Polska myśl techniczna na przykładzie PZL P.50 I Jastrząb

Jeśli chcesz porozmawiać o prawdziwych latających maszynach lub szukasz dokumentacji do swojego modelu - napisz o tym tutaj.

Re: Polska myśl techniczna na przykładzie PZL P.50 I Jastrząb

Postprzez spiton » wtorek, 10 kwietnia 2012, 15:10

Janusz, ja bym na akcje bojową nie szedł. Tak, że luzik.
Uważam, że gotowość poświecenia życia "dla ojczyzny" to nie patriotyzm, tylko niewolniczy automatyzm, dzięki któremu władcy mogą sobie napychać kieszenie i realizować swoje chore sny o potędze.
Patriotyzm moim zdaniem to potrzeba ulepszania świata wokół siebie.

PS. Nie marze o niemieckim obywatelstwie. Jestem z Galicji ,-)))
Avatar użytkownika
spiton
 
Posty: 11473
Dołączył(a): czwartek, 29 listopada 2007, 00:21
Lokalizacja: Kościelisko

Reklama

modele polskich samolotów

Re: Polska myśl techniczna na przykładzie PZL P.50 I Jastrząb

Postprzez Jaho63 » wtorek, 10 kwietnia 2012, 15:13

spiton napisał(a):Janusz, ja bym na akcje bojową nie szedł. Tak, że luzik.

A ja nie mówiłem konkretnie. Jaka tam ojczyzna? Po prostu na jakąkolwiek akcję. Konieczną! ;o)
Można już połączyć nPWM ze SF. Wcale nie ma wielkiej różnicy!
Avatar użytkownika
Jaho63
 
Posty: 6217
Dołączył(a): niedziela, 22 marca 2009, 00:39

Re: Polska myśl techniczna na przykładzie PZL P.50 I Jastrząb

Postprzez Jacek Bzunek » wtorek, 10 kwietnia 2012, 17:33

spiton napisał(a):1. Pierwszego dnia by jest zbombardowano na lotniskach(jeśli była by to faktycznie realna siła, to Niemcy by się postarali)

Przecież sam Goering (nazywany czasami Meyerem) ogłosił że polskielotnictwo zniszczone w pierwszym dniu wojny lotniskach. Mobilizację i wyprowadzenie lotnictwa na lotniska polowe wymysliła pewnie powojenna propaganda ;o)
Słuchajcie uważnie bo nie będę powtarzać!
----------------------------------------------------------
Avatar użytkownika
Jacek Bzunek
 
Posty: 5876
Dołączył(a): środa, 19 września 2007, 17:35
Lokalizacja: Szczecin

Re: Polska myśl techniczna na przykładzie PZL P.50 I Jastrząb

Postprzez radoslaw6363 » wtorek, 10 kwietnia 2012, 18:14

Moim zdaniem trochę to pomieszane. Z takim słabym silnikiem żadna maszyna nie będzie miała super osiągów. Jeszcze raz proszę , niech kolega sobie poczyta o pierwszych wersjach super maszyn takich jak np. Me 109, słabe to było w porównaniu z późniejszymi wersjami, pierwsze Me nie miały żadnego uzbrojenia :lol: Poziom spita czy messera osiągnąć można posiadając odpowiedni silnik, a tego w II RP nie było i to była jedna ze słabości ówczesnego Polskiego lotnictwa. PZL -62 nie byłby gorszy od konkurencji, prędkość obliczeniowa 660 km/h, uzbrojenie 6-8km + działko ,dobra widoczność z kabiny, tylko nie było dla niego silnika :P
Rozwój lotnictwa był szybki, ale to wojna wymusiła szybką wymianę i rozwój sprzętu. Najlepiej jak byśmy od razu zrobili sobie z 1000 F-16 :P
Modelu idealnie oddającego rzeczywistość nie zbuduje się nigdy, ale próbować trzeba !
Nie kłóć się z głupim, bo najpierw zaniży cię do swojego poziomu, a następnie pokona doświadczeniem !
Według przeprowadzonych niedawno badań stwierdzono, że ludzie którzy nie rozpoznają ironii i sarkazmu są mniej inteligentni ! Pozdrawiam !
Avatar użytkownika
radoslaw6363
 
Posty: 2578
Dołączył(a): niedziela, 28 lutego 2010, 12:12
Lokalizacja: W PL Aleksandrów Łódzki, ponadto DK,NL,A,SK,D.

Re: Polska myśl techniczna na przykładzie PZL P.50 I Jastrząb

Postprzez spiton » wtorek, 10 kwietnia 2012, 18:26

Jacek Bzunek napisał(a):
spiton napisał(a):1. Pierwszego dnia by jest zbombardowano na lotniskach(jeśli była by to faktycznie realna siła, to Niemcy by się postarali)

Przecież sam Goering (nazywany czasami Meyerem) ogłosił że polskie lotnictwo zniszczone w pierwszym dniu wojny lotniskach. Mobilizację i wyprowadzenie lotnictwa na lotniska polowe wymyśliła pewnie powojenna propaganda ;o)

Jacek, dyslokacja polskiego lotnictwa to była świetna sprawa. Ale w praniu już nie było tak super.
Poza tym Polskie lotnictwo nie była faktyczną siłą, dlatego pewnie się go tak bardzo nie obawiano. Gdyby było siłą większą, pewnie więcej uwagi przykładano by do znalezienia informacji o jego ewentualnej dyslokacji itp.
Samolot bojowy to nie wyścigówka F-1. Nie jest tak ważne, żeby miał super osiągi. Ważniejsze, żeby był maksymalnie dopasowany do miejsca w systemie obrony jakie ma w nim sprawować.
Avatar użytkownika
spiton
 
Posty: 11473
Dołączył(a): czwartek, 29 listopada 2007, 00:21
Lokalizacja: Kościelisko

Re: Polska myśl techniczna na przykładzie PZL P.50 I Jastrząb

Postprzez merlin_PL » wtorek, 10 kwietnia 2012, 18:56

Owszem Niemcom nie udało się zniszczyć polskich samolotów bojowych ponieważ zostały przerzucone na zamaskowane polowe lotniska. Ale nie dodaje się, że te naloty i tak wyrządziły bardzo dużo szkód. W praktyce zostało mocno poturbowane zaplecze ( zniszczony sprzęt szkolny , w remontach, warsztaty ). Skutek był taki , że jak bojowy samolot startujący z polowego lotniska odniósł uszkodzenia to nie było go gdzie naprawić , co w praktyce oznaczało stratę bezpowrotną.

Niemcy przypomnę wręcz niekiedy przeceniali polskie lotnictwo , bo ich myśl nie dopuszczała sytuacji ,że ktoś sprzedaje za granicę samoloty lepsze od tych, które sam posiada ( patrz przykład rozpoznawania polskich " jedenastek" jako P - 24 )

Z jedną rzeczą zgodzę się ze Spitonem. Sam samolot nawet o najlepszych parametrach niewiele pomoże jak nie ma koncepcji jego należytego wykorzystania. Przypomnę , że Niemcy nie tylko mieli lepszy sprzęt , ale z racji doświadczeń z Hiszpanii wypracowali też odpowiednią taktykę użycia lotnictwa ( w tym myśliwskiego )
Robią się różne rzeczy
merlin_PL
 
Posty: 890
Dołączył(a): poniedziałek, 20 lipca 2009, 21:34
Lokalizacja: Konstantynów Łódzki

Re: Polska myśl techniczna na przykładzie PZL P.50 I Jastrząb

Postprzez spiton » wtorek, 10 kwietnia 2012, 19:00

Zacząłem dłubać super Karasia <-))
Avatar użytkownika
spiton
 
Posty: 11473
Dołączył(a): czwartek, 29 listopada 2007, 00:21
Lokalizacja: Kościelisko

Re: Polska myśl techniczna na przykładzie PZL P.50 I Jastrząb

Postprzez Jaho63 » wtorek, 10 kwietnia 2012, 19:03

merlin_PL napisał(a):jak nie ma koncepcji jego należytego wykorzystania.

I myśmy we Wrześniu tej koncepcji kompletnie nie mieli? Wysyłaliśmy P-11-ki na czołgi (przypominam nadgorliwcom co oznacza koncepcja działań, a nie pojedynczy, głupi, desperacki atak)!
Panowie byliśmy słabi militarnie. Byliśmy w ogóle młodym państwem. Przegraliśmy. Nie dokładajcie historyjek o naszej narodowej nieudolności. Przecież to nie była dzisiejsza Polska! :lol:
Ostatnio edytowano wtorek, 10 kwietnia 2012, 19:12 przez Jaho63, łącznie edytowano 1 raz
Można już połączyć nPWM ze SF. Wcale nie ma wielkiej różnicy!
Avatar użytkownika
Jaho63
 
Posty: 6217
Dołączył(a): niedziela, 22 marca 2009, 00:39

Re: Polska myśl techniczna na przykładzie PZL P.50 I Jastrząb

Postprzez spiton » wtorek, 10 kwietnia 2012, 19:08

To jaką mieliśmy koncepcje użycia lotnictwa we wrześniu ?
Avatar użytkownika
spiton
 
Posty: 11473
Dołączył(a): czwartek, 29 listopada 2007, 00:21
Lokalizacja: Kościelisko

Re: Polska myśl techniczna na przykładzie PZL P.50 I Jastrząb

Postprzez hadzi » wtorek, 10 kwietnia 2012, 19:18

Problemem, nie bylo do konca samo zbombardowane zaplecze, lecz mobilizacja sluzb pomocniczych, ktora miala ruszyc 3 dni po mobilizacji powszechnej, wiec we wrzesniu juz pod bombami w 2/3 dniu wojny. Nie zdolali nic praktycznie pobrac ze skladnic ani sie zorganizowac. Z Jastrzebia lub na bazie doswiadczen z nim mozna bylo stworzyc calkiem dobry mysliwiec.
A do mysliwca Dabrowskiego byl silnik (co prawda nie produkowany w Polsce, ale pewnie by licencje kupili).
Rodzina HS 12 napedzala mysliwce francuskie oraz wszystkie ruskie z silnikami rzedowymi oraz czesc bombowcow oraz szturmowe IL-2 (licencyjne i bezlicencyjne wersje rozwojowe).

A ten super Karas to ciekawy jestem, a moze lepiej na bazie Suma strugac?
pozdrawiam
Jerzy Ciupek
Avatar użytkownika
hadzi
 
Posty: 457
Dołączył(a): poniedziałek, 8 października 2007, 07:56
Lokalizacja: Rybnik

Re: Polska myśl techniczna na przykładzie PZL P.50 I Jastrząb

Postprzez Jaho63 » wtorek, 10 kwietnia 2012, 19:53

spiton napisał(a):To jaką mieliśmy koncepcje użycia lotnictwa we wrześniu ?

Taran! Szturmgrupy taranujące na P-7 i PWS-26 liderów niemieckich formacji! To pewnie ta brakująca koncepcja obrony jest? No niestety, za wcześnie było ją podpatrzyć u najlepszej armii świata!
My po prostu broniliśmy się, próbując w zasadzkach, a potem koncentracji wokół Warszawy bronić się czym się dało. Co za idiotyzm.
Można już połączyć nPWM ze SF. Wcale nie ma wielkiej różnicy!
Avatar użytkownika
Jaho63
 
Posty: 6217
Dołączył(a): niedziela, 22 marca 2009, 00:39

Re: Polska myśl techniczna na przykładzie PZL P.50 I Jastrząb

Postprzez spiton » wtorek, 10 kwietnia 2012, 20:02

Jaho63 napisał(a):
spiton napisał(a):To jaką mieliśmy koncepcje użycia lotnictwa we wrześniu ?

Taran! Szturmgrupy taranujące na P-7 i PWS-26 liderów niemieckich formacji! To pewnie ta brakująca koncepcja obrony jest? No niestety, za wcześnie było ją podpatrzyć u najlepszej armii świata!
My po prostu broniliśmy się, próbując w zasadzkach, a potem koncentracji wokół Warszawy bronić się czym się dało. Co za idiotyzm.


No, nie tak źle nie było. Niemniej zamiast postawić wszystko na jedna kartę i maksymalnie skrócić front, przez cofnięcie się na linie Wisły, zadecydowano o prowadzeniu walk granicznych. W sumie w celach propagandowych. I to był błąd.
A fakt, że Sowiety to był nasz główny wróg od zawsze ,został zignorowany....
Przy takim manewrze, można by było szarpać linie zaopatrzeniowe jakimiś jednostkami manewrowymi typu ułani, a skoncentrować się na obronie linii "Wisły"(pisze w cudzysłowie bo to nie była dokładnie linia Wisły. Takie koncepcje istniały.
Nie dało by to możliwości łatwego nieokrążania polskich jednostek.
Avatar użytkownika
spiton
 
Posty: 11473
Dołączył(a): czwartek, 29 listopada 2007, 00:21
Lokalizacja: Kościelisko

Re: Polska myśl techniczna na przykładzie PZL P.50 I Jastrząb

Postprzez Jaho63 » wtorek, 10 kwietnia 2012, 20:21

Seba, błędy taktyczne popełniano wszędzie i zawsze! Jedne były do odrobienia inne były druzgocące. W naszych warunkach nawet taktyka retrospekcyjna* nie daje dużych szans zwycięstwa.
spiton napisał(a):a skoncentrować się na obronie linii "Wisły"

Nasze wojska nie wycofywały się z myślą o kapitulacji. Ale pewnie Ty byś wygrał nawet wojnę na dwa fronty? ;o)
Mam nadzieję, że poza tymi wszystkimi zachodnimi opracowaniami czytałeś też Maczka?
* - wyrażanie opinii "co ja bym zrobił" na podstawie zdarzeń dokonanych. ;o) ;o)
Ostatnio edytowano wtorek, 10 kwietnia 2012, 20:24 przez Jaho63, łącznie edytowano 1 raz
Można już połączyć nPWM ze SF. Wcale nie ma wielkiej różnicy!
Avatar użytkownika
Jaho63
 
Posty: 6217
Dołączył(a): niedziela, 22 marca 2009, 00:39

Re: Polska myśl techniczna na przykładzie PZL P.50 I Jastrząb

Postprzez spiton » wtorek, 10 kwietnia 2012, 20:22

Oczywiście Maczka czytałem ,-)).
I nawet pod wpływem jego książki "zmodernizowałem " tankietkę ,-))
http://pwm.org.pl/viewtopic.php?f=17&t=7764
Avatar użytkownika
spiton
 
Posty: 11473
Dołączył(a): czwartek, 29 listopada 2007, 00:21
Lokalizacja: Kościelisko

Re: Polska myśl techniczna na przykładzie PZL P.50 I Jastrząb

Postprzez Wojciech Perkowski » wtorek, 10 kwietnia 2012, 21:05

spiton napisał(a):Zacząłem dłubać super Karasia <-))


;o) :
Obrazek
Wojtek
Wojciech Perkowski
 
Posty: 734
Dołączył(a): sobota, 13 października 2007, 13:07
Lokalizacja: okolice Białegostoku

Poprzednia stronaNastępna strona

Powrót do Lotnictwo - rzeczywiste

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 10 gości