Spitfire Mk IXC - Airfix 1:72

Budujesz model, chcesz przedstawić relację z postępów w pracy, zastanawiasz się jak coś zrobić - to miejsce dla Ciebie.

Spitfire Mk IXC - Airfix 1:72

Postprzez djack » czwartek, 9 sierpnia 2012, 13:48

Zacząłem dłubać Spitfire’a Mk IX z nowego zestawu Airfixa. Nowa „dziewiątka” nie jest może najlepszym zestawem, ale to całkiem dobry punkt wyjścia do poprawek. Podstawowe błędy to: za długi kadłub, za duża cięciwa skrzydeł, płaska górna osłona silnika, koła podwozia głównego o zbyt małej średnicy. Reszta założonych przeze mnie zmian wynika bardziej z wyboru konkretnego egzemplarza Spita. Będzie to BS456 UZ-Ż z 306 dywizjonu PSP. Ze zdjęć wywnioskowałem, ze to wczesna „dziewiątka”, a co za tym idzie ma usterzenie pionowe z „piątki”, mały ster kierunku, prostokątne lusterko wsteczne, duże bąble na pokrywach działek, zagłówek i pokrywę gniazda zasilania rozruchowego na dolnej pokrywie silnika (a nie na prawej jak późniejsze egzemplarze). No i nie ma fotokrabinu.

Na początek kadłub, który jest za długi na wysokości zbiornika paliwa, więc wystarczy go rozciąć i skrócić. Odcięty przód kadłuba skleiłem i wziąłem się przede wszystkim za górną osłonę silnika, która nie ma charakterystycznego garbu. Wstawiłem też rurkę, przez którą będzie biegła oś śmigła.

Obrazek

Obrazek

Obrazek
Na razie tyle.
djack
 
Posty: 338
Dołączył(a): wtorek, 9 września 2008, 21:52

Reklama

Re: Spitfire Mk IXC - Airfix 1:72

Postprzez Grzegorz2107 » czwartek, 9 sierpnia 2012, 13:57

Będę się przyglądał.
Na jakich rysunkach opierasz swoje poprawki?
Avatar użytkownika
Grzegorz2107
 
Posty: 3305
Dołączył(a): środa, 19 września 2007, 16:19

Re: Spitfire Mk IXC - Airfix 1:72

Postprzez djack » czwartek, 9 sierpnia 2012, 14:13

Z Modelmanii nr 5 AJ-Pressu.
djack
 
Posty: 338
Dołączył(a): wtorek, 9 września 2008, 21:52

Re: Spitfire Mk IXC - Airfix 1:72

Postprzez Wojciech Perkowski » czwartek, 9 sierpnia 2012, 14:18

djack napisał(a):..... Ze zdjęć wywnioskowałem, ze to wczesna „dziewiątka”, ....... wziąłem się przede wszystkim za górną osłonę silnika, która nie ma charakterystycznego garbu. ...


Jeśli wczesna 9-tka, to garb niekonieczny raczej (np. http://www.spitfireperformance.com/306sqdn-spitfire9-uz-z-northolt-16nov42.jpg). Sam swego czasu niepotrzebnie poprawiłem ICeMa w 1/48. Chwycik na bocznej lewej osłonie silnika za grubaśny Ci wyszedł. Powodzenia.
Wojtek
Wojciech Perkowski
 
Posty: 734
Dołączył(a): sobota, 13 października 2007, 13:07
Lokalizacja: okolice Białegostoku

Re: Spitfire Mk IXC - Airfix 1:72

Postprzez piotr dmitruk » czwartek, 9 sierpnia 2012, 14:43

Tu jest ciekawy sposób na ten chwyt
http://modelarstworedukcyjne.pl/index.p ... &Itemid=77
Pozdrawiam
Piotrek
MOJE PORTFOLIO ARCHIWUM X- W moich galeriach wskazana jest rozsądna krytyka modeli.
Avatar użytkownika
piotr dmitruk

Mistrz Osobliwości
 
Posty: 10423
Dołączył(a): środa, 19 września 2007, 18:18
Lokalizacja: Rzeszów

Re: Spitfire Mk IXC - Airfix 1:72

Postprzez djack » czwartek, 9 sierpnia 2012, 16:37

Faktycznie. Trzeba będzie zrobić nową osłonę. No chyba, że zmienię samolot, bo kusi mnie któryś Spit z Cyrku Skalskiego. A chwyt też zrobię.
djack
 
Posty: 338
Dołączył(a): wtorek, 9 września 2008, 21:52

Re: Spitfire Mk IXC - Airfix 1:72

Postprzez Grzegorz2107 » czwartek, 9 sierpnia 2012, 18:05

djack napisał(a):Faktycznie. Trzeba będzie zrobić nową osłonę. No chyba, że zmienię samolot, bo kusi mnie któryś Spit z Cyrku Skalskiego. A chwyt też zrobię.


Zmień samolot. Tyle, że Spitfire z PFT są też "wczesne".
Jest jednak coś jeszcze wcześniejszego. Np. BR 143 z 316Sqn, który pochodził z przebudowy na Mk.IX z Mk.V u Rolls-Royce.

Możesz strugać sam, widać, że dajesz radę, albo kupić gotowy element.
http://www.freightdogmodels.co.uk/produ ... 8a3c25a5cd
Avatar użytkownika
Grzegorz2107
 
Posty: 3305
Dołączył(a): środa, 19 września 2007, 16:19

Re: Spitfire Mk IXC - Airfix 1:72

Postprzez LazyCat » piątek, 10 sierpnia 2012, 20:57

Sledze z zainteresowaniem. :D
Wlasnie jeden robie jedynie porawiajac zarys lotek od spodu i dodajac wnetrza.
Reszta (3) bedzie chonorowymi dawcami kadluba do Hasegawa (po porawieniu jego dlugosci).
To okapowanie silnika swietnie sie nadaje na wczesne MkIX.
Obrazek
Avatar użytkownika
LazyCat
 
Posty: 1119
Dołączył(a): czwartek, 11 października 2007, 17:41
Lokalizacja: Greensboro, North Carolina

Re: Spitfire Mk IXC - Airfix 1:72

Postprzez djack » piątek, 10 sierpnia 2012, 21:27

Chwyt już poprawiony. Nowa osłona się robi. Jak dobrze pójdzie, to jutro pokażę. Przy okazji mam pytanie. Od której wręgi wnętrze kadłuba nie było malowane? Od tej zaraz za oszkleniem?
djack
 
Posty: 338
Dołączył(a): wtorek, 9 września 2008, 21:52

Re: Spitfire Mk IXC - Airfix 1:72

Postprzez greatgonzo » sobota, 11 sierpnia 2012, 00:01

O ile przyjmiemy, że wnętrze kadłuba było w części niemalowane, co zależy od daty produkcji i wcale nie jest pewne, to zaczyna się to od wręgi12, czyli za oszkleniem.
Avatar użytkownika
greatgonzo
 
Posty: 4064
Dołączył(a): czwartek, 4 września 2008, 15:23
Lokalizacja: Giżycko

Re: Spitfire Mk IXC - Airfix 1:72

Postprzez djack » sobota, 11 sierpnia 2012, 14:05

Dzięki, Gonzo. :) A od kiedy nie malowano?
Tymczasem nowa, bardziej płaska osłona. Dorobiłem też nowy boczny chwyt i bąble na owiewkach. Te ostatnie pójdą jeszcze do oszlifowania. Na razie czekają, aż masa wyschnie.
Obrazek
Co do tego kroplowatego bąbelka na górnej osłonie, to UZ-Ż miał taki po prawej stronie, hipotetycznie przyjąłem, że indentyczny był po lewej (na zdjęciach tego miejsca niestety nie widać). Sugerowałem sie też rysunkiem w artykule na spitfiresite.com:
Obrazek
djack
 
Posty: 338
Dołączył(a): wtorek, 9 września 2008, 21:52

Re: Spitfire Mk IXC - Airfix 1:72

Postprzez greatgonzo » sobota, 11 sierpnia 2012, 15:59

13.09.1943 (dotyczy tylko MkIX). Ale to, że w ogóle nie malowano wydaje mi się mało prawdopodobne.
Avatar użytkownika
greatgonzo
 
Posty: 4064
Dołączył(a): czwartek, 4 września 2008, 15:23
Lokalizacja: Giżycko

Re: Spitfire Mk IXC - Airfix 1:72

Postprzez djack » sobota, 11 sierpnia 2012, 17:02

W ogóle niemalowanego nie brałem pod uwagę, Chodziło mi właśnie o niemalowany tył. Dzięki. :)
Czyli tak. UZ-Ż to wczesny Mk IX, a samoloty tej wersji wprowadzono w 306 dywizjonie we wrześniu 1942 r. (wg TBiU nr 119), więc powinien mieć pomalowany tył. Chyba dobrze kombinuję?
djack
 
Posty: 338
Dołączył(a): wtorek, 9 września 2008, 21:52

Re: Spitfire Mk IXC - Airfix 1:72

Postprzez LazyCat » sobota, 11 sierpnia 2012, 18:44

djack napisał(a):...UZ-Ż to wczesny Mk IX...

Mial durze pokrywy dzialek i maly chwyt powietrza, ten chwyt musisz skrocic bo Airfix zrobil za dlugi.
Kalki to Techmod #72010 albo z Kagero Topcolors #27.
Obrazek
Avatar użytkownika
LazyCat
 
Posty: 1119
Dołączył(a): czwartek, 11 października 2007, 17:41
Lokalizacja: Greensboro, North Carolina

Re: Spitfire Mk IXC - Airfix 1:72

Postprzez djack » sobota, 11 sierpnia 2012, 19:26

Dzięki za czujność. ;o) O pokrywach działek i chwycie powietrza cały czas pamiętam. Pokrywy w modelu już jakiś czas temu spiłowałem. Kalki mam Techmodu, mały błąd tam zrobili, bo dali "Z" zamiast "Ż", ale to akurat mały kij, bo litery kodowe zrobię raczej od masek.
djack
 
Posty: 338
Dołączył(a): wtorek, 9 września 2008, 21:52

Następna strona

Powrót do Lotnictwo - warsztat

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 19 gości