P-47 D-22 nr 226299 UN-B

Jeśli chcesz porozmawiać o prawdziwych latających maszynach lub szukasz dokumentacji do swojego modelu - napisz o tym tutaj.

Re: P-47 D-22 nr 226299 UN-B

Postprzez mecenass » poniedziałek, 18 lipca 2011, 08:28

Wydaje mi się że powinien być NG, ale pewności nie mam.
Co sądzisz?
Pozdrawiam, Wojtek.
Avatar użytkownika
mecenass
 
Posty: 83
Dołączył(a): piątek, 14 maja 2010, 10:06
Lokalizacja: Gród Kraka

Reklama

Re: P-47 D-22 nr 226299 UN-B

Postprzez greatgonzo » poniedziałek, 18 lipca 2011, 15:53

Krótka odpowiedź : nie wiem :) .

Długa odpowiedź:
W zasadzie przyjęło się uznawać, że niekamuflowane samoloty 56FG zostały pomalowane na miejscu w Anglii farbami RAFowskimi, a przynajmniej brytyjskimi. Oznaczałoby to że góra jest w Dark Green, choć na focie wygląda jak OD i zużycie kamuflażu też przypomina typowy wizerunek OD. Nie da się wykluczyć, że zostało w malarniach nieco amerykańskiej farby z dawniejszych czasów, ale i wymyślić powody na taki wygląd DG też nietrudno.
Odpadanie farby do metalu na czarnych pasach szybkiej identyfikacji jest dość typowe i zastanawiam się, czy nie jest wynikiem tego, że chemia się pogryzła, co lekko mogłoby sugerować brytyjską zieleń.
Ze spodem jest jeszcze lepsza polka. Jest wiele zdjęć dowodzących , że w 56FG nie malowano całych spodów – pozostawiano przynajmniej stateczniki poziome w NMF z czarnymi pasami identyfikacji. Co z resztą? Można znaleźć fotki samolotów z kamuflażem zielono szarym, gdzie szary a’la Ocean Grey wydaje się schodzić na spód kadłuba. W 63FS w Thunderboltach z zielonym kamuflażem (który na innych zdjęciach już mniej przypomina OD) da się zauważyć kolor jasny szary na spodzie kadłuba. Ale też w obu przypadkach można dostrzec pokrywy podwozia wyglądające podejrzanie metalicznie (w dwubarwnych P-47 z 62FS nawet jednoznacznie metalicznie). Z tych niemalowanych stateczników i pokryw wysnułem kiedyś wniosek, że kadłuby malowano na szaro pozostawiając skrzydła w NMF – oszczędzając tym samym na czasie i nie bawiąc się w maskowanie/odtwarzanie oznaczeń USAAF. Gdzie przebiegała granica? Nie sposób powiedzieć, szczególnie, że wcale nie musiało tak być. Pylony podwieszeń skrzydłowych da się wytropić w szarym jak NG i w NMF, ale to żadne halo - były demontowalne i dany pylon mógł być pomalowany cholera wie kiedy.
To wszystko powyżej to pojedyncze przypadki i wiadomo, że to malowanie nie opierało się na żadnym konkretnym regulaminie, czy schemacie.

Gdybym robił model sobie na półkę poszedłbym w te srebrne skrzydła i szary kadłub. Tak zresztą zrobiłem w swoim D-25. Gdybym robił na konkurs modeli redukcyjnych z normalnym sędziowaniem to już zastanowiłbym się, bo takie malowanie nie jest opatrzone i może być automatycznie odbierane jako błędne. Nie wiem jak na to patrzy się na zawodach modeli latających, ale te skrzydła NMF dałyby Ci kolejny kolor główny.

Napisów eksploatacyjnych raczej nie odtwarzano poza ostrzeżeniami ‘No Step’. Ale są znane zdjęcia gdzie widać np. metryczkę samolotu na burcie.

Zwyczajem 8AF pod lewym skrzydłem malowano dodatkową gwiazdę USAAF, często o powiększonym rozmiarze. Ta pod prawym skrzydłem w 56FG raczej pozostawała bez zmian.

Dość częstym przypadkiem dla Razobacków są golenie podwozia w OD, ale dla tego dość nowego samolotu to nie wiem… .Zresztą, jak pisałem – NIE WIEM :D .
Avatar użytkownika
greatgonzo
 
Posty: 4064
Dołączył(a): czwartek, 4 września 2008, 15:23
Lokalizacja: Giżycko

Re: P-47 D-22 nr 226299 UN-B

Postprzez mecenass » wtorek, 27 marca 2012, 13:53

Witam,
nie próżnowałem przez te pół roku, prace posuwają się powoli ale systematycznie.
Zmieniłem trochę decyzję co do malowania - postanowiłem wykonać model LM-F w takim to oto malowaniu:
Obrazek

Malowanie atrakcyjne choć przy bliższym zapoznaniu okazuje się że ma wiele błędów :cry: nie mówiąc już o umiejscowieniu plam :(

a tak wyglądał oryginał:

Obrazek

i w tym miejscu mam pytanie do kolegów:
W instrukcji Aero M. podają kamuflaż Olive Drab, na to plamy z Medium Green, spód - wiadomo NG. Natomiast na zdjęciu w opisie podają "but was given a disruptive pattern of light grey over this." (ale dostał destrukcyjny wzór jasnoszary nad tym.)
jak do tego podejść? :?: :roll:
Czyli mam rozumieć że samolot przyszedł w malowaniu góra - OD, spód NG, a "artyści" z 56th FG chlasnęli mu plamy (te jaśniejsze na zdj.) w kolorze light grey?
Jak to się ma do kalek Aero Master?

Znalazłem jeszcze taki schemat malowania:

Obrazek

I tu nasuwa się pytanie: skoro samolot przyszedł do Anglii w kamuflażu, to po primo, skąd kolor NMF na spodzie - zdrapywali NG? :shock: secundo, czy faktycznie nanieśli cały kamuflaż OG+ DG jeśli już mieli podkład w postaci OD. Trochę mi się nie chce wierzyć, żeby ładowali kolejne kilogramy farby - no chyba że samolot przyszedł CAŁY NMF. :-/

Sam już nie wiem, nie ukrywam że najbardziej podoba mi się OD+MG(lub DG), ale Wy jesteście fachowcami i proszę o pomoc.

I kilka fotek na jakim etapie jestem.

osłony podwozia

Obrazek
Obrazek
Obrazek

w pełni funkcjonalny reflektor

Obrazek
Obrazek

oświetlenie

Obrazek
Obrazek

Skrzydło pokryte panelami Al

Obrazek

no i tak wygląda na dzień dzisiejszy

Obrazek

Pozdrawiam
Wojtek
Ostatnio edytowano czwartek, 29 marca 2012, 08:51 przez mecenass, łącznie edytowano 1 raz
Pozdrawiam, Wojtek.
Avatar użytkownika
mecenass
 
Posty: 83
Dołączył(a): piątek, 14 maja 2010, 10:06
Lokalizacja: Gród Kraka

Re: P-47 D-22 nr 226299 UN-B

Postprzez greatgonzo » środa, 28 marca 2012, 16:15

D-15RE wyprodukowany był w OD/NG.
Żadnej z wersji kolorystycznej nie da się wykluczyć. Ciężar farby jest często demonizowany. Co to jest nawet kilkadziesiąt kilo przy siedmiu tonach masy startowej? Piloci mogli różnić się wagą o te 20kg! Nakładanie nowych farb na istniejące było normalną praktyką podpartą instrukcjami co do sposobu i ilości warstw. Jednak wziąwszy pod uwagę okoliczności najbardziej prawdopodobne będzie pozostawienie spodu w NG z pasami identyfikacyjnymi na usterzeniu i dodanie plam OG na istniejący OD. Zielono zielony kamuflaż byłby bez precedensu w 56FG. Trzeba pamiętać, że OD, szczególnie w wersji 41 był bardziej zielony niż to widać choćby na planszach AeroMaster, a zieleń w łaciatych kamuflażach Zemke's Wolfpack uzyskiwano raczej przy użyciu DG. koloru bardzo podobnego do Olive Drab 41. Co najwyżej można wziąć pod uwagę, że nałożenie łat wiązało się z kompleksowym odnowieniem samolotu i wtedy zieleń też mogłaby być nowa - wtedy DG. Nie sposób wyrokować, zdjęcia 42 76363 są zbyt słabe jak na moje możliwości. Mimo to wyraźnie widzę, że noseart Billy Edena na prawym okapotowaniu silnika to nie jest jakiś krasnal, ale kreskówkowa panna, tylko że taka z dobranocki, nie z magazynu dla panów.

Mimo stanu samolotu ze zdjęcia można śmiało założyć, że to nie kamuflaż był przyczyną destrukcji tego P-47. Jego zadaniem było raczej deformowanie sylwetki, że tak pozwolę sobie wykwintnie zażartować na koniec. ;o)

Zupełnie inna bajka taka skala. Ale podoba mi się ten model bardzo. Ta osłona Schillinga to do czegoś będzie, czy tak dla ozdoby leży?
Avatar użytkownika
greatgonzo
 
Posty: 4064
Dołączył(a): czwartek, 4 września 2008, 15:23
Lokalizacja: Giżycko

Re: P-47 D-22 nr 226299 UN-B

Postprzez piotr dmitruk » środa, 28 marca 2012, 16:32

Proszę, żeby zgodnie z regulaminem linki prowadziły do zdjęć, nie do strony hostującej.
Bardzo szkoda by mi było wycinać tak wartościowy materiał.
Pozdrawiam
Piotrek
MOJE PORTFOLIO ARCHIWUM X- W moich galeriach wskazana jest rozsądna krytyka modeli.
Avatar użytkownika
piotr dmitruk

Mistrz Osobliwości
 
Posty: 10423
Dołączył(a): środa, 19 września 2007, 18:18
Lokalizacja: Rzeszów

Re: P-47 D-22 nr 226299 UN-B

Postprzez mecenass » czwartek, 29 marca 2012, 11:08

Piotrze, już poprawiłem. Sorry, nie jestem asiorem w obsłudze kompa.

greatgonzo
Dzięki bardzo, rozjaśniłeś mi sprawę.
Nie, no - z tymi kilogramami farby oczywiście masz rację, to tylko takie moje podświadome " zboczenie" zawodowe jak się buduje modele latające :D .
Zapuszczam sprzęt i do roboty. Czyli całość góry Olive Drab, potem plamy Ocean Gray, dolne pow. wiadomo - Neutral Gray, a wiesz, o pasach ident. na stateczniku poziomym nie pomyślałem :roll: tzn. (czy dobrze myślę?) czarne, na dolnej powierzchni - czy tak?
Ta osłona Schillinga to do czegoś będzie, czy tak dla ozdoby leży?

Tak,tak, to maska do ciut większego bolta, który już też jest zaczęty, wersja D-25, malowanie będzie Gabreskiego.
Będę się podpierał rewelacyjnym materiałem, zwłaszcza co do malowania.
http://www.modelarstworedukcyjne.pl/ind ... icle&id=66

Kilka fotek co już zrobiłem.
Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek

Pozdrawiam
Wojtek
Pozdrawiam, Wojtek.
Avatar użytkownika
mecenass
 
Posty: 83
Dołączył(a): piątek, 14 maja 2010, 10:06
Lokalizacja: Gród Kraka

Re: P-47 D-22 nr 226299 UN-B

Postprzez greatgonzo » czwartek, 29 marca 2012, 12:16

Biały na NG.

To uważaj z tym HV-A. Jest tam kilka niewybrednych błędów.
Avatar użytkownika
greatgonzo
 
Posty: 4064
Dołączył(a): czwartek, 4 września 2008, 15:23
Lokalizacja: Giżycko

Re: P-47 D-22 nr 226299 UN-B

Postprzez mecenass » wtorek, 3 kwietnia 2012, 10:08

No i prysnąłem. Na początek Olive Drab.

Obrazek Obrazek
Nie ukrywam że trochę jasny ten kolor.

Następnie plamy Ocean Gray.

Obrazek Obrazek

No cóż, Jakoś to nie wygląda jak na zdjęciu

Obrazek


Dochodzę do wniosku że różnica pomiędzy plamami kamuflażu jest zbyt duża i zaczynam być przekonany że to jednak te ciemne plamy to z pewnością Dark Green, no chyba że jaśniejsze plamy to nie OG tylko coś jaśniejszego (jak sugerują w opisie zdjęcia) np. RAF Medium sea grey .
Sam już nie wiem, doradzicie?
Pozdrawiam, Wojtek.
Avatar użytkownika
mecenass
 
Posty: 83
Dołączył(a): piątek, 14 maja 2010, 10:06
Lokalizacja: Gród Kraka

Re: P-47 D-22 nr 226299 UN-B

Postprzez Mecenas » wtorek, 3 kwietnia 2012, 10:24

Zmieniłem linki prowadzące do zdjęć tak, żeby były zgodnie z regulaminem. Piotr już wcześniej zwracał Ci na to uwagę.
Pozdrawiam,
Michał Sindera
Avatar użytkownika
Mecenas

100-lecie Niepodległości
 
Posty: 4838
Dołączył(a): wtorek, 14 kwietnia 2009, 14:01
Lokalizacja: Bytom/Katowice

Re: P-47 D-22 nr 226299 UN-B

Postprzez trex73 » wtorek, 3 kwietnia 2012, 10:48

Nie byłbym pewny co do DG na zdjęciu ale to chyba najbardziej prawdopodobne, natomiast jasne plamy to light grey tak jak w opisie. Zerknij sobie na kolorowe zdjęcia innych LM-mów :
http://www.network54.com/Forum/149674/t ... difference
Jedyną pewnym kolorem w tych p-47 to chromate yellow we wnękach i pokrywach podwozia ;o)
Fajne te Twoje bestie, aż trudno uwierzyć, że jeden cylinder to uciągnie :)
Pozdrawiam
Tomek
Avatar użytkownika
trex73
 
Posty: 196
Dołączył(a): czwartek, 15 stycznia 2009, 12:51
Lokalizacja: Kraków

Re: P-47 D-22 nr 226299 UN-B

Postprzez mecenass » wtorek, 3 kwietnia 2012, 13:44

Po przeanalizowaniu powyższego linku dochodzę do wniosku, że wg wszelkich danych samoloty były malowane następująco
"61st FS, Black, (HV) (późne wersje)
62nd Fs RAF Dk Grn and Med Sea Gray (LM)
63rd FS, 2 shades of blue (UN)"
Więc, idąc tym tropem farba Medium Sea Gray (FS 36270) jest faktycznie o 2 tony jaśniejsza od Ocean Gray (FS36187) i jest wielce prawdopodobne, że właśnie *LM-F* taką był pomalowany, zwłaszcza porównując zdjęcie z boltem *LM-J*.
No to czeka mnie podwójna robota :cry: Niechybnie popłynąłem trochę z kasą na farby. Maluję akrylami Lifecolor i poszły już 4 pojemniczki OD (22ml) na to co na zdjęciach + 1 OG .
A propos, czy ktoś malował tymi farbami? czy może mi doradzić w jakiej proporcji rozcieńczać?
Maluję dyszą 0.5.

Fajne te Twoje bestie, aż trudno uwierzyć, że jeden cylinder to uciągnie :)


Spokojnie, taki cylinderek na 2 KM mocy, to tak jak byś motorek od "komarka" wsadził :D

Aaaa, właśnie, Trex, oglądnąłem twój wątek z twoim P-47, "scenka mi wylatała" :shock: :D . po prostu pełen "szacun", to co "wyprawiasz" i to w TAKIEJ skali to dla mnie nie pojęte i nieosiągalne. Jestem pod wielkim wrażeniem.
Pozdrawiam.
Pozdrawiam, Wojtek.
Avatar użytkownika
mecenass
 
Posty: 83
Dołączył(a): piątek, 14 maja 2010, 10:06
Lokalizacja: Gród Kraka

Re: P-47 D-22 nr 226299 UN-B

Postprzez greatgonzo » wtorek, 3 kwietnia 2012, 17:26

Wnioskowanie z czasów służby P-47M prowadzi w ślepą uliczkę. Wprowadzone wtedy 'kamuflaże' definiowały 56FG jako klasyczny latający cyrk. W okresie inwazji te kamuflaże i taki podział nie istniał. Malowanie wprowadzono czysto funkcyjnie, w związku z planowanym przeniesieniem na kontynent i taktyką 'down to earth'. Nie znam żadnego kolorowego zdjęcia z tego okresu, które wskazywałoby na zastosowanie jaśniejszej szarości, a kilka gdzie kolor świetnie odpowiada OG. I to na samolotach 62FS właśnie. Jednolicie zielone są Bolty z 63FS.

Wnioskowanie ze zdjęć jest oczywiście bardzo kłopotliwe, a odróżnienie DG od OD właściwie wykluczone. Olive Drab 41 i Dark Green były bardzo do siebie podobne.
Avatar użytkownika
greatgonzo
 
Posty: 4064
Dołączył(a): czwartek, 4 września 2008, 15:23
Lokalizacja: Giżycko

Re: P-47 D-22 nr 226299 UN-B

Postprzez trex73 » wtorek, 3 kwietnia 2012, 18:50

Gonzo we wszystkim co napisałeś zgoda, tylko czy dasz sobie rękę uciąć że ten konkretny egzemplarz dotarł do jednostki w kamuflażu OD/NG ? A gdyby dotarł to po co mieliby malować dodatkowe jaśniejsze pasy skoro inne samoloty miały pozostawione OD. Tu już ktoś przerabiał ten temat: http://p47.kitmaker.net/modules.php?op= ... 571&page=1
Kolorowa ilustracja w tamtym wątku wygląda przekonująco, czemu nie zaufać oczom ? :)
Pozdrawiam
Tomek
Avatar użytkownika
trex73
 
Posty: 196
Dołączył(a): czwartek, 15 stycznia 2009, 12:51
Lokalizacja: Kraków

Re: P-47 D-22 nr 226299 UN-B

Postprzez piotr dmitruk » wtorek, 3 kwietnia 2012, 19:17

mecenass napisał(a):No cóż, Jakoś to nie wygląda jak na zdjęciu

Dochodzę do wniosku że różnica pomiędzy plamami kamuflażu jest zbyt duża i zaczynam być przekonany że to jednak te ciemne plamy to z pewnością Dark Green, no chyba że jaśniejsze plamy to nie OG tylko coś jaśniejszego (jak sugerują w opisie zdjęcia) np. RAF Medium sea grey .
Sam już nie wiem, doradzicie?

Przede wszystkim według mnie żaden z Twoich kolorów nie odpowiada oryginałom. Twój OD jest zdecydowanie zbyt jasny i zbyt zielony, a OG zbyt ciemny i zbyt niebieski. Nawet przyjmując ten zestaw kolorów (a nie Dark Green i Light Gey/Medium Sea Grey), można uzyskać schemat dość podobny do tego na zdjęciu.
Pozdrawiam
Piotrek
MOJE PORTFOLIO ARCHIWUM X- W moich galeriach wskazana jest rozsądna krytyka modeli.
Avatar użytkownika
piotr dmitruk

Mistrz Osobliwości
 
Posty: 10423
Dołączył(a): środa, 19 września 2007, 18:18
Lokalizacja: Rzeszów

Re: P-47 D-22 nr 226299 UN-B

Postprzez greatgonzo » wtorek, 3 kwietnia 2012, 19:25

Tak, pamiętam ten wątek. Czyż nie jest pokazany tu OG, a połączenie z OD i NG nie jest dominującą opinią?
Jeszcze niektóre D-22 zeszły z linii w kamuflażu. Czy mógł zdarzyć się D-15 NMF? Nie wiem, nie potrafię tego wykluczyć, ale wolę dowód na wyjątek od reguły, niż założenie, że mógł wystąpić. Ręki nie dam!

Jak pisałem wcześniej kamuflaż mógł być np. związany z remontem i to uprawdopodabnia DG. To są dywagacje tylko. Nie wiem jak pomalowany był ten egzemplarz.
Nie wiem co rozumiesz przez zaufanie oczom. Ja widzę szaro szary samolot na szaro szarym tle. Gdy mowa o wnioskowaniu tylko ze zdjęć zawsze mam przed oczami tę fotkę Spitfire w kolorze, która co pół roku wywołuje w necie zacięte spory czy jest on w Temperate Land, czy w Day Fighter.

Pytania 'po co' można mnożyć. Podobnie hipotetyczne odpowiedzi na nie. Wiadomo, że łaciaty kamuflaż był fanaberią 56FG, bez związku z regulaminem. Samoloty nie musiały tak wyglądać, a potrzebne były do latania. Nie każdy mógł być przemalowany, podobnie jak nie każdy NMF mógł być pomalowany w ogóle.
Avatar użytkownika
greatgonzo
 
Posty: 4064
Dołączył(a): czwartek, 4 września 2008, 15:23
Lokalizacja: Giżycko

Poprzednia stronaNastępna strona

Powrót do Lotnictwo - rzeczywiste

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 6 gości