadle w ziemię.

Zgodzę się z tą teorią, ale tylko w wypadku samolotu uderzającego pionowo, albo niemal pionowo w ziemię. Wówczas nie mówiłbym, że jakikolwiek element samolotu nie mógł doznać takiego przeciążenia. Pozostańmy więc przy "naszym" przypadku.
Można już połączyć nPWM ze SF. Wcale nie ma wielkiej różnicy!
Avatar użytkownika
Jaho63
 
Posty: 6217
Dołączył(a): niedziela, 22 marca 2009, 00:39

Re: zachowanie samolotu po utracie skrzydła

Postprzez RAV » poniedziałek, 17 stycznia 2011, 14:57

Jaho63 napisał(a):Przeciążenia się nie sumują.

Sumują się tak samo jak wszelkie inne wielkości wektorowe.

Jaho63 napisał(a):Jeżeli krytycznym (najwyższym możliwym) było to 100g, to już każde kolejne jest mniejsze. Lecąc z urwanym fotelem nie uderzysz już w coś mocniej niż to, jak jakikolwiek element mógł uderzyć. Skoro nie ma możliwości aby jakikolwiek element "wyhamował" na odcinku 3m, no może jedynie jakaś cząsteczka nosa, zgniatana, "stała w miejscu", kiedy reszta samolotu "pędziła" dalej. To też nie ma fizycznych możliwości aby takie przeciążenia zaszły. I nie chodzi tu o 99g, ale raczej o 10-30g, a to już "wielkie" zaokrąglenie moim zdaniem. Nie dywaguję czy ktoś by to przeżył...

To się nazywa "pewność niezmącona znajomością rzeczy". Skoro 10-30 g mogło Twoim zdaniem spowodować taką masakrę, to przyjmij do wiadomości, że np. przy otwieraniu spadochronu sportowego przeciążenie wynosi ok. 15 g, po czym zawodnik wcale nie rozpada się na części, tylko z uśmiechem na ustach leci sobie dalej.
Pozdrawiam
RAV
Obrazek
Avatar użytkownika
RAV
 
Posty: 3313
Dołączył(a): czwartek, 20 września 2007, 22:58
Lokalizacja: Wrocław

Re: zachowanie samolotu po utracie skrzydła

Postprzez Jaho63 » poniedziałek, 17 stycznia 2011, 15:02

RAV napisał(a):Sumują się tak samo jak wszelkie inne wielkości wektorowe.

Wielkość wektorowa sumuje się w działaniu na belkę. Jednak w wypadku uderzeń o kolejne elementy samo przeciążenie się nie sumuje. Jak masz chłopie "nerwy" na mnie i chcesz koniecznie coś przysolić, przemyśl to najpierw.
RAV napisał(a):To się nazywa "pewność niezmącona znajomością rzeczy". Skoro 10-30 g mogło Twoim zdaniem spowodować taką masakrę

Dzięki, potwierdzasz tylko zauważoną przez mnie różnicę pomiędzy "efektami a prawdopodobieństwem działających sił. Choć wiem, że nie było to Twoją intencją.
Można już połączyć nPWM ze SF. Wcale nie ma wielkiej różnicy!
Avatar użytkownika
Jaho63
 
Posty: 6217
Dołączył(a): niedziela, 22 marca 2009, 00:39

Re: zachowanie samolotu po utracie skrzydła

Postprzez RAV » poniedziałek, 17 stycznia 2011, 15:03

spiton napisał(a):
Krzysiek napisał(a):Przeciążenie występuje zawsze kiedy występuje zmiana prędkości.

Zmiana prędkości i przyspieszenie to nie to samo.

Przyspieszenie to (z definicji) zmiana prędkości w jednostce czasu.

Dla uzmysłowienia: zmiana prędkości z 10 m/s do 0 w ciągu 1 s daje 10 m/s2 (metrów na sekundę kwadrat), czyli ok 1 g. Tyle samo daje zmiana ze 100 m/s na 90 m/s. Zmiana ze 100 m/s (360 km/h) do zera w tym samym czasie daje ok. 10 g. Zderzenie samolotu z ziemią trwa znacznie krócej, więc i przeciążenie jest większe.
Pozdrawiam
RAV
Obrazek
Avatar użytkownika
RAV
 
Posty: 3313
Dołączył(a): czwartek, 20 września 2007, 22:58
Lokalizacja: Wrocław

Re: zachowanie samolotu po utracie skrzydła

Postprzez Jaho63 » poniedziałek, 17 stycznia 2011, 15:07

RAV napisał(a):Zderzenie samolotu z ziemią trwa znacznie krócej

Nie miałem okazji widzieć katastrofy w której samolot z 360km/h przeszedłby do 0km/h w ciągu sekundy, albo mniej! Nawet uderzający w betonową ścianę samolot nie ulegnie w całości takiemu przeciążeniu, gdyż podobnie jak w samochodach dzięki "strefie zgniotu" z każdym CENTYMETREM przeciążenie drastycznie spada!
Można już połączyć nPWM ze SF. Wcale nie ma wielkiej różnicy!
Avatar użytkownika
Jaho63
 
Posty: 6217
Dołączył(a): niedziela, 22 marca 2009, 00:39

Re: zachowanie samolotu po utracie skrzydła

Postprzez Kuba P. » poniedziałek, 17 stycznia 2011, 15:14

Jaho63 napisał(a):
RAV napisał(a):Zderzenie samolotu z ziemią trwa znacznie krócej

Nie miałem okazji widzieć katastrofy w której samolot z 360km/h przeszedłby do 0km/h w ciągu sekundy, albo mniej! Nawet uderzający w betonową ścianę samolot nie ulegnie w całości takiemu przeciążeniu, gdyż podobnie jak w samochodach dzięki "strefie zgniotu" z każdym CENTYMETREM przeciążenie drastycznie spada!


[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=YL1FblthxQ0[/youtube]
Avatar użytkownika
Kuba P.
 
Posty: 9398
Dołączył(a): sobota, 10 listopada 2007, 23:07
Lokalizacja: Warszawa/Wodzisław Śl.

Re: zachowanie samolotu po utracie skrzydła

Postprzez Jaho63 » poniedziałek, 17 stycznia 2011, 15:18

Ciekawe Kubo. Ale nie wiem jak to się ma do tematu? Miał facet szczęście uratował go wybuch.
Można już połączyć nPWM ze SF. Wcale nie ma wielkiej różnicy!
Avatar użytkownika
Jaho63
 
Posty: 6217
Dołączył(a): niedziela, 22 marca 2009, 00:39

Re: zachowanie samolotu po utracie skrzydła

Postprzez Kuba P. » poniedziałek, 17 stycznia 2011, 15:22

A ja myślałem, ze uratował go fotel wyrzucany.
A ten filmik pokazuje Ci scenkę, gdzie samolot przy znacznej prędkości w sekundę hamuje. O ziemię.
Avatar użytkownika
Kuba P.
 
Posty: 9398
Dołączył(a): sobota, 10 listopada 2007, 23:07
Lokalizacja: Warszawa/Wodzisław Śl.

Re: zachowanie samolotu po utracie skrzydła

Postprzez Grzegorz2107 » poniedziałek, 17 stycznia 2011, 15:28

Kuba P. napisał(a):A ja myślałem, ze uratował go fotel wyrzucany.
.


Gdyby nie wybuch, to by nie wyhamował dostatecznie.
Avatar użytkownika
Grzegorz2107
 
Posty: 3305
Dołączył(a): środa, 19 września 2007, 16:19

Re: zachowanie samolotu po utracie skrzydła

Postprzez tankmania » poniedziałek, 17 stycznia 2011, 15:34

Jaho63 napisał(a):
tankmania napisał(a):Teoria, samolot uderza prostopadle w ziemię.

Zgodzę się z tą teorią, ale tylko w wypadku samolotu uderzającego pionowo, albo niemal pionowo w ziemię. Wówczas nie mówiłbym, że jakikolwiek element samolotu nie mógł doznać takiego przeciążenia. Pozostańmy więc przy "naszym" przypadku.


Zaczynasz konfabulować! Powyżej pewnej granicy nie ma to znaczenia, chodzi o to, że w rozpadającym się samolocie każdy elemet ma inne przeciążenia, uważam, że skrajne były grubo ponad 100g, a nawet jeszcze więcej.
Ja nie potrafię Ci inaczej wytłumaczyć, albo uwierz na słowo, albo uważaj, że to niemożliwe, ale miej świadomość, że nie masz racji.
tankmania
 
Posty: 1074
Dołączył(a): czwartek, 22 października 2009, 03:53

Poprzednia stronaNastępna strona

Powrót do Lotnictwo - rzeczywiste

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 14 gości