zachowanie samolotu po utracie skrzydła

Jeśli chcesz porozmawiać o prawdziwych latających maszynach lub szukasz dokumentacji do swojego modelu - napisz o tym tutaj.

Re: zachowanie samolotu po utracie skrzydła

Postprzez Jaho63 » poniedziałek, 17 stycznia 2011, 18:09

"Z Michaiłem Makarowem, ekspertem ds. bezpieczeństwa komunikacji lotniczej, emerytowanym pilotem liniowym I klasy lotnictwa cywilnego, instruktorem, wieloletnim pracownikiem Aerofłot i AirMoldova (wylatał 16 tys. godzin, z czego ponad 3 tys. na Tu-154), rozmawia Marta Ziarnik"
Sama strona może trochę podejrzana, ale relacja niby z prasy sowieckiej
http://wolnapolska.pl/index.php/mak-dosta-od-samary-25-milionow-dolarow.html
Ale gdzie indziej podobnie piszą:
http://wiadomosci.gazeta.pl/wiadomosci/1,60085,3565393.html
Można już połączyć nPWM ze SF. Wcale nie ma wielkiej różnicy!
Avatar użytkownika
Jaho63
 
Posty: 6217
Dołączył(a): niedziela, 22 marca 2009, 00:39

Reklama

Re: zachowanie samolotu po utracie skrzydła

Postprzez RAV » poniedziałek, 17 stycznia 2011, 18:15

Jaho63 napisał(a):samolot pasażerski w wyniku napotkania wiatru poprzedzającego jedynie chmurę burzową (...) wystrzeliwuje jak pocisk rakietowy pionowo w górę i pilot nic nie może zrobić. (...) Zawsze przy wznoszeniu energia kinetyczna ulega przemianie w potencjalną wysokości, więc prędkość spada.

A ja się kiedyś wykręciłem ze 100 m na 2200 i ani trochę prędkości nie straciłem. Ale fakt, nie na Tu-154.

Jaho63 napisał(a):wpadła w gwałtowny korkociąg. Dowódca, kapitan Korogodin, próbował temu przeciwdziałać, ale samolot nie reagował. Piloci ciągną stery na siebie, brak reakcji, a samolot spada coraz prędzej.

Wszystko w porządku. Ciągnięcie sterów to świetny sposób na pozostanie w korkociągu. Samolot reagował prawidłowo.

Jaho63 napisał(a):Samolot nie reagował na decyzje załogi, bo za skrzydłami powstały zawirowania, które owiały ster wysokości i uczyniły go bezużytecznym. Świadczy to o przerażającej wadzie konstrukcyjnej Tu-154M.

Raczej o głupocie załogantów. Żeby twierdzić inaczej, musiałbym zarzucić kłamstwo dziennikarzowi szacownego "Naszego Dziennika"...
Pozdrawiam
RAV
Obrazek
Avatar użytkownika
RAV
 
Posty: 3313
Dołączył(a): czwartek, 20 września 2007, 22:58
Lokalizacja: Wrocław

Re: zachowanie samolotu po utracie skrzydła

Postprzez Jaho63 » poniedziałek, 17 stycznia 2011, 18:21

RAV tego nie komentuję, moje jedyne doświadczenia "lotnicze" to 6 kampanii w IL-2 Szturmowik! ;o) Wrzuciełm jako ciekawostkę.
Z drugiej strony komentuje to gostek co troszkę doświadczenia ma... ale nie będę powtarzał, że "skoro inni eksperci stwierdzili to ty milcz..." (to tylko przybliżony cytat ;o) ).
Można już połączyć nPWM ze SF. Wcale nie ma wielkiej różnicy!
Avatar użytkownika
Jaho63
 
Posty: 6217
Dołączył(a): niedziela, 22 marca 2009, 00:39

Re: zachowanie samolotu po utracie skrzydła

Postprzez K.Y.Czart » poniedziałek, 17 stycznia 2011, 18:23

RAV napisał(a):Raczej o głupocie załogantów. Żeby twierdzić inaczej, musiałbym zarzucić kłamstwo dziennikarzowi szacownego "Naszego Dziennika"...


Pobieżne sprawdzenie co gugiel mówi na temat eksperta "naszej gazetki" wykazuje, że jest on znany jedynie dzienikarzom z tego dziennika (reszta powołuje się na "Nasz dziennik") :lol: Wprawdzie, jak mówiłem, na katastrofach moło kto się tu zna, ale parę osób lata lub latało. Więc może się odnieść do "rewelacji" eksperta "ND" 8-)
Avatar użytkownika
K.Y.Czart
 
Posty: 2172
Dołączył(a): środa, 2 grudnia 2009, 22:04

Re: zachowanie samolotu po utracie skrzydła

Postprzez Jaho63 » poniedziałek, 17 stycznia 2011, 18:24

Ja też poguglowałem i ta Tutka spadała z 11 000 więc chyba już nie trzeba było jej więcej prędkości? ;o) Chyba już można było zacząć ciągnąć? ;o) Ale to tylko tak gdybam (patrz wyżej moje doświadczenie lotnicze!)
Można już połączyć nPWM ze SF. Wcale nie ma wielkiej różnicy!
Avatar użytkownika
Jaho63
 
Posty: 6217
Dołączył(a): niedziela, 22 marca 2009, 00:39

Re: zachowanie samolotu po utracie skrzydła

Postprzez piotr dmitruk » poniedziałek, 17 stycznia 2011, 18:36

Warunki aerodynamiczne w korkociągu i w locie ustalonym to dwie różne sprawy. W korkociągu usterzenie jest nieskuteczne i w niektórych samolotach po dwóch- trzech zwitkach samolot ma tendencję do zacieśniania i nie daje się wyprowadzić. Kontra (pozornie wbrew logice) jest po to żeby uspokoić opływ i odzyskać sterowność. Na to potrzeba pewnego zapasu wysokości, oraz samolotu, który potrafi wyjść z korkociągu lub nurkowania nie rozpadając się. Pasażery faktycznie nie są przeznaczone do takich akrobacji.
Tylko że ....w Smoleńsku taka sytuacja nie miała miejsca, lot był ustalony, z umiarkowanym opadaniem.

EDIT:
Aha, i nie było podmuchu wiatru, bo by rozwiał mgłę
Pozdrawiam
Piotrek
MOJE PORTFOLIO ARCHIWUM X- W moich galeriach wskazana jest rozsądna krytyka modeli.
Avatar użytkownika
piotr dmitruk

Mistrz Osobliwości
 
Posty: 10423
Dołączył(a): środa, 19 września 2007, 18:18
Lokalizacja: Rzeszów

Re: zachowanie samolotu po utracie skrzydła

Postprzez K.Y.Czart » poniedziałek, 17 stycznia 2011, 18:39

Jaho63 napisał(a):...Ale to tylko tak gdybam (patrz wyżej moje doświadczenie lotnicze!)

Ale ja nie gdybam ;o). W skrócie - na skutek gwałtownego podmuchu wyhamowało ich do prędkości przeciągnięcia. To się zdarza. Wpadli w prawoskrętny korkociąg. Korkociąg jest to ciasna spirala w kierunku ziemi z jednoczesnym obrotem wokół osi podłużnej. Tak? To co zrobić by wyjść z korkociągu? Jak najszybciej przestać się obracać. Nabrać prędkości, by powróciła siła nośna i sterowność, i przejść do lotu poziomego. Tak mnie uczono. W locie z instruktorem z 1500 metrów robiłem 1-1,5 zwitki i wychodziłem. Po paru próbach, na pierwsze symptomy przeciągnięcia reagowałem tak, że poczciwy "Bociek" nawet nie wpadał w "korek". Przeczytaj jeszcze raz dokładnie tą relację i wyrobisz sobie zdanie o ekspercie.
Avatar użytkownika
K.Y.Czart
 
Posty: 2172
Dołączył(a): środa, 2 grudnia 2009, 22:04

Re: zachowanie samolotu po utracie skrzydła

Postprzez Jaho63 » poniedziałek, 17 stycznia 2011, 18:51

piotr dmitruk napisał(a):Tylko że ....w Smoleńsku taka sytuacja nie miała miejsca

Wiem, panie kolego, wiem.
Jaho63 napisał(a):Może analogii nie ma... ale.

Jak dla laika to trochę dziwne jest to wydmuchnięcie ich pionowo w górę, aż do przeciągnięcia... Jaszcze, żeby to ten Bocian Krzyśka zrobił, ale Tutka?
Ostatnio edytowano poniedziałek, 17 stycznia 2011, 18:53 przez Jaho63, łącznie edytowano 1 raz
Można już połączyć nPWM ze SF. Wcale nie ma wielkiej różnicy!
Avatar użytkownika
Jaho63
 
Posty: 6217
Dołączył(a): niedziela, 22 marca 2009, 00:39

Re: zachowanie samolotu po utracie skrzydła

Postprzez K.Y.Czart » poniedziałek, 17 stycznia 2011, 18:53

Jaho63 napisał(a):... ale


Nie ma "ale" :)
Avatar użytkownika
K.Y.Czart
 
Posty: 2172
Dołączył(a): środa, 2 grudnia 2009, 22:04

Re: zachowanie samolotu po utracie skrzydła

Postprzez Jaho63 » poniedziałek, 17 stycznia 2011, 18:55

Ostatnio edytowano poniedziałek, 17 stycznia 2011, 19:03 przez Jaho63, łącznie edytowano 1 raz
Można już połączyć nPWM ze SF. Wcale nie ma wielkiej różnicy!
Avatar użytkownika
Jaho63
 
Posty: 6217
Dołączył(a): niedziela, 22 marca 2009, 00:39

Re: zachowanie samolotu po utracie skrzydła

Postprzez K.Y.Czart » poniedziałek, 17 stycznia 2011, 18:58

Jaho63 napisał(a):Jak dla laika to trochę dziwne jest to wydmuchnięcie ich pionowo w górę, aż do przeciągnięcia... Jaszcze, żeby to ten Bocian Krzyśka zrobił, ale Tutka?


Takie "pierdnięcie" potrafi mieć niezłego kopa, tak w pionie, jak i w poziomie. Powietrze to bardzo dynamiczny układ. ;o)
Zresztą to "pionowo w górę" bierz wespół z "do przodu". I wyjdzie "stroma górka" stąd spadek prędkości nie jest dziwny :lol:
Avatar użytkownika
K.Y.Czart
 
Posty: 2172
Dołączył(a): środa, 2 grudnia 2009, 22:04

Re: zachowanie samolotu po utracie skrzydła

Postprzez K.Y.Czart » poniedziałek, 17 stycznia 2011, 19:02

Jaho63 napisał(a):Nie rozumiem... ale dotyczyło samych Tu!
http://www.mmszczecin.pl/blog/entry/25986/TUPOLEW+TU-154+LATAJ%C4%84CA+TRUMNA.html


Janusz weź już daj spokój. Wyguglaj sobie katastrofy Airbusa albo 747, już o dziadkach IL 62 nie wspominając. Masz fobię na loty pasażerskie czy jak? A może robisz na kolei lub w autobusach? :mrgreen:
Avatar użytkownika
K.Y.Czart
 
Posty: 2172
Dołączył(a): środa, 2 grudnia 2009, 22:04

Re: zachowanie samolotu po utracie skrzydła

Postprzez Ostach » poniedziałek, 17 stycznia 2011, 19:02

Z tego co wiem, to przy wychodzeniu z korkociągu trzeba skontrować sterem kierunku, oddać drążek (jak pisał Czart ;o) ) i jeszcze zdjąć obroty z silnika. To jeśli chodzi o myśliwce odrzutowe ;o) Poprawcie jeśli się mylę.
Nie wiem w ogóle skąd ten temat o korkociągu przy katastrofie smoleńskiej.
"Mr. Spock, the women on your planet are logical. That's the only planet in the galaxy that can make that claim."
Avatar użytkownika
Ostach
 
Posty: 1161
Dołączył(a): poniedziałek, 8 grudnia 2008, 01:19
Lokalizacja: Warszawa

Re: zachowanie samolotu po utracie skrzydła

Postprzez Jaho63 » poniedziałek, 17 stycznia 2011, 19:06

Jerooona, jakie nerwowe towarzycho. Zapomnijcie. ;o)
K.Y.Czart napisał(a):robisz na kolei

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=zNkeYlHwJTY[/youtube]
Ostatnio edytowano poniedziałek, 17 stycznia 2011, 19:07 przez Jaho63, łącznie edytowano 1 raz
Można już połączyć nPWM ze SF. Wcale nie ma wielkiej różnicy!
Avatar użytkownika
Jaho63
 
Posty: 6217
Dołączył(a): niedziela, 22 marca 2009, 00:39

Re: zachowanie samolotu po utracie skrzydła

Postprzez K.Y.Czart » poniedziałek, 17 stycznia 2011, 19:07

Ostach napisał(a):Nie wiem w ogóle skąd ten temat o korkociągu przy katastrofie smoleńskiej.


Nie, to przez przypadek. Rzecz dotyczy "rewelacji" rzekomego eksperta "ND" opisującego katastrofę innego Tu-154. Taki swoisty OT.
Avatar użytkownika
K.Y.Czart
 
Posty: 2172
Dołączył(a): środa, 2 grudnia 2009, 22:04

Poprzednia stronaNastępna strona

Powrót do Lotnictwo - rzeczywiste

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 7 gości