Para dyżurna.

Jeśli chcesz porozmawiać o prawdziwych latających maszynach lub szukasz dokumentacji do swojego modelu - napisz o tym tutaj.

Re: Para dyżurna.

Postprzez piotr dmitruk » niedziela, 27 maja 2012, 16:59

Rolę mas przeciwflatterowych spełniają szyny dla pocisków na końcach skrzydeł, ale wiadomo że większa masa jest skuteczniejsza, więc jeśli założymy tam cięższe i dłuższe pociski...
Pozdrawiam
Piotrek
MOJE PORTFOLIO ARCHIWUM X- W moich galeriach wskazana jest rozsądna krytyka modeli.
Avatar użytkownika
piotr dmitruk

Mistrz Osobliwości
 
Posty: 10423
Dołączył(a): środa, 19 września 2007, 18:18
Lokalizacja: Rzeszów

Reklama

Re: Para dyżurna.

Postprzez nobie1973 » niedziela, 27 maja 2012, 17:55

Ufff…no już po pracy, to mogę trochę uszczegółowić kilka informacji.
Po kolei więc:
W samolocie F-16 rakiety AIM-9X i AIM-120C-5 można podwieszać w punktach podwieszeń 1, 2, 3, 7, 8, oraz 9 (patrz rysunek):

Obrazek

W praktyce najczęściej stosowany jest zestaw 2 x AIM-120C-5 w punktach podwieszeń 1 i 9 oraz 2 x AIM-9X w punktach podwieszeń 2 i 8. Odwrotna konfiguracja jest stosowana bardzo rzadko. Istnieje co prawda zalecenie podwieszania rakiet 2 x AIM-120C-5 w punktach podwieszeń 1 i 9 ale związane jest to z polepszeniem charakterystyk lotnych samolotu tylko w niektórych zakresach (chodzi tu faktycznie o występowanie zjawiska flatteru) i nie jest to jakimś obligatoryjnym obostrzeniem wykluczającym w razie potrzeby inne konfiguracje.
Stosowana w Polsce konfiguracja uzbrojenia na tzw. parze dyżurnej składa się najczęściej tak jak wcześniej napisałem z rakiet 2 x AIM-9X podwieszonych w punktach podwieszeń 1 i 9 lub 2 i 8, zasobnika SNIPER oraz z dodatkowych zbiorników podwieszanych w punktach podwieszeń 4 i 6.
Rakiety 2 x AIM-9X najczęściej podwieszone są jednak w punktach podwieszeń 2 i 8, dlaczego ponieważ tak jest najwygodniej. Belki podwieszania na końcówkach skrzydeł w punktach podwieszeń 1 i 9 są położone o wiele wyżej co utrudnia podwieszenie rakiety którą ze względu na nieduże gabaryty podwiesza się ręcznie bez stosowania podnośnika.
Obiecane zdjęcie pojawi się trochę później… ;o) .
Avatar użytkownika
nobie1973
 
Posty: 563
Dołączył(a): czwartek, 25 września 2008, 18:46
Lokalizacja: Londyn

Re: Para dyżurna.

Postprzez Bartosz Piotrowski » niedziela, 27 maja 2012, 21:04

Duży plus za rysunek !

Czy to oznacza że w misjach typowo myśliwskich nie stosuje się zbiorników konforemnych ?
Avatar użytkownika
Bartosz Piotrowski
 
Posty: 95
Dołączył(a): czwartek, 9 października 2008, 14:25
Lokalizacja: Warszawa

Re: Para dyżurna.

Postprzez young » niedziela, 27 maja 2012, 21:10

Czy para dyżurna to typowo myśliwska misja? Oczywiście lata się tam za samolotami, ale najczęściej awionetkami, pasażerskimi. Nic innego póki co nam nie grozi. Założenie CFT wybranemu s-towi specjalnie na parę dyżurną, nie jest zaś takie proste...
CFT są stworzone właśnie do walk myśliwskich ;o)
Chcesz parę dyżurną czy typowo myśliwski wariant (np. na wymiatanie). Jak to drugie to zrób mu 4x AIM-120 + 2x AIM-9 + CFT i ewentualnie zb. podkadłubowy :)
young
 
Posty: 570
Dołączył(a): piątek, 21 września 2007, 13:49
Lokalizacja: Szczecin

Re: Para dyżurna.

Postprzez Jacek Bzunek » niedziela, 27 maja 2012, 21:19

young napisał(a):Czy para dyżurna to typowo myśliwska misja? Oczywiście lata się tam za samolotami, ale najczęściej awionetkami, pasażerskimi. Nic innego póki co nam nie grozi.

Jak na razie na szczęście. Gdyby tak było zawsze do air policing w Szawlach wystarczyłyby litewskie L-39.
Słuchajcie uważnie bo nie będę powtarzać!
----------------------------------------------------------
Avatar użytkownika
Jacek Bzunek
 
Posty: 5876
Dołączył(a): środa, 19 września 2007, 17:35
Lokalizacja: Szczecin

Re: Para dyżurna.

Postprzez Bartosz Piotrowski » niedziela, 27 maja 2012, 21:22

young napisał(a):Czy para dyżurna to typowo myśliwska misja? Oczywiście lata się tam za samolotami, ale najczęściej awionetkami, pasażerskimi. Nic innego póki co nam nie grozi. Założenie CFT wybranemu s-towi specjalnie na parę dyżurną, nie jest zaś takie proste...
CFT są stworzone właśnie do walk myśliwskich ;o)
Chcesz parę dyżurną czy typowo myśliwski wariant (np. na wymiatanie). Jak to drugie to zrób mu 4x AIM-120 + 2x AIM-9 + CFT i ewentualnie zb. podkadłubowy :)


Mnie interesuje najbardziej czy są jakieś odgórne standarty co do podwieszeń w zależności od wykonywanej misji.

Znalazłem coś takiego:

http://lotniczapolska.pl/Uzbrojone-F-16 ... urze,11026

Czyli para dyżurna lata z konforemnymi.
Avatar użytkownika
Bartosz Piotrowski
 
Posty: 95
Dołączył(a): czwartek, 9 października 2008, 14:25
Lokalizacja: Warszawa

Re: Para dyżurna.

Postprzez nobie1973 » niedziela, 27 maja 2012, 22:05

Bartosz Piotrowski napisał(a):Mnie interesuje najbardziej czy są jakieś odgórne standarty co do podwieszeń w zależności od wykonywanej misji.


Oczywiście że tak !

Każdy samolot bojowy ma określone szczegółowo zestawy i kombinacje uzbrojenia w zależności od rodzaju wykonywanej misji. Ponadto w zależności od rodzaju podwieszonego uzbrojenia i innego wyposażenia mają miejsce ograniczenia eksploatacyjne samolotu np. prędkość max., dopuszczalne przeciążenia itp. W przypadku polskich F-16 które nie brały jeszcze udziału w misjach bojowych można przyjąć np. konfigurację uzbrojenia stosowaną obecnie w Afganistanie przez amerykanów (foto: USAF):

Obrazek

Widoczna konfiguracja podwieszonego uzbrojenia na zdjęciu jest konfiguracją asymetryczną. Również dopuszczalną do stosowania oczywiście w określonych granicach eksploatacyjnych. Zmienia ona jednak w różnym stopniu charakterystyki lotne samolotu stąd jej zastosowanie jest ograniczone do warunków pogodowych, doświadczenia pilota itp.
Można również zastosować zestaw uzbrojenia typowy air-to-air (foto: USAF):

Obrazek

Samolot widoczny na tym zdjęciu brał udział w patrolach przestrzeni powietrznej nad amerykańskimi miastami, wprowadzonymi po ataku na World Trade Center czyli krótko mówiąc odpowiednik polskiej „pary dyżurnej”.
W przypadku samolotu F-16 kombinacji zestawów uzbrojenia jest bardzo dużo, stąd na pewno można wybrać coś ciekawego i interesującego.
Zbiorniki konforemne mogą być używane w każdej konfiguracji, również razem z dodatkowymi zbiornikami podwieszanymi.
Avatar użytkownika
nobie1973
 
Posty: 563
Dołączył(a): czwartek, 25 września 2008, 18:46
Lokalizacja: Londyn

Re: Para dyżurna.

Postprzez Bartosz Piotrowski » niedziela, 27 maja 2012, 22:36

Dziękuje za ciekawe zdjęcia.
Avatar użytkownika
Bartosz Piotrowski
 
Posty: 95
Dołączył(a): czwartek, 9 października 2008, 14:25
Lokalizacja: Warszawa

Re: Para dyżurna.

Postprzez Czarny » poniedziałek, 28 maja 2012, 09:25

W Izraelu widziałem pary dyżurne latające na Brakach (F-16C block 30/40) latające w konfiguracji z Pythonami na 1 i 9 Aim-9 lub pythonmi na 2 i 8 ze zbiornikiem podwieszanym na 5 i pustymi pozostałymi punktami. Co więcej wydawało mi się, że pylon3 i 7 były zdemontowane ale do mogło być tylko jakieś złudzenie.
Avatar użytkownika
Czarny
 
Posty: 1000
Dołączył(a): poniedziałek, 15 grudnia 2008, 13:00
Lokalizacja: Kraków

Re: Para dyżurna.

Postprzez young » poniedziałek, 28 maja 2012, 11:09

Bartosz Piotrowski napisał(a):Znalazłem coś takiego:

http://lotniczapolska.pl/Uzbrojone-F-16 ... urze,11026

Czyli para dyżurna lata z konforemnymi.

Ktoś twierdzi inaczej? Wykluczyć zaś trzeba, w naszym przypadku, podwieszanie parze dyżurnej AIM-120. Zwróć uwagę, że w artykule nie ma żadnego zdjęcia pary dyżurnej (w tytułowym, nie można tego stwierdzić). Ogólnie ciężko w internecie znaleźć takie zdjęcie...
Odnośnie schematów, ładnie to przedstawił Nobie. Oczywiście jest ich znacznie więcej. Nawet gdzieś w sieci było to rozrysowane. Nie wiem czy nie na f-16.net ...
Jacek Bzunek napisał(a):Jak na razie na szczęście. Gdyby tak było zawsze do air policing w Szawlach wystarczyłyby litewskie L-39.

Nie wystarczyłyby, bo trochę im brakuje L-39, aby zabezpieczyć własny dyżur :lol:
young
 
Posty: 570
Dołączył(a): piątek, 21 września 2007, 13:49
Lokalizacja: Szczecin

Re: Para dyżurna.

Postprzez nobie1973 » poniedziałek, 28 maja 2012, 14:03

Aby podsumować wszystkie informacje postanowiłem przedstawić wszystkie możliwe konfiguracje zestawów uzbrojenia stosowanych na samolotach F-16 będących w „parze dyżurnej” w formie graficznej.
Mam nadzieję że ten rysunek będzie pomocny… ;o) .

Obrazek
Avatar użytkownika
nobie1973
 
Posty: 563
Dołączył(a): czwartek, 25 września 2008, 18:46
Lokalizacja: Londyn

Re: Para dyżurna.

Postprzez Bartosz Piotrowski » poniedziałek, 28 maja 2012, 15:18

young napisał(a):
Bartosz Piotrowski napisał(a):Znalazłem coś takiego:

http://lotniczapolska.pl/Uzbrojone-F-16 ... urze,11026

Czyli para dyżurna lata z konforemnymi.

Ktoś twierdzi inaczej? Wykluczyć zaś trzeba, w naszym przypadku, podwieszanie parze dyżurnej AIM-120. Zwróć uwagę, że w artykule nie ma żadnego zdjęcia pary dyżurnej (w tytułowym, nie można tego stwierdzić). Ogólnie ciężko w internecie znaleźć takie zdjęcie...
Odnośnie schematów, ładnie to przedstawił Nobie. Oczywiście jest ich znacznie więcej. Nawet gdzieś w sieci było to rozrysowane. Nie wiem czy nie na f-16.net ...
Jacek Bzunek napisał(a):Jak na razie na szczęście. Gdyby tak było zawsze do air policing w Szawlach wystarczyłyby litewskie L-39.

Nie wystarczyłyby, bo trochę im brakuje L-39, aby zabezpieczyć własny dyżur :lol:


Myślisz że nie pozwalają robić zdjęc samolotom z pary dyżurnej ?
Avatar użytkownika
Bartosz Piotrowski
 
Posty: 95
Dołączył(a): czwartek, 9 października 2008, 14:25
Lokalizacja: Warszawa

Re: Para dyżurna.

Postprzez young » poniedziałek, 28 maja 2012, 15:51

Nie pozwalają robić/zamieszczać, w to już nie wnikam (dla zainteresowanych na lotnictwo.net.pl była dyskusja o "tajności" takich rzeczy). Ja nie natrafiłem w internecie na żadne zdjęcie bojowego pocisku podwieszonego na naszej Fce w naszym kraju. Jedno mam od znajomego.
young
 
Posty: 570
Dołączył(a): piątek, 21 września 2007, 13:49
Lokalizacja: Szczecin

Poprzednia strona

Powrót do Lotnictwo - rzeczywiste

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 6 gości