Mustang Mk.III, ICM, 1/48, Standard

Budujesz model, chcesz przedstawić relację z postępów w pracy, zastanawiasz się jak coś zrobić - to miejsce dla Ciebie.

Re: Mustang Mk.III, ICM, 1/48, Standard

Postprzez greatgonzo » wtorek, 8 lutego 2011, 00:30

I malowanie. Chyba, że zakładasz, że Polacy przemalowali wnęki amerykańską farbą.
Avatar użytkownika
greatgonzo
 
Posty: 4064
Dołączył(a): czwartek, 4 września 2008, 15:23
Lokalizacja: Giżycko

Reklama

modele polskich samolotów

Re: Mustang Mk.III, ICM, 1/48, Standard

Postprzez Salva » wtorek, 8 lutego 2011, 19:25

Wiesz, myślałem o kupieniu tego zestawu farb który polecał RAV ale doszedłem do wniosku że jest to dobre dla ludzi którzy dużo z tych kolorów korzystają. Ja stawiam swoje modele przytwierdzone do kawałka deseczki z trawą i spodu nie widać a nie wiadomo kiedy miałbym okazję ponownie je wykorzystać. W tej sytuacji ponad 30zł (z przesyłką) na pomalowanie wnęk mija się w moim rozumieniu z celem... Coś za coś, a za te pieniądze można już dorwać na Allegro model w 1:48, nap. wczoraj poszedł AH-64 Apache z Italeri za 26zł.

Preshading zrobiony olejnym Model Masterem, jednak na podkładzie z puchy jeszcze ale to już końcówka, może na jeden model starczy jeszcze:

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Myślę nad kolejnością malowania. Najpierw resztki pasa Sky i kamuflażu pod pasami inwazyjnymi, kalkomania w to miejsce, maskowanie i białe farba na pola pasów inwazyjnych. Tak będzie chyba ok.
Pozdrawiam, Krzysztof Salwiczek
------------------------------------------------------------------------------------------
Obrazek
Na warsztacie:
Hispano-Nieuport NiD-52 - Azur 1/72
Avatar użytkownika
Salva
 
Posty: 320
Dołączył(a): czwartek, 5 czerwca 2008, 15:51
Lokalizacja: Szamotuły

Re: Mustang Mk.III, ICM, 1/48, Standard

Postprzez michalp78 » środa, 9 lutego 2011, 09:43

Nie powinno być podziału blach w miejscu łączenia płata z kadłubem (i tym bardziej preshadingu w tym miejscu) oraz ogromnej dziury przed wnęką kółka ogonowego.
edit: Przepraszam za zamieszanie w kwestii podziału blach od spodu na dziobie. Moja uwaga miałaby zastosowanie do P-51 D, ale w tym przypadku jest zupełnie nie na miejscu. Przepraszam.
Ostatnio edytowano czwartek, 10 lutego 2011, 07:50 przez michalp78, łącznie edytowano 1 raz
Pozdrawiam. Michał
Avatar użytkownika
michalp78
 
Posty: 377
Dołączył(a): czwartek, 19 lutego 2009, 19:30

Re: Mustang Mk.III, ICM, 1/48, Standard

Postprzez greatgonzo » środa, 9 lutego 2011, 12:10

Nie wiem czy się rozumiemy. Mnie nie chodzi o to, że kolor jest amerykański, tylko o to, że w ogóle jest. Wnęki kół tych mustangów pozostawiano niemalowane, z dźwigarem skrzydła w ZCY. Chyba, że w polskich dywizjonach je malowano. Dopiero wtedy pojawiłby się problem 'amerykańskości' koloru.
Avatar użytkownika
greatgonzo
 
Posty: 4064
Dołączył(a): czwartek, 4 września 2008, 15:23
Lokalizacja: Giżycko

Re: Mustang Mk.III, ICM, 1/48, Standard

Postprzez HK » środa, 9 lutego 2011, 13:26

greatgonzo napisał(a):Nie wiem czy się rozumiemy. Mnie nie chodzi o to, że kolor jest amerykański, tylko o to, że w ogóle jest. Wnęki kół tych mustangów pozostawiano niemalowane (...)

Czyli dla zachowania zgodności z oryginałem, powinno się pozostawić na modelu niemalowane... ;o)
A poważnie, co ze zdjęciami niektórych zachowanych P-51D w których wnęki są w ZCY, ZCG lub nawet IG? Przemalowano po wojnie? Pytam bo nie wiem. A zewnętrzne pokrywy które bez wątpienia (również w przypadku P-51B) na wielu zdjęciach z epoki są ZCY w całości lub części?
Hendryk
HK
 
Posty: 515
Dołączył(a): czwartek, 19 czerwca 2008, 10:07

Re: Mustang Mk.III, ICM, 1/48, Standard

Postprzez greatgonzo » środa, 9 lutego 2011, 18:13

Przed rozpoczęciem produkcji Mustangów z Merlinami NA otrzymała, podobnie jak niektórzy inni producenci, zgodę na rezygnację z zabezpieczania powierzchni wewnętrznych. Zatem wnęki kół pozostawiano niemalowane. Jednak dźwigar pokrywano jedną warstwą podkładu ZCY by uniknąć korozji tego elementu i tworzenia się napięcia elektrostatycznego na nim, co było szczególnie istotne na tylnej jego ściance, która stykała się ze zbiornikami paliwa.
W trakcie eksploatacji stwierdzono, że na styku różnych rodzajów stopów powstają ogniska korozji. Zareagowano ponownie malując wnętrza ZCY. Z tym, że malowano konstrukcje kadłuba, albo wewnętrzną powierzchnię pokrycia, bo na styku tych elementów przede wszystkim występował wspomniany problem korozji. Istnieje niedatowne zdjęcie z linii produkcyjnej P-51D lub K z całą wnęką ZCY. Nastąpiło to w czasie produkcji P-51D, choć nie wiadomo dokładnie kiedy. Jeżeli, choć nie ma na to kwitów, kładziono drugą warstwę primera to byłby to IG.

To na podstawie odkryć Dana Bella.

Nie mam jakiejś przeogromnej galerii zdjęć Mustangów, ale ani jednego, które stałoby w sprzeczności z tym twierdzeniem. Za to stadko na poparcie teorii jak najbardziej. Także P-51D, więc zmiana nastąpiła raczej późno, Dana Bell sugeruje, że być może nawet po wojnie, choć sygnały o korozji pojawiały się już w 1944.

Trzeba pamiętać, że z korozją personel jednostek mógł walczyć we własnym zakresie. Przy przeglądach, czy remontach mogły pojawić się malowane wnęki, czy klapy podwozia. Dodatkowo jest np. zdjęcie znanego P-51 Dona Gentile z otwartą pokrywą uzbrojenia w skrzydle, która jest ZCY, choć podwozie wygląda zgodnie z zasadą.
Ale bardzo chętnie zobaczę fotkę P-51B z zielonymi, czy żółtymi elementami wnęk podwozia. Znam tylko taką z blachą wzmacniającą pokrywę w ZCY.
Jeśli chodzi o samoloty restaurowane, to tu jest prosta sprawa: 'Maluję sobie samolot jak chcę, bo jest mój'. Restauratorzy często podchodzą do kwestii zgodności historycznej kolorów jeszcze swobodniej niż modelarze. Zresztą, jakbym miał takiego warbirda w garażu to też raczej nie chciałbym, żeby mi tam go rdza zżerała w imię historycznego puryzmu.

I podsumowując - dowodu na wygląd wnęki podwozia konkretnego P-51 się tu nie znajdzie. Na ogół, kiedy korci mnie by wygłosić jakąś definitywną tezę, przypominam sobie opowieść typka, który zajmował się restauracją pewnego P-38 i wspominał, że wnętrza belek jednego samolotu były różne i dodawał jeszcze gamę kolorów podkładów jakie znalazł w tym, nietkniętym od wojny płatowcu.
Avatar użytkownika
greatgonzo
 
Posty: 4064
Dołączył(a): czwartek, 4 września 2008, 15:23
Lokalizacja: Giżycko

Re: Mustang Mk.III, ICM, 1/48, Standard

Postprzez Salva » niedziela, 13 lutego 2011, 19:16

Modelarstwo pięknie uczy trzymania nerwów na wodzy... Czasami aż chce się czymś rzucić o ścianę...

Zaczęło się niewinnie, przygotowane kawałki kalkowani:

Obrazek

Zostało to w miarę równo nałożone:

Obrazek

Obrazek

No i podczas poprawiania taśmy maskującej Tamiyi stało się:

Obrazek

Obrazek

Ręce opadają... Trzeba będzie zebrać siły i spróbować to ratować. Ale efekt, szczególnie przy "G", może już być nieteges :?
Pozdrawiam, Krzysztof Salwiczek
------------------------------------------------------------------------------------------
Obrazek
Na warsztacie:
Hispano-Nieuport NiD-52 - Azur 1/72
Avatar użytkownika
Salva
 
Posty: 320
Dołączył(a): czwartek, 5 czerwca 2008, 15:51
Lokalizacja: Szamotuły

Re: Mustang Mk.III, ICM, 1/48, Standard

Postprzez el Rozito » niedziela, 13 lutego 2011, 23:27

No tak zazwyczaj się dzieje jak się nakleja taśmę Tamki na niezabezpieczone kalkomanie. Jakich płynów zmiękczających używasz, bo nic nie wspomniałeś? Jeżeli operacja odbyła się bez set-a (czy też setter-a) jakiejkolwiek firmy to i tak mało zlazły :mrgreen:
Pozdrawiam, Michał.
Avatar użytkownika
el Rozito
 
Posty: 464
Dołączył(a): poniedziałek, 15 marca 2010, 17:42
Lokalizacja: Łódź

Re: Mustang Mk.III, ICM, 1/48, Standard

Postprzez Salva » niedziela, 3 kwietnia 2011, 22:04

Nie było możliwości robienia zdjęć ale coś tam powolutku działam:

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek
Pozdrawiam, Krzysztof Salwiczek
------------------------------------------------------------------------------------------
Obrazek
Na warsztacie:
Hispano-Nieuport NiD-52 - Azur 1/72
Avatar użytkownika
Salva
 
Posty: 320
Dołączył(a): czwartek, 5 czerwca 2008, 15:51
Lokalizacja: Szamotuły

Poprzednia strona

Powrót do Lotnictwo - warsztat

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 17 gości