Panzer IV H - Pytanie do fachowców.

Jeśli chcesz porozmawiać o prawdziwych pojazdach wojskowych lub szukasz dokumentacji do swojego modelu - napisz o tym tutaj.

Moderator: xenomorph

Panzer IV H - Pytanie do fachowców.

Postprzez Marek Barański » wtorek, 29 marca 2011, 20:15

Witam, nieopatrznie zacząłem zagłębiać się w konstrukcję póżniejszych wersji IV i znalazłem coś o czym informacji nie mogę znaleźć w źródłach pisanych albo jestem noga jeśli chodzi o przeszukiwanie tychże. Chodzi o kwestię opancerzenia przodu wanny kadłuba ww pojazdu. Jak wiadomo 50mm płyta w wersji G była wzmacniana w dwojaki sposób - przykręcano śrubami 30mm pancerza albo przyspawywano równie grubą płytę. W IV H ja zauważam tylko płytę śrubowaną. W obu przypadkach zaczepy holownicze czołgu są montowane do pancerza zasadniczego a dopancerzenie posiada odpowiednie wycięcia. W późnej H zaczęto instalować jednorodny pancerz 80mm co pociągnęło za sobą zmianę kształtu bocznych płyt kadłuba - były kapkę dłuższe coby wszystko dało się elegancko zmontować i pospawać. Płyty boczne w wozach późnych wystają nieco przed czoło przedniego pancerza (patrząc z boku) i są bardziej "kanciaste" niż w wersji z pancerzem 50 mm( dla ścisłości w tych czołgach płyty też wystają). Problem zaczął się gdy natrafiłem na zdjęcia czołgów z przednim pancerzem który na moje oko wystaje przed zakończenia płyt bocznych (których kształt oraz reszta wyposażenia elementów wozu wskazują na wersję G/wczesne H). Żeby było ciekawiej zaczepy holownicze są mocowane właśnie do tej "za grubej" płyty. Wygląda na to że bez zbytnich ceregieli zaczęto montować w tzw. wczesnej wersji H 80 mm płyty nadbudowy i wanny kadłuba a dopiero po kosmetycznych zmianach niektórych elementów wyszło coś co znamy pod pojęciem późnego H. Podejrzewam że fakt jest powszechnie znany a moje żródła są po prostu zbyt skąpe ale wdzieczny byłbym za jakieś rozjaśnienie w tym temacie - czy dużo takich wozów było itd.

Zdjęcie sprawcy zajścia:

http://commons.wikimedia.org/wiki/File: ... zoomed.jpg

Aha, jeszcze jedno pytanko czy w wersji G jeden z ekranów wieżowych (ten "nad" stanowiskiem radiooperatora) był faktycznie krótszy niż ten nad stanowiskiem kierowcy ?

Pozdrawiam, Marek.
Avatar użytkownika
Marek Barański
 
Posty: 952
Dołączył(a): środa, 19 września 2007, 12:20
Lokalizacja: Warszawa

Reklama

Re: Panzer IV H - Pytanie do fachowców.

Postprzez Rayl » wtorek, 19 kwietnia 2011, 23:10

Witaj Marku
Specjalistą od IV nie jestem to mówię na wstępie jednak ostatnim czasem zgłębiałem tajemnicę pojazdów tego typu z racji chęci zbudowania "4" w wersji J initial (model cyber hobby). Zacznę może od końca.
Czołgów o takich kadłubach było niewiele. Parę, paręnaście. Ciężko powiedzieć. Raczej obawiam się, że się nie dowiemy :mrgreen: ponieważ nikt się nie przejmował dokumentacją zmian. Otóż sprawa tych kadłubów wyglądał tak: postanowiono wprowadzić zmianę płyty. Przednia płyta żaden skomplikowany twór, ot prostokąt ze stali. Dla spawacza nie było specjalnej różnicy czy grubsza czy cieńsza. Przyspawał co mu kazali :mrgreen: .Jednak boki kadłuba to już bardziej pracochłonny element, którego wykonanie pochłaniało więcej czasu i skoro pasował to nie było potrzeby go marnować. Owszem planowano już nowy "krój" ale trzeba było wykorzystać to co się ma. Kadłuby jak i inne elementy spawane czy odlewane produkowano w dość dużych ilościach. Najlepiej można zauważyć to na włazach bocznych wieży w "4", które to długo, długo po zastosowaniu jako standardu wieżowych schurzenów posiadały wciąż wizjery( z czasem zaspawane) i dopiero wersja J "mid" posiadała włazy bez tych elementów jako standard.
Tajemnica tego kadłuba jest taka iż stanowił on jeden z pierwszych kadłubów z jednolitą płytą czołową. Taka wersja przejściowa. Jeden(?) egzemplarz takiego czołu się zachował i stanowi ciekawostkę. Zauważ, że produkcja była ciągła i zmiany wprowadzano stopniowo co owocowało tym, że wiele czołgów miało ciekawe połączenie elementów. Ja analizowałem zdjęcie najwcześniejszych ausf. J. Dobrze udokumentowany fotograficznie jest czołg 622 z dywizji Das Reich (Panzerwrecks 11) i w zasadzie nie różni się on wizualnie od H late. Rzecz jasna nie ma silnika rozruchowego z tyłu kadłuba, ale patrząc z boku czy przodu to nie wiadomo czy to J czy H. Wieża również jest żywcem od ausf. H (wentylator, brak nasadek na dźwig). Czołg ten stanowi zapewne jeden z pierwszych czołgów ausf. J. W toku produkcji pojazdy zaczęły zyskiwać coraz więcej cech typowych dla ausf. J.
W literaturze nie spotkałem się z informacjami o takich kadłubach. Takie pojazdy to krótki epizod.
Co do wersji G to nie mam pojęcia o schurzenach.
Pozdrawiam
Paweł
Avatar użytkownika
Rayl
 
Posty: 344
Dołączył(a): czwartek, 14 października 2010, 09:26

Re: Panzer IV H - Pytanie do fachowców.

Postprzez Domi » środa, 20 kwietnia 2011, 08:29

Cześć,
Marek, fajnie że na to zwróciłeś uwagę. Szczerze powiedziawszy to nigdy tego elementu IV nie zauważyłem :-) Tak samo sprawa tych ekranów jest ciekawa.
Odnośnie kadłubów pogrzebałem trochę w papierach które mam teraz pod ręką i wyszlo mi cuś takiego:
Jednolite płyty 80mm w ausf H zaczęto stosować od czerwca '43, a produkcja G o ile dobrze pamietam trwała chyba do końca kwietnia '43. Pozostaje maj '43 w którym wyprodukowano coś koło 270 szt. wczesnych IV H - i to może być ilość tych "dziwnych" kadłubów przejściowych między G a H z dospawanym albo dośrubowanym dopancerzeniem 30mm . Wg tych samych papierów, zazębione płyty przednie, z wystającą częścią boczną zaczęto produkować w grudniu '43 i aż do tego momentu mogą być produkowane pojazdy bez wystającego przodu, już z grubą płytą czołową...a to juz jest dość dużo, licząc średnio po 250 szt miesięcznie wychodzi ponad 1750 czołgów :-). Swoje domniemania opieram na takim fajnym albumiku zdjęciowym o IV G, H, J z "internetowego wydawnictwa" 8wheel-good. Myślę że z dokładnym rozwiązaniem zagadki trzeba bedzie poczekać do wydania trzyczęściowej "biblii" o IV wydawnictwa Historyfacts, ale to dopiero 2012/2013 r. Jeśli będzie to opracowanie takie jak o StuGach to dowiemy się wszystkiego :-)
Chyba że któryś z kolegów ma jakieś konkretne informacje o tych dziwnych kadłubach?

Pozdrawiam

Dominik

P.S. nie uważam się za fachowca w temacie IV, a powyższe informacje to tylko moje gdybania na podstawie dostępnej mi dokumentacji :-)
Avatar użytkownika
Domi
 
Posty: 245
Dołączył(a): sobota, 13 października 2007, 17:46
Lokalizacja: Rzeszów


Powrót do Pojazdy wojskowe - rzeczywiste

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 12 gości