Mitsubishi Zero - Bitwa o Midway

Jeśli chcesz porozmawiać o prawdziwych latających maszynach lub szukasz dokumentacji do swojego modelu - napisz o tym tutaj.

Mitsubishi Zero - Bitwa o Midway

Postprzez Mariusz Jarzyna ze Szczec » piątek, 2 maja 2008, 22:03

Jak w temacie. Poszukuję malowania (wiem, że nie zachował się żaden egzemplarz :mrgreen: )
Avatar użytkownika
Mariusz Jarzyna ze Szczec

100-lecie Niepodległości
 
Posty: 3233
Dołączył(a): sobota, 22 września 2007, 16:29

Reklama

Re: Mitsubishi Zero - Bitwa o Midway

Postprzez ame-iro » sobota, 3 maja 2008, 01:10

Generalnie 4.VI.1942 A6M2 były malowane tak samo jak maszyny nad Pearl Harbor (w skrócie: szarozielonkawe na wszystkich powierzchniach z wyj. osłony silnika).Z tym tylko, że raczej na pewno wszystkie A6M2 nad Pearl Harbor to były maszyny produkcji zakładów Mitsubishi, a pod Midway na lotniskowcach zaokrętowane były już także samoloty produkcji Nakajima więc różniące się m.in. odcieniem od tych produkowanych w Mitsubishi.Oznaczenia taktyczne i funkcyjne pod Midway takie same jak podczas nalotu na Pearl Harbor.A właściwie prawie takie same,gdyż różnica tkwi w odcieniu koloru niebieskiego, którym malowano pasy na kadłubach samolotów II-ego dywizjonu lotniskowców (Soryu,Hiryu).Pod Midway był to kolor niebieski (coś jak Humbrol 109), a w czasie nalotu na Pearl Harbor zdecydowanie bardziej ciemny,wpadający w granatowy.
Niestety im dalej w las tym więcej niewiadomych.Ciężko przypisać konkretny samolot konkretnemu pilotowi (nie mówiąc o tym, że praktycznie nie do ustalenia jest czy był to Zero prod. Mitsubishi czy Nakajima).Jeśli mogę coś nieśmiało zaproponować, to proponuję "BI-151" - samolot por. Iyozo Fujita dowódcy 2 Buntai z lotniskowca"Soryu".Najprawdopodobniej tak samo wyglądał samolot kpt.Fusata Iida poległego w samobójczym ataku nad PH, ale A6M2 Fujity miał właśnie te jaśniejsze oznaczenia funkcyjne:

Obrazek
(obrazek znaleziony w internecie)
Możliwe, że ten A6M2 jako uzupełnienie pochodził z zakładów Nakajima, ale to tylko przypuszczenie...

I jeszcze jako uzupełnienie lista pilotów 1 Buntai z lotniskowca "Soryu"

Stopień, Imię i nazwisko, oznaczenie kodowe:

kpt. Masaji Suganami B* BI-181
ppor. Hira Tanaka S* BI-184
bosm. Takeo Sugiyama S* BI-187
bosm. Iwao Mita BI-182
bosm. Mitsuomi Noda BI-188
bsmt Kyoichiro Ogino BI-185
bsmt Kaname Yoshimatsu BI-189
mat Nobutoshi Furukawa BI-186
st.mar. Yoshio Iwabuchi BI-183

B* - Dowódca Buntai (9 sam.): dwa pasy na usterzeniu pionowym
S* - Dowódca Shotai (3 sam.): jeden pas na usterzeniu
ame-iro
 
Posty: 102
Dołączył(a): piątek, 21 września 2007, 00:53

Re: Mitsubishi Zero - Bitwa o Midway

Postprzez Gienek » sobota, 3 maja 2008, 02:23

W uzupełnieniu wypowiedzi przedmówcy podkreślę, że warto przyjąć założenie, iż biorący udział w bitwie piloci JIN posiadali w większości te same maszyny od kilku miesięcy (czyli od czasu PH). Mowa tu oczywiście o lotniskowcach „Akagi", „Kaga", „Hiryu" i „Soryu” (plus pomocniczo „Hosho).
Poprawię lepszym ;o) rzutem A6M2b Fujity z „Soryu”:
Obrazek

Mariusz Jarzyna ze Szczec napisał(a):...wiem, że nie zachował się żaden egzemplarz :mrgreen: )

To z pozoru śmieszne stwierdzenie jest w gruncie rzeczy bardzo prawdziwe. Tak jak po zwycięskiej stronie pozostało sporo fotografii tak zdaje się, wszystkie japońskie leżą na dnie wraz lotniskowcami. Nie łatwo więc o solidną dokumentację.
Avatar użytkownika
Gienek
 
Posty: 1385
Dołączył(a): środa, 19 września 2007, 12:24
Lokalizacja: Gdańsk

Re: Mitsubishi Zero - Bitwa o Midway

Postprzez Mariusz Jarzyna ze Szczec » sobota, 3 maja 2008, 09:09

Dziękuję za szybką reakcję. Widzę, że w szerokościach pasów poziomych też jest pewna rozbierzność :-| Czy mogły być egzemplarze przemalowane na zielono (jak w przypadku np. Aichi Val) ?
Avatar użytkownika
Mariusz Jarzyna ze Szczec

100-lecie Niepodległości
 
Posty: 3233
Dołączył(a): sobota, 22 września 2007, 16:29

Re: Mitsubishi Zero - Bitwa o Midway

Postprzez Daniel-Martola » sobota, 3 maja 2008, 10:27

Mariusz Jarzyna ze Szczec napisał(a):Czy mogły być egzemplarze przemalowane na zielono (jak w przypadku np. Aichi Val) ?

Nie. Zmiana kolorystyki była w trakcie, ale żaden z myśliwców pod Midway nie był jeszcze zielony od góry.
pozdrawiam
Obrazek
Avatar użytkownika
Daniel-Martola
 
Posty: 1225
Dołączył(a): wtorek, 11 grudnia 2007, 22:03
Lokalizacja: Warszawa

Re: Mitsubishi Zero - Bitwa o Midway

Postprzez ame-iro » sobota, 3 maja 2008, 14:29

Mariusz Jarzyna ze Szczec napisał(a):(wiem, że nie zachował się żaden egzemplarz )

W całości nie,ale... ;o)
Spróbuję zebrać pewne fakty. 4.VI, podczas porannego nalotu na wyspę Midway Japończycy stracili 11 samolotów w tym dwa Mitsubishi A6M2.Jeden z nich został zestrzelony w ataku czołowym przez kpt.Williama Humberda lecącego F2A-3 (BuNo 1553 "MF-15") z 3 esk. dywizjonu VMF-221.Zestrzelony przez Humberda samolot pochodził z lotniskowca "Kaga" a za sterami poległ bosm. Ito.Po rozprawieniu się z VMF-221, myśliwce japońskie zaczęły ostrzeliwać cele na wyspie.Podczas tych ataków zestrzelony został drugi A6M2, tym razem z "Akagi".Myśliwiec roztrzaskał się na wyspie Eastern Island, grzebiąc pilota bosm. Shinaji Iwama.I zachowały się szczątki tego drugiego samolotu właśnie.Zidentyfikowano go jako A6M2b o nr ser.646, wyprodukowany 27.II.1942 w zakładach Nakajima.Jako numer taktyczny tego samolotu podaje się AI-153.Poniżej próba rekonstrukcji barw A6M2 s/n 646 na podstawie szczątków:
Obrazek
(zdjęcie ze strony j-aircraft.com)

Jedyne co mi tu nie pasuje, to fakt że Iwama poleciał nad Pearl Harbor również w AI-153, jako skrzydłowy kmdr ppor Shigeru Itaya (AI-155).Drugim skrzydłowym Itaya w tym locie był bosm. Takashi Hirano (AI-154, nr ser.5289 zestrzelony o 8:10 w rejonie fortu Kamehameha).Tak więc jeśli nad PH latały jedynie A6M2 produkcji Mitsubishi to jedyna możliwość jest chyba taka, że Iwamie wymieniono samolot na nowy zachowując nr 153.
Mariusz Jarzyna ze Szczec napisał(a):Widzę, że w szerokościach pasów poziomych też jest pewna rozbierzność

Wracając do A6M2 kpt.Fujity, to pasy dowódcy Buntai na usterzeniu rzeczywiście trochę lepiej wyglądają moim zdaniem na rysunku zamieszczonym przez Gienka.Istnieje zdjęcie tego samolotu (właściwie całego Hikotai myśliwskiego z "Soryu") wyokrętowanego z lotniskowca i stojącego na lotnisku Kendari na wyspie Celebes 21-25.II 1942.Zdjęcie jest kiepskiej jakości ale jak tak dobrze się przyjrzeć, to mnie ten dolny pas wydaje się trochę cieńszy.Nie jestem tylko pewien czy pas na kadłubie obejmował cały jego obwód.Raczej dochodził chyba tylko do linii podziału blach.No ale oczywiście mogę się mylić.
Obrazek
(zdjęcie z internetu)
ame-iro
 
Posty: 102
Dołączył(a): piątek, 21 września 2007, 00:53

Re: Mitsubishi Zero - Bitwa o Midway

Postprzez Gienek » sobota, 3 maja 2008, 15:27

ame-iro napisał(a):Jedyne co mi tu nie pasuje, to fakt że Iwama poleciał nad Pearl Harbor również w AI-153, jako skrzydłowy kmdr ppor Shigeru Itaya (AI-155).Drugim skrzydłowym Itaya w tym locie był bosm. Takashi Hirano (AI-154, nr ser.5289 zestrzelony o 8:10 w rejonie fortu Kamehameha).Tak więc jeśli nad PH latały jedynie A6M2 produkcji Mitsubishi to jedyna możliwość jest chyba taka, że Iwamie wymieniono samolot na nowy zachowując nr 153.

O ile mi wiadomo w Bitwie o Midway Shigeru Itaya z Akagi miał chyba nadal ten sam samolot:
Obrazek

ame-iro napisał(a):ale jak tak dobrze się przyjrzeć, to mnie ten dolny pas wydaje się trochę cieńszy

Tak właśnie widać i potwierdza to dość wiarygodne źródło:
Obrazek
czyli: Koku-Fan nr 42 „Japanese Imperial Army/Navy Aircraft Color, Marking”

ame-iro napisał(a):Raczej dochodził chyba tylko do linii podziału blach.No ale oczywiście mogę się mylić.

Możliwe. Tak właśnie podaje wyżej wymienione źródło:
Obrazek
Avatar użytkownika
Gienek
 
Posty: 1385
Dołączył(a): środa, 19 września 2007, 12:24
Lokalizacja: Gdańsk

Re: Mitsubishi Zero - Bitwa o Midway

Postprzez Daniel-Martola » sobota, 3 maja 2008, 15:48

Gienek napisał(a):Tak właśnie podaje wyżej wymienione źródło:

W moim Koku Fanie obrazek jest nieco inny - dolny pas jest prawie takiej samej szerokości jak górny.
Pozdrawiam
Obrazek
Avatar użytkownika
Daniel-Martola
 
Posty: 1225
Dołączył(a): wtorek, 11 grudnia 2007, 22:03
Lokalizacja: Warszawa

Re: Mitsubishi Zero - Bitwa o Midway

Postprzez Gienek » sobota, 3 maja 2008, 16:01

Jeśli masz równe to to przedziwne :?
Taki mam rysunek z opisem KOKU-FAN 42. Zweryfikuję z oryginałem z którego skanowałem w poniedziałek. Skanowałem dość dawno wybrane ale pamiętam, ze to gdzieś na samym początku było.
Avatar użytkownika
Gienek
 
Posty: 1385
Dołączył(a): środa, 19 września 2007, 12:24
Lokalizacja: Gdańsk

Re: Mitsubishi Zero - Bitwa o Midway

Postprzez ame-iro » sobota, 3 maja 2008, 16:13

Ki diabeł? :mrgreen: Teraz sprawdzam swoje skany i też mam pasy równe. :shock:
(Koku-fan nr 42 str. 3)
Obrazek
A ten drugi rysunek (usterzenia) jest na str.73 i tu już różnic brak.

Na szczęście jest to zdjęcie, a na nim tak jak pisałem - równe raczej nie są.
ame-iro
 
Posty: 102
Dołączył(a): piątek, 21 września 2007, 00:53

Re: Mitsubishi Zero - Bitwa o Midway

Postprzez Daniel-Martola » sobota, 3 maja 2008, 16:21

ame-iro napisał(a):Ki diabeł? :mrgreen: Teraz sprawdzam swoje skany i też mam pasy równe. :shock:

Czyli mamy to samo :P
pozdrawiam
Obrazek
Avatar użytkownika
Daniel-Martola
 
Posty: 1225
Dołączył(a): wtorek, 11 grudnia 2007, 22:03
Lokalizacja: Warszawa

Re: Mitsubishi Zero - Bitwa o Midway

Postprzez Gienek » sobota, 3 maja 2008, 16:26

W poniedziałek będzie śledztwo u właściciela wersji papierowej :D
Avatar użytkownika
Gienek
 
Posty: 1385
Dołączył(a): środa, 19 września 2007, 12:24
Lokalizacja: Gdańsk

Re: Mitsubishi Zero - Bitwa o Midway

Postprzez Gienek » poniedziałek, 5 maja 2008, 21:09

Należy się z mojej strony kilka słów wyjaśnienia jako, że jest już po kontroli :).
Czarno-biały rysunek pasów na stateczniku jest zgodny i prawidłowy.
Na stronie trzeciej rzeczywiście w oryginale pasy są prawie równe. Oto zeskanowana cała strona:
Obrazek

Natomiast w zbiorczym folderze zawierającym dawno temu skanowane wybrane profile i nazwanym Koku-fan 42 jest z nierównymi. I nie wiem dlaczego. Albo to pochodzi z innego przedruku, wydawnictwa lub jest jakąś indywidualną przeróbką (fakt - wygląda, że właściwą).
W tymże folderze (Koku-Fan 42) jest też inny profil tej samej maszyny którego jednak z całą pewnością nie ma we wspomnianym wydawnictwie. W tej sytuacji nie znam też jego pochodzenia a co ciekawe wygląda na najwierniejszy oryginałowi:
Obrazek

Jeśli więc Mariusz zamierzasz budować ten egzemplarz, który jest pewniakiem, przynajmniej jeśli chodzi o Midway, to polecam właśnie ten ostatni profil. Układ pasów na stateczniku i kadłubie jest z godny z podanym wyżej czarno-białym rysunkiem z KF42, zgodny z fotografią oryginału oraz z wieloma zestawami kalkomanii w tym Hasegawy do A6M2b oraz innych wydawnictw.
Na deser zdjęcie Fujity:
Obrazek
Avatar użytkownika
Gienek
 
Posty: 1385
Dołączył(a): środa, 19 września 2007, 12:24
Lokalizacja: Gdańsk

Re: Mitsubishi Zero - Bitwa o Midway

Postprzez Mariusz Jarzyna ze Szczec » poniedziałek, 5 maja 2008, 22:25

WIELKIE DZIĘKI. Jeszcze tylko jedna prośba. Wyszło tyle wydań tej wersji Zera z Hase czy mogę prosić o wskazanie symbolu lub fotkę wieczka pudełka w którym to zestawie jest kalkomania do tego malowania ? Oczywiście chodzi o skalę 1/48
Avatar użytkownika
Mariusz Jarzyna ze Szczec

100-lecie Niepodległości
 
Posty: 3233
Dołączył(a): sobota, 22 września 2007, 16:29

Re: Mitsubishi Zero - Bitwa o Midway

Postprzez ame-iro » wtorek, 6 maja 2008, 01:02

To jeszcze raz ja.Na początek małe sprostowanie.Napisałem w pierwszym poście, że jasnoniebieskie pasy występowały na lotniskowcach II-iego dywizjonu.Napisałem to trochę z rozpędu i dokładnie w połowie jest to prawda, gdyż widoczne na cytowanym już zdjęciu stojące kawałek dalej A6M2 z "Hiryu" mają zachowane pasy ciemne.Czy tak już zostało aż do 4.VI.1942?Kto to wie...Ale załóżmy że tak.Natomiast maszyny z "Soryu" mają te pasy o wiele jaśniejsze.
Wgapiam się w to zdjęcie któryś już raz i jednego elementu (który jest widoczny na ostatniej sylwetce zamieszczonej przez Gienka) nie mogę się dopatrzeć na tych samolotach.Metryczek płatowców.Na kadłubowych pasach powinien być jaśniejszy prostokąt - właśnie ta obmalowana metryczka.A wg mnie ich nie ma.Może jednak ten rysunek z K-F 42 jest (pomijając fakt, że pas jest za blisko usterzenia poziomego) ciut bliższy oryginałowi?(na marginesie: pas kadłubowy na samolocie który stoi po prawej stronie BI-151, wygląda właśnie jakby nie obejmował całego obwodu)
Suma summarum, tak jak już Gienek wspomniał.Raczej porządne zdjęcia (jeśli były) poszły na dno.Są ujęcia z operacji hawajskiej, z Morza Koralowego, operacji aleuckiej, Bitwy pod Santa Cruz a spod Midway nic...

p.s. z tych co posiadam, to mógłby się nadać nr kat. JT43.Ma dwa malowania: AII-105 z "Kaga" i EI-111 z "Shokaku", ale dodatkowo na kalkach są oznaczenia z któych na dobrą sprawę można "stworzyć" sobie dowolnego A6M2 (Akagi,Kaga,Soryu,Hiryu,Shokaku i Zuikaku).
ame-iro
 
Posty: 102
Dołączył(a): piątek, 21 września 2007, 00:53

Następna strona

Powrót do Lotnictwo - rzeczywiste

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 15 gości