Bardzo wczesny Spitfire

Jeśli chcesz porozmawiać o prawdziwych latających maszynach lub szukasz dokumentacji do swojego modelu - napisz o tym tutaj.

Bardzo wczesny Spitfire

Postprzez RAV » sobota, 10 września 2011, 22:38

Cześć!

Przymierzam się do nowego Spitfire'a Mk.I z Airfixa. Chciałbym, żeby w mojej kolekcji poszczególne Spity maksymalnie się różniły, dlatego zamierzam użyć dwułopatowego śmigła i płaskiej osłony kabiny. Jednocześnie unikam kokard typu B na rzecz stosowanego wcześniej typu A1.

Mam kalki Xtradecal X72085 z zestawem do K9794 (ósmy seryjny Spitfire, dostarczony 18 sierpnia 1938) ze znanego zdjęcia:
Obrazek

Jak widać, egzemplarz na pierwszym planie ma już wypukłą osłonę kabiny. Przypuszczam, że została wymieniona już po dostarczeniu. Zdjęcie wykonano 31 października 1938 r. podczas sesji propagandowej. Na jej potrzeby namalowano na samolotach numer dywizjonu: 19. W kalkach numer ten jest żółty, ale ze zdjęcia wynika, że raczej powinien być biały.

Mój plan jest taki: Zrobić K9794, ale z czasów, kiedy miał jeszcze płaską osłonę kabiny. Tym sposobem uzyskałbym maksimum różnic względem innych moich modeli i ominąłbym problem błędnego koloru numeru, bo bym go po prostu nie naklejał. Mam dwa problemy:

1. Czy moje przypuszczenie co do wcześniejszego wyglądu tego samolotu (płaska osłona, brak numeru, poza tym jak na zdjęciu) jest prawdopodobne? Od kiedy wymieniano osłony? Czy jest możliwe, że ten egzemplarz od nowości miał wypukłą osłonę?

2. Jaki kształt miała "ramka" chroniąca wyważenie steru kierunku, obecna na wczesnych Spitfire'ach?

Z góry dziękuję za pomoc.
Pozdrawiam
RAV
Obrazek
Avatar użytkownika
RAV
 
Posty: 3313
Dołączył(a): czwartek, 20 września 2007, 22:58
Lokalizacja: Wrocław

Reklama

Re: Bardzo wczesny Spitfire

Postprzez Cichociemny » sobota, 10 września 2011, 23:34

Czynię podobne przymiarki, też chcę zrobić z Arfiksa wczesnego "dwułopatowego" Spitfire'a z płaską osłoną kabiny. Rising Decals wydał niedawno zestaw, który może Cię zainteresować:
Obrazek
Obrazek
Zdjęcia ze strony producenta http://www.risingdecals.com .
Cichociemny
 
Posty: 2637
Dołączył(a): środa, 26 września 2007, 18:33

Re: Bardzo wczesny Spitfire

Postprzez Grzegorz2107 » sobota, 10 września 2011, 23:52

RAV napisał(a):

Mój plan jest taki: Zrobić K9794, ale z czasów, kiedy miał jeszcze płaską osłonę kabiny.
.


A jak trochę pokombinujesz to zrobisz K9797 i masz dylemat z głowy.
Spitfire z płaskimi osłonami przetrwały przynajmniej do maja 1939 w tym dywizjonie, gdyby była akcja wymieniania, to do tego czasu już by się pozbyli tych płaskich...Może przyszedł z fabryki już taki lepszy? :?:

Na jej potrzeby namalowano na samolotach numer dywizjonu: 19. W kalkach numer ten jest żółty, ale ze zdjęcia wynika, że raczej powinien być biały.


Żółty może być też, jest to jeden z tradycyjnych kolorów eskadr w RAF. Biały raczej nie.
Avatar użytkownika
Grzegorz2107
 
Posty: 3305
Dołączył(a): środa, 19 września 2007, 16:19

Re: Bardzo wczesny Spitfire

Postprzez RAV » niedziela, 11 września 2011, 15:33

Grzegorz2107 napisał(a):A jak trochę pokombinujesz to zrobisz K9797 i masz dylemat z głowy.

K9794 ma tez dla mnie tę zaletę, że jest w schemacie B. Pozostałe moje Spity są w A.

Grzegorz2107 napisał(a):Spitfire z płaskimi osłonami przetrwały przynajmniej do maja 1939 w tym dywizjonie, gdyby była akcja wymieniania, to do tego czasu już by się pozbyli tych płaskich...

Akcja wymieniania raczej była. Oto zdjęcie z 4 maja 1939 - widać osłonę z niepomalowanymi ramkami. Myślisz, że ten egzemplarz tak wyszedł z fabryki?
Obrazek

Grzegorz2107 napisał(a):Może przyszedł z fabryki już taki lepszy?

Ktoś (Greatgonzo?) wielokrotnie serwował tu daty wprowadzenia różnych modyfikacji Spitfire'ów. Kiedy zaczęto produkcję wypukłych osłon? Jeśli było to po sierpniu 1938, to K9794 nie mógł mieć takiej od nowości.

Kolejnym argumentem za obecnością płaskiej osłony w K9794 jest istnienie zdjęć egzemplarzy o wyższych numerach (np. K9804, dostarczony 23.10, a więc ponad dwa miesiące po "moim" i na tydzień przed wykonaniem zdjęcia z "19-tkami") z taką osłoną.

Grzegorz2107 napisał(a):
RAV napisał(a):Na jej potrzeby namalowano na samolotach numer dywizjonu: 19. W kalkach numer ten jest żółty, ale ze zdjęcia wynika, że raczej powinien być biały.

Żółty może być też, jest to jeden z tradycyjnych kolorów eskadr w RAF. Biały raczej nie.

Porównałem odcień 19-tki z kolorami kokardy. Na wszystkich zdjęciach jest bliższy białemu. Poza tym te numery to był "fakt prasowy", więc po pierwsze, kolory mogły być nieregulaminowe, a po drugie, nie jestem pewien, czy chce mi się takie "fikcyjne" oznaczenie odwzorowywać w modelu. W sumie to nawet nie wiadomo, czy te numery były po obu stronach...
Pozdrawiam
RAV
Obrazek
Avatar użytkownika
RAV
 
Posty: 3313
Dołączył(a): czwartek, 20 września 2007, 22:58
Lokalizacja: Wrocław

Re: Bardzo wczesny Spitfire

Postprzez Grzegorz2107 » niedziela, 11 września 2011, 16:20

RAV napisał(a):
Akcja wymieniania raczej była. Oto zdjęcie z 4 maja 1939 - widać osłonę z niepomalowanymi ramkami. Myślisz, że ten egzemplarz tak wyszedł z fabryki?

Ja na tym zdjęciu widzę ze dwa płaskokabinowe Spitfire, a więc do maja dotrwały mimo akcji wymieniania. Nie było to więc obligatoryjne.

Ktoś (Greatgonzo?) wielokrotnie serwował tu daty wprowadzenia różnych modyfikacji Spitfire'ów. Kiedy zaczęto produkcję wypukłych osłon? Jeśli było to po sierpniu 1938, to K9794 nie mógł mieć takiej od nowości.

Ja też szukałem i nie znalazłem...Ale jeszcze raz patrząc na zdjęcia, akcja taka nie była zbyt energiczna w tym wypadku. Może niżsi piloci nie mieli problemów i nie potrzebowali takiej zamiany?

Zrób K9797. :)


Jak zrobisz 9794 ( schemat B jest kuszący) z płaską kabiną, to na pewno trafisz. Jestem przekonany, że z fabryki wyszedł z płaską, ale...No właśnie zawsze zostanie to ale. :)
Ostatnio edytowano niedziela, 11 września 2011, 16:32 przez Grzegorz2107, łącznie edytowano 1 raz
Avatar użytkownika
Grzegorz2107
 
Posty: 3305
Dołączył(a): środa, 19 września 2007, 16:19

Re: Bardzo wczesny Spitfire

Postprzez RAV » niedziela, 11 września 2011, 16:30

Grzegorz2107 napisał(a):Ja na tym zdjęciu widzę ze dwa płaskokabinowe Spitfire, a więc do maja dotrwały mimo akcji wymieniania. Nie było to więc obligatoryjne.

Bardzo dobrze, ale nie na temat. Pytanie brzmi, czy K9794 miał wcześniej płaską kabinę, a nie czy były w 19 Sqn jakieś samoloty, które nigdy nie dostały wypukłej.
Pozdrawiam
RAV
Obrazek
Avatar użytkownika
RAV
 
Posty: 3313
Dołączył(a): czwartek, 20 września 2007, 22:58
Lokalizacja: Wrocław

Re: Bardzo wczesny Spitfire

Postprzez Dominik » niedziela, 11 września 2011, 18:53

Co za zbieg okoliczności. Parę dni temu zacząłem dłubanie przy wczesnym Spitku. Z tym, że mam zamiar uzyć kalki Model Alliance
Obrazek
Zdjęcie ze strony http://www.hannants.co.uk
Postanowiłem malowanie pudełkowe na później. Choć na pewno kupię ten mini zestaw Rising Decals. Jedyne czego się obawiam to osłona statecznika. Nie wiem czy sobie poradzę z jej przygotowaniem.
RAV czekam na Twój warsztat. Pewnie coś podpatrzę :)

A tak przy okazji. Czy ma ktoś może zdjęcia wczesnych Spitów z płaskimi kabinami i dwupłatowymi śmigłami z innych dywizjonów niż 19?
"Build what you want, the way you want to and, above all, have fun"* (Al Superczynski)
Honour Thy Tamiya for their kits are idiotproof.

IPMS Świdnica
Avatar użytkownika
Dominik
 
Posty: 2620
Dołączył(a): wtorek, 25 grudnia 2007, 16:16

Re: Bardzo wczesny Spitfire

Postprzez pik » niedziela, 11 września 2011, 21:04

1. Czy moje przypuszczenie co do wcześniejszego wyglądu tego samolotu (płaska osłona, brak numeru, poza tym jak na zdjęciu) jest prawdopodobne? Od kiedy wymieniano osłony? Czy jest możliwe, że ten egzemplarz od nowości miał wypukłą osłonę?

Z dwułopatowym smigłem wyprodukowano tylko 77 sztuk Spitfire. Wydaje mi się, że wstawianie wypukłej osłony zaczęło się jeszcze wcześniej, także liczba egzemplarzy z dwułopatowym śmigłem i płaską owiewką była mniejsza. Moim zdaniem jest mało prawdopodobne, aby wymieniono osłonę, najpewniej samolot w takiej konfiguracji już zszedł z linii produkcyjnej.

Konwersja śmigieł 2- na 3-łopatowe w egzemplarzach znajdujących się w jednostkach także odbyła się bardzo szybko (stąd tak mało zdjęć Spitfire w tej konfiguracji, praktycznie tylko "pokazowy" Squadron 19), także szansa aby w międzyczasie ktoś jeszcze zdążył wymienić osłony na wypukłe jest znikoma.
Pozdrawiam
Darek
Na warsztacie 1/72: Ar-234 (Dragon), Ju-88 (Revell), FW-190 (Revell+Hasegawa)
Portfolio: http://pwm.org.pl/viewtopic.php?f=207&t=17429
Avatar użytkownika
pik
 
Posty: 1377
Dołączył(a): piątek, 12 marca 2010, 18:32

Re: Bardzo wczesny Spitfire

Postprzez Grzegorz2107 » czwartek, 15 września 2011, 12:45

RAV napisał(a):
Grzegorz2107 napisał(a):A jak trochę pokombinujesz to zrobisz K9797 i masz dylemat z głowy.

K9794 ma tez dla mnie tę zaletę, że jest w schemacie B. Pozostałe moje Spity są w A.
...


Jest jeszcze jeden w schemacie B na zdjęciu z pierwszego postu. Trzeci w kolei. Słaba rozdzielczość nie pozwala zobaczyć numeru, ale może to być K9796???
Zdjęcia z tego lotu są dość popularne, jeśli się poszuka, to na pewno trafi się na takie z widocznym wyraźnie numerem.

Tu ciekawa ewolucja oznaczeń: B. jasne litery i zamalowane znaki.


Obrazekhttp://www.rafmuseum.org.uk/milestones-of-flight/aircraft/1938.cfm
Avatar użytkownika
Grzegorz2107
 
Posty: 3305
Dołączył(a): środa, 19 września 2007, 16:19

Re: Bardzo wczesny Spitfire

Postprzez Jaho63 » czwartek, 15 września 2011, 13:54

Skoro "produkujecie" wczesne Spitki, to pewnie otwór na korbę z tabliczką BHP zrobicie? Jakoś tak, nagminnie pomijany element w modelach.
EDIT: Panowie to było tylko grzeczne zapytanie. ;o) Chodzi o tę małą blaszkę pod otworem (coś, jak znamionowa) na prawej stronie silnika. Na wczesnych Spitach rzuca się w oczy.
Można już połączyć nPWM ze SF. Wcale nie ma wielkiej różnicy!
Avatar użytkownika
Jaho63
 
Posty: 6217
Dołączył(a): niedziela, 22 marca 2009, 00:39

Re: Bardzo wczesny Spitfire

Postprzez Grzegorz2107 » czwartek, 15 września 2011, 19:37

W początkach produkcji chyba dość dokładnie przestrzegano podziału na schemat malowania "A" należny nieparzystym i "B" związany z parzystymi numerami.
Właśnie przeglądam książki pod tym kątem i na razie się zgadza, poza małym wyjątkiem.
K9787 "A" "Spitfire the history"
K9789"A" "A complete fightning history" , "Spitfire the history"
K9792 "A" "A complete fightning history"
K9794"B" "A complete fightning history"
K9795 "A"
K9797"A" "A complete fightning history"
K9798 "B"
K9804 "B" "Spitfire the history"
K9814 "B""Spitfire the history" wystawiony w Paryżu w listopadzie 1938
K9822 "B" "Spitfire the history"
K9842"B" ciemne zdjęcie , ale na 90% "Spitfire the history"
K9845 "A" "Spitfire the history"
K9846"B" "Spitfire the history"
Wszystkie z dwułopatowym śmigłem i poza k9794 z płaską osłoną kabiny ( raczej na 100%, chociaż nie gwarantuję, obrys oszklenia jest czasem trudny do zauważenia).
Ostatnio edytowano czwartek, 15 września 2011, 22:21 przez Grzegorz2107, łącznie edytowano 5 razy
Avatar użytkownika
Grzegorz2107
 
Posty: 3305
Dołączył(a): środa, 19 września 2007, 16:19

Re: Bardzo wczesny Spitfire

Postprzez Jaho63 » czwartek, 15 września 2011, 19:44

Ja robię K9953 i ma schemat B. Ale też pewności nie ma, bo serial zamalowany. No i to już nie jest sam początek...
Można już połączyć nPWM ze SF. Wcale nie ma wielkiej różnicy!
Avatar użytkownika
Jaho63
 
Posty: 6217
Dołączył(a): niedziela, 22 marca 2009, 00:39

Re: Bardzo wczesny Spitfire

Postprzez Grzegorz2107 » czwartek, 15 września 2011, 20:07

Jaho63 napisał(a):Ja robię K9953 i ma schemat B. Ale też pewności nie ma, bo serial zamalowany.


Twój ma już trójłopatowe śmigło i nowszą osłonę kabiny.
K9906 też już nie jest zgodny z zasadą "parzyste-nieparzyste"
Avatar użytkownika
Grzegorz2107
 
Posty: 3305
Dołączył(a): środa, 19 września 2007, 16:19

Re: Bardzo wczesny Spitfire

Postprzez RAV » czwartek, 15 września 2011, 20:53

Grzegorz2107 napisał(a):Właśnie przeglądam książki

Mógłbyś podać listę książek?
Pozdrawiam
RAV
Obrazek
Avatar użytkownika
RAV
 
Posty: 3313
Dołączył(a): czwartek, 20 września 2007, 22:58
Lokalizacja: Wrocław

Re: Bardzo wczesny Spitfire

Postprzez Grzegorz2107 » czwartek, 15 września 2011, 22:06

RAV napisał(a):
Grzegorz2107 napisał(a):Właśnie przeglądam książki

Mógłbyś podać listę książek?


"Spitfire the history"
"Spitfire a comprehensive guide for the modeller"
"Camouflage and markings"
"Aerodata international 2"
:Fighting colours"
"Spitfire . A complete fightning history"
polskie monografie

K9792 się nie zgadza. Miał schemat "A"
K9822 "B"
K9851 "A"

Zdumiewające jest, że wszystkie ze schematem "B" miały b.krótki żywot.
Avatar użytkownika
Grzegorz2107
 
Posty: 3305
Dołączył(a): środa, 19 września 2007, 16:19

Następna strona

Powrót do Lotnictwo - rzeczywiste

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 10 gości