Bf 109 D-1 'Biała 2', 1:48 CA

Budujesz model, chcesz przedstawić relację z postępów w pracy, zastanawiasz się jak coś zrobić - to miejsce dla Ciebie.

Re: Bf 109 D-1 'Biała 2', 1:48 CA

Postprzez cina » sobota, 20 sierpnia 2011, 00:08

Prace modelarskie biegną sobie powoli - sezon urlopowy. Coś tam jednak się dzieje. Poprawiłem umiejscowienie gniazda napełniania instalacji tlenowej i gniazda instalacji elektrycznej. Nawierciłem otwory regulacji kąta zaklinowania stateczników poziomych i otwory poparcia tylnej części kadłuba.
Obrazek
Obrazek
Wkleiłem burty kokpitu, pocieniając je i dodając elementy fototrawione z blaszki Eduarda. Trochę jest z nimi (blaszkami) roboty, bo niektóre nie pasują wielkością do wnętrza modelu - jakby były w większej skali.
Obrazek
Usunąłem elementy sterowania ustawienia stateczników, które były odlane na lewej ściance kokpitu i zastąpiłem je elementami fototrawionymi. Te smarki szpachli na krawędzi żywicy tylko tak straszą na zdjęciu. W rzeczywistości jest ok. Podkład pokaże.
Obrazek
Pasy okazały się za długie w stosunku do wielkości fotela. Musiałem je skrócić o jakieś 2 mm. Przeciąłem je przy klamrach, skróciłem, a następnie przykleiłem do fotela. 'Boczne' elementy mocowania pilota do fotela dokleję po pomalowaniu. Usunąłem również dźwignię z lewej strony i zastąpiłem ją miedzianym drucikiem. Ta oryginalna miała nadlewki i wyglądała, jakby ktoś wsadził pomiędzy fotel a trymer sękaty konar.
Obrazek
Zastąpiłem oryginaly orczyk elementami z blaszki Eduarda i miedzianego drutu.
Obrazek
Po przymierzeniu 'na sucho' podłogi kokpitu i złączonych połówek kadłuba pojawia się dość spora 'dziura' - tylne ścianki kokpitu nie dolegają ściśle do połówek kadłuba. Trzeba będzie to zaszpachlować. Spiłowałem zatem wzmocnienie za fotelem pilota, aby łatwiej było mi później wyrównać szpachlowanie. Spiłowany element zastąpię fototrawionym (który też musiałem przyciąć, ponieważ był za duży). Podobnie postąpię z włazem za fotelem pilota. Ta ścianka również wymaga korekty i szpachlowania.
Obrazek
Obrazek
Nie dysponuję zbyt dużą ilością materiałów, którymi mógłbym się podeprzeć podczas budowy kokpitu, aby odwzorować go w miarę przyzwoicie. Dlatego, jeśli coś jest źle umiejscowione lub brakuje jakiegoś rzucajacego się w oczy elementu to skorygujcie proszę. Poprawię jeżeli da radę.
Pozdrawiam
Marcin W.

Warsztat:
Me 109G-6, Hasegawa, 1:48
Avatar użytkownika
cina
 
Posty: 104
Dołączył(a): poniedziałek, 18 maja 2009, 11:57
Lokalizacja: Warszawa

Reklama

Re: Bf 109 D-1 'Biała 2', 1:48 CA

Postprzez Tomasz Borowski » sobota, 20 sierpnia 2011, 07:48

Fajnie, że znowu coś się dzieje .
Byłeś na tej stronie ?
http://www.moskittech.ru/eng/myze/Bf-10 ... 109B-1.htm
Niestety nie potrafię Ci powiedzieć jakie były różnice miedzy wersją B a D w kabinie oczywiście, może ktoś co się lepiej zna pomoże.
Tomasz Borowski
 
Posty: 116
Dołączył(a): niedziela, 26 września 2010, 11:09
Lokalizacja: Sanok

Re: Bf 109 D-1 'Biała 2', 1:48 CA

Postprzez cina » poniedziałek, 22 sierpnia 2011, 08:28

Tomek, dzięki za link. Bardzo ciekawy walkaround, ale to nadal wersja B. Część wyposażenia pewnie powtarza się w wersji D, ale też nie potrafię określić dokładnie które. Cóż, pozostawię tak jak jest jeżeli nie uda mi się znaleźć materiałów o Dorze.
Pozdrawiam
Marcin W.

Warsztat:
Me 109G-6, Hasegawa, 1:48
Avatar użytkownika
cina
 
Posty: 104
Dołączył(a): poniedziałek, 18 maja 2009, 11:57
Lokalizacja: Warszawa

Re: Bf 109 D-1 'Biała 2', 1:48 CA

Postprzez cina » czwartek, 8 września 2011, 22:25

Porzuciłem na jakiś czas kokpit (czeka na malowanie) i zająłem się skrzydłami. Do odtworzenia wnęk podwozia głównego wykorzystałem blaszki Eduarda. Wprawdzie pudełkowy zestaw zawiera żywiczne wnęki, ale te posiadają sporo nadlewek i ustępują jakością trawionym. Niestety wykorzystanie blaszek wiązało "rzeźbieniem" komór kół i całych wnęk, co widać na zdjęciach.
Obrazek
Do odtworzenia osłon kół wykorzystałem paski plastiku o grubości 0,25 mm. Krawędzie komór kół nieznacznie spiłowałem i dokleiłem do nich paski. Później było szlifowanie i dopasowywanie tak, aby można było połączyć połówki skrzydeł. "Wycięcia" na golenie podwozia wypiłowałem już po dopasowaniu. Ponieważ blaszki osłaniające golenie nie dochodziły całkowicie do osłon komór kół, uzupełniłem tą przestrzeń szpachlą Gunze Epoxy Strong. Elementy mocujące golenie podwozia odciąłem z żywicy i przykleiłem na CA.
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Po sklejeniu połówek skrzydeł przyszła kolej na lotki, światła nawigacyjne, wyloty karabinów i sloty. Krawędzie łączenia lotek z górną częścią skrzydła znacznie pocieniłem, "dziury" w dolnej części mocowania lotek zaszpachlowałem.
Obrazek
Światła nawigacyjne zastąpiłem robionymi własnoręcznie. Wyloty karabinów nawierciłem.
Obrazek
Obrazek
Sloty jak wyglądają po doklejeniu możecie zobaczyć sami. Zbyt późno zauważyłem, że profil skrzydła jest o wiele za gruby w stosunku do slotów. Na szczęście mam spory zapas szpachli ;o) . Jak już wyrównam, pokażę efekt końcowy.
Obrazek
Pozdrawiam
Marcin W.

Warsztat:
Me 109G-6, Hasegawa, 1:48
Avatar użytkownika
cina
 
Posty: 104
Dołączył(a): poniedziałek, 18 maja 2009, 11:57
Lokalizacja: Warszawa

Re: Bf 109 D-1 'Biała 2', 1:48 CA

Postprzez cina » sobota, 17 września 2011, 16:08

Chyba udało mi się doprowadzić sloty do akceptowalnego stanu. Po zaszpachlowaniu i oszlifowaniu wyglądają tak.
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Wyloty karabinów maszynowych trochę zionęły pustką więc postanowiłem je 'wzbogacić'. Zrobiłem osłony z folii aluminiowej i wstawiłem je w otwory. Szczerze powiedziawszy to moja improwizacja, bo nie wiem czy w rzeczywistości takowe występowały. Zamierzam jeszcze wkleić w otwory imitacje luf karabinów zrobionych z igieł. Ale to już po położeniu kamuflażu.
Obrazek
Obrazek
Ponawiercałem parę otworów imitujących nity. 'Wkomponowałem' w skrzydło blaszkę, do której dokleję chłodnicę. Blaszka ponownie okazała się zbyt duża (długa). Przeciąłem ją w połowie i skróciłem, aby pasowała do żywicznej chłodnicy. Miejsce 'wkomponowania' wyskrobałem skalpelem. Kiepsko szło to skrobanie, stąd wokół blaszki szpacha wypełniająca rysy i odrapania.
Zeszłifowałem też łączenie skrzydeł i zastąpiłem własnym. Oryginalne było ubogie. Moje nie jest idealne, wiem o tym . I cały czas nie daje mi spokoju wielkość tego łączenia - za duże.
Obrazek
Pozdrawiam
Marcin W.

Warsztat:
Me 109G-6, Hasegawa, 1:48
Avatar użytkownika
cina
 
Posty: 104
Dołączył(a): poniedziałek, 18 maja 2009, 11:57
Lokalizacja: Warszawa

Re: Bf 109 D-1 'Biała 2', 1:48 CA

Postprzez cina » czwartek, 6 października 2011, 21:55

Pomalowałem kokpit. Tylna ścianka jest niedomalowana, bo będę ją jeszcze piłował po sklejeniu połówek kadłuba i wklejeniu podłogi kokpitu.
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Pozdrawiam
Marcin W.

Warsztat:
Me 109G-6, Hasegawa, 1:48
Avatar użytkownika
cina
 
Posty: 104
Dołączył(a): poniedziałek, 18 maja 2009, 11:57
Lokalizacja: Warszawa

Re: Bf 109 D-1 'Biała 2', 1:48 CA

Postprzez cina » wtorek, 14 lutego 2012, 23:55

Budowa trochę zwolniła, ale nie ustała. Model prawie gotowy do malowania. Pozostało dorobić rury wydechowe. Plan był taki, żeby je zrobić z folii aluminiowej. Jakoś słabo to wychodzi. Chyba muszę zmienić technologię. Może w sprzedaży są jakieś profile z miedzi lub aluminium o kołowym przekroju, które można by użyć do tego celu. Podpowiedzcie jakieś mało skomplikowane a efektowne rozwiązanie.
Przed sklejeniem połówek kadłuba zrobiłem 'imitację' (mówiąc wielkim uproszczeniu) mechanizmu ustawiania kąta stateczników. Na zdjęciu mało co widać, ale chodziło o uzyskanie efektu śruby.
Obrazek
W okaptowaniu silnika nawierciłem otwory wentylacyjne. Brzegi otworów pocieniłem i to sporo, żeby zachować pozory grubości blach w skali.
Obrazek
Zrobiłem od nowa wzmocnienie na spodzie płata. Poprzednie było za duże. Zeszlifowałem je całkowicie i przykleiłem nowe. Dodatkowe imitacje wzmocnień zrobiłem z pasków polistyrenowych grubości 0,13mm. Wlot powietrza za chłodnicą jest wykonany z folii aluminiowej.
Obrazek
Dokleiłem elementy fototrawione i 'kółka' na końcach skrzydeł (chętnie poznałbym ich przeznaczenie, bo nie wiem do czego służą).
Obrazek
Model ponitowałem - pierwszy raz w życiu. Szacun dla modelarzy, którzy się tego podejmują. Na początku było słabo, nerwy mi puszczały. Do tematu podchodziłem kilka razy w parodniowych odstępach czasu. Dobry trening pokory modelarskiej – pokory w ogóle.
Nitowanie jest raczej delikatne, także mam wątpliwości czy po malowaniu cokolwiek będzie widać. Ale chyba o to chodzi, prawda? Efekt oceńcie sami.
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Zrobiłem od podstaw golenie podwozia i ich osłony. Zestawowe były jak robione od siekiery. Pokażę niebawem w kolejnej aktualizacji.
Pozdrawiam
Marcin W.

Warsztat:
Me 109G-6, Hasegawa, 1:48
Avatar użytkownika
cina
 
Posty: 104
Dołączył(a): poniedziałek, 18 maja 2009, 11:57
Lokalizacja: Warszawa

Re: Bf 109 D-1 'Biała 2', 1:48 CA

Postprzez spiton » środa, 15 lutego 2012, 00:22

Piękny warsztat. Piękne foty.
Avatar użytkownika
spiton
 
Posty: 11473
Dołączył(a): czwartek, 29 listopada 2007, 00:21
Lokalizacja: Kościelisko

Re: Bf 109 D-1 'Biała 2', 1:48 CA

Postprzez GrzegorzS » środa, 15 lutego 2012, 06:34

cina napisał(a):Dokleiłem elementy fototrawione i 'kółka' na końcach skrzydeł (chętnie poznałbym ich przeznaczenie, bo nie wiem do czego służą).

Te kółka służą do "kotwiczenia" samolotu na lotnisku. W niektórych konstrukcjach można je było wsunąć w poszycie płata, nie wiem jak było w Bf 109 D. Nie bardzo widać na zdjęciach, ale nie wiem czy nie warto byłoby poprawcować jeszcze nad pocienieniem osłony wlotu powietrza (tego dużego na górze po prawej stronie). Co do rur wydechowych to co prawda nie mam pomysłu ale to były rurki o przekroju okrągłym, tyle tylko, że lekko wygiete ku tyłowi. Jakbyś wybrał wcześniejszy wariant Jumoschmitta miałbyś łatwiej. Takoż samo w przypadku późnej modyfikacji wersji D (tam były wydechy od Emila). Myślę, że lepiej będzie najpierw wygiąć jakiś pręt (może plastikowy) a później nawiercać.
GrzegorzS
 
Posty: 306
Dołączył(a): sobota, 27 grudnia 2008, 16:36

Re: Bf 109 D-1 'Biała 2', 1:48 CA

Postprzez piotr dmitruk » środa, 15 lutego 2012, 08:21

Prawie nikt nic nie gada, a tu kluje się bardzo ładny model!
Pozdrawiam
Piotrek
MOJE PORTFOLIO ARCHIWUM X- W moich galeriach wskazana jest rozsądna krytyka modeli.
Avatar użytkownika
piotr dmitruk

Mistrz Osobliwości
 
Posty: 10423
Dołączył(a): środa, 19 września 2007, 18:18
Lokalizacja: Rzeszów

Re: Bf 109 D-1 'Biała 2', 1:48 CA

Postprzez tomek_chacewicz » środa, 15 lutego 2012, 08:40

Niestety dopiero tu trafiłem, świetny model się szykuje :)
Nitowanie jest w sam raz, na pewno nie zniknie pod malowaniem
Avatar użytkownika
tomek_chacewicz
 
Posty: 1827
Dołączył(a): poniedziałek, 17 marca 2008, 13:47
Lokalizacja: Warszawa - Odolany

Re: Bf 109 D-1 'Biała 2', 1:48 CA

Postprzez donalyah00 » środa, 15 lutego 2012, 10:18

GrzegorzS napisał(a):Co do rur wydechowych to co prawda nie mam pomysłu ale to były rurki o przekroju okrągłym, tyle tylko, że lekko wygiete ku tyłowi. (...) Myślę, że lepiej będzie najpierw wygiąć jakiś pręt (może plastikowy) a później nawiercać.

Jeżeli były to rury o przekroju okrągłym - może uda się coś dopasować wielkością z tego: 1 lub tego 2.
Owe rurki mosiężne są bardzo wdzięcznym materiałem w obróbce - można je łątwo giąć, przecinać, nawiercać, itp.
Pozdrawiam, Marek
--
La tête américaine.
Avatar użytkownika
donalyah00
 
Posty: 907
Dołączył(a): środa, 11 lutego 2009, 13:54
Lokalizacja: WRO

Re: Bf 109 D-1 'Biała 2', 1:48 CA

Postprzez Tomasz Borowski » środa, 15 lutego 2012, 10:42

Na wydechy proponuję coś takiego:
http://www.bankkabli.pl/media/catalog/p ... 100szt.jpg
http://www.bankkabli.pl/akcesoria-do-ka ... 00szt.html
po rozhartowaniu daje się giąć i można zmieniać kształt otworu. Sprawdzone.
Ktoś już pisał o tym na forum ale nie pamiętam gdzie tego szukać.

Pozdrawiam Tomek
Tomasz Borowski
 
Posty: 116
Dołączył(a): niedziela, 26 września 2010, 11:09
Lokalizacja: Sanok

Re: Bf 109 D-1 'Biała 2', 1:48 CA

Postprzez Kuba P. » środa, 15 lutego 2012, 10:56

cina napisał(a):Nitowanie jest raczej delikatne, także mam wątpliwości czy po malowaniu cokolwiek będzie widać. Ale chyba o to chodzi, prawda? Efekt oceńcie sami.


Na bym Ci proponował to przeszlifować na mokro papierem. Te nity naprawdę będzie widać a to co masz teraz może po pomalowaniu wydawać Ci się zbyt wyraźne.
Avatar użytkownika
Kuba P.
 
Posty: 9398
Dołączył(a): sobota, 10 listopada 2007, 23:07
Lokalizacja: Warszawa/Wodzisław Śl.

Re: Bf 109 D-1 'Biała 2', 1:48 CA

Postprzez Strużyn » środa, 15 lutego 2012, 11:01

Fajna porcja b. precyzyjnego modelarstwa. A przy takiej prezentacji bardzo fajnie się to ogląda. W przypadku elementów kabiny zdjęcia mogłyby być odrobinę jaśniejsze i bardziej wykadrowane. Duże wrażenie zrobiło na mnie nitowanie ...szczególnie elementy nie prostoliniowe. Jak robiłeś nitowanie kółek na górnych powierzchniach skrzydeł ?? Jakiś szablon z ząbkami ??. Mam nadzieję, że po przerwie update'y będą się pojawiały częściej ;o)
Pozdrawiam
Krzysiek
Obrazek
Avatar użytkownika
Strużyn
 
Posty: 582
Dołączył(a): poniedziałek, 19 grudnia 2011, 22:12
Lokalizacja: Warszawa

Poprzednia stronaNastępna strona

Powrót do Lotnictwo - warsztat

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 13 gości