BMW Z3 - Tamiya - 1/24 - STANDARD

Budujesz model, chcesz przedstawić relację z postępów w pracy, zastanawiasz się jak coś zrobić - to miejsce dla Ciebie.

BMW Z3 - Tamiya - 1/24 - STANDARD

Postprzez MesserDesign » piątek, 7 października 2011, 21:18

Witam,
W tym roku postanowiłem skleić też model prosto z pudła. Wybór padł na dość rzadko sklejany ale ciekawy model - BMW Z3. Model sam w sobie jest bardzo ładnie wykonany.
W pudełku znajdziemy wypraski z szarego i czarnego plastiku, przezroczystą oraz chromowaną. Miłym dodatkiem są metalstickery z logo "Z3 oraz wkładami lusterek. Sam plastik jest miły w obróbce. Detale jak na ten dość prosty model są ładnie odlane i szczegółowe. Karoseria z jednej strony miło zaskakuje bardzo delikatnymi szwami po formach, a z drugiej strony rozczarowuje - bardzo płytkimi liniami podziału. Nie jest to jednak nie do przejścia ;o)
Chromy są ładne, nie ma na nich defektów typu zatopione włoski czy jakieś farfocle. Kalkomanie nie powalają ilością, ale zawierają wszystko co potrzebne - przejrzyste zgary, ładnie odwzorowane znaczki i loga.
Spasowanie wyjdzie w trakcie, ale już po samej firmie można z lekką dozą pewności założyć że nie powinno być w tej dziedzinie większych problemów ;o)
Podsumowując - dobry wybór dla osób nie lubiących modyfikacji, a sklejających prosto z pudła.

Zdjęcia, jak to się ramki, karoseria i wybrane detale prezentują:

Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek

Oraz fotka dodatków jakie mogę użyć - jeszcze nie wiem który zestaw użyję, możliwe że zmiksuje coś ze wszystkich.
Obrazek

Kolory jakie planuję:
1. Kabriolet - fioletowa perła z palety BMW
2. Zamknięty dach - czekoladowy brąz (możliwe że również z palety BMW )

Pozdrawiam
MesserDesign
Avatar użytkownika
MesserDesign

Animal Planet
 
Posty: 1198
Dołączył(a): wtorek, 2 listopada 2010, 21:40

Reklama

Re: BMW Z3 - Tamiya - 1/24 - STANDARD

Postprzez Macio4ever » sobota, 8 października 2011, 18:54

Fajna bryka, przyjemny model i jest z czym się pokazać przy wykończeniu wnętrza. Powodzenia w budowie!
First Man Than Machine
Avatar użytkownika
Macio4ever
 
Posty: 3728
Dołączył(a): poniedziałek, 1 października 2007, 20:59
Lokalizacja: Warszawa

Re: BMW Z3 - Tamiya - 1/24 - STANDARD

Postprzez MesserDesign » niedziela, 9 października 2011, 19:49

Witam,
Przedstawienie czas zacząć :D

Odcinek 1
Szwy i linie podziału

Modele firmy Tamiya mają zazwyczaj dość delikatne szwy - nie inaczej jest w tym modelu. Zanim je jednak usunę, zajmę się liniami podziału.
Po co je pogłębiać? Odlane linie podziału są zawsze dość płytkie, co zwiększa ryzyko zalania ich prze kolejne warstwy farby jak i lakieru. Dodatkowo ich fabryczny kształt przypomina ceownik [ , pogłębiając je nadajemy im kształt < , co sprawia, że są one cieńsze (optycznie ) i cieńsze też będą przy zapuszczaniu farbą ( ale o tym w kolejnych odcinkach ).
Do pogłębiania linii podziału używam lekko przeszlifowanej igły. Łatwo się nią pogłębia linie przez fakt, że można jej używać we wszystkich kierunkach. Pogłębiam linie prowadząc - na początku delikatnie, z czasem zwiększając nacisk - igłę po oryginalnych rowkach, wielokrotnie, aż do uzyskania pożądanego efektu.

Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek

Potem zabrałem się za szlifowanie kasty z jednoczesnym usuwaniem szwów po formach. Robię to po pogłębianiu, ponieważ podczas w/w procesu powstają małe farfocle, które szlifowanie karoserii skutecznie usuwa.
Swoje modele szlifuje za pomocą gąbek ściernych 3M - do kupienia w sklepach samochodowych, lakierniach oraz w sklepach z biżuterią srebrną. Mają trzy kolory odpowiadające trzem różnym gradacją. Zaczynam czerwoną, potem niebieską a wykańczam zieloną.
Po wyszlifowaniu karoseria zyskuje ładny matowy wygląd - dając tym samym dużo lepszą przyczepność dla podkładu.
Zdjęcia:
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek

Pozdrawiam
MesserDesign
Avatar użytkownika
MesserDesign

Animal Planet
 
Posty: 1198
Dołączył(a): wtorek, 2 listopada 2010, 21:40

Re: BMW Z3 - Tamiya - 1/24 - STANDARD

Postprzez Macio4ever » niedziela, 9 października 2011, 23:00

Bardzo ładne wprowadzenie, widać uważne przestudiowanie Regulaminu :P No i widać skok jakościowy w zdjęciach - bardzo przyjmnie ogląda się takie fotki.

Też czasami używam igły - głównie na łukach. 3M ma jeszcze jedną gąbkę, z najgrubszym ziarnem o nazwie Fine, też w czerwonym kolorze.
First Man Than Machine
Avatar użytkownika
Macio4ever
 
Posty: 3728
Dołączył(a): poniedziałek, 1 października 2007, 20:59
Lokalizacja: Warszawa

Re: BMW Z3 - Tamiya - 1/24 - STANDARD

Postprzez MesserDesign » poniedziałek, 10 października 2011, 19:49

Dzięki Maćku - nie wiedziałem że 3M ma jeszcze jedną gąbkę ścierną- poszukam po znanych mi sklepach :)

Odcinek 2
Lusterka

Przyklejanie lusterek na lakier jest często kłopotliwe z dwóch powodów - ciężko ustalić ich pozycję oraz przykleić. Z tych powodów postanowiłem zastosować mocowanie "na pręt". Polega ono na wywierceniu otworów w karoserii i lusterkach i w zespoleniu za pomocą pręta.

Zanim zabrałem się za wiercenie, trzeba było przygotować lusterka. Konkretniej chodzi o linie podziału na nich. Do ich pogłębienia użyłem tym razem zmęczonej życiem czeskiej żyletki wolframowej.
Obrazek

Tutaj po pogłębieniu ( po lewej ) oraz jeszcze przed ( po prawej ):
Obrazek

Gdy ten etap miałem już za sobą, mogłem przejść do ustalenia pozycji lusterek. Tamiya ułatwia nam sprawę zaznaczając bardzo delikatną obwódką ( mini szew ) miejsce w którym ma być przyklejone lusterko. Wygląda to tak:
Obrazek

Gdy już wiemy, gdzie ma być lusterko - w ruch idzie wiertło. Ja wiercę wpierw otwór w karoserii, a dopiero potem w lusterku. Do tego celu użyłem dość dużego wiertła - 0,8mm - polecam używać mniejsze wielkości ( 0.4, 0.5mm ). U mnie wynikało to z faktu, że miałem pod ręką drut mosiężny o tej samej średnicy :P
Obrazek

Następnie przykładam lusterko do karoserii i od spodu zaznaczam wiertłem punkt na lusterku, gdzie mam wiercić.
Obrazek

Po wywierceniu, odcinam kawałek drutu o tej samej średnicy co wiertło i wklejam w lusterko za pomocą cyjanoakrylowego kleju - w moim przypadku "super glue".
Obrazek

Tak całość prezentuje się "od środka". Pręt zostanie przycięty do odpowiedniej długości w kolejnych etapach budowy.
Obrazek

I tym oto sposobem uzyskujemy prosty ale i zarazem stabilny i bezproblemowy sposób mocowania lusterek. Tak się prezentują założone na sucho - dlatego ich pozycja na karoserii jest lekko przekrzywiona, co zostanie skorygowane na etapie ich klejenia.

Obrazek
Obrazek
Obrazek

Pozdrawiam
MesserDesign
Avatar użytkownika
MesserDesign

Animal Planet
 
Posty: 1198
Dołączył(a): wtorek, 2 listopada 2010, 21:40

Re: BMW Z3 - Tamiya - 1/24 - STANDARD

Postprzez Macio4ever » poniedziałek, 10 października 2011, 19:57

Jak tak dalej będziesz dokładnie opisywał, to potem można z tego zrobić podręcznik dla początkujących. Dobra robota :!:
Mam pytanie, które dawno chciałem zadać - czy ta czeska piłka jest cieńsza niż 0,1mm-0,15mm?
First Man Than Machine
Avatar użytkownika
Macio4ever
 
Posty: 3728
Dołączył(a): poniedziałek, 1 października 2007, 20:59
Lokalizacja: Warszawa

Re: BMW Z3 - Tamiya - 1/24 - STANDARD

Postprzez MesserDesign » poniedziałek, 10 października 2011, 20:10

Dziękuje Panie Koordynatorze :oops:
Żyletka ma grubość ok 0.20mm - a przynajmniej taka informację dostałem. Nie mam niestety teraz jak tego zmierzyć :-/

Pozdrawiam
MesserDesign
Avatar użytkownika
MesserDesign

Animal Planet
 
Posty: 1198
Dołączył(a): wtorek, 2 listopada 2010, 21:40

Re: BMW Z3 - Tamiya - 1/24 - STANDARD

Postprzez wuen » poniedziałek, 10 października 2011, 20:15

Macio4ever napisał(a):3M ma jeszcze jedną gąbkę, z najgrubszym ziarnem o nazwie Fine, też w czerwonym kolorze.

Czerwonych gąbek w wydaniu 3M jest więcej - a konkretnie 3:
medium = 120-180
fine = 320-400
superfine = 500-600
(informacje ze strony http://www.thewoodcraftshop.com/store/c ... -Pads.html)
Ze względu na bardzo duże ziarno 2 pierwsze rodzaje raczej nieprzydatne w modelach...
człowiek bez pasji to producent g...
Avatar użytkownika
wuen
 
Posty: 2400
Dołączył(a): sobota, 20 października 2007, 07:44
Lokalizacja: okolice Halinowa ok. 25 km od Wawy

Re: BMW Z3 - Tamiya - 1/24 - STANDARD

Postprzez zmorka » poniedziałek, 10 października 2011, 20:37

Lusterka zawsze były dla mnie problemem, ostateczny montaż który może popsuć wszystko, typu klej na pięknym lśniącym lakierze wydobywający się spod nich itd, ale teraz po tym fantastycznym opisie za który jestem bardzo wdzięczny będę mógł to tego podejść w odpowiedni sposób i znacznie spokojniej, dzięki :) z pewnością nie tylko ja skorzystam.
zmorka
 
Posty: 467
Dołączył(a): poniedziałek, 1 lutego 2010, 21:33

Re: BMW Z3 - Tamiya - 1/24 - STANDARD

Postprzez Macio4ever » poniedziałek, 10 października 2011, 20:45

To jeszcze przy okazji - gąbka Fine jest fine do grubych prac np zdjęcie dużego nadmiaru szpachli, przy modelowaniu kształtu, a na szlifierce oscylacyjnej to już w ogóle miodzio.
First Man Than Machine
Avatar użytkownika
Macio4ever
 
Posty: 3728
Dołączył(a): poniedziałek, 1 października 2007, 20:59
Lokalizacja: Warszawa

Re: BMW Z3 - Tamiya - 1/24 - STANDARD

Postprzez Kazik » wtorek, 11 października 2011, 08:42

Tomek chyba wylecisz z konkursu ... do FAQu cywilnego :lol: ;o)
Tak trzymaj lubimy takie warsztaty.
Obrazek
Pozdrawiam
Marek
Avatar użytkownika
Kazik
 
Posty: 3566
Dołączył(a): środa, 19 września 2007, 12:05
Lokalizacja: Warszawa

Re: BMW Z3 - Tamiya - 1/24 - STANDARD

Postprzez portalus » wtorek, 11 października 2011, 09:53

Kazik napisał(a):Tomek chyba wylecisz z konkursu ... do FAQu cywilnego :lol: ;o)
Tak trzymaj lubimy takie warsztaty.

Jako wzór-konspekt bo jasne to i czytelne, a poza tym w standardzie czyli podstawy podstaw.
Avatar użytkownika
portalus
 
Posty: 2963
Dołączył(a): środa, 19 września 2007, 17:52
Lokalizacja: Swarzędz

Re: BMW Z3 - Tamiya - 1/24 - STANDARD

Postprzez WestBikers » wtorek, 11 października 2011, 10:15

Super warsztat - widzę, że będzie się można czegoś fajnego nauczyć. Model też bardzo przyjemny, szkoda, że w standardzie nie można zastosować flocku - w tym przypadku byłby wręcz wskazany.
Avatar użytkownika
WestBikers
 
Posty: 528
Dołączył(a): niedziela, 9 marca 2008, 21:35
Lokalizacja: Środa Wlkp.

Re: BMW Z3 - Tamiya - 1/24 - STANDARD

Postprzez MesserDesign » wtorek, 11 października 2011, 20:51

Ekhm... nie wiem co powiedzieć :oops: Dziękuje za docenienie mojej skromnej pracy :->

Wracając do modelu:

Odcinek 3
"Raszki"

Raszki, lub tez wyloty powietrza często w modelach odlewane są w całości - mowa o małych wylotach. Tym razem Tamiya kolejny raz miło zaskakuje - są szczeliny. Jednakże owe szczeliny są tak wąskie że nawet zwykły podkład mógłby je zasklepić częściowo jak nie całkowicie.
Warto to poprawić. W tym celu potrzebne nam będą: skalpel, papier wodny oraz gąbki 3M.
Tak wyglądają owe raszki w ramkach:
Obrazek

Skalpelem delikatnie z jednej i drugiej strony usuwam plastik, by powiększyć fabryczne szczeliny.
Obrazek

Następnie wycinam z papieru wodnego cienki paseczek i wciskając go w szczelinę, szlifuje jej krawędzie, delikatnie je zaokrąglając. szlifuje w ten sposób zarówno górną jak i dolną krawędź.
Obrazek

Po tym zabiegu należy wykończyć jeszcze całą powierzchnię raszek by była jednolita z karoserią - za pomocą wspomnianych wcześniej gąbek 3M. Kolejność ta sama co wcześniej - czerwona, niebieska, na końcu zielona.
Obrazek

Tak wygląda porównanie z wyszlifowaną ( z lewej ) oraz z pudełkową ( z prawej ) raszką:
Obrazek

Tak się prezentują wyloty na swoim miejscu w karoserii:
Obrazek
Obrazek
Obrazek

Na tym etapie przechodzę do podwozia modelu.

Odcinek 4

Wahacze

Model zawiera dość wiernie odwzorowane zawieszenie. Dziś kupię się na zawieszeniu przednim, a konkretniej na wahaczach.
W oryginale wahacze mają otwory, co w modelu jest odwzorowane jedynie jako zagłębienia. Oryginał:
Obrazek
źródło: internet
Model:
Obrazek

Aby je upodobnić do oryginału i jednocześnie obrobić cały element potrzebne mi będą: skalpel, gąbki 3M, pilnik.
Obrazek

Zaczynam od usuwania szwów na wszystkich elementach okrągłych lub półokrągłych - robię to za pomocą ostrza skalpela, przesuwając je w płaszczyźnie poziomej wzdłuż danego elementu.
Obrazek

Następnie za pomocą pilnika, a potem gąbek 3M szlifuje cały element w celu pozbycia się wlewek i szwów na płaskich elementach. Gdy ten etap mam za sobą, biorę się za wiercenie otworów w wahaczach. Do tego celu przygotowuje sobie wiertła, których będę kolejno używał.
Obrazek

Tak wygląda zrobiony jeden wahacz. Po lewej jeszcze nie obrobiony, po prawej już z wywierconymi otworami.
Obrazek
Obrazek

Przy okazji powyższej fotki widać że popełniłem błąd. Otóż jeden z dużych otworów przeszedł na wylot, a tymczasem jego otwór powinien być tylko częściowo odsłonięty. Wynika to z faktu, że ramiona wahaczy leżą na dalszej konstrukcji zawieszenia. Wiercąc po drugiej stronie udało mi się uniknąć tego błędu ( chodzi o duży otwór przy wew części wahacza - pod nim częściowo powinien wystawać róg kwadratu ).
Obrazek

Lewa strona bez błędu.
Obrazek

Prawa z błędem ( otwór bliżej X od wew strony ).
Obrazek

Można to naprawić w bardzo prosty a zarazem szybki sposób. Potrzebna nam będzie zapalniczka oraz kawałek ramki wtryskowej.
Obrazek

Nad ogniem trzymamy kawałek ramki, do momentu aż zacznie się samoistnie gnieść. W tym momencie chwytamy za oba
końce ramki i szybkim ruchem rozciągamy ją. Otrzymujemy mocno rozciągniętą linkę z dwoma stożkami na końcach.
Obrazek

Odcinamy kawałek stożka i wsadzamy go w dziurę, która chcemy naprawić.
Obrazek

Następnie za pomocą kleju wklejamy ten pręcik ( można go też dodatkowo zalać). Ja do tego celu używam cyjanoakrylu - raz że szybko schnie, a dwa że działa jak szpachla.
Obrazek

Następnie za pomocą skalpela odcinamy nadmiar pręcika, tak by wcześniej wywiercony otwór został całkowicie zaślepiony. Potem znowu wiercimy dziurę, ale tylko do momenty gdy wiertło zacznie rozpychać plastik od spodniej strony. Wtedy za pomocą skalpela odcinamy kawałki wcześniej wklejonego pręcika, tak by odtworzyć to co wcześniej zepsuliśmy.
Po lewej naprawiony, po prawej oryginalny:
Obrazek
Obrazek

Przy okazji tych zdjęć widać, że od sodu znajdują się jamki skurczowe i wypychacze - spokojnie, i na nie przyjdzie czas w tej relacji.

Pozdrawiam
MesserDesign
Avatar użytkownika
MesserDesign

Animal Planet
 
Posty: 1198
Dołączył(a): wtorek, 2 listopada 2010, 21:40

Re: BMW Z3 - Tamiya - 1/24 - STANDARD

Postprzez Macio4ever » wtorek, 11 października 2011, 21:01

Ładne zdjęcia - zmieniałeś coś w konfiguracji sprzętowej czy więcej czasu spędzasz nad robieniem fotek? Czy może jedno i drugie? :)

Frezy wiercące robią ładniejsze otwory w takiej sytuacji - na przyszłość gdybyś zastanawiał się co kupować...
First Man Than Machine
Avatar użytkownika
Macio4ever
 
Posty: 3728
Dołączył(a): poniedziałek, 1 października 2007, 20:59
Lokalizacja: Warszawa

Następna strona

Powrót do Pojazdy cywilne - warsztat

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 17 gości